Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Πού και πώς θα «χτυπήσουν» οι Γάλλοι

Επι-στροφή των Γάλλων στην Ελλάδα. Ποιοι διαγωνισμοί είναι στο στόχαστρο, ποια σχήματα θα αποτελέσουν την αιχμή του δόρατος. Τα σχέδια για ενέργεια και έρευνες στα κοιτάσματα υδρογονανθράκων του Αιγαίου.

Πού και πώς θα «χτυπήσουν» οι Γάλλοι
Εντός των προσεχών εβδομάδων, με την υποβολή των μη δεσμευτικών προσφορών για το 51% της ΕΥΑΘ, θα πάρουμε μια πρώτη γεύση από τον πραγματικό αντίκτυπο των χθεσινών δηλώσεων του Γάλλου προέδρου Φρ. Ολάντ περί κινητοποιήσης γαλλικών επιχειρήσεων για συμμετοχή στο πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων.

Από τη χθεσινή επίσκεψη του Γάλλου προέδρου και τις δηλώσεις του, με τις οποίες οριοθέτησε τους τομείς ενδιαφέροντος των γαλλικών επιχειρήσεων, προκύπτει, αναφέρουν επιχειρηματικοί κύκλοι, ότι οι Γάλλοι εγκατέλειψαν τομείς που αντιπροσωπεύουν το «παλαιό» μοντέλο ανάπτυξης στην Ελλάδα, όπως οι τράπεζες, και στρέφονται σε αυτούς με μέλλον και σίγουρα έσοδα, όπως οι υπηρεσίες. Σε αυτούς άλλωστε έχουν πανευρωπαϊκά και ηγετική θέση. Να σημειωθεί ότι για την προώθηση των οικονομικών σχέσεων των δύο κρατών ο Κ. Χατζηδάκης θα μεταβεί το επόμενο διάστημα στο Παρίσι.

Το πρώτο στάδιο για την πώληση πλειοψηφικού πακέτου της ΕΥΑΘ (το υπόλοιπο 24% μένει στο Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων) αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί εντός του πρώτου εξαμήνου, ενώ μέχρι τότε θα έχει ξεκινήσει και ο διαγωνισμός της ΕΥΔΑΠ, που προγραμματίζεται για το δεύτερο τρίμηνο του έτους. Στο παιχνίδι για την εταιρεία ύδρευσης της Θεσσαλονίκης βρίσκεται ήδη ο γαλλικός όμιλος Suez, που κατέχει το 5%.

Εκτός από τη διαχείριση υδάτων, ο πρόεδρος της Γαλλίας στάθηκε ιδιαίτερα στην ενέργεια, στις κατασκευές, στις μεταφορές και στον σιδηρόδρομο. Οι γαλλικοί όμιλοι Veolia και Suez ελέγχουν ούτως ή άλλως το μεγαλύτερο μερίδιο της παγκόσμιας αγοράς διαχείρισης νερού, ενώ σοβαρή παρουσία διαθέτουν οι Γάλλοι και στην ελληνική αγορά ενέργειας (η EDF στον τομέα των ανανεώσιμων) και θεωρούνται πιθανοί υποψήφιοι για τη «μικρή ΔΕΗ».

Ο Φρ. Ολάντ εμφανίστηκε διαβασμένος αφού στη χθεσινή εκδήλωση του ΣΕΒ, παρουσία Ελλήνων και Γάλλων επιχειρηματιών, υποστήριξε πως δεν ήρθε στην Ελλάδα για να πουλήσει εξοπλιστικά συστήματα, αλλά «για να κινητοποιήσω Γάλλους επιχειρηματίες να επενδύσουν στη χώρα». Ειδικά για το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων, ο Γάλλος πρόεδρος τόνισε πως «όταν ξεκινήσουν οι διαγωνισμοί, οι γαλλικές επιχειρήσεις θα είναι παρούσες», για να προσθέσει πως «η γαλλική συμμετοχή θα είναι εμφανής».

