Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Οι πονοκέφαλοι των αεροπορικών για τη φετινή χρονιά

Στο 92% του επιπέδου του 2019 εκτιμάται ότι θα φτάσει η επιβατική κίνηση το νέο έτος. Οι καθυστερήσεις στα αεροδρόμια, ο πόλεμος στην Ουκρανία και οι νέες παραδόσεις αεροσκαφών.

Οι πονοκέφαλοι των αεροπορικών για τη φετινή χρονιά

Η πιο απαιτητική χρονιά της τελευταίας 10ετίας εκτιμάται ότι θα είναι το 2023 για τον κλάδο των αερομεταφορών, ο οποίος το 2022 κατάφερε στο peak της τουριστικής σεζόν να ανακτήσει το 90% της επιβατικής κίνησης του 2019.

Σύμφωνα με τις τελευταίες προβλέψεις του Eurocontrol, το 2023 οι αερομεταφορές θα καταφέρουν να καλύψουν το 92% των επιπέδων πριν από την πανδημία του κορωνοϊού, ωστόσο η αύξηση χωρητικότητας από την πλευρά των αεροπορικών εταιρειών σε σχέση με τη ζήτηση και οι καθυστερήσεις στα αεροδρόμια θα αποτελέσουν ίσως τις δύο μεγαλύτερες προκλήσεις στις οποίες θα κληθεί να αντεπεξέλθει ο κλάδος.

Το Eurocontrol συνδέει, μάλιστα, τον περιορισμό των καθυστερήσεων, ειδικά για την καλοκαιρινή σεζόν, με ζητήματα που άπτονται του πολέμου που μαίνεται στην Ουκρανία και επηρεάζουν τις αερομεταφορές λόγω του κλειστού εναέριου χώρου στις εμπλεκόμενες χώρες. Την ίδια στιγμή, οι καθυστερήσεις στις παραδόσεις νέων αεροσκαφών και το σταδιακό άνοιγμα των αγορών της Ασίας -σε συνέχεια της απόφασης της Κίνας να άρει τους περιορισμούς και να επιτρέψει την επανεκκίνηση των διεθνών αεροπορικών ταξιδιών- δημιουργούν νέα δεδομένα.

Όπως επισημαίνεται δε στην τελευταία ανάλυση του Ευρωπαϊκού Οργανισμού για την Ασφάλεια της Αεροναυτιλίας, οι τιμές τόσο σε επίπεδο ενέργειας όσο και σε επίπεδο βασικών ειδών διατροφής, λόγω του υψηλού πληθωρισμού, έφτασαν στο αποκορύφωμά τους στο τέλος του 2022 και θα παραμείνουν σε υψηλά επίπεδα και το 2023. Σε ό,τι αφορά ειδικότερα τις τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων, αυξήθηκαν κατά 14% σε σύγκριση με το 2021, με το ποσοστό ανόδου να διαμορφώνεται στο 29% τον περασμένο Ιούλιο, σημαντικά πάνω από το μέσο ποσοστό του πληθωρισμού, γεγονός που αντικατοπτρίζει, μεταξύ άλλων, τη σταθερή ζήτηση, τις περιορισμένες επιλογές δρομολογίων και τις υψηλότερες τιμές των καυσίμων.

Μάλιστα, η κερδοφορία κάποιων δρομολογίων, ιδιαίτερα από τη Σκανδιναβία, έχει επίσης επηρεαστεί σε μεγάλο βαθμό ως απόρροια του κλεισίματος του εναέριου χώρου εξαιτίας του πολέμου στην Ουκρανία, με τις ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες να είναι αναγκασμένες να εκτελούν μεγαλύτερες πτήσεις. Πάντως, η Διεθνής Ενωση Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ) εκτιμά ότι οι περισσότερες αεροπορικές εταιρείες σε παγκόσμιο επίπεδο θα επιστρέψουν στην κερδοφορία το 2023, προβλέποντας ότι το καθαρό κέρδος για το τρέχον έτος θα φτάσει στα 4,7 δισ. δολάρια.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v