Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Επενδύσεις 2,5 δισ. σε έργα φυσικού αερίου ως το 2029

Το 10ετές πρόγραμμα ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ περιλαμβάνει 48 έργα. Ξεχωρίζουν οι «εικονικοί αγωγοί» για LNG σε Κρήτη, Δωδεκάνησα και Β. Αιγαίο. Η διασύνδεση της νέας μονάδας της Mytilineos και η σύνδεση της ΕΛΒΑΛ και Kavala Oil στο ΕΣΦΑ.

Επενδύσεις 2,5 δισ. σε έργα φυσικού αερίου ως το 2029

Ένα επενδυτικό πρόγραμμα «μαμούθ» ύψους 2,5 δισ. ευρώ σχεδίασε για την περίοδο 2020 – 2029 ο Διαχειριστής Ελληνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου, με την ένταξη σε αυτό καινοτόμα για την Ελλάδα έργα, όπως οι εικονικοί αγωγοί στα νησιά.

Το κείμενο που δόθηκε σε δημόσια διαβούλευση από τη διοίκηση του ΔΕΣΦΑ περιλαμβάνει 48 επενδυτικά σχέδια εκ των οποίων τα 42 έχουν πλάνο υλοποίησης στην πρώτη τριετία της δεκαετούς περιόδου δηλαδή έως το 2022 και το ύψος του αγγίζει το μισό δισεκατομμύριο ευρώ, για την ακρίβεια 473,8 εκατ. ευρώ.

Πρέπει δε, να τονιστεί πως τη μερίδα του λέοντος… των έργων ύψους 2,5 δισ. ευρώ την έχει ο αγωγός μεταφοράς φυσικού αερίου Κομοτηνής – Θεσπρωτίας 1,8 δισ. ευρώ, ένα έργο το οποίο είναι σε όλα τα δεκαετή προγράμματα του ΔΕΣΦΑ, αλλά είναι άγνωστο το πότε και αν θα γίνει…

Από τα 42 έργα της τριετίας τα 20 είναι καινούργια εκ των οποίων ξεχωρίζουν ο «εικονικός αγωγός σύνδεσης με τον Αθερινόλακκο Κρήτης» ύψους 175 εκατ. ευρώ, ο «νέος προβλήτας μικρής κλίμακας υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στη Ρεβυθούσα προϋπολογισμού 30 εκατ. ευρώ, ο «νέος σταθμός συμπ0ίεσης για την τροφοδοσία του αγωγού TAP στη Νέα Μεσημβρία» αξίας 30 εκατ. ευρώ, αλλά και ο «μετρητικός σταθμός στον Άγιο Νικόλαο Βοιωτίας» ύψους 1,5 εκατ. ευρώ που κατασκευάζεται με αφορμή την επένδυση της «Mytilineos» στο νέο σταθμό ηλεκτροπαραγωγής φυσικού αερίου.

Επιπλέον διακρίνονται έργα σύνδεσης της ΕΛΒΑΛ με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου ύψους 4 εκ. όπως και της Kavala Oil προϋπολογισμού 3,4 εκ. ευρώ αλλά και οι συνδέσεις με τους σταθμούς CNG (Συμπιεσμένο Φυσικό Αέριο) της ΔΕΠΑ σε Κομοτηνή και Τρίπολη.

Οι εικονικοί αγωγοί

Στα ενδιαφέροντα επενδυτικά σχέδια του ΔΕΣΦΑ είναι και εκείνα των λεγόμενων εικονικών αγωγών. Πρόκειται για περιοχές όπου δεν μπορεί να φτάσει αγωγός φυσικού αερίου, όπως στην Κρήτη, τα Δωδεκάνησα και τα νησιά του Βορείου Αιγαίου. Εκεί προβλέπεται ουσιαστικά η δημιουργία μίας εφοδιαστικής αλυσίδας για την παροχή LNG (υγροποιημένο φυσικό αέριο). Περιλαμβάνει την υποδομή που απαιτείται για τη μεταφορά, εκφόρτωση, αποθήκευση και αεριοποίηση του LNG στα νησιά.

Ένας τέτοιος εικονικός αγωγός έχει προγραμματιστεί για τον Αθερινόλακκο της Κρήτης προϋπολογισμού 175 εκατ. ευρώ. Η αλυσίδα εφοδιασμού αποτελείται από λιμενικές εγκαταστάσεις και δεξαμενές στο νησί, τις δεξαμενές αποθήκευσης και τις μονάδες αεριοποίησης, καθώς και από το χτίσιμο πλοίου μεταφοράς (τροφοδοσίας) LNG.

Η χρήση του LNG ως συμπληρωματικής πηγής για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας θα ενισχύσει την αξιοπιστία του συστήματος και την ασφάλεια του εφοδιασμού του νησιού.