Με αφορμή την αποχώρηση των γαλλικών τραπεζικών ομίλων Credit Agricole και Societe Generale, αλλά και της αλυσίδας σούπερ μάρκετ Carrefour, ο Φρ. Ολάντ είπε πως κατανοεί τις επιλογές ορισμένων επιχειρήσεων να φύγουν από την Ελλάδα, αλλά εκτίμησε πως αφού κερδίσαμε το στοίχημα της παραμονής στην ευρωζώνη υπάρχουν γαλλικοί όμιλοι που θέλουν να επενδύσουν «και περιμένουν πρόσκληση».

Οι σιδηρόδρομοι και τα αεροδρόμια

Μέχρι το τέλος Μαρτίου θα έχει γίνει η μεταφορά στο ΤΑΙΠΕΔ της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της Μονάδας Συντήρησης Τροχαίου Υλικού του ΟΣΕ (ROSCO) και θα ξεκινήσουν οι διαδικασίες ιδιωτικοποίησης. Η προκήρυξη των διαγωνισμών αναμένεται το πρώτο εξάμηνο του έτους.

Ειδικά η περίπτωση της ROSCO έχει προσελκύσει ενδιαφέρον από τις εταιρείες Alstom και Bombardier. Στο ΦΕΚ ίδρυσης της εταιρείας αναφέρεται ότι σκοπός της είναι «η παροχή υπηρεσιών συντήρησης, επισκευής και ανακατασκευής τροχαίου και λοιπού σιδηροδρομικού υλικού και άλλων μέσων σταθερής τροχιάς». Αυτό είναι ακριβώς το σημείο που προκαλεί έντονο ενδιαφέρον για την εν λόγω εταιρεία, αφού υπολογίζεται ότι θα έχει τον πρωτεύοντα ρόλο στις εργασίες βαριάς συντήρησης των βαγονιών του μετρό που πρέπει να γίνει τα επόμενα χρόνια.

Για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ η επιτυχία της συμφωνίας με την Cosco και την HP είναι το κρίσιμο στοίχημα που θα σηματοδοτήσει και το ενδιαφέρον που θα εκδηλωθεί για την ιδιωτικοποίησή της.

Σε ό,τι αφορά τα εμπορευματικά κέντρα Θριασίου και Θεσσαλονίκης, παρότι υπάρχουν στον σχεδιασμό, δεν υπάρχουν νεότερα για το πότε πρόκειται να προχωρήσουν οι σχετικοί διαγωνισμοί.

Ως το τέλος Μαρτίου, όμως, θα προχωρήσει και η προκήρυξη από το ΤΑΙΠΕΔ των διαγωνισμών για την αποκρατικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων, τα οποία θα ενοποιηθούν σε δύο σχήματα. Ενδιαφέρον έχουν δείξει πολύ μεγάλες εταιρείες του κλάδου της διαχείρισης αεροδρομίων, μεταξύ αυτών και ο γαλλικός όμιλος Vinci.

Μέσα στο πρώτο τετράμηνο του έτους θα τρέξει, σύμφωνα με τις κυβερνητικές δεσμεύσεις, και ο διαγωνισμός για τον νέο αερολιμένα του Ηρακλείου στο Καστέλι, που επίσης ενδιαφέρει τους Γάλλους.

Να σημειωθεί ότι στις κατασκευές υπάρχει ο γαλλικός όμιλος Vinci, επικεφαλής της κοινοπραξίας Γέφυρα που διαχειρίζεται τη ζεύξη Ρίου - Αντιρρίου, ηγείται και της κοινοπραξίας Ολυμπία Οδός που έχει αναλάβει το τμήμα Κόρινθος - Πάτρα - Πύργος - Τσακώνα, ενώ συμμετέχει και στην κοινοπραξία κατασκευής και διαχείρισης του τμήματος Μαλιακός - Κλειδί.

Αναφορικά με τα ΕΛΤΑ, στόχος της κυβέρνησης είναι να ολοκληρωθεί ως το τέλος του έτους η αποκρατικοποίηση. Η προκήρυξη του διαγωνισμού αναμένεται εντός του πρώτου εξαμήνου του έτους.

