Kι όμως, τα έσοδα πάνε καλά!

Αν κάποιος πίστευε τα διάφορα δημοσιεύματα, ή άκουγε τις χθεσινές αναφορές των καναλιών στα έσοδα του 8μήνου, θα νόμιζε ότι υπάρχει μεγάλη τρύπα. Όμως, δεν είναι έτσι.

Για να μην ξεχνάμε.

Η χώρα κρίνεται με βάση τα νούμερα του προϋπολογισμού της γενικής κυβέρνησης και όχι του κρατικού προϋπολογισμού, που αποτελεί υποσύνολο, αντιπροσωπεύοντας το 50% ή λιγότερο.

Επομένως, τα στοιχεία που δημοσιεύονται κάθε μήνα για τον κρατικό προϋπολογισμό αποτελούν μια καλή ένδειξη της πορείας των δημοσιονομικών μεγεθών της γενικής κυβέρνησης που ενδιαφέρει.

Εξυπακούεται ότι οι στόχοι για τα έσοδα και τις δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με τον στόχο για το πρωτογενές αποτέλεσμα της γενικής κυβέρνησης.

Ο στόχος που είχε τεθεί πέρυσι τέτοια περίπου εποχή ήταν για πρωτογενές πλεόνασμα της γενικής κυβέρνησης ίσο με 3% του ΑΕΠ το 2015.

Μάλιστα, οι δανειστές είχαν αρνηθεί στην κυβέρνηση των ΝΔ-ΠΑΣΟΚ να χαμηλώσει ο πήχης στο 2,5%-2,8% του ΑΕΠ γιατί, υποτίθεται, κάτι τέτοιο θα έστελνε μήνυμα για δημοσιονομική χαλάρωση (!) και δεν το ήθελαν.

Όμως, η επιβράδυνση της οικονομικής δραστηριότητας σε συνδυασμό με τα capital controls και όλη την αρνητική δημοσιότητα που δόθηκε στο ζήτημα της λιτότητας οδήγησαν τους δανειστές στην αλλαγή των δημοσιονομικών στόχων προς το ελαστικότερο.

Τουλάχιστον για την περίοδο 2015-2017.

Φέτος, ο φετινός στόχος καλεί για μικρό πρωτογενές έλλειμμα στο οικονομικό πρόγραμμα της περιόδου 2015-2018.

Εν αρχή λοιπόν είναι σφάλμα να συγκρίνει κανείς, π.χ., τα πραγματικά έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού στο 8μηνο με τους στόχους που είναι συμβατοί με μεγάλο πρωτογενές πλεόνασμα και να βγάζει το συμπέρασμα ότι υπάρχει τρύπα ύψους 4,2 δισ. ευρώ στα έσοδα.

Είναι τόσο λάθος όσο θα ήταν το συμπέρασμα ότι τα έσοδα ήταν πάνω από τον στόχο αν, π.χ., οι φόροι περιουσίας και ΕΝΦΙΑ είχαν εισπραχθεί νωρίτερα.

Απλά, συγκρίνει ανόμοια πράγματα.

Το σωστό θα ήταν να συγκρίνει τα έσοδα με τους νέους αναθεωρημένους προς τα κάτω στόχους, που είναι συμβατοί με το μικρό πρωτογενές έλλειμμα του 2015.

Εκ πρώτης όψεως, είμαστε σχεδόν σίγουροι ότι αν έκανε αυτή τη σύγκριση και επιπλέον λάμβανε υπόψη τον ετεροχρονισμό των εισπράξεων φόρων εισοδήματος και ΕΝΦΙΑ, λόγω καθυστερήσεων, σε συνδυασμό με τη μη είσπραξη των εσόδων από τα ελληνικά ομόλογα που κατέχει το ευρωσύστημα, θα έφθανε σε διαφορετικό συμπέρασμα.

Κοινώς, τα έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού στο 8μηνο πάνε πιθανόν καλύτερα σε σχέση με τον αναθεωρημένο στόχο για πρωτογενές έλλειμμα, αν αναπροσαρμοσθούν για τον ετεροχρονισμό.

Δεν είναι η πρώτη φορά που συμβαίνει κάτι τέτοιο.

Δεν γνωρίζουμε ασφαλώς πώς θα πάνε τα έσοδα το διάστημα Σεπτεμβρίου-Δεκεμβρίου κι αυτό γιατί συμπίπτει με τις εκτιμήσεις για ύφεση στην οικονομική δραστηριότητα λόγω περιοριστικών μέτρων και capital controls.

Όμως, θα ισχυριστούμε άφοβα ότι τα έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού πάνε αρκετά καλά στο 8μηνο και τρύπα δεν υπάρχει.

Είναι σημαντικό να επισημανθεί αυτό, γιατί οι λανθασμένες εντυπώσεις για τα έσοδα μπορεί εύκολα να οδηγήσουν σε λανθασμένες πολιτικές, π.χ. ότι χρειάζονται περισσότερα φορολογικά μέτρα, πέραν των ψηφισθέντων, πληγώνοντας την οικονομία περισσότερο.

Και φυσικά δεν αναφερόμαστε στη μείωση των φοροαπαλλαγών ή στην ενοποίηση της φορολογίας για κάποιες πηγές εισοδημάτων που συνδέονται με την επίτευξη των πιο φιλόδοξων δημοσιονομικών στόχων των επόμενων ετών, και κυρίως του 2018.

Dr. Money

 

Dr Money

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v