Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Σταϊκούρας: Έχουμε αποπληρώσει 2,9 δισ. στο 4μηνο

Τον Απρίλιο του 2013, οι ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις Δημοσίου προς ιδιώτες ανήλθαν στα 7,3 δισ. από 8,2 δισ. το Δεκέμβριο του 2012, ανακοίνωσε ο Χ. Σταϊκούρας. Μείωση εκκρεμών επιστροφών φόρων. Στα 305 εκατ. το πρωτογενές έλλειμμα.

Σταϊκούρας: Έχουμε αποπληρώσει 2,9 δισ. στο 4μηνο

Την καταβολή τελικών πληρωμών από οφειλές του Δημοσίου, ύψους περίπου 2,9 δισ. ευρώ, στους ιδιώτες στο τετράμηνο ανακοίνωσε ο αναπληρωτής υπουργός οικονομικών Χ. Σταϊκούρας.  

Όπως υπογράμμισε, μειώνονται τόσο οι ληξιπρόθεσμες οφειλές του Δημοσίου όσο και οι εκκρεμείς επιστροφές φόρων και οι πληρωμές των εφάπαξ. 

Το δε πρωτογενές έλλειμμα ανήλθε σύμφωνα με τα στοιχεία στα 305 εκατ. ευρώ. 

Ειδικότερα, όπως δήλωσε ο κ. Σταϊκούρας, τον Απρίλιο του 2013 οι ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις διαμορφώθηκαν στα 7,3 δισ. ευρώ από 8,2 δισ. ευρώ τον Δεκέμβριο του 2012. Δηλαδή, μειώθηκαν κατά 880 εκατ. ευρώ ή 11%.

Επίσης, τον Απρίλιο, οι εκκρεμείς επιστροφές φόρων διαμορφώθηκαν στα 278 εκατ. ευρώ, από 724 εκατ. ευρώ τον Δεκέμβριο του 2012. Δηλαδή, μειώθηκαν κατά 446 εκατ. ευρώ ή 62%.

Συνεπώς τον Απρίλιο, οι συνολικές ληξιπρόθεσμες οφειλές διαμορφώθηκαν στα 7,5 δισ. ευρώ, από κάπως λιγότερες των 9 δισ. ευρώ τον Δεκέμβριο του 2012.

Το υπουργείο Οικονομικών, από την έναρξη της διαδικασίας, στο τέλος Δεκεμβρίου του 2012, μέχρι σήμερα, τέλη Μαΐου, έχει ολοκληρώσει τη χρηματοδότηση αιτημάτων ύψους 4,2 δισ. ευρώ.

Έτσι, μέχρι σήμερα, έχει ικανοποιηθεί περίπου το 80% των αιτημάτων των υπουργείων, ενώ βρίσκονται σε διαδικασία αξιολόγησης και επίκειται η ολοκλήρωσή τους αιτήματα 1,1 δισ. ευρώ. Σε ό,τι αφορά τις πληρωμές, τον Μάιο ανήλθαν στα 700 εκατ. ευρώ.

Το συνολικό ύψος των τελικών πληρωμών, δηλαδή των χρημάτων που πήγαν στην πραγματική οικονομία, μέχρι τα τέλη Μαΐου, ανήλθε στα 2,9 δισ. ευρώ.

Ενδεικτικά, αναφέρει ο υπουργός, το α΄ πεντάμηνο του έτους έχουν χορηγηθεί περισσότερα από 10.300 εφάπαξ δημοσίων υπαλλήλων, έχει πληρωθεί περίπου το 70% των συνολικών ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων του Μετοχικού Ταμείου Στρατού, του ΝΙΜΤΣ και των Στρατιωτικών Νοσοκομείων, καθώς και το 50% των υποχρεώσεων των νοσοκομείων του ΕΣΥ (567 εκατ. ευρώ από συνολικές υποχρεώσεις 1,1 δισ. ευρώ).

Βέβαια, προβλήματα εξακολουθούν να υφίστανται αφού πρόκειται για μια πρωτόγνωρη διαδικασία, στην οποία εμπλέκονται πολλοί φορείς του Δημοσίου. Προσπαθούμε να τα αντιμετωπίσουμε, τόνισε ο κ. Σταϊκούρας. Σε κάθε περίπτωση, συνέχισε, είναι αναγκαία η εγρήγορση όλων των εμπλεκομένων ώστε να εναρμονιστούν ακόμα περισσότερο οι χρηματοδοτήσεις με τις τελικές πληρωμές τις οποίες έχει ανάγκη η πραγματική οικονομία. Είναι αυτονόητο ότι η προσπάθεια συνεχίζεται εντεινόμενη.

