Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Το Μεξικό και ο πυρετός του «πράσινου χρυσού»

Πώς μια πολιτεία που είναι γνωστή για τα ορυχεία χρυσού και τη... μεταφορά κόκας κατάφερε να βρει το δικό της Ελντοράντο στον αγροτικό τομέα. Η ανάπτυξη του αβοκάντο και η έξυπνη στρατηγική μάρκετινγκ. Γράφει ο Τ. Μίχας.

  • του Τάκη Μίχα
Το Μεξικό και ο πυρετός του «πράσινου χρυσού»

H πολιτεία του Μιτσοακάν στο Μεξικό είναι γνωστή για τα ορυχεία χρυσού, το γεγονός ότι αποτελεί ένα από τους κυρίως διαδρόμους για την μεταφορά κόκας στις ΗΠΑ και για το λιμάνι Λαζάρο Κάρντενας στον Ειρηνικό που αποτελεί σημαντική πύλη εισόδου στην αμερικανική ήπειρο των συνθετικών οπιούχων (fentanyl) που έρχονται κυρίως από την Κίνα.

Ομως σε όλες αυτές τις αναμφίβολα προσοδοφόρες επιχειρηματικές δραστηριότητες θα πρέπει οπωσδήποτε να προσθέσει κανείς τον πυρετό του «πράσινου χρυσού» που συγκλονίζει την πολιτεία τα τελευταία χρόνια. Το προϊόν εδώ είναι το γνωστό μας aguacate (αβοκάντο) που ανθεί στην γόνιμη γη της περιοχής. Και όπως ακριβώς η έκρηξη στη ζήτηση της κοκαΐνης προήλθε από τις ΗΠΑ, το ίδιο ακριβώς συνέβη και με την ζήτηση του aguacate.

Μέχρι το 1997 οι εξαγωγές του αβοκάντο από το Μεξικό στις ΗΠΑ ήταν απαγορευμένες λόγω θεμάτων που σχετίζονται με την δημόσια υγεία. Ομως από την ημερομηνία αυτή -τρία χρόνια μετά την υπογραφή του συμφώνου ελεύθερου εμπορίου μεταξύ των δύο χωρών- απελευθερώθηκαν οι εξαγωγές και το Μιτσοακάν έγινε η μόνη περιοχή που μπορούσε να εξάγει το προϊόν αυτό στις ΗΠΑ. Και τα αποτελέσματα υπερέβησαν κάθε προσδοκία.

Μέσα σε περίοδο 22 ετών οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 130 φορές! Ετσι, ενώ το 1997 οι πωλήσεις στις ΗΠΑ απέφεραν 19 εκατ. δολάρια το 2019 έφεραν 2,5 δισ. δολάρια! Από την άλλη πλευρά, ενώ το 1997 η ετήσια ανά κεφαλή κατανάλωση αβοκάντο στις ΗΠΑ ήταν 500 γραμμάρια το 2019 είχε περάσει τα 3,5 κιλά, δηλαδή είχε εξαπλασιασθεί! Ενώ το 1997 έβρισκες το προϊόν μόλις σε μερικές βορειοανατολικές πολιτείες των ΗΠΑ το 2019 είχε επεκταθεί και στις 50 πολιτείες.

H έκρηξη στη ζήτηση οφείλονταν σε δημογραφικούς παράγοντες, αλλαγές στο life style και ίσως πάνω απ’ όλα σε έξυπνη διαφήμιση. Οι δημογραφικοί παράγοντες σχετίζονται με την αύξηση του μεξικανικού στοιχείου στις ΗΠΑ, που οπωσδήποτε βοηθούσε στην αύξηση των πωλήσεων. Επίσης η προώθηση ενός life style υγιεινής διατροφής συμβάδιζε απόλυτα με την προώθηση ενός προϊόντος γνωστού για τα διατροφικά του οφέλη.

Ομως η πραγματική έκρηξη στις πωλήσεις έγινε όταν το 2015 η ένωση παραγωγών αβοκάντο του Μιτσοακαν αποφάσισε να διαφημίσει το προϊόν στον τελικό του αμερικανικού ποδοσφαίρου, το περίφημο Super Bowl. Τότε οι πωλήσεις σε σχέση με τον προηγούμενο χρόνο αυξήθηκαν 12% και σε σχέση με το 1997 κατά 23%.

Από τότε το αβοκάντο έγινε o «υποχρεωτικός μεζές» του Super Bowl και οι εισαγωγές έφτασαν στα ουράνια. Για αυτόν τον τελικό (2 Φεβρουαρίου) υπολογίζεται ότι έγιναν εξαγωγές πάνω από 120 χιλιάδες τόνων του φρούτου. «Την εβδομάδα του Super Bowl» αναμένουμε εξαγωγές που αντιστοιχούν στο 10% όλου του έτους» μας λέει ο Juan Carlos Anaya σύμβουλος των Αγροτικών Αγορών της περιοχής.

Δεν χρειάζεται λοιπόν κανείς να κοιτάει μόνο στον τομέα της τεχνολογίας για να ανακαλύψει επενδυτικές ευκαιρίες. Τα εμπορεύματα και τα τρόφιμα είναι και αυτά γεμάτα ευχάριστες εκπλήξεις.


Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v