Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Μαρίνες & Yachting στην εποχή του κορωνοϊού

Ποιοι παράγοντες επηρεάζουν και πώς μπορεί να τονωθεί η αγορά του θαλάσσιου τουρισμού. Τι δείχνουν τα στοιχεία που παρουσίασε ο πρόεδρος της Ένωσης Μαρινών Ελλάδας για τις επιπτώσεις από την κρίση. Διδάγματα και νέες προκλήσεις.

Μαρίνες & Yachting στην εποχή του κορωνοϊού

Μια σειρά στοιχεία για τις προοπτικές του θαλάσσιου τουρισμού, τις μαρίνες και το yachting,  παρουσίασε ο πρόεδρος της Ένωσης Μαρινών Ελλάδας, Σταύρου Κατσικάδη, στο διαδικτυακό συνέδριο του Economist «Μεταφορές και Τουρισμός» που πραγματοποιήθηκε στις 20 Μαΐου με θέμα: «Μπορεί να ανακάμψει η τουριστική αγορά μετά τον Covid-19;».

Αναλυτικά:

Στατιστικά δεδομένα θαλάσσιου τουρισμού στην Ευρώπη

  • 32.000 εταιρίες (97% Μικρομεσαίες επιχειρήσεις)
  • 280.000 άμεσες θέσεις απασχόλησης
  • 70.000 χλμ ακτογραμμής και 37.000 χλμ εσωτερικών υδατογραμμών
  • 48 εκατομμύρια Ευρωπαίοι πολίτες συμμετέχουν σε θαλάσσιες δραστηριότητες αναψυχής
  • 36 εκατομμύρια ιδιοκτήτες σκαφών στην Ευρώπη
  • 6 εκατομμύρια σκάφη στα ευρωπαϊκά ύδατα
  • 10.000 μαρίνες παρέχουν πάνω από 1 εκατομμύριο θέσεις ελλιμενισμού

Ελλάδα

  • 16.000 χλμ ακτογραμμή, 6.000 νησιά και νησίδες
  • τα σκάφη και οι μαρίνες συμβάλλουν στο 1,41% του ΑΕΠ
  • 43.626 θέσεις εργασίας στο θαλάσσιο τουρισμό, 60 μαρίνες, 13.000 οργανωμένες θέσεις
  • ελλιμενισμού
  • 17.428 ιδιωτικά και 6.109 επαγγελματικά σκάφη
  • Έως 5 φορές κατά μ.ο. μεγαλύτερες δαπάνες ανά πελάτη σκάφους σε σύγκριση με τα ξενοδοχεία
  • 6 άμεσες θέσεις εργασίας σε μαρίνες και 100 έμμεσες για κάθε 100 θέσεις ελλιμενισμού
  • για κάθε ένα ευρώ ελλιμενισμού στη μαρίνα, δημιουργούνται 5 ευρώ δαπανών στην τοπική οικονομία

Μαρίνες & Yachting στην εποχή του κορωνοϊού

Μαρίνες

  • Μείωση εσόδων λόγω 3-μήνης αναστολής:
  • Μείωση ενοικίου 40% για καταστήματα, εστιατόρια, γραφεία & υπηρεσίες
  • Μηδενικά έσοδα από πάρκινγκ, διαφήμιση
  • Ακύρωση αφίξεων νέων σκαφών, αναβολή συμφωνιών
  • Μηδενικά έσοδα από διερχόμενα σκλάφη
  • Μεγαλύτερες απώλειες στις περιφερειακές μαρίνες, δηλαδή μαρίνες Ιονίου, Ανατολικού Αιγαίου, ζητήματα μετανάστευσης
Μέτρα ανακούφισης από το κράτος: Έκπτωση 40% ενοικίου παραχώρησης (Απρίλιο), έκπτωση 25% ΦΠΑ (Απρίλιο)

Yachting

  • Το μέγεθος των οικονομικών ζημιών είναι ακόμη πολύ νωρίς για να εκτιμηθεί:
  • Ακύρωση ναύλων, αναβολή προπληρωμών
  • Όσο μικρότερη είναι η χωρητικότητα, τόσο μεγαλύτερη η προβλεπόμενη ζημιά (περιοριστικά μέτρα, χαμηλότερη ζήτηση)
  • Αβεβαιότητα στην προσεχή περίοδο
  • Συνεχιζόμενη ανησυχία για μικρές επιχειρήσεις (πρακτορεύσεις, ναυλώσεις, πωλήσεις σκαφών, μεμονωμένοι επαγγελματίες)

Μέτρα ανακούφισης από το κράτος: ΦΠΑ ναύλου στο 12%, επίδομα ενίσχυσης εργαζομένων σε αναστολή

Ανάκαμψη μετά τον Covid-19

Παράγοντες που επηρεάζουν το τελικό επίπεδο των ζημιών της βιομηχανίας Yachting:

  • Έγκαιρη εφαρμογή των πρωτοκόλλων υγείας και λειτουργίας στις μαρίνες και το yachting
  • Παράταση της τουριστικής περιόδου και της περιόδου ναύλωσης σκαφών στην Ελλάδα
  • Προώθηση των ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων της χώρας στο εξωτερικό (ασφάλεια, κλίμα, προορισμοί,
  • προσφορές)
  • Οικονομική βοήθεια από το Κράτος στις μμε και την απασχόληση (πρόγραμμα SURE, επιδότηση εργασίας κ.α.)
  • Απαιτούμενος χρόνος για το αντιικό/εμβόλιο - θα σωθεί η επόμενη σεζόν;

Διδάγματα - νέες προκλήσεις

  • Ηλεκτρονικές λύσεις, ψηφιακή τεχνολογία (e-συνέδρια, CRM, άμεση επικοινωνία, εξυπηρέτηση πελατών,
  • λογισμικό)
  • Λιγότερο χαρτί, εξοικονόμηση ενέργειας, μείωση άσκοπων μετακινήσεων και χρόνου αναμονής ων μαρινών
  • Παραγωγικότητα, αναδιοργάνωση ανθρώπινου δυναμικού, σχέδια έκτακτης ανάγκης, εκπαίδευση
  • Αναμόρφωση του Δημόσιου τομέα και των διαδικασιών, λιγότερη γραφειοκρατία

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v