H Trans Balkan το «όχημα» Ελλάδας-Βουλγαρίας για τέρμιναλ LNG

Την εταιρεία του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη σκοπεύουν να χρησιμοποιήσουν οι δύο χώρες ως όχημα για συμμετοχή στο σχέδιο του τέρμιναλ υγροποιημένου αερίου της Αλεξανδρούπολης. Τι δήλωσε ο Βούλγαρος υπουργός Οικονομικών.

H Trans Balkan το «όχημα» Ελλάδας-Βουλγαρίας για τέρμιναλ LNG

Η εταιρεία που είχε ιδρυθεί το 2007 για την κατασκευή του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη μπορεί να αποτελέσει όχημα για προώθηση κοινών ελληνοβουλγαρικών επενδυτικών σχεδίων στην ενέργεια.

Ως εκ τούτου, η διαδικασία που ξεκίνησε με πρωτοβουλία της Βουλγαρίας για διάλυση και ρευστοποίηση της Trans Balkan Pipeline BV, εταιρείας καταχωρισμένης στην Ολλανδία, σταματάει.

Τα παραπάνω τονίζει ο Βούλγαρος υπουργός Οικονομικών Βλάντισλαφ Γκοράνοφ, επισημαίνοντας ότι η χώρα του διέκοψε τις διαδικασίες διάλυσης της ολλανδικής εταιρείας, αποδεχόμενη τα επιχειρήματα της ελληνικής πλευράς.

Όπως σημειώνει σε δηλώσεις του, «διακόψαμε την προσφυγή στο Δικαστήριο, επειδή η Ελλάδα πρότεινε να διατηρήσουμε την εταιρεία ως μια υποδομή, η οποία θα αποτελέσει τη βάση για μελλοντικά κοινά επενδυτικά σχέδια, που σχετίζονται με τη διαφοροποίηση των πηγών εφοδιασμού». Σημειώνει δε ότι δέχτηκε τα ελληνικά επιχειρήματα (σ.σ. υπέρ της διατήρησης της εταιρείας) καθώς το κόστος διατήρησής της είναι αμελητέο. Σημειώνεται ότι το 2012 η βουλγαρική πλευρά αποχώρησε οριστικά από το σχέδιο του πετρελαιαγωγού. Ωστόσο συνέχισε να ανταποκρίνεται στις οικονομικές υποχρεώσεις που απορρέουν από τη συμμετοχή της στην εταιρεία.

Σύμφωνα με τα βουλγαρικά Μέσα, το σχέδιο που οι δύο πλευρές έχουν υπόψιν τους είναι ο πλωτός τερματικός υγροποιημένου αερίου (LNG Terminal) της Αλεξανδρούπολης, το οποίο προωθεί η Gastrade του ομίλου Κοπελούζου.

Η βουλγαρική πλευρά, σύμφωνα με τα ίδια δημοσιεύματα, έχει την πρόθεση να αποκτήσει ποσοστό 20% στην εταιρεία του τερματικού μέσω της κρατικής Bulgarian Energy Holding -ΒΕΗ, ενώ από την ελληνική πλευρά η ΔΕΠΑ εξετάζει την προοπτική αυτή. Σε κάθε περίπτωση, το σχέδιο του τερματικού, εφόσον κατασκευαστεί, θα λειτουργεί ανταγωνιστικά προς το τερματικό του ΔΕΣΦΑ στη Ρεβυθούσα, ενώ μέχρι στιγμής έχει την ισχυρή πολιτική στήριξη της ελληνικής και της βουλγαρικής κυβέρνησης.

Σημειώνεται ότι την 31η Μαΐου η Gastrade και η ΒΕΗ υπέγραψαν συμφωνία για τη δημιουργία κοινής ομάδας εργασίας, η οποία θα μελετήσει και θα προτείνει προς το Υπουργικό Συμβούλιο της βουλγαρικής κυβέρνησης τον βέλτιστο τρόπο με τον οποίο θα υλοποιηθεί η απόφαση συμμετοχής της Βουλγαρίας στο έργο.

Τέλος, για την ιστορία θα πρέπει να σημειωθεί ότι η Trans Balkan Pipeline BV ήταν εταιρεία κατά βάση ρωσικών συμφερόντων, καθώς το 51% των μετοχών ήλεγχαν ρωσικές εταιρείες (Transneft, Rosneft, Gazprom oil holding) ενώ εξυπηρετούσε ρωσικά συμφέροντα διευκολύνοντας την έξοδο των ρωσικών πετρελαίων στη Μεσόγειο με παράκαμψη των Στενών.

Εφόσον όμως προχωρήσει το σχέδιο της Gastrade, η ίδια εταιρεία θα γίνει το όχημα που θα επιτρέψει αέριο από άλλες πηγές, ακόμη και αμερικανικό, να ανταγωνίζεται το ρωσικό αέριο στην περιοχή της ΝΑ Ευρώπης.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v