Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Από το ντιλ Cosmote-Γερμανός στο ντιλ ΔΕΗ-Κωτσόβολος

Η εξαγορά της αλυσίδας καταστημάτων Γερμανός από την Cosmote την πρώτη δεκαετία του 21ου αιώνα ήταν ακριβή, αλλά αποδείχθηκε πετυχημένη σε βάθος χρόνου. Τα δεδομένα για το ντιλ της ΔΕΗ για την Κωτσόβολος. Η «σύνδεση» με Vodafone.

Από το ντιλ Cosmote-Γερμανός στο ντιλ ΔΕΗ-Κωτσόβολος

Ακόμη θυμόμαστε τον Μάιο του 2006, όταν έγινε γνωστό ότι η Cosmote είχε συμφωνήσει να εξαγοράσει το ποσοστό του Πάνου Γερμανού, ιδρυτή και βασικού μετόχου της ομώνυμης αλυσίδας, για πάνω από 500 εκατ. ευρώ.

Το τελικό ποσό που δαπάνησε η Cosmote έφτασε το 1,6 δισ. ευρώ για το σύνολο των μετοχών της Γερμανός, συμπεριλαμβανομένων των μετοχών της δημόσιας προσφοράς.

Πολλοί στην αγορά θεώρησαν τότε, και δικαιολογημένα, πολύ ακριβή την εξαγορά. Η τότε διοίκηση του ΟΤΕ ισχυριζόταν ότι ήταν στρατηγική κίνηση, επιτρέποντας στον όμιλο να αποκτήσει δίκτυο καταστημάτων λιανικής στην Ελλάδα και τη Βαλκανική μέσω του οποίου θα πουλούσε προϊόντα και υπηρεσίες.

Κάπου 15 χρόνια και πλέον μετά, δεν νομίζουμε ότι υπάρχουν πολλοί που αμφισβητούν ότι εκείνη η εξαγορά αποδείχθηκε επιτυχημένη για τον όμιλο του ΟΤΕ.

Είναι εύλογο να φέρνει κάποιος στο μυαλό του εκείνη την εξαγορά, έστω κι αν αφορούσε τον τηλεπικοινωνιακό κλάδο, όταν ανακοινώνει η ΔEΗ τη συμφωνία για την εξαγορά της αλυσίδας Κωτσόβολος από τη βρετανική Currys.

Η στήλη δεν έχει άποψη για την αποτίμηση της Κωτσόβολος, γιατί δεν γνωρίζει όλα τα στοιχεία. Αυτό που μπορούμε να εξάγουμε από τα συμφραζόμενα των συνομιλητών μας που έχουν άποψη είναι ότι ακόμη κι αν είναι ακριβή εξαγορά, σε καμία περίπτωση δεν προσεγγίζει εκείνη της Γερμανός.

Η διοίκηση της ΔEΗ, όπως του ΟΤΕ το 2006, δίνει έμφαση στον στρατηγικό χαρακτήρα της εξαγοράς, μιλώντας για «στρατηγική κίνηση μετασχηματισμού, σε μια αγορά που αλλάζει σε παγκόσμιο επίπεδο, καθώς η εποχή της ενεργειακής μετάβασης και του νέου εξηλεκτρισμού δημιουργεί έναν ολόκληρο νέο κόσμο λύσεων για νοικοκυριά και επιχειρήσεις».

Πράγματι, η ΔEΗ δεν έχει μια καλή πλατφόρμα πωλήσεων λιανικής μέσω της οποίας να διαθέτει προϊόντα και υπηρεσίες. Επομένως, η Κωτσόβολος, όπως η αλυσίδα Γερμανός για τον ΟΤΕ, της δίνει τη δυνατότητα να το κάνει κατά κάποιο τρόπο outsourcing, χωρίς να ασχολείται ιδιαίτερα.

Ερωτήματα

Oμως, υπάρχουν κάποια ερωτήματα. Κατ’ αρχάς η Κωτσόβολος είναι ένα γνωστό και αγαπητό brand στην Ελλάδα αλλά στην αγορά δεν θεωρείται η πιο αποδοτική επιχείρηση του κλάδου. Θα συνεχίσει η Κωτσόβολος να έχει συνέργειες με τους βρετανούς της Carrys μετά την εξαγορά;

Ακόμη, οι υπάλληλοι της αλυσίδας έχουν μάθει να πουλάνε κυρίως οικιακές συσκευές, π.χ. πλυντήρια, ψυγεία, και μετά κομπιούτερ, είδη τηλεφωνίας και όχι τόσο αντλίες θερμότητας και θερμοσίφωνες και γενικά ενεργειακά προϊόντα και υπηρεσίες. Υπάρχει κάποιο σχέδιο εκπαίδευσής τους;

Χρειάζεται η ΔEΗ πραγματικά τα καταστήματα ΜΕΓΑ Κωτσόβολος; Αν όχι, θα τα πουλήσει; Γιατί να δεσμεύει κεφάλαιο κίνησης για πλυντήρια, κινητά κ.λπ., όταν εκεί αντιμετωπίζει τον οξύ ανταγωνισμό άλλων παικτών όπως οι Σκρουτζ, Πλαίσιο κ.λπ.;

Μήπως η ΔEΗ σχεδιάζει να μπει στην αγορά των τηλεπικοινωνιών στην οποία έχει εργασθεί πιο παλιά ο διευθύνων σύμβουλός της και επομένως η Κωτσόβολος θα είναι πλατφόρμα πώλησης κι άλλων προϊόντων και υπηρεσιών;

Αν η ΔEΗ ενδιαφέρεται να μπει στις τηλεπικοινωνίες με την εξαγορά π.χ. της ελληνικής Vodafone, τότε η Κωτσόβολος ταιριάζει περισσότερο. Σ’ αυτή την περίπτωση όμως είναι λογικό οι επενδυτές να αρχίσουν να θέτουν άλλα ερωτήματα, π.χ. ποιες είναι οι προτεραιότητες του ομίλου.

Αναμφίβολα, ο χρόνος θα δείξει αν η εξαγορά της αλυσίδας Κωτσόβολος θα είναι ένα επιτυχημένο ντιλ, όπως συνέβη με την εξαγορά της Γερμανός από την Cosmote πριν από 15 χρόνια και πλέον, ή όχι.

Γι’ αυτό θα πρέπει να περιμένουμε. Εν τω μεταξύ, κάποια εύλογα ερωτήματα θα πρέπει να απαντηθούν.


Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v