Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Αρχίζει να κινείται η υπόθεση ΟΣΕ

Σημαντικά θέματα που αφορούν συνολικά στον όμιλο ΟΣΕ αναμένεται ότι θα αποτελέσουν αντικείμενο των επαφών του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων με τον επικεφαλής της κινεζικής Cosco κ. Wei Jiafu.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Αρχίζει να κινείται η υπόθεση ΟΣΕ
Σημαντικά θέματα, που αφορούν συνολικά στον όμιλο ΟΣΕ, αναμένεται ότι θα αποτελέσουν αντικείμενο των επαφών του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων με τον επικεφαλής της κινεζικής εταιρίας Cosco κ. Wei Jiafu, η άφιξη του οποίου αναμένεται σήμερα στη χώρα μας.

Παράλληλα, όμως, με εξαιρετικό ενδιαφέρον αναμένεται επίσης μέσα στον μήνα και ο ερχομός του Γάλλου υπουργού Μεταφορών κ. Ντομινίκ Μπισερό. Η ελληνική πλευρά αποδίδει ιδιαίτερη σημασία στις δύο επισκέψεις προσδοκώντας την εκδήλωση επενδυτικού ενδιαφέροντος για τον ΟΣΕ.

Οι πρώτες διερευνητικές επαφές έχουν ήδη γίνει και τόσο οι Γάλλοι όσο και οι Κινέζοι έχουν δείξει ενδιαφέρον για την περίπτωση του ΟΣΕ, αναμένοντας ωστόσο τις τελικές προτάσεις της ελληνικής πλευράς για το σχέδιο εξυγίανσής του αλλά και για άλλα θέματα που κινούνται περιφερειακά του οργανισμού, όπως για παράδειγμα το εμπορευματικό κέντρο του Θριάσιου Πεδίου.

Ο υψηλόβαθμός Κινέζος αξιωματούχος που φτάνει στην Ελλάδα προσκεκλημένος του πρόεδρου και διευθύνοντος συμβούλου του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς, κ. Ανωμερίτη, αναμένεται ότι θα εκφράσει το ενδιαφέρον της Cosco για την εκμετάλλευση της νέας γραμμής Ικόνιου - Ασπρόπυργου, που σε λίγο καιρό θα είναι έτοιμη και θα ενώνει το λιμάνι του Πειραιά με το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο Πεδίο, όπως και για το ίδιο το εμπορευματικό κέντρο για την κατασκευή του οποίου ο διαγωνισμός θα προκηρυχθεί σύντομα.

Ο κ. Wei Jiafu θα ξεκινήσει τις επαφές του από τον πρόεδρο του ΟΛΠ με τον οποίο δεν αποκλείεται να συνεταιριστεί η Cosco για την προώθηση των επιδιώξεών της, ενώ το πρωί της Πέμπτης αναμένεται η συνάντησή του με τον υπουργό Μεταφορών κ. Ρέππα.

Ο Έλληνας υπουργός Μεταφορών τις επόμενες μέρες θα έχει αντίστοιχες επαφές και με τον Γάλλο ομόλογό του, ο οποίος με την έλευσή του είναι πιθανόν να μεταφέρει το ενδιαφέρον της γαλλικής εταιρίας σιδηροδρόμων (SNCF), το οποίο αρχικά φαίνεται πως επικεντρώνεται στις εμπορευματικές μεταφορές του ΟΣΕ αλλά και στον προαστιακό της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης.

"Κλειδί" το σχέδιο εξυγίανσης

Και για τους δύο υποψήφιους επενδυτές σημείο καμπής για τη λήψη αποφάσεων θα πρέπει να θεωρούνται οι τελικές ανακοινώσεις του σχεδίου αναδιάρθρωσης του ΟΣΕ, το οποίο μεταξύ άλλων θα περιλαμβάνει τη νέα δομή του οργανισμού με τη συγχώνευση των πέντε υφιστάμενων εταιριών σε τρεις (ΟΣΕ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ) αλλά και η αναζήτηση στρατηγικής συμμαχίας για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία ταχύτατα εξελίσσεται σε εταιρία με υψηλά ελλείμματα, που υπονομεύουν ακόμη και την ίδια τη λειτουργία της.

Η εταιρία έχει ήδη σωρεύσει έλλειμμα ύψους 600 εκατομμυρίων ευρώ, γεγονός που καθιστά πολύ προβληματική την παρουσία της στις σιδηροδρομικές επιβατικές μεταφορές.

Προτεραιότητες

Προτεραιότητα στην ατζέντα των αλλαγών είναι και οι εργασιακές σχέσεις, καθώς σήμερα ο ΟΣΕ εμφανίζει ταυτόχρονα πληθώρα απασχολουμένων σε ορισμένους τομείς και έλλειψη εργαζομένων σε τομείς αιχμής. Στον σχεδιασμό προβλέπεται η αναθεώρηση του οργανογράμματος του οργανισμού που στη λειτουργία του κρίνεται ξεπερασμένο.
 
Σε ό,τι αφορά τον αριθμό των εργαζομένων, προβλέπονται η δραστική μείωσή τους με την αποχώρηση περίπου 2.500 ατόμων, που βρίσκονται στα πρόθυρα της συνταξιοδότησης, αλλά και η υποχρεωτική μετάταξη σε άλλες υπηρεσίες του Δημοσίου νεότερων υπαλλήλων που δεν κρίνονται απαραίτητοι για τη λειτουργία του νέου ΟΣΕ.

Η δραστική περικοπή υπερωριών και επιδομάτων έχει ως στόχο την περιστολή της δαπάνης για τη μισθοδοσία, η οποία φτάνει ετησίως τα 400 εκατομμύρια ευρώ.

Αύξηση τιμολογίων

Ιδιαίτερη σημασία δίνεται επίσης στην αναδιάρθρωση της τιμολογιακής πολιτικής, όπου τα εισιτήρια προβλέπεται να αυξηθούν ώστε να διαμορφωθούν στο 75% - 80% του αντιτίμου των εισιτηρίων των ΚΤΕΛ, ενώ σαρωτικές θα είναι οι περικοπές σε ζημιογόνα δρομολόγια.
 
Όσα απομείνουν θα χαρακτηριστούν άγονα και θα επιδοτηθούν στο πλαίσιο της κάλυψης κοινωνικών αναγκών. Επίσης, στόχος είναι η αύξηση των εισόδων από τις εμπορευματικές μεταφορές, που σήμερα αποδίδουν πενιχρά έσοδα στα ταμεία του ΟΣΕ.

Ακίνητη περιουσία

Τέλος, μεγαλύτερη αξία δίνεται και στην αξιοποίηση των ακινήτων και των σταθμών του ΟΣΕ. Πληροφορίες θέλουν η κυβέρνηση να εξετάζει σε πρώτη φάση την είσοδο ιδιωτών στους σιδηροδρομικούς σταθμούς της Λάρισας και της Θεσσαλονίκης, με τη μορφή της σύμβασης παραχώρησης. Στους δύο σταθμούς προτείνεται να δημιουργηθούν εμπορικά κέντρα, με καταστήματα και χώρους ψυχαγωγίας, αναβαθμίζοντας συνολικά τα σημεία αυτά.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v