Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ο κλεφτοπόλεμος και η επιχείρηση μετά την Covid-19

Στη μετά πανδημίας εποχή, θα απαιτηθεί κατάλληλος επιχειρηματικός ανασχεδιασμός, ώστε να ενσωματωθούν οι εμπειρίες του επιχειρηματικού «κλεφτοπόλεμου» των lockdown και να απελευθερωθεί η δύναμη της τεχνολογίας. Γράφει ο Θεόδωρος Ν. Κρίντας.

Ο κλεφτοπόλεμος και η επιχείρηση μετά την Covid-19
  • του Θεόδωρου Ν. Κρίντα, PhD, CIIA (*)

Από τον μεσαίωνα που εντοπίζονται οι πρώτες μορφές επιχειρήσεων και το 1836 που ιδρύθηκε η πρώτη Ανώνυμη Εταιρεία στην Ελλάδα (ήταν ασφαλιστική θαλασσοπλοΐας), η επιχειρηματικότητα μεταβάλλεται συνεχώς. Ακολουθώντας τις επιταγές της κάθε εποχής, τη ζήτηση για προϊόντα και υπηρεσίες και βέβαια τις νομοθετικές ρυθμίσεις, οι επιχειρήσεις άλλαζαν προσανατολισμό και οργάνωση. Όταν έχει κανείς την ευκαιρία να διατρέξει την ιστορία, όλα αυτά είναι προφανή, ενώ όσο ζούμε την έντονη καθημερινότητα, αισθανόμαστε πως όλα μένουν ίδια.

Η εφαρμογή της τεχνολογίας

Ήδη, αρκετά χρόνια πριν την έναρξη της 4ης βιομηχανικής επανάστασης, η εφαρμογή της τεχνολογίας ήταν έντονη στη λειτουργία των επιχειρήσεων, ξεκινώντας από τις βιομηχανίες και την ανανέωση των εξοπλισμού παραγωγής και φτάνοντας στη «μηχανοργάνωση» των οικονομικών υπηρεσιών στις αρχές της δεκαετίας του ’80. Αυτά τα τελευταία 40 χρόνια, οι εξελίξεις ήταν πραγματικά ραγδαίες. Το τελευταία 10, όμως, ο ρυθμός της αλλαγής ήταν ιλιγγιώδης. Η επίπτωση της Covid-19 τους τελευταίους δύσκολους δώδεκα μήνες ήταν ακόμη μεγαλύτερη.

Πού βρισκόμαστε σήμερα

Σήμερα, ολοένα και περισσότερο, συνδυάζεται ο άνθρωπός με τις μηχανές προκειμένου να εξασφαλιστεί η συνέχεια της δραστηριότητας. Ναι. Η αλλαγή δεν προέκυψε ως αποτέλεσμα σχεδιασμού, αλλά όπως γνωρίζουμε όλοι, ως αναγκαία λύση. Σε όλο τον κόσμο, το μοντέλο λειτουργίας είναι λίγο ως πολύ το ίδιο και όλες οι επιχειρήσεις ανακαλύπτουν ότι υπάρχουν μεταβολές στην παραγωγικότητα, στο κόστος λειτουργίας και στην εξυπηρέτηση των πελατών. Μάλιστα οι περισσότερες έχουν αρχίσει να εξετάζουν ποιες από αυτές τις μεταβολές θα πρέπει να έχουν μόνιμο χαρακτήρα. Οι αλλαγές των τελευταίων δώδεκα μηνών ήταν θηριώδεις, έχουν γίνει αποδεκτές και ήδη αναζητείται η βελτιστοποίησή τους.

