Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Φορολογούνται μερίσματα, υπεραξία & stock options

Φορολόγηση μερισμάτων και υπεραξίας από μετοχές και stock options κατά 10% περιλαμβάνει το ν/σ. Σταδιακή κατάργηση του φόρου συναλλαγών στο ΧΑ. Τα μέτρα για ελεύθερους επαγγελματίες. Οι αντιδράσεις.

Φορολογούνται μερίσματα, υπεραξία & stock options
Φορολόγηση των μερισμάτων και της υπεραξίας από μετοχές και stock options κατά 10% με ισχύ από 1/1/2009, περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων το φορολογικό «πακέτο», το οποίο παρουσίασε μετά τη συνεδρίαση της κυβερνητικής επιτροπής ο υπουργός Οικονομίας Γιώργος Αλογοσκούφης.

Το πολυνομοσχέδιο, που θα κατατεθεί αύριο στη βουλή, στο φορολογικό του σκέλος προβλέπει ότι τα μερίσματα που εγκρίνονται από Γ.Σ. θα φορολογούνται στην πηγή κατά 10%, καθώς και την επιβολή φόρου υπεραξίας κατά την πώληση μετοχών, αλλά και μετά την πώληση δικαιωμάτων stock options της τάξεως του 10% (στην περίπτωση που και εδώ υπάρξει υπεραξία) που αυτά έχουν ασκηθεί από 1/1/2008.

Επίσης η διαφορά από την τιμή άσκησης του δικαιώματος stock options και της τιμής της μετοχής στο «ταμπλό» την ημερομηνία άσκησης του δικαιώματος θεωρείται εισόδημα και θα φορολογείται με βάση την κλίμακα.

Ακόμη προβλέπεται η αύξηση της προκαταβολής φόρου για τις μεγάλες επιχειρήσεις από 65% σε 80%, ενώ προβλέπεται η σταδιακή κατάργηση του φόρου επί των συναλλαγών στο ΧΑ, που σήμερα είναι 1,5 τοις χιλίοις.

Το νομοσχέδιο φέρνει επίσης σημαντικές αλλαγές στη φορολογία των ελεύθερων επαγγελματιών, των επιτηδευματιών και των εισοδηματιών.

Ειδικότερα:

- Αντικαθίσταται για τα εισοδήματα του 2008 και μετά το αφορολόγητο των 10.500 ευρώ με αντίστοιχο φορολογικό κλιμάκιο και φορολογικό συντελεστή 10%. Διατηρούνται ωστόσο τα αφορολόγητα ποσά για τα παιδιά.

- Ρυθμίζονται οι ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το δημόσιο σε 24 μηνιαίες δόσεις. Η ρύθμιση, η οποία θα τεθεί σε εφαρμογή από τις 20 Νοεμβρίου, προβλέπει προκαταβολή 15%, την πλήρη απαλλαγή από προσαυξήσεις, ενώ για τις δόσεις υιοθετούνται μικρότερες απαλλαγές από τις προσαυξήσεις

- Τίθεται σε εφαρμογή νέα ρύθμιση εκκρεμών φορολογικών υποθέσεων για τις χρήσεις 2000- 2006 (7 χρόνια). Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Αλογοσκούφης, η ρύθμιση αποφασίσθηκε με «βαριά καρδιά» αφού …«το μη χείρον βέλτιστο» (ο ίδιος είχε δηλώσει παλαιότερα ότι δεν πρόκειται να γίνει καμιά νέα ρύθμιση, γιατί έτσι επιβραβεύονται οι ασυνεπείς φορολογούμενοι).

- Παρατείνεται κατά ένα χρόνο η παραγραφή για τις χρήσεις 2001- 2003.

- Αυξάνονται κατά 20% για όλα τα οχήματα και τις μοτοσυκλέτες τα τέλη κυκλοφορίας του 2009, τα οποία θα εισπραχθούν εντός του 2008. Η αύξηση δεν αφορά τα υβριδικά και ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα. Η τελευταία αύξηση στα τέλη κυκλοφορίας είχε γίνει το 2005.

- Μείωση του κεντρικού φορολογικού συντελεστή 25% (φορολογικό κλιμάκιο 12.000 έως 30.000 ευρώ) κατά μια ποσοστιαία μονάδα το χρόνο, αρχής γενομένης από το 2010 (φορολογικό έτος 2011) έτσι ώστε να περιοριστεί σε 20% το 2014.

Αντίστοιχη μείωση θα γίνει και για τη φορολογία των κερδών των Α. Ε. και Ε.Π.Ε. (24% το 2010, στο 23% το 2011, στο 22% στο 2012, στο 21% στο 2013 και στο 20% το 2014).