Από την άλλη πλευρά, ενδιαφέρον των γάλλων εκδηλώνεται και στο χώρο των τυχερών παιχνιδιών, όπου επίκειται η ιδιωτικοποίηση των ιπποδρομιών.


Το παιχνίδι της ενέργειας

Διακριτική, αλλά με ισχυρές βάσεις, είναι η παρουσία γαλλικών επιχειρηματικών συμφερόντων στον ενεργειακό τομέα. Αυτά εκπροσωπούνται κυρίως από την ιταλική Edison, η οποία εδώ και 18 μήνες ελέγχεται πλήρως από την κρατική εταιρεία ηλεκτρισμού Electricite de France.

Η εταιρεία μέσα από κοινά σχήματα με τους ομίλους Ελληνικά Πετρέλαια και Ελλάκτωρ, ελέγχει δύο μονάδες ηλεκτροπαραγωγής συνολικής ισχύος περίπου 800 μεγαβάτ στη Θεσσαλονίκη και στη Βοιωτία, ενώ ασκεί εμπορία και προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας.

Επίσης, σε συνεργασία με την υπό αποκρατικοποίηση ΔΕΠΑ, προωθεί μέσω της θυγατρικής Ποσειδών Α.Ε. την κατασκευή του ελληνοβουλγαρικού αγωγού φυσικού αερίου (IGB), ενώ το σχέδιο ΔΕΠΑ-Edison για τον ελληνοϊταλικό αγωγό IGI ήταν μέχρι πριν από έναν χρόνο υποψήφιο για τη μεταφορά αζέρικου αερίου στην Ευρώπη.

Μετά την απόρριψη του σχεδίου από την κοινοπραξία των παραγωγών στο Αζερμπαϊτζάν (Socar, ΒΡ, Statoil), οι δύο εταιρείες διατηρούν τη συνεργασία, ώστε να αξιοποιήσουν την άδεια που κατέχουν (άδεια ανεξάρτητου συστήματος φυσικού αερίου) για μεταφορά αερίου από την Ιταλία προς την Ελλάδα και τα Βαλκάνια, όταν το επιτρέψουν οι συνθήκες.

Με την ευκαιρία θα πρέπει να επισημανθεί ιδιαίτερα το γεγονός ότι η Edison δεν κατέθεσε μη δεσμευτική προσφορά για την εξαγορά της ΔΕΠΑ, παρότι είχε εκδηλώσει αρχικό ενδιαφέρον και είχε προκριθεί από το ΤΑΙΠΕΔ για συμμετοχή στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού.

Το γεγονός, όπως και η μη συμμετοχή οποιασδήποτε άλλης γαλλικής εταιρείας θα πρέπει να συνδεθούν με τις εκτεταμένες συμμαχίες των γαλλικών ενεργειακών εταιρειών με τη ρωσική Gazprom και με τη συμμετοχή τους σε μεγάλα σχέδια όπως της EdF (μητρική της Edison) στον αγωγό South Stream.

Κατά τα άλλα, η γαλλικών συμφερόντων Edison έχει εκδηλώσει στο παρελθόν το ενδιαφέρον της για απόκτηση μονάδων της ΔΕΗ, εφόσον αυτές επρόκειτο να ιδιωτικοποιηθούν, και κυρίως λιγνιτικών. Πλέον, η απόκτηση παραγωγικής υποδομής της ΔΕΗ μπορεί να γίνει μέσω της πώλησης της λεγόμενης «μικρής ΔΕΗ», στον σχηματισμό της οποίας έχει καταλήξει το ΤΑΙΠΕΔ, ώστε να προχωρήσει το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων στον τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας.

Ωστόσο, η σχετική προετοιμασία βρίσκεται σε πολύ αρχικό στάδιο, ενώ το σχέδιο με βάση τις πιο αισιόδοξες εκτιμήσεις, δεν μπορεί να ολοκληρωθεί πριν περάσουν τρία χρόνια. Έτσι, είναι πολύ πρώιμο να εκτιμηθεί αν θα συμμετάσχει στον διαγωνισμό για τη «μικρή ΔΕΗ», αφού είναι άγνωστοι ακόμη οι όροι.