Τι ακόμα μπορεί να αλλάξει

Ήδη οι εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης, για τους πρωτοπόρους, αποτελούν μέρος της καθημερινότητας, το διαδίκτυο των αντικειμένων (Internet Of Things) έχει ακόμα μεγαλύτερη διάδοση και βέβαια η ρομποτική, με την ανάπτυξη της «κινητής συνδεσιμότητας» μεγάλων ταχυτήτων, έχουν εφαρμογές που διαφημίζονται στο ευρύ καταναλωτικό κοινό. Η εξέλιξη της κατάταξης των μεγαλύτερων εταιρειών στον κόσμο τις τελευταίες δεκαετίες αναδεικνύει την ισχύ που έχει αποκτήσει η τεχνολογία στην καθημερινότητα των επιχειρήσεων και όχι μόνο. Βέβαια, όλα γίνονται στη βάση της επιλογής της στρατηγικής κατεύθυνσης της επιχείρησης. Του λόγου για τον οποίο υπάρχει. Του κενού που καλύπτει. Αυτό που θα αλλάξει για μια εταιρεία χωρίς στρατηγική κατεύθυνση είναι το μέγεθος -και όχι προς το καλύτερο…

Μετά τα lockdowns

Στη μετά Covid-19 εποχή λοιπόν, το εμπόδιο δεν θα είναι η τεχνολογία αλλά ο κατάλληλος επιχειρηματικός ανασχεδιασμός, ώστε να ενσωματωθούν οι εμπειρίες του επιχειρηματικού «κλεφτοπόλεμου» της πανδημίας και να απελευθερωθεί η δύναμη της τεχνολογίας που κατέχει μια εταιρεία ή που μπορεί να αποκτήσει. Το επόμενο διάστημα ολοένα και περισσότερες επιχειρήσεις θα επιδιώξουν οργανωτικές μεταρρυθμίσεις βασισμένες στα μοντέλα των μεγάλων εταιρειών τεχνολογίας ή/και των σύγχρονων - επιτυχημένων νεοφυών (startups). Ο συνδυασμός τεχνολογίας με δεδομένα, ανθρώπινων ταλέντων με μηχανές, προσφοράς εξατομικευμένης εμπειρίας στον πελάτη με ευελιξία και κοινωνικών δικτύων με ιδιωτικότητα, πρέπει να ενσωματωθούν στον «γενετικό κώδικα» των επιχειρήσεων στη νέα εποχή.

Ο ψηφιακός μετασχηματισμός, η διασυνδεσιμότητα, η παροχή υπηρεσιών 24x7, η ολοκληρωμένη εξυπηρέτηση «από το τηλέφωνο έως την κατοικία», είναι ήδη εδώ και θα παραμείνουν. Το ζητούμενο είναι να το αντιληφθούμε έγκαιρα και να μετασχηματίσουμε τις δομές μας, ώστε να εκμεταλλευτούμε το «νέο παρόν». Οι διάφοροι κλάδοι βρίσκονται σε διαφορετικό σημείο σε αυτό τον δρόμο. Κάποιοι έχουν διανύσει το μεγαλύτερο μέρος της διαδρομής κατά τη διάρκεια της πανδημίας και κάποιοι άλλοι έχουν πολύ δρόμο ακόμα. Οι εταιρείες σήμερα «επικοινωνούν» με τον υποψήφιο πελάτη τους τον κατάλληλο χρόνο και με τον κατάλληλο τρόπο. Αυτό μόνο του απαιτεί διαφορετικό μοντέλο λειτουργίας. Αν μείνουμε στο παλιό, θα κάνουμε δύο διαπιστώσεις: Πρώτον, ότι δεν είναι ελκυστικό από τους πελάτες μας και δεύτερον, ότι δεν μπορεί να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις της εποχής που ανατέλλει. 

(*) Ο Θεόδωρος Ν. Κρίντας είναι Founder & CEO, Koubaras Ltd (Συμβουλευτική εταιρεία που δίνει έμφαση στις λύσεις και την άμεση εφαρμογή τους στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις), Αντιπρόεδρος, AI CATALYST (Όμιλος Τεχνητής Νοημοσύνης).

 


Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v