Στο πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομίας περιλαμβάνονται ρυθμίσεις και για την ενίσχυση της διαφάνειας στη διαχείριση των δημοσίων οικονομικών.

Στο πλαίσιο αυτό, ενσωματώνονται στον προϋπολογισμό οι περίπου 200 ειδικοί λογαριασμοί (με εξαίρεση αυτούς που αφορούν στην έρευνα και το περιβάλλον). Οι λογαριασμοί αυτοί θα καταργηθούν εντός διμήνου και όλοι οι πόροι τους και τα διαθέσιμά τους θα «περάσουν» στον κρατικό προϋπολογισμό, όπως και οι υποχρεώσεις τους.

Παράλληλα, διαμορφώνεται νέο πλαίσιο στη διαχείριση των οικονομικών των ΟΤΑ, νοσοκομείων, και ασφαλιστικών ταμείων με την υποχρεωτική κατάρτιση από μέρους τους προϋπολογισμών και ισολογισμών.

Το νομοσχέδιο προβλέπει και τον ορισμό διυπουργικής επιτροπής για τη συνεχή και έγκαιρη παρακολούθηση των οικονομικών των συγκεκριμένων φορέων.

---Τοποθέτηση του ΣΕΒ για το νέο φορολογικό νομοσχέδιο 

Είναι λυπηρό ότι για μια ακόμη φορά οι κοινωνικοί εταίροι βρίσκονται προ τετελεσμένων με την ανακοίνωση του νέου νομοσχεδίου του Υπουργείου Οικονομίας & Οικονομικών, για το οποίο η κυβέρνηση δεν διαβουλεύτηκε ουσιαστικά με τους άμεσα ενδιαφερόμενους και θιγόμενους.

Οι εξαγγελίες του Υπουργού Οικονομίας & Οικονομικών περιλαμβάνουν δύο θετικά στοιχεία:

1. Δεν θίγονται οι μισθωτοί και συνταξιούχοι.

2. Θέτουν τις προϋποθέσεις για την ενίσχυση της διαφάνειας στα δημόσια οικονομικά και την περιστολή της κρατικής σπατάλης.

Βασική προϋπόθεση βέβαια για την επίτευξη των στόχων αυτών είναι τα μέτρα να εφαρμοστούν στη πράξη και να μην ισχύσουν μόνο στα λόγια.

Ο ΣΕΒ θεωρεί, ωστόσο, ιδιαίτερα ατυχή την απόφαση για την επιβολή πρόσθετης φορολογίας στα μερίσματα, σε συνδυασμό μάλιστα με την αύξηση της προκαταβολής του φόρου. Είναι ένα μέτρο που διασαλεύει τη σταθερότητα του φορολογικού συστήματος, πλήττει την ανταγωνιστικότητα της χώρας και θίγει την επιχειρηματικότητα, που σήμερα αποτελεί τον κύριο μοχλό ανάπτυξης και απασχόλησης.

Η δέσμευση για τη μελλοντική μείωση των συντελεστών δεν αμβλύνει τις άμεσες επιπτώσεις από το νέο αυτό πλήγμα στις επιχειρήσεις.

Εξάλλου, ο ΣΕΒ επιφυλάσσεται να κρίνει τις εξαγγελίες του υπουργού οικονομίας σε πιο ολοκληρωμένη βάση, μετά την κατάθεση του σχετικού νομοσχεδίου. Για παράδειγμα, ακόμη δεν έχει διευκρινιστεί ο ακριβής τρόπος επιβολής του φόρου υπεραξίας.

Γενικότερα, πάντως, πρέπει να επισημανθεί ότι κανένα φορολογικό πακέτο δεν εξασφαλίζει την ανάπτυξη. Σήμερα, περισσότερο από ποτέ, η χώρα χρειάζεται ένα νέο μοντέλο ανάπτυξης βασισμένο σε σύγχρονο θεσμικό πλαίσιο. Η διαμόρφωση αυτού του πλαισίου είναι το μεγάλο στοίχημα ευθύνης για όλους μας.-

---Δήλωση Αλ. Μωραϊτάκη

Ο κ. Μωραϊτάκης, απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων, σε σχέση με τις σημερινές δηλώσεις του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών, δήλωσε τα εξής:

Τα τρία προηγούμενα συνημμένα δελτία τύπου του ΣΜΕΧΑ ισχύουν στο ακέραιο.