Στόχος, ανέφερε ο κ. Σταϊκούρας, παραμένει το κράτος, παράλληλα με την προσπάθεια να μη δημιουργήσει νέα γενιά ληξιπρόθεσμων οφειλών, να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις του και συνακόλουθα να ενισχύσει τη ρευστότητα της πραγματικής οικονομίας».

Αναλυτικότερα, η εξέλιξη των δαπανών για το σύνολο της Γενικής Κυβέρνησης έχει ως εξής:

Πίνακας 1: Εξέλιξη Ληξιπρόθεσμων Οφειλών Γενικής Κυβέρνησης Δεκ. 2012 / Μαρ. 2013 / Απρ. 2013

 

Ποσά σε εκατ. ευρώ

 

 

 

 

Διαφορά

 

 

Δεκ. 2012

Μαρ. 2013

Απρ. 2013

 

Δεκ. 2012 -Μαρ. 2013

Δεκ. 2012 -Απρ. 2013

Μαρ. 2013 -Απρ. 2013

 

 

(1)

(2)

(3)

 

(4)=(2)-(1)

(5)=(3)-(1)

(6)=(3)-(2)

Α.

Υπουργεία και Αποκεντρωμένες Διοικήσεις

567,2

552,7

491,1

 

-14,5

-76,1

-61,6

 

εκ των οποίων: τακτικού προϋπολογισμού

469,6

458,3

389,4

 

-11,3

-80,2

-68,9

 

ΠΔΕ

97,6

94,4

101,7

 

-3,2

4,1

7,3

Β.

Τοπική Αυτοδιοίκηση

1.020,1

1.062,9

974,0

 

42,7

-46,1

-88,9

Γ.

Νοσοκομεία

1.764,6

1.902,2

1.592,9

 

137,6

-171,7

-309,3

Δ.

Οργανισμοί Κοινωνικής Ασφάλισης 

4.432,2

4.098,1

3.890,6

 

-334,1

-541,6

-207,5

 

εκ των οποίων Ταμείο Προνοίας Δημοσίων Υπαλλήλων

1.157,5

1.007,2

952,8

 

-150,3

-204,7

-54,4

 

εκ των οποίων ΕΟΠΥΥ

2.377,6

2.503,9

2.409,0

 

126,3

31,5

-94,9

 

Λοιποί

897,1

587,0

528,7

 

-310,2

-368,4

-58,2

Ε.

Λοιπά Νομικά Πρόσωπα

366,0

340,0

319,1

 

-26,0

-46,9

-20,9

ΣΤ.

Σύνολο Γενικής Κυβέρνησης (Α+Β+Γ+Δ+Ε)

8.150,1

7.955,8

7.267,8

 

-194,3

-882,4

-688,1

Ζ.

ΕΚΚΡΕΜΕΙΣ ΕΠΙΣΤΡΟΦΕΣ ΦΟΡΩΝ

723,6

244,5

278,3

 

-479,1

-445,3

33,8

 

εκ των οποίων Άμεσοι Φόροι

247,9

161,1

163,4

 

-86,8

-84,5

2,3

 

εκ των οποίων Έμμεσοι Φόροι

461,8

69,0

100,5

 

-392,8

-361,3

31,5

 

εκ των οποίων Λοιποί φόροι

0,4

0,3

0,3

 

-0,1

0,0

0,0

 

εκ των οποίων Μη Φορολογικά Έσοδα

13,5

14,1

14,1

 

0,6

0,5

0,0

 

Από τα στοιχεία του Πίνακα 1 προκύπτουν τα εξής συμπεράσματα:

- Οι ληξιπρόθεσμες οφειλές από δαπάνες της Γ.Κ. μειώθηκαν τον Απρίλιο σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2012 κατά 882,4 εκατ. ευρώ. Όμως, η μείωση αυτή τον Μάρτιο ήταν 194,3 εκατ. ευρώ. Επομένως, μέσα στον Απρίλιο μόνο αποπληρώθηκαν επιπλέον 688,1 εκατ. ευρώ.

