Το στρατηγικό σχέδιο τουριστικής προβολής της Αθήνας

Ξεκίνησε η υλοποίηση του Στρατηγικού Σχεδίου τουριστικής προβολής 2016-2020 της Περιφέρειας Αττικής. Έτοιμο σε ένα μήνα το νέο «logo». Δημιουργούνται συνεργατικά δίκτυα προβολής για πολιτισμό, γαστρονομία.

Το στρατηγικό σχέδιο τουριστικής προβολής της Αθήνας

Σε φάση υλοποίησης έχει εισέλθει το στρατηγικό σχέδιο 2016-2020 της Περιφέρειας Αττικής, για την τουριστική προβολή της μεγαλύτερης περιφέρειας της χώρας.

Τους βασικούς πυλώνες του σχεδίου, τους στόχους και τις προτεραιότητές του εξήγησε στο Euro2day.gr η εντεταλμένη σύμβουλος τουριστικής προβολής της Περιφέρειας Αττικής Ελένη Δημοπούλου.

Όπως εξηγεί η κ. Δημοπούλου, το στρατηγικό σχέδιο δράσης 2016-2020 της Περιφέρειας για την τουριστική προβολή της Αττικής παρουσιάστηκε και τέθηκε σε διαβούλευση τον Νοέμβριο του 2015. Το σχέδιο εγκρίθηκε από το Περιφερειακό Συμβούλιο τον Απρίλιο του 2016, πήρε το «πράσινο» φως και από τον Ελληνικό Οργανισμό Τουρισμού και από τον Μάιο του 2016 άρχισε η υλοποίησή του.

Ο συνολικός προϋπολογισμός του μέχρι το 2020 ανέρχεται σε 4 εκατ. ευρώ και για την παρακολούθηση της υλοποίησής του η Περιφέρεια Αττικής απέκτησε για πρώτη φορά Διεύθυνση Τουριστικής Προβολής.

Το σχέδιο βασίζεται, σύμφωνα με την Ε. Δημοπούλου, σε δύο πυλώνες:

«Ο πρώτος πυλώνας αφορά στη δημιουργία των θεματικών χαρτοφυλακίων του τουριστικού προϊόντος της Αττικής. Έπρεπε, δηλαδή, να αναγνωρίσουμε και να συγκροτήσουμε σε θεματικές ενότητες το τουριστικό προϊόν της Αθήνας-Αττικής. Ταυτόχρονα, έπρεπε να επιλεγούν οι αγορές-στόχοι. Προφανώς το τουριστικό προϊόν της Αττικής απευθύνεται σε ταξιδιώτες απ’ όλο τον κόσμο. Από σχετική μελέτη, ωστόσο, προέκυψε πως η προτεραιότητα πρέπει να δοθεί στις αγορές της Κεντρικής Ευρώπης (Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία, Αυστρία), την παραδοσιακή αγορά της Βρετανίας και δυναμικές αγορές όπως της Κίνας, της Ρωσίας και των ΗΠΑ».

Ο δεύτερος πυλώνας αφορά στη συγκρότηση συνεργατικών θεματικών δικτύων (cluster) τουριστικής προβολής. «Συγκροτούνται απ’ όλους όσοι ασχολούνται με μια συγκεκριμένη θεματική ενότητα του τουρισμού. Όλους όσοι φέρνουν στην Αθήνα πελάτες-ταξιδιώτες για έναν συγκεκριμένο σκοπό, π.χ. τον πολιτισμό, τη γαστρονομία, τον θαλάσσιο τουρισμό. Να υπάρχει ένας ενιαίος φορέας-δίκτυο, δηλαδή, μέσω του οποίου θα προβάλλονται όλες οι δράσεις τους», εξηγεί η κ. Δημοπούλου.

Για ποιο λόγο, όμως, συνεργατικά δίκτυα; «Θέλουμε να αποφύγουμε την πολυδιάσπαση δράσεων και ενεργειών, ώστε να εξοικονομήσουμε ανθρώπινους και οικονομικούς πόρους», διευκρινίζει η εντεταλμένη σύμβουλος της Περιφέρειας Αττικής.

