«Αερομαχίες» στις γραμμές-φιλέτα εξωτερικού

Ο χάρτης του ανταγωνισμού στις έξι κυριότερες γραμμές που συνδέουν την Ελλάδα με βασικές αγορές της Ευρώπης. Η ισχυροποίηση της Aegean και το «προσπέρασμα» της Ryanair στη Ρώμη. Χρυσοφόρα η γραμμή του Λονδίνου.

«Αερομαχίες» στις γραμμές-φιλέτα εξωτερικού

Το σκηνικό του ανταγωνισμού μεταξύ των αεροπορικών εταιρειών όπως διαμορφώνεται στις γραμμές-φιλέτα που συνδέουν την Ελλάδα με κρίσιμες (και για τον τουρισμό) ευρωπαϊκές αγορές αποτυπώνουν τα στοιχεία επιβατικής κίνησης της περιόδου Ιανουαρίου-Νοεμβρίου 2015.

Τα στοιχεία επιβατικής κίνησης του αεροδρομίου της Αθήνας αντικατοπτρίζουν την ισχυροποίηση της Aegean έναντι των ανταγωνιστών της σε όλες τις γραμμές, μετά τη συγχώνευσή της με την Olympic Air και το πρόγραμμα ενίσχυσης του στόλου της που βρίσκεται σε εξέλιξη.

Το Λονδίνο αναδεικνύεται στη σημαντικότερη πύλη εισόδου επισκεπτών στην Ελλάδα, με το Παρίσι, τη Ρώμη αλλά και την Κωνσταντινούπολη να ανταγωνίζονται ευθέως τα δύο μεγαλύτερα αεροδρόμια της Γερμανίας. Σε απόλυτα μεγέθη, μάλιστα, Παρίσι, Ρώμη και Κων/πολη στέλνουν στην Ελλάδα σχεδόν διπλάσιους επιβάτες σε σύγκριση με καθένα από τα δύο μεγαλύτερα αεροδρόμια της Γερμανίας, Φρανκφούρτη και Μόναχο.

Από τα ίδια στοιχεία προκύπτει ότι η πλέον αποδοτική γραμμή για τις αεροπορικές εταιρείες είναι το δρομολόγιο Αθήνα-Παρίσι, όπου οι πτήσεις γεμίζουν κατά μέσο όρο σε ποσοστό 83,6%. Αντίθετα, τα περισσότερα κενά καθίσματα καταγράφηκαν στα δρομολόγια από Αθήνα προς Μόναχο και Κων/πολη, όπου η μέση πληρότητα κυμάνθηκε στα επίπεδα πέριξ του 78%.

Η γραμμή Αθήνα-Λονδίνο θα μπορούσε να χαρακτηριστεί το απόλυτο φιλέτο των διεθνών γραμμών της Ελλάδας. Το αποδεικνύουν το 1.041.557 επιβάτες που διακινήθηκαν σε αυτήν στους έντεκα μήνες φετινής χρονιάς.

Το επιβεβαιώνουν, ταυτόχρονα, οι τέσσερις αεροπορικές εταιρείες που διαγκωνίζονται για τα μερίδια αγοράς. Με τη βρετανική British Airways να κατακτά την πρώτη θέση με μερίδιο αγοράς 34%. Στη δεύτερη θέση κατατάσσεται η Aegean Airlines με μερίδιο 29,5%, πλησιάζοντας ολοένα περισσότερο τον εμβληματικό αερομεταφορέα της Μεγ. Βρετανίας.

Στην ισχυροποίηση της θέσης της Aegean στη συγκεκριμένη γραμμή προφανώς επέδρασε ευεργετικά και η «μετακόμιση» στο κεντρικό αεροδρόμιο του Χίθροου.

Τις δύο επόμενες θέσεις κατέλαβαν οι δύο ισχυρότερες ευρωπαϊκές εταιρείες χαμηλού κόστους, αποσπώντας μερίδιο αγοράς 21,6% η Ryanair και 14,9% η easyJet. Η μέση πληρότητα των πτήσεων στη γραμμή διαμορφώθηκε στο 80,9%.