- Οι ληξιπρόθεσμες οφειλές του κράτους (υπουργεία και αποκεντρωμένες διοικήσεις) μειώθηκαν τον Απρίλιο σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2012 κατά 76,1 εκατ. ευρώ. Η μείωση αυτή τον Μάρτιο ήταν 14,5 εκατ. ευρώ. Επομένως μέσα στον Απρίλιο αποπληρώθηκαν επιπλέον 61,6 εκατ. ευρώ. Εντούτοις, οι ληξιπρόθεσμες οφειλές του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) παρουσιάζουν αύξηση κατά 7,3 εκατ. ευρώ, γεγονός που οφείλεται στο ότι οι εξοφλήσεις του ΠΔΕ επιταχύνονται και ολοκληρώνονται προς το τέλος του έτους για διαδικαστικούς λόγους.

- Οι ληξιπρόθεσμες οφειλές της Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ) μειώθηκαν τον Απρίλιο σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2012 κατά 46,1 εκατ. ευρώ. Τον Μάρτιο αντίθετα παρουσίαζαν αύξηση κατά 42,7 εκατ. ευρώ. Επομένως μέσα στον Απρίλιο αποπληρώθηκαν επιπλέον 88,9 εκατ. ευρώ. Η τάση αυτή της μείωσης αναμένεται, σε συνεργασία με το αρμόδιο υπουργείο και τους φορείς, να σταθεροποιηθεί τους επόμενους μήνες προκειμένου να επιτευχθούν οι στόχοι του Προγράμματος Οικονομικής Πολιτικής.

- Οι ληξιπρόθεσμες οφειλές των Δημόσιων Νοσοκομείων (ΔΝ.). μειώθηκαν τον Απρίλιο σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2012 κατά 171,7 εκατ. ευρώ. Τον Μάρτιο αντίθετα παρουσίαζαν αύξηση κατά 137,6 εκατ. ευρώ. Επομένως μέσα στον Απρίλιο αποπληρώθηκαν επιπλέον 309,3 εκατ. ευρώ. Η τάση αυτή της μείωσης καταδεικνύει το μέγεθος της εντατικοποίησης της καταβαλλόμενης προσπάθειας των αρμόδιων υπηρεσιών και των εμπλεκόμενων φορέων και αναμένεται να σταθεροποιηθεί τους επόμενους μήνες ώστε να επιτευχθούν οι στόχοι του Προγράμματος Οικονομικής Πολιτικής.

- Οι ληξιπρόθεσμες οφειλές των Οργανισμών Κοινωνικής Ασφάλισης (ΟΚΑ) μειώθηκαν τον Απρίλιο σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2012 κατά 541,6 εκατ. ευρώ. Η μείωση αυτή τον Μάρτιο ήταν 334,1 εκατ. ευρώ. Επομένως μέσα στον Απρίλιο αποπληρώθηκαν επιπλέον 207,5 εκατ. ευρώ. Σε ό,τι αφορά τον ΕΟΠΥΥ, οι ληξιπρόθεσμες οφειλές του τον Απρίλιο παρουσιάζονται αυξημένες κατά 31,5 εκατ. ευρώ. Η αύξηση αυτή τον Μάρτιο ήταν 126,3 εκατ. ευρώ. Επομένως, μέσα στον Απρίλιο αποπληρώθηκαν επιπλέον 94,9 εκατ. ευρώ. Η τάση αυτής της μείωσης αντανακλά τις συνεχιζόμενες προσπάθειες εξάλειψης των οργανωτικών, διαδικαστικών και λοιπών δυσχερειών, με απώτερο στόχο τη σταθεροποίηση της κατάστασης τους επόμενους μήνες, σε συνεργασία με τους εμπλεκόμενους φορείς, προκειμένου να επιτευχθούν οι στόχοι του Προγράμματος Οικονομικής Πολιτικής για δραστική μείωση των οφειλόμενων ποσών του ΕΟΠΥΥ.

- Οι ληξιπρόθεσμες οφειλές των Νομικών Προσώπων (ΝΠ) μειώθηκαν τον Απρίλιο σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2012 κατά 46,9 εκατ. ευρώ. Η μείωση αυτή τον Μάρτιο ήταν 26,0 εκατ. ευρώ. Επομένως μέσα στον Απρίλιο αποπληρώθηκαν επιπλέον 20,9 εκατ. ευρώ.

- Αναφορικά με τις εκκρεμείς επιστροφές φόρων, μειώθηκαν τον Απρίλιο σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2012 κατά 445,3 εκατ. ευρώ. Όμως, η μείωση αυτή τον Μάρτιο ήταν 479,1 εκατ. ευρώ. Επομένως μέσα στον Απρίλιο, παρά τις συνεχιζόμενες εξοφλήσεις, δημιουργήθηκαν νέες υποχρεώσεις για επιστροφές ύψους 33,8 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων 31,5 εκατ. ευρώ αφορούν έμμεσους φόρους και 2,3 εκατ. ευρώ άμεσους φόρους.

