Ο ρόλος της τέχνης κατά του bullying

Διημερίδα για το σοβαρό πρόβλημα του σχολικού εκφοβισμού και την ανταλλαγή πρακτικών για την αντιμετώπιση του σε Ελλάδα και Σουηδία ξεκίνησε το πρωί στην Ακρόπολη.

  • Real.gr
Ο ρόλος της τέχνης κατά του bullying
Με βασικό στόχο την ευαισθητοποίηση της εκπαιδευτικής κοινότητας και του κοινού στην Ελλάδα για το σοβαρό πρόβλημα του σχολικού εκφοβισμού και την ανταλλαγή καλών πρακτικών και εκπαιδευτικών εργαλείων, σε σχέση με τον ρόλο της τέχνης στην αντιμετώπιση του bullying στην Ελλάδα και τη Σουηδία, ξεκίνησε σήμερα το πρωί διημερίδα στο Μουσείο της Ακρόπολης.

Η εκδήλωση, με θέμα τον ρόλο της τέχνης στην πρόληψη της σχολικής βίας και του εκφοβισμού, συνδιοργανώνεται από «Το Χαμόγελο του Παιδιού» και την πρεσβεία της Σουηδίας στην Ελλάδα, και πραγματοποιείται στο πλαίσιο της πολυετούς δράσης του οργανισμού για την πρόληψη του φαινομένου και των πρωτοβουλιών του μέσα από το Ευρωπαϊκό Δίκτυο κατά του Σχολικού Εκφοβισμού (European Anti-bullying Network - EΑΝ) με κατεύθυνση τον συντονισμό των εμπλεκομένων φορέων σε ευρωπαϊκό επίπεδο και την υιοθέτηση μιας κοινής στρατηγικής αντιμετώπισης σε όλη την Ευρώπη.
 
Η ενδυνάμωση των μαθητών και των εκπαιδευτικών, μπορούν να προσφέρουν νέα ώθηση στις προσπάθειες καταπολέμησης του προβλήματος σε εθνική και ευρωπαϊκή κλίμακα.

«Το bullying ως φαινόμενο είναι παλιό σαν την Ακρόπολη» είπε στον χαιρετισμό της η πρέσβης της Σουηδίας στην Ελλάδα Σαρλότ Ρανγκμπάργκ (Charlotte Wrangberg). «Σήμερα το bullying έχει φτάσει στα σπίτια μας. Αλλά πρέπει να πιστέψουμε ότι η κατάσταση είναι αναστρέψιμη. Δεν υπάρχει μία μόνο συνταγή.
 
Το σχολείο έχει μεγάλη ευθύνη, αλλά δεν μπορεί να δουλέψει μόνο του. Πρέπει να συνεργαστούν πολλές αρχές» τόνισε η κ. Ρανγκμπάργκ προσθέτοντας πως θα πρέπει το φαινόμενο να αντιμετωπιστεί στα πλαίσια των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

«Χρειάζεται εξειδικευμένη γνώση με συνδυασμό δράσης στην πρώτη γραμμή» τόνισε ο πρόεδρος από «Το Χαμόγελο του Παιδιού», Κώστας Γιαννόπουλος. Αναλύοντας το ιστορικό και τα προγράμματα δράσης του οργανισμού σε όλη την Ελλάδα, επισήμανε την έμφαση που δίνεται στην πρόληψη του φαινομένου με εξειδικευμένη ομάδα ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών. «Η βία με το bullying πιστεύουμε ότι είναι ξεχωριστό φαινόμενο» τόνισε χαρακτηριστικά.

«Η αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού αποτελεί μία από τις προτεραιότητες του υπουργείου Παιδείας» τόνισε στον σύντομο χαιρετισμό του ο υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Αλέξανδρος Δερμεντζόπουλος. «Το απόστημα του bullying πρέπει να σπάσει. Το υπουργείο θέλει να συμβάλει στην εκρίζωση του φαινομένου για να πατάξει, στα σχολεία, στις αλάνες, στις παιδικές χαρές, τη λύπη και τον φόβο» υπογράμμισε.