Τα εξαγγελθέντα από τον Υπουργό Οικονομίας και Οικονομικών σήμερα μέτρα αποτελούν δυσμενέστατη εξέλιξη για το ελληνικό χρηματιστήριο και περισσότερο για την ελληνική οικονομία. Δυστυχώς είναι και κοινωνικά άδικα για τους μικρούς Έλληνες επενδυτές και λειτουργούν τελικά υπέρ ξένων οικονομιών.

Οι λόγοι είναι οι εξής:

1. Το οικονομικό επιτελείο στηρίζεται ότι θα πιάνει τις μεταβιβάσεις μετοχών μέσω του Αποθετηρίου Αθηνών και ως εκ τούτου μπορεί ο φόρος υπεραξίας να εφαρμοστεί στην πράξη. Τονίζεται όμως ότι δεν μπορεί να πιάσει τις εσωτερικές μεταβιβάσεις μέσα στον ίδιο θεματοφύλακα και τέτοιοι θεματοφύλακες είναι οι 7 μεγάλες επενδυτικές τράπεζες που θα ωφεληθούν από την εφαρμογή αυτού του μέτρου.

2. Δεν θα μπορεί να πιάσει γιατί εξαιρεί τα Αμοιβαία Κεφάλαια Λουξεμβούργου και λοιπών ευρωπαϊκών χωρών, τα οποία μπορεί να σχηματίσει κανείς άνετα με ελάχιστο ποσό 3 εκατ. € ή/και λιγότερο σε μικρές ΑΕΔΑΚ.

3. Σαν παρενέργεια αυτού του μέτρου, οι ελληνικές εταιρίες θα προτιμούν να εισάγονται στο εξής και να διαπραγματεύονται σε ξένα χρηματιστήρια και πλατφόρμες όπου το άγρυπνο μάτι του Αποθετηρίου Αθηνών δεν θα μπορεί να συλλάβει τις μεταβιβάσεις. Οι πιθανότητες επίτευξης του στόχου να διαπραγματεύονται παράλληλα και στην Ελλάδα οι 27 ναυτιλιακές εταιρίες που διαπραγματεύονται αυτήν την στιγμή σε ξένα χρηματιστήρια θα μειωθούν ή/και θα εκλείψουν.

4. Δεν λαμβάνει υπόψη του κατά τον υπολογισμό του φόρου υπεραξίας τις ζημιές (υποαξίες) που προκαλούνται. Αυτό κατά την άποψή μας εγείρει ενστάσεις συνταγματικότητας και είναι βέβαιο ότι οι Συνταγματολόγοι της Επιστημονικής Επιτροπής της Βουλής και της Κεντρικής Νομοπαρασκευαστικής Επιτροπής θα το εξετάσουν.

5. Δεν λαμβάνει υπόψη του ότι 21 από τις 36 χώρες του ΟΟΣΑ δεν έχουν φόρο υπεραξίες για υπεραξίες μέχρι 50.000 € και χρόνο διακράτησης μέχρι 2 χρόνια.

6. Δεν λαμβάνει υπόψη τους φορολογικούς συντελεστές και τα ποσοστά ασφαλιστικών εισφορών των γειτονικών χωρών, Κύπρου, Βουλγαρίας, Ρουμανίας, που είναι χαμηλότερα από τα ελληνικά και την πιθανότητα μετανάστευσης κεφαλαίων και εταιριών.

7. Δεν λαμβάνει υπόψη ότι το παρακρατούμενο μέρισμα θα λαμβάνεται πίσω από πρόσωπα χώρας που η Ελλάδα έχει υπογράψει συμφωνία αποφυγής διπλής φορολόγησης. Η συμφωνία αποφυγής διπλής φορολόγησης όμως δεν υπάρχει με τα νησιά Cayman, Virgin, κλπ, στα οποία έχουν έδρα η συντριπτική πλειοψηφία των hedge funds. Για τους επενδυτές αυτούς το ελληνικό χρηματιστήριο θα γίνει λιγότερο ελκυστικό κατά ποσοστό 10% επί των κερδών.

8. Δεν ανακοινώθηκε τίποτα για να προσελκυσθούν τα ελληνικά κεφάλαια που αρμενίζουν σε ξένες επενδυτικές τράπεζες οι οποίες θα κερδίσουν και από αυτήν την φορολόγηση. Πρέπει επιτέλους οι ελληνικές αγελάδες που δίνουν γάλα στους ξένους να αξιοποιηθούν υπέρ της ελληνικής οικονομίας. Θα αναμένουμε τις λεπτομέρειες των μέτρων.

Περισσότερα σχόλια θα γίνουν αφού διαβάσουμε το σχέδιο νόμου που όπως αναφέρθηκε θα κατατεθεί αύριο στη Βουλή.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v