Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Όνομα: Χαμαιλέων
Περιοχή: Euro2day

Αποποίηση ευθυνών
Οκτ 19 2022

Ενέργεια: Αρχισαν τα… μπουρίνια για τον Σκρέκα - Το καλάθι του νοικοκυριού και ο μαγικός αριθμός «7» - Αμερικανική «φωτιά» στο ντίζελ

Ενέργεια: Αρχισαν τα… μπουρίνια για τον Σκρέκα - Το καλάθι του νοικοκυριού και ο μαγικός αριθμός «7» - Αμερικανική «φωτιά» στο ντίζελ

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤ: Ο αριθμός 7 έχει αμέτρητους συμβολισμούς. Από τα επτά θαύματα του κόσμου, τις 7 ημέρες της εβδομάδας, έως τους 7 σοφούς της αρχαιότητας.

Τώρα αν διερωτάστε τι σχέση έχουν όλα αυτά με την καθημερινότητά μας, θα διαπιστώσετε πως με έναν μαγικό τρόπο ο συγκεκριμένος αριθμός συνδέεται με το σήμερα. Διότι 7 είναι οι ερωτήσεις (κάποιες εξ αυτών έχουν και αρκετά υποερωτήματα) που απέστειλε η Επιτροπή Ανταγωνισμού στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ για να διερευνήσει τι συνέβη στη συνάντηση που είχαν εκπρόσωποι κάποιων εξ αυτών με τον υπουργό Ανάπτυξης Άδωνι Γεωργιάδη στις αρχές Οκτωβρίου και τι ακριβώς θα είναι το περίφημο, πλέον, καλάθι του καταναλωτή.

Οι αλυσίδες που έχουν λάβει το ερωτηματολόγιο θα πρέπει μέχρι την ερχόμενη Παρασκευή να αποστείλουν τις απαντήσεις τους στην Ανεξάρτητη Αρχή. Το τι θα βγάλει ο έλεγχος της Αρχής επί της έρευνας που έχει ξεκινήσει, θα προσδιορίσει το εάν και πότε θα γίνει πράξη το πολυδιαφημισμένο καλάθι.

Μέχρι τότε, η αγορά αναμένει τις παρατηρήσεις και τη γνωμοδότηση της Ανεξάρτητης Αρχής, για να μη βρεθεί προ εκπλήξεως εκ των υστέρων.

 

ΕΝΕΡΓΕΙΑ: Οι έκτακτες συνθήκες φέρνουν μεν έκτακτα μέτρα, ωστόσο η στήλη παρατηρεί πλέον μεγάλα «μπουρίνια» στην αγορά, απέναντι στον αρμόδιο υπουργό Κώστα Σκρέκα. Κάποιοι συμμετέχοντες έχουν φτάσει να επικαλούνται το Σύνταγμα, εκτιμώντας ότι η ex post φορολόγηση την οποία πρόκειται να υποστούν αντίκειται σε αυτό. Την ίδια στιγμή, όπως τονίζουν, καλούνται να… μυρίζουν τα νύχια τους για να βγάλουν τα τιμολόγια του εκάστοτε επόμενου μήνα, μη γνωρίζοντας αν θα μπουν μέσα ή, ανάποδα, θα βγάλουν μεγάλα κέρδη τα οποία στη συνέχεια θα χάσουν, διότι θα είναι… «ουρανοκατέβατα».

Ένα άλλο μεγάλο πρόβλημα είναι ότι έως στιγμής, ουδείς φαίνεται να έχει αντιληφθεί πώς ακριβώς θα προσδιορίζονται τα λεγόμενα «υπερκέρδη» τα οποία βεβαίως θα φορολογούνται με συντελεστή 90%, κάτι που όπως ανέφερε χαρακτηριστικά παίκτης της αγοράς, μάλλον ισοδυναμεί με… δήμευση περιουσίας.

Ως δείγμα της «τρικυμίας» που επικρατεί όχι μόνο στον χώρο αλλά και μέσα στο αρμόδιο υπουργείο, πηγή της στήλης ανέφερε την «ιδέα» που κυκλοφόρησε εσχάτως στους διαδρόμους του, να ορίζουν μεν οι πάροχοι τα τιμολόγια του επόμενου μήνα προκαταβολικά, αλλά να μην ορίζει το κράτος προκαταβολικά την… επιδότηση.

Μόνο που έτσι, υπάρχει ένα… μικροπρόβλημα. Δεν θα ξέρει ο καταναλωτής (ιδιώτης ή επιχείρηση) ποιο θα είναι το πραγματικό κόστος που θα πρέπει να πληρώσει από την τσέπη του!

 

ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΙΙ: Εξίσου «θολό» το τοπίο και για το πακέτο μέτρων που ανακοίνωσε χθες η Κομισιόν. Αδύνατον να βγουν συμπεράσματα λέει η αγορά, μέχρι να ειπωθούν συγκεκριμένα στοιχεία για τους σύνθετους μηχανισμούς που προβλέπει.

Όλα αυτά βεβαίως, στο «κατώφλι» του χειμώνα, χάρη στις όχι και τόσο… άοκνες προσπάθειες της κας Ούρσουλας, που όπως την κατηγορούν οι επικριτές της, κυρίως ενδιαφέρεται για το προσωπικό πολιτικό μέλλον της!

 

ΝΤΙΖΕΛ: Με τιμή πάνω και από τα 200 δολάρια το βαρέλι στις ΗΠΑ (κοντά στα ιστορικά ρεκόρ), αλλά και με πολύ χαμηλά αποθέματα ανά την αμερικανική επικράτεια (περίπου 30% χαμηλότερα από τον μέσο όρο περασμένων ετών, κάτι που σύμφωνα με το Bloomberg είχε να συμβεί από το… 1951), δεν αποκλείεται το επόμενο διάστημα να δούμε «εξαγωγή πληθωρισμού» προς τον υπόλοιπο κόσμο, μέσα από νέες αυξήσεις στις διεθνείς τιμές του ντίζελ, είτε διότι οι ΗΠΑ θα περικόψουν τις εξαγωγές τους είτε διότι η κυβέρνηση θα επιβάλει ελάχιστα όρια αποθεμάτων.

Γιατί αυτό; Διότι αν η κυβέρνηση των ΗΠΑ δεν προχωρήσει είτε στην πρώτη είτε στη δεύτερη λύση, τις επιπτώσεις του συνδυασμού υψηλών τιμών - χαμηλών αποθεμάτων θα τις υποστεί η εγχώρια οικονομία.

Αρκετοί θα έχουν προσέξει ότι και στα ελληνικά βενζινάδικα, η τιμή του ντίζελ ξεπερνά αυτή της αμόλυβδης, εδώ και αρκετό διάστημα. Το πρόβλημα είναι ότι από την τιμή του συγκεκριμένου προϊόντος του πετρελαίου εξαρτώνται οι τιμές σε πληθώρα αγαθών και υπηρεσιών, από τις μεταφορές και τη βιομηχανία ως τα αγροτικά προϊόντα και τις κατασκευές.

Σε κάθε περίπτωση, κερδισμένα είναι τα ανά τον κόσμο διυλιστήρια, που βλέπουν τα περιθώρια κέρδους τους να εκτινάσσονται. Ενδεικτικά, σύμφωνα και πάλι με το Bloomberg, στις ΗΠΑ τα περιθώρια κέρδους στο ντίζελ έχουν εκτοξευτεί από τα 15,7 δολάρια το βαρέλι, στα... 86,5!

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v