Στις γέφυρες ανάμεσα στην επιστημονική γνώση, την έρευνα και τις πολιτικές πρακτικές, αναφέρθηκε η καθηγήτρια Εγκληματολογίας και πρόεδρος της κεντρικής επιστημονικής επιτροπής για τη σχολική βία και τον εκφοβισμό, Βάσω Αρτινοπούλου. «Ο εκπαιδευτικός σε κάθε σημείο της χώρας πρέπει να είναι γνώστης του φαινομένου. Πρέπει να είναι κατάλληλα επιμορφωμένος για να είναι χρήσιμος για το παιδί» είπε και σημείωσε πως «αυτό που απουσιάζει είναι ένα ευρωπαϊκό όραμα για την αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού».

Την εμπειρία τους από την αξιολόγηση των προγραμμάτων αντι-εκφοβισμού στη Σουηδία παρουσίασαν οι Μπγιορν Γιόχανσον (Björn Johansson) και Έρικ Φλίγκερα (Erik Flygare) από το Πανεπιστήμιο του Orebro. «Κατά τη διάρκεια της μελέτης, με την πρακτική εμπειρία που αποκτήσαμε από οκτώ προγράμματα, η ερευνητική ομάδα αναγκάστηκε να επανακαθορίσει το βασικό της ερώτημα: "Τα σχολεία που χρησιμοποιούν ειδικά προγράμματα αντι-εκφοβισμού ήταν πιο αποτελεσματικά από ό,τι τα σχολεία χωρίς τέτοια προγράμματα;".

Όλα τα σχολεία που ακολουθούσαν τέτοια προγράμματα, καθώς και αυτά που δεν ακολουθούσαν, βρέθηκαν να έχουν "μολυνθεί" από την ασθένεια αυτού του φαινομένου. Αυτή η ανακάλυψη ανέτρεψε την προγραμματισμένη προσέγγιση του σχεδιασμού. Αντί να προσπαθούμε να αξιολογήσουμε προγράμματα κατά του εκφοβισμού ως συμπαγείς οντότητες, αναπτύξαμε μια εξελιγμένη στρατηγική αξιολόγησης για να δημιουργήσουμε μια βάση δεδομένων με λεπτομερή ποιοτικά στοιχεία» σημείωσαν.

Στη διάρκεια της διημερίδας θα αναπτυχθούν μεταξύ άλλων καλές πρακτικές που αναδεικνύουν τον ρόλο της τέχνης στο κομμάτι της πρόληψης και αντιμετώπισης περιστατικών σχολικού εκφοβισμού και θα παρουσιαστούν από ακαδημαϊκούς, κοινωνικούς λειτουργούς, εκπαιδευτικούς και εκπροσώπους μη κυβερνητικών οργανώσεων από τη Σουηδία και την Ελλάδα.

Οι εισηγητές θα εστιάσουν σε τρέχοντα ερευνητικά προγράμματα και αξιολογήσεις εθνικών προγραμμάτων καταπολέμησης του σχολικού εκφοβισμού, ενώ θα παρουσιαστούν περιπτωσιολογικές μελέτες από διαχείριση περιστατικών bullying στις κοινωνικές υπηρεσίες του δήμου Στοκχόλμης. Οι εκπρόσωποι του σουηδικού οργανισμού FRIENDS θα παρουσιάσουν τις εμπειρίες τους στην αντιμετώπιση του προβλήματος μέσα από την καθημερινή τους δράση στα σχολεία, στα νηπιαγωγεία και στους χώρους αθλητισμού.

Επίσης, θα προβληθεί το Ντοκιμαντέρ «Ημερολόγια Εκφοβισμού» που δημιουργήθηκε στο πλαίσιο υλοποίησης του έργου ΕΑΝ και η θεατρική παράσταση «Γδαρμένος (Blästrad)» του Σουηδού θεατρικού συγγραφέα Ματς Σιέλμπι που εστιάζει στη βία μεταξύ των παιδιών.

ΠΗΓΗ:ΑΠΕ-ΜΠΕ

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus