Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Από γεννήτριες μέχρι... πλωτό σταθμό LNG για να έχει ρεύμα η Κρήτη

Οι εξεταζόμενες λύσεις για το πρόβλημα επάρκειας από το 2020 μέχρι το 2022. Σε λίγες μέρες ο διαγωνισμός για τη μεγάλη διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική. Ποιος είναι ο λογαριασμός για τους καταναλωτές.

Από γεννήτριες μέχρι... πλωτό σταθμό LNG για να έχει ρεύμα η Κρήτη

Συναγερμός έχει σημάνει στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας για την επάρκεια ισχύος του συστήματος ηλεκτροδότησης της Κρήτης. Μάλιστα, όπως αναφέρουν πηγές του Euro2day.gr, για σήμερα έχει προγραμματιστεί και σχετική σύσκεψη μεταξύ ΥΠΕΝ, ΡΑΕ, ΑΔΜΗΕ και ΔΕΔΔΗΕ.

Η ανησυχία για μπλακ άουτ είναι έκδηλη στις αρμόδιες αρχές, καθώς το καλοκαίρι, η τουριστική κίνηση ανεβαίνει κατακόρυφα και ήδη για τη φετινή θερινή περίοδο έχει ζητηθεί από τη ΔΕΗ να μισθώσει γεννήτριες 18 MW, ενώ άλλες 18 γεννήτριες περίπου 22 MW θα βρίσκονται μόνιμα στο νησί μέχρι το 2023.

Την ίδια στιγμή, πηγές του Euro2day.gr αναφέρουν ότι το έλλειμμα ισχύος γι' αυτό το καλοκαίρι δεν αποκλείεται να φτάσει τα 90 MW, οπότε είναι πολύ πιθανόν να απαιτηθούν κι άλλες γεννήτριες. Το κόστος των πρόσθετων μέτρων αναμένεται περί τα 5 εκατ. ευρώ, που θα καταβάλει η ΔΕH, αλλά θα αποζημιωθεί από τις ΥΚΩ.

Σε ό,τι αφορά την περίοδο μετά το 2020, όπως αναφέρουν αρμόδιοι αξιωματούχοι, η ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας έχει αποφασίσει τη συνέχιση της λειτουργίας των μονάδων παραγωγής ρεύματος της Κρήτης, παρά το γεγονός ότι σε περίπου επτά μήνες τίθεται σε ισχύ κοινοτική οδηγία που απαγορεύει την εκπομπή ρύπων από ένα όριο και πάνω. Σύμφωνα με πληροφορίες, από την ισχύ των 813 MW που διαθέτει η Κρήτη (ντιζελοκίνητες μονάδες) υπολογίζεται ότι τα 601 MW θα πρέπει να βγουν εκτός παραγωγής. Άρα, η χώρα θα κινείται σε ένα καθεστώς παρανομίας…

Πέραν αυτών των δύο αποφάσεων (γεννήτριες και παράταση της λειτουργίας των ρυπογόνων μονάδων) πηγές θέλουν τη ΡΑΕ να αναμένει μελέτη του Πολυτεχνείου, προκειμένου να της υποδείξει κατάλληλες, οικονομικά αποδοτικές και καθαρότερες περιβαλλοντικά λύσεις παραγωγής ρεύματος κατά την περίοδο 2020-2022.

Αυτές οι εναλλακτικές, όπως αναφέρουν πληροφορίες, συντείνουν στη χρήση πλωτών μέσων, τα οποία θα φέρουν χώρους αποθήκευσης LNG (υγροποιημένο φυσικό αέριο) και αεριοποίησης καθώς και μονάδων ηλεκτροπαραγωγής. Αυτά θα «δέσουν» στο λιμάνι του Αθερινόλακκου της Κρήτης, όπου και θα συνδεθούν με το ηλεκτρικό σύστημα του νησιού για να δίνουν παραγωγή ρεύματος της τάξης των 150 MW.

Και αυτές επίσης οι λύσεις, όποιες κι αν επιλεχθούν, θα πληρωθούν από τους καταναλωτές μέσω ΥΚΩ. Το κόστος αυτό θα επιδιωχθεί, σύμφωνα με πηγές, να μειωθεί μέσω της σταδιακής απόσυρσης μονάδων της ΔEH με την εγκατάσταση των πλωτών σταθμών LNG και τη λειτουργία της μικρής διασύνδεσης ισχύος 180 MW από την Πελοπόννησο στην Κρήτη.

Επιπλέον, πληροφορίες θέλουν οι λύσεις του LNG να απαιτούν νομοθετική πρόβλεψη.

Η απόφαση για το PCI

Τις προσεχείς μέρες αναμένεται η ΡΑΕ να εκδώσει και την απόφαση για τη θεσμική κάλυψη του ΑΔΜΗΕ και της θυγατρικής του «Αριάδνη» στην προκήρυξη του κατασκευαστικού τμήματος της μεγάλης ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης - Αττικής. Υπενθυμίζεται ότι το καλώδιο με τα συνοδευτικά έργα είναι προϋπολογισμού 1 δισ. ευρώ και η ισχύς του 1.000 MW. Άρα με το μεγάλο καλώδιο επιλύεται οριστικά το πρόβλημα επάρκειας του νησιού, το οποίο για το 2020 αναμένεται να καταναλώνει ρεύμα της τάξης άνω των 750 MW από περίπου 630 MW σήμερα. Πηγές, δε, θέλουν σε ορισμένες ώρες της μέρας να χτυπά τα 700 MW από τώρα…

Ως προς τη μεγάλη, λοιπόν, διασύνδεση, οι πληροφορίες θέλουν τη ΡΑΕ να εκδίδει ένα πλαίσιο συμβατό για τον ΑΔΜΗΕ τόσο στο ενδεχόμενο που το ελληνικό τμήμα (Κρήτη - Αττική) της μεγάλης διασύνδεσης Ελλάδας - Κύπρου - Ισραήλ απενταχθεί από το καθεστώς των έργων κοινού ενδιαφέροντος (PCI) της Ε.Ε., είτε παραμείνει.

Ήδη η Ελλάδα, μέσω του ΥΠΕΝ, στην προγραμματισμένη συνάντηση του περασμένου Απριλίου στην αρμόδια διεύθυνση της Ευρ. Επιτροπής για την επισκόπηση των έργων PCI δήλωσε την απένταξη του ελληνικού τμήματος του έργου, αλλά τη στήριξη ως PCI της διεθνούς διασύνδεσης.

Ωστόσο η τελική αναθεώρηση αναμένεται τον Νοέμβριο.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v