Προτεραιότητα δόθηκε στη συγκρότηση κατ’ αρχάς δύο συνεργατικών τουριστικών δικτύων, για τον πολιτισμό και τη γαστρονομία. Η επιλογή βασίστηκε σε σχετική μελέτη της Ένωσης Ξενοδόχων Αθήνας, Αττικής, Αργοσαρωνικού, απ’ όπου προέκυπτε πως ο πολιτισμός και η γαστρονομία είναι οι δύο βασικότεροι λόγοι επίσκεψης των ξένων επισκεπτών στην Αττική.

Το πρώτο συνεργατικό δίκτυο βρίσκεται ένα βήμα πριν από τη συγκρότησή του, σύμφωνα με την κ. Δημοπούλου, και αφορά στον πολιτισμό. «Θέλαμε να συναντηθούν σε ένα δίκτυο ο κόσμος του πολιτισμού και του τουρισμού. Η πρώτη ενημερωτική συνάντηση έγινε στο Μουσείο Ακρόπολης στις 28 Νοεμβρίου και ακολούθησαν άλλες δύο στο Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού, όπου αναλύθηκαν τεχνικές λεπτομέρειες. Τους παρουσιάσαμε το σχέδιο λειτουργίας και τους εξηγήσαμε πως όταν αποφασίσουν ποια νομική μορφή θα έχει το δίκτυό τους και μας παρουσιάσουν κι ένα σχέδιο δράσεων, θα μπορούμε να τους δώσουμε ένα ποσό για τουριστική προβολή. Κλήθηκαν 87 δημόσιοι και ιδιωτικοί φορείς. Ανάμεσά τους μουσεία, τμήματα πολιτισμού των ΤΕΙ, η Ένωση Ξενοδόχων Αθήνας, Αττικής, Αργοσαρωνικού, η Ομοσπονδία Συνδέσμων Τουριστικών και Ταξιδιωτικών Γραφείων (FedHATTA) αλλά και μεμονωμένα ταξιδιωτικά γραφεία που εξειδικεύονται στον πολιτιστικό τουρισμό. Εκδήλωσαν ενδιαφέρον να μετάσχουν 4 φορείς και ήδη οριστικοποιείται η νομική μορφή του δικτύου για να ξεκινήσει η λειτουργία του», λέει η κ. Δημοπούλου.

Το δεύτερο δίκτυο αφορά στον γαστρονομικό τουρισμό και η πρώτη ενημερωτική συνάντηση θα πραγματοποιηθεί στις 30 Μαρτίου. Στις προθέσεις της Περιφέρειας, σύμφωνα με την κ. Δημοπούλου, είναι να προωθηθεί άμεσα η συγκρότηση ενός τρίτου συνεργατικού δικτύου για τον θαλάσσιο τουρισμό. Στο πλαίσιο αυτό υπάρχει σκέψη να συνδυαστεί μια πρώτη ενημερωτική συνάντηση με τη διοργάνωση του East Med Yacht Show, που διοργανώνεται τον Μάιο στον Πειραιά.

Με τη συγκρότηση των συνεργατικών δικτύων, όπως εξηγεί η κ. Δημοπούλου, η Περιφέρεια Αττικής επιδιώκει να αποκτήσει έναν αξιόπιστο συνομιλητή για κάθε μία από τις θεματικές ενότητες που συνθέτουν το τουριστικό προϊόν της Αττικής. «Θα είμαστε έτσι σε θέση να διατηρούμε ανοιχτή γραμμή με την αγορά. Με εκείνους που θα είναι έτοιμοι να προβάλλουν “ώριμα” προϊόντα. Θα είμαστε πολύ ικανοποιημένοι αν καταφέρουμε να συγκροτηθούν τα δύο πρώτα συνεργατικά δίκτυα -για τον πολιτισμό και τη γαστρονομία- εντός του 2017. Ακόμα καλύτερα, αν προστεθεί σ’ αυτά ένα τρίτο για τον θαλάσσιο τουρισμό», τονίζει.

Το Euro2day.gr επεσήμανε στην εντεταλμένη σύμβουλο τουριστικής προβολής της Περιφέρειας Αττικής το γεγονός πως η Αθήνα έχει ήδη συνδεθεί με την προσπάθεια προσέλκυσης τουρισμού πόλεων (city break).

