Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

«Ασθμαίνει» η ασφαλιστική παραγωγή

Πώς σχολιάζουν παράγοντες του κλάδου την πορεία της ασφαλιστικής παραγωγής το πρώτο φετινό δίμηνο. Οι εξελίξεις στα ομαδικά συνταξιοδοτικά, στην υγεία και τον κλάδο αυτοκινήτου. Τα απαιτούμενα διαρθρωτικά μέτρα.

«Ασθμαίνει» η ασφαλιστική παραγωγή

Η -περιορισμένη έστω- μείωση που σημείωσε η ασφαλιστική παραγωγή κατά το πρώτο φετινό δίμηνο προβληματίζει τους παράγοντες της αγοράς, οι οποίοι ωστόσο εξακολουθούν να ελπίζουν πως η κατάσταση θα βελτιωθεί, με αποτέλεσμα η χρονιά να κλείσει με θετικό ρυθμό, ελαφρά ανώτερο του πληθωρισμού.

Όμως, ακόμη και αν εξελιχθούν έτσι τα πράγματα, όλα δείχνουν πως η συμμετοχή της ασφαλιστικής παραγωγής επί του ΑΕΠ (μόλις γύρω στο 2% σήμερα) που «παραδοσιακά» κατείχε στη χώρα μας την τελευταία θέση στην Ευρώπη:

α) Διατηρήθηκε σε παρόμοια επίπεδα καθ’ όλη τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης (παρά την υποχώρηση του ΑΕΠ κατά 25%), αλλά και κατά την περίοδο που ακολούθησε τη «έξοδο από τα μνημόνια».

β) Δεν έδειξε τάση ανόδου παρά το γεγονός ότι οι παροχές του κράτους σε βασικούς τομείς όπως η σύνταξη και η υγεία έχουν υποχωρήσει δραστικά, τάση που φαίνεται ότι θα συνεχιστεί και στο μέλλον.

Ειδικότερα, με βάση τη χθεσινή μελέτη της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος (καλύπτει το 99,9% του κλάδου ζωής και το 94% των γενικών ασφαλίσεων):

• Η συνολική ασφαλιστική παραγωγή υποχώρησε κατά 1% μέσα στο πρώτο φετινό δίμηνο, σε σύγκριση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα.

• Ο κλάδος ζωής σημείωσε άνοδο 4,1% βασιζόμενος στα ομαδικά συνταξιοδοτικά συμβόλαια (+59,3% στη «διαχείριση συλλογικών συνταξιοδοτικών προγραμμάτων»).

• Οι καλύψεις υγείας αυξήθηκαν κατά 10,7% (κυρίως λόγω υψηλότερων τιμολογιακών επιβαρύνσεων και όχι διεύρυνσης του αριθμού των ασφαλισμένων).

• Ο κλάδος οχημάτων υποχώρησε κατά 3,9% εξέλιξη που θα μπορούσε -όπως υποστηρίζουν στελέχη εταιρειών- να αποδοθεί σε παράγοντες όπως: α) Η περαιτέρω μικρή υποχώρηση των μεσοσταθμικών τιμολογίων β) Μια περιορισμένη αύξηση των ανασφάλιστων οχημάτων (ίσως για το λόγο αυτό δρομολογείται από την ΑΑΔΕ νέα ηλεκτρονική διασταύρωση προκειμένου να εντοπιστούν οι παραβάτες οδηγοί).

Αντίθετα -σύμφωνα με τους ίδιους κύκλους- δεν είναι καθόλου ευκρινές το αν και κατά πόσο παρατηρείται κατά τους τελευταίους μήνες περαιτέρω διεύρυνση, ή συρρίκνωση του μεριδίου που ελέγχουν οι ΕΠΥ (εταιρείες παροχής ελεύθερων υπηρεσιών) στον κλάδο αυτοκινήτου.

Και αυτό γιατί από τη μια πλευρά, πολλές ΕΠΥ επιμένουν σε ιδιαίτερα «επιθετικές» τιμολογιακές πολιτικές, από την άλλη πλευρά όμως, έχουν υπάρξει περιπτώσεις ορισμένων εγχώριων πρακτορείων που επέλεξαν το τελευταίο χρονικό διάστημα να διακόψουν τη συνεργασία τους με ασφαλιστικές του εξωτερικού (πιθανόν λόγω και των σχετικών μηνυμάτων που έχουν λάβει από την Τράπεζα της Ελλάδος να είναι «προσεκτικότερα» στις επιλογές τους) και να κατευθύνουν τους πελάτες τους σε ασφαλιστικές εταιρείες που έχουν έδρα την Ελλάδα.

Σε κάθε περίπτωση, παράγοντες του κλάδου επισημαίνουν ότι προκειμένου να ανακάμψει ουσιαστικά η εγχώρια ασφαλιστική αγορά, απαιτούνται σημαντικές διαρθρωτικές κινήσεις, μεταξύ των οποίων συγκαταλέγονται:

• Η ανάπτυξη των Ταμείων Επαγγελματικής Ασφάλισης (ΤΕΑ, β’ πυλώνας), με δυνατότητα εμπλοκής των ασφαλιστικών εταιρειών.

• Η θέσπιση φορολογικών κινήτρων στα συμβόλαια του κλάδου ζωής (γ’ πυλώνας) έστω και με οπισθοβαρή χαρακτήρα (πχ σε ένα 15ετές συμβόλαιο, οι φοροελαφρύνσεις να ξεκινούν από το έκτο έτος του).

Η σύμπραξη ασφαλιστικών εταιρειών με τα κρατικά νοσοκομεία και η αλλαγή του τρόπου συνεργασίας ιδιωτικών κλινικών και ασφαλιστικών εταιρειών, προκειμένου να διατεθούν στο ευρύ κοινό προγράμματα χαμηλότερων τιμολογίων.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v