Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Αλλάζεις ή βουλιάζεις το δίλημμα για τον επιχειρηματία

Πώς μπορεί να επιβιώσει κανείς την «επομένη μέρα» της πανδημίας; Τι είναι αυτό που θα κρίνει το «λουκέτο» ή την επιτυχία; Την απάντηση, όποια κι αν είναι αυτή, μπορεί να δώσει μόνον η ίδια η αγορά.

Αλλάζεις ή βουλιάζεις το δίλημμα για τον επιχειρηματία

Φίλτατοι, καλή σας ημέρα!

Πρόκειται ενδεχομένως για τον παλαιότερο κανόνα στο «βιβλίο» της επιχειρηματικής επιβίωσης, όμως, εξακολουθεί να ισχύει στο ακέραιο, ιδίως σε καιρούς κρίσης όπως οι παρόντες: Προσαρμοστικότητα.

Μπορείς να προσαρμοστείς σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον όπως το τωρινό και να προσφέρεις αυτό που ζητά η αγορά; Έχεις εξασφαλίσει, αν μη τι άλλο, την επιχειρηματική επιβίωσή σου. Διαφορετικά...

Όπως έδειξαν, πέραν πάσης αμφιβολίας, τα πρώτα εικοσιτετράωρα επαναλειτουργίας  του κλάδου της εστίασης, στον οποίο στηρίζει τις ελπίδες του για βελτίωση της εμπορικής κίνησης και ένα μεγάλο τμήμα του λοιπού λιανεμπορίου, τα πάντα έχουν αλλάξει στην ελληνική αγορά.

Οι πολίτες, ευλόγως, είναι ακόμη ιδιαίτερα επιφυλακτικοί στις μετακινήσεις τους και διστάζουν να μείνουν επί μακρόν σε κλειστούς χώρους καταστημάτων ή και πολυκαταστημάτων, εφαρμόζοντας, σε ό,τι αφορά στις «φυσικές αγορές» τους, αυτό που περιέγραψε ως τη νέα καταναλωτική τακτική του «κτυπώ και φεύγω», χθες, σε σχετικό πόνημά της, η συνάδελφος Πέννυ Κούτρα.

Αν και το ύψος της «μέσης απόδειξης» δεν έχει σημαντικά διαφοροποιηθεί, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, το φαινόμενο δεν είναι σαφές ότι θα συνεχιστεί, καθώς ο μειωμένος χρόνος παραμονής στον φυσικό χώρο του καταστήματος προϊδεάζει για χαμηλότερο όγκο αγορών. 

Ο κερδισμένος της περιόδου είναι, βεβαίως, οι διαδικτυακές αγορές, οι οποίες αποτέλεσαν σανίδα σωτηρίας τόσο για το καταναλωτικό κοινό όσο και για μερίδα του εμπορικού κόσμου, κατά τη διάρκεια των περιοριστικών μέτρων και φυσικά εξακολουθούν να διατηρούν αυξημένη δυναμική.

Αντίθετα, σύμφωνα με εκπροσώπους της ίδιας της αγοράς, όπως ο πρόεδρος της ΓΣΕΒΕΕ Γιώργος Καββαθάς, η κατάσταση παραμένει δύσκολη στο εμπόριο, καθώς στο 87% των επιχειρήσεων υπάρχει μια μείωση του κύκλου εργασιών κατά 50%. Σύμφωνα με τον ίδιο, στην εστίαση, την πρώτη ημέρα επαναλειτουργίας, τα αποτελέσματα ήταν δραματικά και ο κύκλος εργασιών ήταν κάτω έως και 95%.

Με αυτά τα ποσοστά, όμως, τα λουκέτα ίσως αποδειχθούν αναπότρεπτα για πολλούς.

Σύμφωνα με δημοσκόπηση της opinion poll για το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών, ένας στους 4 επαγγελματίες θεωρεί ότι μπορεί να αναγκαστεί να κλείσει την επιχείρησή του και το 26% ότι μπορεί να χρειαστεί να προβεί σε απολύσεις στο επόμενο διάστημα.

Ο παράγοντας που θα κρίνει, στην πλειονότητα των περιπτώσεων, εάν θα υπάρξει «λουκέτο» ή όχι, είναι η προσαρμοστικότητα. Στον τρόπο λειτουργίας, στα προσφερόμενα προϊόντα και στις υπηρεσίες, στο τμήμα του καταναλωτικού κοινού που έχει επιλεγεί ως «στόχος» και στην προσέγγισή του.

Εάν η λέξη των ημερών είναι η «εμπιστοσύνη», η έμφαση προφανώς πρέπει να δοθεί εκεί, ώστε να αρθούν τυχόν δισταγμοί εκ μέρους των καταναλωτών για ζητήματα, φερειπείν, τήρησης των κανόνων υγιεινής. Εάν το ζητούμενο είναι η προσφορά εναλλακτικών προϊόντων ή νέων υπηρεσιών προς το κοινό, αντιστοίχως, η προσοχή πρέπει να εστιαστεί προς τα εκεί.

Η κάθε δουλειά έχει τους δικούς της κανόνες και τις δικές της απαιτήσεις. Όλες, όμως, καλούνται πλέον να λειτουργήσουν στη μετά πανδημία εποχή και στους κανόνες που αυτή επιβάλλει.

Υπό αυτό το πρίσμα, ο έμπορος, ο καταστηματάρχης, ο κάθε επιχειρηματίας, καλείται να επανεφεύρει αυτό που προσφέρει στο καταναλωτικό κοινό, βάσει όσων ισχύουν πλέον στην αγορά.

Για ορισμένους, αυτό το κάτι, ίσως αφορά κάτι το μικρό, που υπό άλλες συνθήκες θα μπορούσε να θεωρηθεί έως και ήσσονος σημασίας, ενώ για άλλους ενδεχομένως απαιτεί μία ριζικότερη προσέγγιση.

Αυτό, όμως, θα το κρίνει η ίδια η αγορά…

Ν. Γ. Δρόσος [email protected]

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v