Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Επανάσταση «εδώ και τώρα»

Οι παραδοσιακές δυνάμεις στον χώρο του αυτοκινήτου επενδύουν τεράστια ποσά στην ηλεκτροκίνηση. Η μεγάλη στροφή στις προτιμήσεις των καταναλωτών και τα τεχνολογικά άλματα. Τι δείχνουν τα στοιχεία από την Ευρώπη.

Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Επανάσταση «εδώ και τώρα»

Στην αρχή του έτους, τα στελέχη της εταιρείας παραγωγής αυτοκινήτων Polestar έκαναν φιλόδοξα σχέδια για τις πωλήσεις στο Ηνωμένο Βασίλειο. Εντός λίγων εβδομάδων, ήταν αναγκασμένοι να τα εγκαταλείψουν.

Η ζήτηση αυξανόταν τόσο γρήγορα, που οι νέοι στόχοι ήταν 30% υψηλότεροι. Σήμερα, η εταιρεία που ανήκει στη Volvo πραγματοποιεί περίπου 1.000 δοκιμές οδήγησης τον μήνα μόνο στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Μέχρι πριν από τέσσερα χρόνια, η Polestar ειδικευόταν στη βελτίωση της απόδοσης κινητήρων εσωτερικής καύσης. Σήμερα, είναι μια από τις εταιρείες που προσπαθούν να κερδίσουν μερίδιο στη ραγδαία αναπτυσσόμενη αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Τούτη η εκπληκτική άνοδος στη ζήτηση έχει γίνει αισθητή σε όλο τον κόσμο, από τη Σανγκάη ως τη Στουτγκάρδη, το Τόκιο ή το Τορόντο, και από νέες μάρκες μέχρι «δεινόσαυρους» της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Ένα στα 12 αυτοκίνητα που πουλήθηκαν στην Ευρώπη από τον Απρίλιο ως τον Ιούλιο φέτος κινούνται αποκλειστικά με ηλεκτρικούς κινητήρες. Αν ληφθούν υπόψη και τα υβριδικά μοντέλα, τα οποία χρησιμοποιούν εκτός από κινητήρα και μπαταρία, το νούμερο ανεβαίνει σε ένα στα τρία. Οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη έχουν εκτιναχτεί από τις 198.000 το 2018 στο 1,17 εκατομμύριο φέτος.

Τα ηλεκτρικά οχήματα αντιστοιχούν σε περίπου 1% του παγκόσμιου στόλου επιβατικών αυτοκινήτων, αλλά οι πωλήσεις ανεβαίνουν με γοργούς ρυθμούς. Εντός τεσσάρων ετών, το ένα τέταρτο των νέων αυτοκινήτων στην Κίνα και περίπου το 40% εκείνων στη Γερμανία θα είναι ηλεκτρικά, σύμφωνα με το BloombergNEF.

Οι παγκόσμιες πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων προβλέπεται να φτάσουν τα 10,7 εκατομμύρια ως το 2025 και στη συνέχεια τα 28,2 εκατομμύρια ως το 2030. Μέχρι πρόσφατα, πολλοί οδηγοί έβλεπαν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ως κάτι που αφορά το μακρινό μέλλον. Αλλά τώρα είναι πολύ συνηθισμένο να φαντάζονται ότι το νέο αυτοκίνητό τους θα είναι ηλεκτρικό.

Μία στο τόσο, μια αργή εξελικτική διαδικασία επιταχύνεται απότομα. Αυτό συμβαίνει με τα ηλεκτρικά οχήματα. Μέσα σε σύντομο σχετικά χρονικό διάστημα, η διαδικασία μετασχηματισμού της αυτοκινητοβιομηχανίας ανέβασε απότομα ταχύτητα. Δεδομένης της σημασίας που έχει η αυτοκινητοβιομηχανία για πολλές οικονομίες, η αναδιοργάνωση της βιομηχανίας έχει τεράστιο αντίκτυπο για τις θέσεις εργασίας, την αστική ανάπτυξη και ακόμα και τη γεωπολιτική.

Ο Άντι Πάλμερ, πρώην στέλεχος της Nissan, ο οποίος είχε βοηθήσει να λανσαριστεί το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής το 2010, το Nissan Leaf, πιστεύει ότι η μεταβολή είναι σαν «μια μετάβαση από το άλογο στο αυτοκίνητο».

«Τόσο σημαντικό είναι, αλλάζει τα πάντα και σε τέτοιο βαθμό, που όποιος δεν πραγματοποιήσει γρήγορα τη μεταστροφή, όποιος δεν επενδύσει, δύσκολα θα επιβιώσει στο μέλλον» ανέφερε ο Πάλμερ, ο οποίος είναι πλέον CEO της εταιρείας ηλεκτρικών λεωφορείων Switch Mobility.

Μολονότι τα φώτα της δημοσιότητας έχουν στραφεί στην Tesla, είναι η στροφή που έχουν πραγματοποιήσει οι παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες εκείνη που έχει τη μεγαλύτερη σημασία. Πολλές από τις μεγαλύτερες μάρκες στον κόσμο, από τη Ford ως τη VW, έχουν στοιχηματίσει το μέλλον τους στα ηλεκτρικά οχήματα. Στην έκθεση αυτοκινήτου στο Μόναχο, την πρώτη μεγάλη ευρωπαϊκή έκθεση των τελευταίων δύο ετών, δεν υπήρχε σχεδόν κανένα νέο πετρελαιοκίνητο αυτοκίνητο.

Όπως μεταδίδουν οι Financial Times, από τις αρχές του 2020 οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν προσελκύσει περισσότερα από $100 δισ. σε επενδύσεις, σύμφωνα με τη McKinsey. Aυτή είναι μόνο η αρχή. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν ανακοινώσει συνολικά $330 δισ. επενδύσεων για την εξέλιξη της τεχνολογίας της ηλεκτροκίνησης και των ηλεκτρικών μπαταριών τα επόμενα πέντε χρόνια, σύμφωνα με υπολογισμούς της AlixPartners. Το νούμερο αυτό σημείωσε άνοδο 40% τους τελευταίους δώδεκα μήνες.

«Έχουμε κάνει πολλά βήματα σε σχέση με το τι πιστεύαμε ακόμα και πριν από μερικά χρόνια», δήλωσε ο CEO της Mercedes Όλα Κελένιους.

Ο βασικός λόγος για την επανάσταση στην αγορά των ηλεκτρικών αυτοκινήτων έγκειται στη διεύρυνση της προσφοράς. Τα νέα μοντέλα απευθύνονται σε όλα τα είδη των αγοραστών.

Μέχρι πρόσφατα, η έλλειψη ενός λειτουργικού «προϊόντος» ήταν το βασικό εμπόδιο για να αγοράσουν οι καταναλωτές ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Αλλά οι αυτοκινητοβιομηχανίες εργάζονται απρόσκοπτα για την παραγωγή ελκυστικών μοντέλων μπαταριών.

Οι κατασκευαστές προσφέρουν πλέον πληθώρα μοντέλων, από μικρά αυτοκίνητα πόλης σε μεγάλα οικογενειακά οχήματα. Mολονότι πολλά παραμένουν πιο ακριβά από τα πετρελαιοκίνητα οχήματα, έχουν σημαντικά χαμηλότερο κόστος λειτουργίας, ενώ οι περισσότερες κυβερνήσεις συνεχίζουν να προσφέρουν γενναιόδωρα κίνητρα για την αγορά τους.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v