Στην άτυπη «μονομαχία» των δύο κύριων γερμανικών αεροδρομίων το Μόναχο προσπέρασε τη Φρανκφούρτη σε επιβατική κίνηση προς την Ελλάδα. Το δρομολόγιο της Φρανκφούρτης, ωστόσο, δείχνει να είναι πιο αποδοτικό για τις αεροπορικές εταιρείες καθώς η μέση πληρότητα των πτήσεων διαμορφώθηκε στο 81,4% έναντι 78,8% στο δρομολόγιο του Μονάχου. Οι Γερμανοί, πάντως, δίνουν έμφαση στο Μόναχο, σε μια προσπάθεια να προσελκύσουν, μεταξύ άλλων, και επιβάτες κρουαζιέρας που κατευθύνονται προς την Ελλάδα.

Από τα στοιχεία προκύπτει ότι οι γραμμές που συνδέουν την Αθήνα με το Μόναχο και τη Φρανκφούρτη αποτελούν «κάστρα» τα οποία ελέγχει απολύτως η αεροπορική συμμαχία Star Alliance, στην οποία ηγείται η γερμανική Lufthansa.

Στα δύο συγκεκριμένα δρομολόγια, η Aegean απέσπασε μερίδιο αγοράς 22,3% στο Μόναχο και 26,3% στη Φρανκφούρτη, με τη Lufthansa να κυριαρχεί με μερίδια αγοράς της τάξης του 73%.

Σημαντικός, παρά το περιορισμένο μερίδιο αγοράς της (5%), είναι ο ρόλος της κινεζικής Air China, καθώς διακινεί Κινέζους επισκέπτες στην Ελλάδα ενώ προτιμάται (και λόγω φθηνότερου ναύλου) από αρκετούς Έλληνες ταξιδιώτες.

«Κουαρτέτο» ανταγωνισμού καταγράφεται στη γραμμή Αθήνα-Παρίσι, στην οποία διακινήθηκαν την περίοδο Ιαν.-Νοεμ. 716.362 επιβάτες, με την πληρότητα των πτήσεων να διαμορφώνεται στο 83,6% και να είναι η υψηλότερη μεταξύ των έξι γραμμών που εξετάζουμε.

Η Air France διατηρεί την πρωτοκαθεδρία με μερίδιο αγοράς 46,5%, με την Aegean να πλησιάζει αποσπώντας μερίδιο 38%. Ακολούθησαν η Transavia France με μερίδιο αγοράς 16,5% και η easyJet με 5%.

Στη γραμμή Αθήνα-Κων/πολη η ολοένα ισχυρότερη Turkish Airlines δεν επέτρεψε στην Aegean να έχει βλέψεις για μερίδιο αγοράς μεγαλύτερο του 31,1%, με την τουρκική εταιρεία να αποσπά το 57,7% της αγοράς. Στην τρίτη θέση, η τουρκική Pegasus με 11,2%.

Ο πιο έντονος ανταγωνισμός καταγράφηκε στη γραμμή Αθήνα-Ρώμη, όπου πέντε «παίκτες» διαγκωνίστηκαν για το μοίρασμα της πίτας που αντιπροσώπευαν οι 758.053 επιβάτες. Η ιταλική Alitalia βρέθηκε στην κορυφή, με μερίδιο αγοράς 40,8%. Στη δεύτερη θέση κατατάχθηκε η ιρλανδική Ryanair αποσπώντας μερίδιο 26,8%, με την Aegean να βρίσκεται στην τρίτη θέση με το 21,3% της κίνησης. Ακολούθησαν η ισπανική Vueling με μερίδιο 8,8% και η easyJet με το 2,8% της αγοράς.

Παναγιώτης Δ. Υφαντής [email protected]

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v