Θα πρέπει να τονιστεί ότι τα ποσά αυτά συμπεριλαμβάνουν και τις αιτήσεις επιστροφών φόρων που ανέκυψαν κατά το τρέχον οικονομικό έτος και δεν είναι συγκρίσιμα με τον στόχο του Προγράμματος Οικονομικής Πολιτικής που αφορά την εξάλειψη του αποθέματος των εκκρεμών επιστροφών φόρων κατά την 31η.12.2012 ο οποίος, με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία, δείχνει ότι επιτυγχάνεται, καθώς από τον Δεκέμβριο του 2012 έως και τον Απρίλιο του 2013 είχαν επιστραφεί 737,31 εκατ. ευρώ. Τα παραπάνω αποτυπώνονται στον Πίνακα 2:

 

 

Πραγματοποιήσεις

Σύνολο

Πρόγραμμα Οικονομικής Πολιτικής

Δεκ. '12

Ιαν. '13

Φεβ. '13

Μαρ. '13

Απρ. '13

Μαϊος 1'3

Δεκ. 2012 έως

Mάιο 2013

Επιστροφές Φόρων

151,4

116,7

43,1

410,2

15,91

49,90

787,2

 

Αναφορικά με τη διαμόρφωση του πρωτογενούς αποτελέσματος και του ισοζυγίου των υποτομέων και του συνόλου της Γ.Κ. (Πίνακας 1, Δελτίο Γ.Κ.), σημειώνονται τα εξής:

- Το πρωτογενές αποτέλεσμα του κράτους διαμορφώθηκε σε έλλειμμα 305 εκατ. ευρώ, έναντι ελλείμματος 1,7 δισ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2012.

- Μετά τη διόρθωση των ταμειακών στοιχείων, διαμορφώνεται σε έλλειμμα 2,6 δισ. ευρώ, διότι σε σχέση με το αντίστοιχο Μηνιαίο Δελτίο Εκτέλεσης του Κρατικού Προϋπολογισμού έχουν προσμετρηθεί, μεταξύ άλλων, ως δαπάνες οι εξοφλήσεις των ληξιπρόθεσμων οφειλών (από δαπάνες και από έσοδα) με χρηματοδότηση από την ειδική πίστωση, καθώς και το ύψος των προκαταβολών.

- Οι δαπάνες αυτές του κράτους αποτελούν έσοδο για τους λοιπούς υποτομείς της Γενικής Κυβέρνησης.

- Δεδομένου ότι τα στοιχεία του Πίνακα 1 του Δελτίου Γ.Κ. αναφέρεται ότι είναι ταμειακά, δεν θα πρέπει να συμπεριλαμβάνουν στη διαμόρφωση του ισοζυγίου των υποτομέων της Γ.Κ. τη (θετική) επίπτωση της μείωσης των ληξιπρόθεσμων οφειλών σε σχέση με την 31η.12.2012. Κάτι τέτοιο συμβαίνει μόνο σε δεδουλευμένη βάση.

- Σε ετήσια βάση, η αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων οφειλών είναι ουδέτερη για τη Γ.Κ. Παράδειγμα:
i. Πληρωμή Κράτους 100 προς ΟΤΑ. Δαπάνη για το κράτος.
ii. Έσοδο ΟΤΑ 100.
iii. Πληρωμή ΟΤΑ 100 στους δικαιούχους. Δαπάνη για ΟΤΑ.
iv. Μείωση απλήρωτων ΟΤΑ κατά 100. Βελτίωση αποτελέσματος (δεδουλευμένο) των ΟΤΑ.

Κάτι τέτοιο δεν συμβαίνει σε χρόνο μικρότερο του έτους, αναφέρεται στην ανακοίνωση. Συνεπώς, για την αξιολόγηση του αποτελέσματος της Γ.Κ. πρέπει να ληφθεί υπόψη συνδυαστικά και η εξέλιξη των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων.

Σε κάθε περίπτωση, η έλλειψη συγχρονισμού μεταξύ χρηματοδότησης από το κράτος προς τους υποτομείς και πληρωμών προς τους τρίτους δημιουργεί διακυμάνσεις στην ταμειακή εικόνα των οικονομικών αποτελεσμάτων των υποτομέων σε μηναία βάση, οι οποίες σε ετήσια βάση θα εξουδετερωθούν.

 

 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v
Απόρρητο