Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Κλιμακώνεται η μάχη για την ηλεκτροκίνηση

Η έλευση των ηλεκτρικών ΙΧ δημιουργεί μια νέα αγορά ύψους άνω των 100 εκατ. ευρώ στη χώρα. Πόσο κοντά είναι το «Mobility as a Service» στην Ελλάδα. Τι αλλάζει στο θεσμικό πλαίσιο για ηλεκτρικά πατίνια, skateboards και rollers.

Κλιμακώνεται η μάχη για την ηλεκτροκίνηση

Μια αγορά άνω των 100.000.000 ευρώ δημιουργεί η μάχη για την εγκατάσταση δημόσιων σημείων φόρτισης ηλεκτροκινούμενων οχημάτων σε ολόκληρη τη χώρα, με στόχο τη χωροθέτηση περίπου 10.000 τέτοιων σημείων μέσα στον επόμενο χρόνο. Ταυτόχρονα οι αυτοκινητοβιομηχανίες θεωρούν πως πρέπει να υπάρξουν και πρωτοβουλίες στήριξης των υβριδικών αυτοκινήτων, καθώς αποτελούν το ενδιάμεσο στάδιο μέχρι τη δημιουργία των υποδομών φόρτισης, που θα επιτρέψουν την αύξηση χρήσης των ηλεκτροκινούμενων οχημάτων.

Σε χθεσινή διαδικτυακή εκδήλωση με θέμα το μέλλον της κινητικότητας «Shaping the Mobility of Tomorrow» και επίκεντρο την ηλεκτροκίνηση, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Volvo Hellas Ν. Γιαννουσάς είπε πως οι στόχοι της αυτοκινητοβιομηχανίας για πωλήσεις υβριδικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα έχουν καλυφθεί και με το παραπάνω. Για το 2020, είχαν στόχο να αποτελούν τα υβριδικά το 20% των πωλήσεων και τελικά έφτασαν να αποτελούν το 40%.

Στην ίδια εκδήλωση, ο Marc Berg, διευθύνων σύμβουλος της FREE NOW (της κοινοπραξίας Daimler - BMW) στην οποία ανήκει και η Beat, είπε πως ο όμιλος εξετάζει να ενισχύσει την παρουσία του στην Ελλάδα, μέσω της περαιτέρω ανάπτυξης του κέντρου τηλεφωνικής υποστήριξης που διαθέτει.

Πρόσθεσε πως σε ορισμένες ευρωπαϊκές πόλεις έχουμε ήδη ενσωματώσει πολλαπλές επιλογές στην πλατφόρμα της FREE NOW «μέσα από συνεργασίες, όπως με τη VOI (e-scooters), την BOND (e-bikes), τη Miles (car sharing) ή την EMMY (mopeds). Επίσης, σε επιλεγμένες πόλεις θα ενσωματώσουμε στην εφαρμογή μας τις δημόσιες συγκοινωνίες πιλοτικά, ήδη από αυτόν τον μήνα».

Σε ερώτημα για το αν βρισκόμαστε κοντά στο λεγόμενο «Mobility as a Service» και στην Ελλάδα, ο κ. Berg σημείωσε ότι δεν είναι πολύ μακριά, ωστόσο «το θεσμικό πλαίσιο χρειάζεται εκσυγχρονισμό για να μπορεί η Beat μέσα από την τεχνολογία του μητρικού ομίλου να προσφέρει δυνατότητες στους πολίτες, αντίστοιχες με αυτές που σήμερα απολαμβάνουν οι χρήστες των εφαρμογών του ομίλου στη Γαλλία, στη Γερμανία, στο Ηνωμένο Βασίλειο ή στην Πορτογαλία: Ταξί, e-scooters, e-bikes, Μέσα Μαζικής Μεταφοράς».

