Το «κουκούλωμα» της νέας 7ετίας 

Το έχουμε δει πολλές φορές αυτό το έργο. Όταν οι αρχές δεν θέλουν να αντιμετωπίσουν ένα πρόβλημα, απλά κλωτσάνε το τενεκεδάκι πιο κάτω.    

Το «κουκούλωμα» της νέας 7ετίας

Όταν οι κανόνες δεν βολεύουν, αλλάζουμε τους κανόνες. Όταν ανακοινώθηκε ότι  θα δίνονταν δάνεια με κρατική εγγύηση προς τις επιχειρήσεις για να αντιμετωπίσουν τις δυσμενείς οικονομικές επιπτώσεις από την πανδημία, είχαμε ρωτήσει διάφορους κυβερνητικούς αξιωματούχους αν ανησυχούσαν για το ενδεχόμενο να «κοκκινίσει» ένα μεγάλο μέρος των ανωτέρω δανείων. Τόσο λόγω της αρνητικής οικονομικής συγκυρίας όσο και της παράδοσης που θέλει πολλούς δανειολήπτες να μην αποπληρώνουν τα δάνεια με κρατική εγγύηση.

Η απάντησή τους ήταν καθησυχαστική καθώς διαβεβαίωναν ότι υπήρχαν τρόποι για να μην υπάρξει πρόβλημα την επόμενη διετία. «Από το 2023 και μετά θα δούμε,» είχε αναφέρει ένας εξ υτών. Κι όλα αυτά σε μια χώρα που το Δημόσιο δεν έχει πληρώσει 2 δισ. ευρώ περίπου σε τράπεζες για την κατάπτωση κρατικών εγγυήσεων που είχαν δοθεί σε δάνεια στο παρελθόν. Εν μέρει αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι έλειπαν στοιχεία από τους φακέλους αρκετών δανείων. Από τότε μπήκε αρκετό νερό στ’ αυλάκι. 

Ερχόμενοι στη σημερινή συγκυρία, πολλοί ενδιαφερόμενοι παραπονιούνται ότι οι τράπεζες δεν ενέκριναν τα αιτήματά τους για δάνεια, άλλοι μιλούσαν για πολλά δικαιολογητικά και άλλοι ζητούσαν μεγαλύτερη βοήθεια.  

Υπενθυμίζεται ότι πριν από λίγο καιρό έκλεισε  το πρόγραμμα χρηματοδότησης  του ΤΕΠΙΧ ΙΙ, για την παροχή κεφαλαίων κίνησης με πλήρη επιδότηση επιτοκίου για 2 χρόνια σε επιχειρήσεις, παρέχοντας 1,2 δισ. ευρώ σε  πάνω από 10 χιλ. επιχειρήσεις. Για το σύνολο του Ταμείου Επιχειρηματικότητας ΙΙ αναλώθηκε πλήρως ο κρατικός προϋπολογισμός των 816 εκατ. ευρώ, ο οποίος με τη μόχλευση και συγχρηματοδότηση κατά 40% από την Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα έδωσε τη δυνατότητα παροχής δανείων και τόκων ύψους περίπου 2 δισ. ευρώ.

Ακόμη, οι τράπεζες χορηγούν δάνεια για κεφάλαια κίνησης, ορισμένης διάρκειας και ύψους, μέσω της έκδοσης εγγυήσεων από την Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα, που αντιστοιχούν στο 80% του κεφαλαίου του δανείου. 

Κι ενώ τα ερωτήματα παραμένουν για το ποσοστό των ανωτέρω δανείων που θα «κοκκινίσουν», διαβάσαμε χθες στο Euro2day.gr για μια ακόμη εξαίρεση. Οι εποπτικές αρχές θα επιτρέπουν στις τράπεζες να μη σχηματίζουν προβλέψεις επί μια 7ετία, για δάνεια με κρατική εγγύηση που έχουν χορηγήσει στις πληγείσες από την πανδημία Covid-19 επιχειρήσεις, εφόσον εμφανίσουν καθυστέρηση μεγαλύτερη των 90 ημερών. Επίσης, δάνεια που είναι εγγυημένα ή ασφαλισμένα από επίσημους οργανισμούς εξαγωγικών πιστώσεων και καταστούν μη εξυπηρετούμενα, θα τύχουν ανάλογης μεταχείρισης. 

Είναι προφανές ότι οι εποπτικές αρχές θέλουν να βοηθήσουν τα πιστωτικά ιδρύματα σε μια δύσκολη συγκυρία, ελπίζοντας ότι οι οικονομίες θα ανακάμψουν.

Ταυτόχρονα, ίσως διαφαίνεται η επιθυμία της ευρωπαϊκής ηγεσίας να αποφύγει τη δημιουργία μιας ευρωπαϊκής bad bank για τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια της περιόδου Covid-19 αυτή την περίοδο, που θα προκαλούσαν πιθανόν την έντονη αντίδραση των Βόρειων χωρών.

Ο αντιπρόεδρος της ΕΚΤ κ. Λουίς ντε Γκίντος ανέφερε σε συνέντευξή του στην ιταλική La Stampa πως είναι πρόωρη η συζήτηση για μια πανευρωπαϊκή bad bank, χωρίς την ολοκλήρωση της τραπεζικής ενοποίησης. Όμως, τα λογιστικά τερτίπια στην αντιμετώπιση των δανείων με κρατικές εγγυήσεις που θα σταματήσουν να εξυπηρετούνται δεν επιλύουν το πρόβλημα. Απλά, το μετακυλίουν στο μέλλον, αγοράζοντας  περισσότερο χρόνο.


Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v