«Η Αττική έχει ταυτιστεί μονοδιάστατα με τον τουρισμό city break. Κι αυτό πρέπει να διαφοροποιηθεί. Ακριβώς αυτό στοχεύουμε με το στρατηγικό σχέδιο δράσης για την τουριστική προβολή της Περιφέρειας. Να δώσουμε άλλη διάσταση και προοπτική στο τουριστικό προϊόν Αθήνα-Αττική. Να απεμπλακούμε από την τάση των ξένων επισκεπτών να έρχονται στην Αττική για 2-3 μέρες, να επισκέπτονται την Ακρόπολη κι δυο-τρία αξιοθέατα ακόμα και να φεύγουν. Στοχεύουμε να αναδείξουμε την πολυποικιλότητα του τουριστικού προϊόντος της Αττικής. Που ξεκινάει από τον πολιτισμό, συνεχίζει με τν γαστρονομία, αλλά προσθέτει και τον θαλάσσιο τουρισμό. Θέλουμε να αναδείξουμε ότι ο επισκέπτης μπορεί να κάνει κάποια κρουαζιέρα, διακοπές δίπλα στη θάλασσα αλλά και island hopping στα νησιά του Σαρωνικού».

«Λίφτινγκ» στο τουριστικό logo της Περιφέρειας

Στο πλαίσιο υλοποίησης του στρατηγικού σχεδίου τουριστικής προβολής η Περιφέρεια Αττικής προωθεί τη συνεργασία με τους 66 Δήμους που εντάσσονται διοικητικά σε αυτήν.

Στόχος είναι να διατηρούν οι Δήμοι το ιδιαίτερο λογότυπό τους αλλά η προβολή τους στο εξωτερικό να γίνεται υπό το νέο logo-ομπρέλα που ετοιμάζει η Περιφέρεια Αττικής.

Όπως εξηγεί η κ. Δημοπούλου, αρχικά έγινε προσπάθεια να δημιουργηθεί εξαρχής ένα νέο logo. Οι προτάσεις που υποβλήθηκαν, ωστόσο, δεν… «έλαμψαν» για την πρωτοτυπία και το τελικό τους αποτέλεσμα. Οπότε αποφασίσθηκε η αναμόρφωση του υπάρχοντος logo, η οποία βρίσκεται στην τελική της φάση. Σύμφωνα με την κ. Δημοπούλου, το αναμορφωμένο, νέο logo της Αθήνας-Αττικής θα είναι έτοιμο σε ένα μήνα.

Ταυτόχρονα προκηρύχθηκε και βρίσκεται στην τελική φάση του διαγωνισμός προϋπολογισμού 200.000 ευρώ που αφορά τέσσερις θεματικές ενότητες: τη συμμετοχή σε εκθέσεις, την αναμόρφωση του site της περιφέρειας ώστε να γίνει πιο φιλικό στους ξένους και Έλληνες επισκέπτες, την πρόσληψη κειμενογράφου και την οργάνωση fam trips.

Ταυτόχρονα προωθείται η διοργάνωση ενός ετήσιου φόρουμ με την ονομασία Συμβούλιο Τουρισμού Αττικής. Σύμφωνα με την κ. Δημοπούλου, θα πρόκειται για ένα φόρουμ ιδεών για τον τουρισμό που θα παρουσιάζονται οι διεθνείς τουριστικές τάσεις σε συνδυασμό με την ζήτηση που διαμορφώνεται για την Αττική. Στο φόρουμ θα μετέχουν, σύμφωνα με τον σχεδιασμό, επιστήμονες και παράγοντες του τουρισμού από το εξωτερικό. Σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό η πρώτη διοργάνωση τοποθετείται χρονικά στον ερχόμενο Οκτώβριο.

Στην ίδια κατεύθυνση, η Περιφέρεια Αττικής προωθεί τη θέσπιση τουριστικών βραβείων, τα οποία θα απονέμονται σε επιχειρηματίες και επαγγελματίες που διακρίθηκαν.

Το επόμενο διάστημα πρόκειται να προκηρυχθεί νέος διαγωνισμός για την παραγωγή οπτικοακουστικού περιεχομένου για την Αθήνα-Αττική. Ο προϋπολογισμός της δράσης ανέρχεται σε 250.000 ευρώ και θα εκτείνεται μέχρι το 2020.

Παναγιώτης Δ. Υφαντής ifandis@euro2day.gr

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v