Νωρίτερα ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Γ. Κεφαλογιάννης είχε επαναλάβει πως σύντομα θα ψηφιστεί από τη Βουλή το σχέδιο νόμου για τους κανόνες κυκλοφορίας των ελαφρών προσωπικών ηλεκτροκίνητων οχημάτων (ΕΠΗΟ), όπως ηλεκτρικά πατίνια, τροχοπέδιλα (rollers), τροχοσανίδες (skate boards), αυτοεξισορροπούμενα οχήματα (όπως Segway).

Προβλέπεται π.χ. πως τα οχήματα που αναπτύσσουν μικρή ταχύτητα (έως 6 χλμ./ώρα), παραπλήσια δηλαδή με την ταχύτητα του πεζού, κυκλοφορούν όπου και όπως κυκλοφορούν οι πεζοί. Τα ΕΠΗΟ που αναπτύσσουν ταχύτητα έως 25 χλμ./ώρα λογίζονται ως ποδήλατα και κυκλοφορούν όπου επιτρέπονται τα ποδήλατα.

Απαγορεύεται για λόγους οδικής ασφάλειας, η κυκλοφορία αυτών των οχημάτων σε οδούς όπου αναπτύσσονται υψηλές ταχύτητες (άνω των 50 χλμ./ώρα).

Η γενική γραμματέας του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) Αλεξάνδρα Σδούκου τόνισε πως 40.000.000 ευρώ είναι ο τζίρος που δημιουργήθηκε μέχρι σήμερα από το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά» στο οποίο έχουν κατατεθεί 9.100 αιτήματα κυρίως για ηλεκτρικά ποδήλατα, αλλά και για ηλεκτρικά δίκυκλα και αυτοκίνητα. Στο πρόγραμμα έχουν μέχρι σήμερα εγκριθεί επιδοτήσεις κοντά στα 8.000.000 ευρώ.

Εκτός από την ενίσχυση της αγοράς και τη χρήση ηλεκτροκινούμενων οχημάτων, η ανάπτυξη του δικτύου με δημόσια σημεία φόρτισης θεωρείται κρίσιμος παράγοντας. Η κα Σδούκου υπενθύμισε πως πρόσφατα κατατέθηκαν στο Πράσινο Ταμείο αιτήματα από 259 δήμους, ώστε να ενταχθούν σε πρόγραμμα χωροθέτησης σημείων φόρτισης. Παράλληλα, μέσω του Πράσινου Ταμείου αναμένεται να επιδοτηθούν αντίστοιχες επενδύσεις από ιδιωτικές επιχειρήσεις, από τα πολυκαταστήματα μέχρι τους οδικούς άξονες, κ.ά.

Η κυβέρνηση προχώρησε ήδη σε αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο, ώστε να γίνει πιο εύκολη η αδειοδότηση τέτοιων εγκαταστάσεων. Για παράδειγμα προβλέπεται πως σε πολλές περιπτώσεις δεν απαιτείται αδειοδότηση, αλλά απλή γνωστοποίηση στην αρμόδια υπηρεσία. Ταυτόχρονα και ο ΔΕΔΔΗΕ, που διαχειρίζεται το δίκτυο μέσης και χαμηλής τάσης στην ηλεκτρική ενέργεια, έχει δώσει οδηγίες για την εγκατάσταση δημοσίων σημείων φόρτισης.

Σε προχωρημένο στάδιο είναι και η επεξεργασία της Κοινής Υπουργικής Απόφασης (ΚΥΑ), από τους υπουργούς Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Υποδομών και Μεταφορών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, που θα προβλέπει πως οι κάτοχοι ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα μπορούν να παρκάρουν ατελώς σε ελεγχόμενους χώρους στάθμευσης δήμων. Προβλέπεται η δημιουργία μιας ηλεκτρονικής πλατφόρμας μέσω της οποίας οι ιδιοκτήτες ηλεκτρικών οχημάτων θα εκδίδουν ειδικό σήμα. Τέλος, η Γ.Γ. του ΥΠΕΝ αναφέρθηκε και στο σχέδιο για ηλεκτρική αυτονομία των νησιών που ξεκίνησε με την Αστυπάλαια και την πρόσφατη συνεργασία με τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία VW.

Φώτης Κόλλιας [email protected]

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v