Περιλαμβάνει τρεις βασικές κατηγορίες:

Πρώτον το πλοίο μεταφοράς LNG (προκαταρκτικό μέγεθος 18.500 m3 ). Αυτό το πλοίο θα φορτώνει τις ποσότητες  από τον τερματικό σταθμό της Ρεβυθούσας και θα εκφορτώνει υγροποιημένο αέριο στον Αθερινόλακκο (μονάδα ηλεκτροπαραγωγής της ΔΕΗ), πριν επιστρέψει στον τερματικό σταθμό της Ρεβυθούσας.

Δεύτερον, τις λιμενικές εγκαταστάσεις στον Αθερινόλακκο. Οι εγκαταστάσεις αυτές περιλαμβάνουν εγκαταστάσεις πρόσδεσης, εκφόρτωσης, κρυογενικούς αγωγούς και κάθε άλλη αναγκαία υποδομή για την εκφόρτωση LNG.

Τέλος, την υποδομή αποθήκευσης και επαναεριοποίησης που περιλαμβάνει τη δεξαμενή αποθήκευσης (προκαταρκτικό μέγεθος 40.000 m3 ), επαναεριοποιητές, αντλίες, πυρσό καύσης και κάθε άλλη αναγκαία υποδομή για την αποθήκευση και επαναεριοποίηση μιας επαρκούς ποσότητας LNG για τη λειτουργία του τοπικού σταθμού παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στον Αθερινόλακκο.

Σταθμός φόρτωσης φορτηγών θα προβλεφθεί επίσης σε ένα δεύτερο στάδιο, προκειμένου να προμηθεύονται ΥΦΑ και άλλοι καταναλωτές στην Κρήτη (π.χ. ξενοδοχεία, βιομηχανίες) για αντικατάσταση του πετρελαίου.

Στην Κρήτη ο εικονικός αγωγός εκτιμάται ότι θα λειτουργήσει στο τέλος του 2023.

Αντίστοιχα έργα εικονικών αγωγών προβλέπονται στα Δωδεκάνησα και τα νησιά του Βορείου Αιγαίου, συνολικού ύψους 240 εκατ. ευρώ και για τα δύο νησιωτικά συμπλέγματα.

Τα έργα σε Δωδεκάνησα και Β. Αιγαίο βρίσκονται ακόμη στο στάδιο της μελέτης σκοπιμότητας.

Νέα προβλήτα Small Scale LNG στη Ρεβυθούσα

Από τα φιλόδοξα έργα για τη διείσδυση του φυσικού αερίου σε πλοία είναι κι αυτό της κατασκευής του νέου προβλήτα Small ScaleLNG στη Ρεβυθούσα ύψους 30 εκατ. ευρώ.

Η νέα προβλήτα που προβλέπεται να κατασκευαστεί στο βόρειο ανατολικό τμήμα της Ρεβυθούσας θα εξυπηρετήσει την λειτουργία της φόρτωσης πλοίων μεταφοράς LNG μικρού μεγέθους (1.000 m3 ως 20.000 m3). Τα μικρότερα από αυτά θα ανεφοδιάζουν πλοία, είτε της ακτοπλοΐας είτε της ποντοπόρου ναυτιλίας, στο λιμάνι του Πειραιά ενώ τα μεγαλύτερα θα τροφοδοτούν δορυφορικούς σταθμούς αποθήκευσης και διανομής LNG σε άλλα λιμάνια της Ελλάδας ή του εξωτερικού.

Το έργο διακρίνεται σε δύο φάσεις:

Φάση Α η οποία περιλαμβάνει:  

Κατασκευή νέας εγκατάστασης λιμένα για δυνατότητα φόρτωσης δύο πλοίων χωρητικότητας 1.000 m3 – 20.000 m3.  

Ηλεκτρομηχανολογικό εξοπλισμό και βραχίονες φόρτωσης ΥΦΑ για μια θέση φόρτωσης

Φάση Β η οποία περιλαμβάνει:  

Ηλεκτρομηχανολογικό εξοπλισμό και βραχίονες φόρτωσης ΥΦΑ για τη δεύτερη θέση φόρτωσης.

Ο αγωγός Ελλάδας – Β. Μακεδονίας

Στα έργα τριετίας έχει προγραμματιστεί επίσης και ο αγωγός διασύνδεσης Ελλάδας – Β. Μακεδονίας ύψους 48 εκ. ευρώ ο οποίος εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί το 2023.

Το απαιτούμενο έργο εντός της ελληνικής επικράτειας συνίσταται στην κατασκευή:

-Αγωγού μήκους 57 km και διαμέτρου 30 in, με πίεση σχεδιασμού 70 barg και μέγιστη πίεση λειτουργίας 66.4 barg οποίος ξεκινά από την Νέα Μεσημβρία (Σημείο σύνδεσης του Συμπιεστή Ν. Μεσημβρίας) έως το Μεθοριακό Σταθμό που ανήκει στα Διοικητικά Όρια της Κοινότητας Ευζώνων, ανατολικά από τον ποταμό Αξιό.

 -Μετρητικός Σταθμός, δύο  Ξεστροπαγίδων-αποστολής (Launcher Scraper Stations) και υποδοχής (Receiver Scraper Station).

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v