Οι έρευνες για υδρογονάνθρακες

Ενεργή είναι η συμμετοχή της Edison και στην έρευνα υδρογονανθράκων. Σε συνεργασία με τα ΕΛΠΕ κατέθεσε προσφορά στο πλαίσιο του διαγωνισμού του ελληνικού δημοσίου (open door) για τις περιοχές των Ιωαννίνων και του Πατραϊκού, αλλά σύμφωνα με πληροφορίες θα εξεταστεί μόνο η δεύτερη πρόταση.

Η δραστηριότητα αυτή της εταιρείας θα πρέπει να αξιολογηθεί ιδιαίτερα με βάση τις αναφορές που έκανε ο Γάλλος πρόεδρος για τις έρευνες πετρελαίου σε θαλάσσιες περιοχές της χώρας, και ιδίως στα νότια της Κρήτης.

Για τη συγκεκριμένη περιοχή, μεγάλο ενδιαφέρον δείχνει η γαλλική Total, η οποία ειδικεύεται στις έρευνες σε βαθιά νερά, ενώ πολύ πρόσφατα υπέγραψε με την Κυπριακή Δημοκρατία σύμβαση παραχώρησης για έρευνες και εκμετάλλευση στα οικόπεδα 10 και 11 της κυπριακής ΑΟΖ.


Οι Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας

Στον τομέα των ανανεώσιμων πηγών, έντονη είναι η παρουσία στην Ελλάδα της EdF Energies Nouvelles. H εταιρεία αυτή σήμερα ελέγχει αιολικά πάρκα με ισχύ περίπου 300 μεγαβάτ, κατέχοντας την πρώτη θέση από άποψη ισχύος (17%). Επίσης έχει υπογράψει συμφωνίες με τη ΔΕΗ Ανανεώσιμες για την από κοινού ανάπτυξη αιολικών πάρκων σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας.

Περιορισμένη παρουσία στα ενεργειακά έχει και ο γαλλικός επιχειρηματικός κολοσσός Gaz de France - Suez, που από κοινού με τη ΓΕΚΤΕΡΝΑ ελέγχει ανεξάρτητη μονάδα ηλεκτροπαραγωγής με καύσιμο φυσικό αέριο στη Βοιωτία, ισχύος 430 μεγαβάτ.

Τέλος, στον τομέα του ηλεκτρολογικού εξοπλισμού, η Γαλλία εκπροσωπείται στη χώρα μας από τη Schneider Ελλάς. Η μητρική είναι παγκόσμιος leader σε συσκευές και συστήματα εξοικονόμησης και γενικότερα διαχείρισης ηλεκτρικής ενέργειας, τα οποία στην Ελλάδα προωθεί η εμπορική θυγατρικής της. Εκτός από τον εμπορικό τομέα, η ίδια εταιρεία διαθέτει και λειτουργεί το μεγαλύτερο εργοστάσιο κατασκευής μετασχηματιστών στα Οινόφυτα Βοιωτίας.

Πελάτες του εργοστασίου είναι κυρίως η ΔΕΗ και οι διαχειριστές των δικτύων, ενώ τα τελευταία χρόνια με την ανάπτυξη των ΑΠΕ κατασκευάζει και προμηθεύει μετασχηματιστές και εξοπλισμό, ειδικά για αιολικά και φωτοβολταϊκά πάρκα.


***To Εuro2day.gr ενθαρρύνει τον διάλογο και την έκφραση απόψεων από τους αναγνώστες. Σχολιάστε το άρθρο και πείτε την άποψή σας δημόσια για όσα συμβαίνουν και μας αφορούν όλους. Αν θεωρείτε το άρθρο σημαντικό, διαδώστε το με τα εργαλεία κοινωνικής δικτύωσης.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v