Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Οι ρυθμίσεις των φόρων δεν είναι πανάκεια

Σε άλλες Δυτικές χώρες, οι αρμόδιες κρατικές Αρχές δεν προχωρούν σε συχνές ρυθμίσεις φόρων παρά σε σπάνιες περιπτώσεις. Στην Ελλάδα, οι ρυθμίσεις έχουν γίνει σχεδόν ο κανόνας, με αποτέλεσμα πολλοί να έχουν εθιστεί και να τις περιμένουν. Δεν το λες σοφό.

Οι ρυθμίσεις των φόρων δεν είναι πανάκεια

Η προσωπική εμπειρία βοηθά να κατανοήσουμε καλύτερα κάποια θέματα.

Μερικές μέρες πριν από το τέλος του 2022 πληροφορηθήκαμε ότι το υπουργείο Οικονομικών έδωσε δίμηνη παράταση στην πληρωμή των τελών κυκλοφορίας, η οποία είναι μια μορφή ρύθμισης. Συνήθως πλήρωνα τα τέλη κυκλοφορίας του αυτοκινήτου νωρίτερα αλλά πέρυσι τα είχα αφήσει για να τα πληρώσω προς το τέλος της χρονιάς. Το πρώτο πράγμα που έκανα όταν πληροφορήθηκα την είδηση για τη δίμηνη παράταση, ήταν να απορήσω. Από τη στιγμή που δεν υπήρχε η δικαιολογία  της πανδημίας όπως στο τέλος του 2020 και του 2021, γιατί έπρεπε το ΥΠΟΙΚ να δώσει παράταση; Μάλλον οι εκλογές, σκέφθηκα. Η δεύτερη σκέψη που έκανα ήταν να μην πληρώσω, αντίθετα απ’ ό,τι  έκανα κάθε χρόνο. Γιατί να πληρώσεις όταν το ΥΠΟΙΚ δίνει παράταση μέχρι και τον Φεβρουάριο; σκέφθηκα. Θα μπορούσα να τα βάλω στην πιστωτική μου κάρτα και να τα πληρώσω σε άτοκες μηνιαίες δόσεις αργότερα. Τελικά, η συνήθεια υπερίσχυσε.

Δεν συνέβη όμως το ίδιο με άλλους πολλούς συμπατριώτες μας που σκέφθηκαν όπως εγώ αρχικά. Σύμφωνα με το χθεσινό ρεπορτάζ του euro2day (Ελ. Λάσκαρη): «Μόνο τέσσερα στα δέκα ευρώ που έχουν εγγραφεί ως έσοδα του προϋπολογισμού 2022 από τέλη κυκλοφορίας έχει εισπράξει μέχρι σήμερα το υπουργείο Οικονομικών, καθώς η δίμηνη παράταση στην προθεσμία εξόφλησής τους, που ανακοινώθηκε πολύ πριν τη λήξη της αρχικής προθεσμίας (31 Δεκεμβρίου), φαίνεται να οδήγησε τους περισσότερους σε βραχυχρόνια εξοικονόμηση ρευστότητας. Τα στοιχεία πληρωμών που έχει στη διάθεσή της η ΑΑΔΕ δείχνουν, σύμφωνα με πληροφορίες, πληρωμές τελών κυκλοφορίας 500 εκατ. ευρώ (42% των εγγεγραμμένων εσόδων) από 2.830.000 ιδιοκτήτες Ι.Χ.».

Αναμφισβήτητα, μερικοί ιδιοκτήτες Ι.Χ. αντιμετωπίζουν δυσκολίες και δεν θα πλήρωναν ή θα πλήρωναν με καθυστέρηση. Όμως, δεν έχουμε καμία αμφιβολία ότι η μεγάλη πλειοψηφία που έσπευσε να επωφεληθεί από την παράταση, δεν θα το έκανε, αν το ΥΠΟΙΚ δεν είχε δώσει παράταση. 

Τι δείχνει το ανωτέρω παράδειγμα; Οι αρμόδιες Αρχές χωρίς να υπάρχει ουσιαστικός λόγος εθίζουν ολοένα και περισσότερο κόσμο στην ιδέα της αναβολής πληρωμής των τελών, φόρων κ.λπ. καθώς οι τελευταίοι βάσιμα προσδοκούν ότι θα υπάρξει κάποιου είδους ρύθμιση της τελευταίας στιγμής. Μ’ αυτό τον τρόπο υπονομεύουν την ήδη αδύναμη κουλτούρα πληρωμών στην Ελλάδα, με δυσάρεστες συνέπειες για τον προϋπολογισμό και τους συνεπείς φορολογούμενους που συνήθως καλούνται να κλείσουν τις τρύπες.

Αυτή η πολιτική δεν είναι ούτε σωστή, καθώς δημιουργεί αντικίνητρα στους πολίτες για έγκαιρες πληρωμές στην εφορία κι αλλού, ούτε δίκαιη, γιατί οι συνεπείς θα πληρώσουν τη νύφη. Πράγματι, μπορεί να υπάρχουν εξαιρετικές περιπτώσεις που κάποιες ρυθμίσεις χρειάζονται. Όμως, αυτές θα πρέπει να είναι σπάνιες και όχι ο κανόνας, όπως γίνεται αλλού.  


Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v