Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Στο μικροσκόπιο μεγάλες αλυσίδες για το δικαίωμα λειτουργίας

Γιατί έκλεισε το κατάστημα της Notos και επιβλήθηκε πρόστιμο από τις αρμόδιες αρχές. Έλεγχος σε Hondos Center και άλλες αλυσίδες. Υπό εξέταση ταμειακές μηχανές, προσωπικό προμηθευτών που απασχολείται στο κατάστημα και συμφωνίες.

Στο μικροσκόπιο μεγάλες αλυσίδες για το δικαίωμα λειτουργίας

Μετά το κλείσιμο των πολυκαταστημάτων της Notos στο στόχαστρο των αρχών μπαίνουν κι άλλες εταιρείες, που λειτουργούν με το μοντέλο shop in shop και άνοιξαν σήμερα με την υπηρεσία click inside (επίσκεψης στο κατάστημα κατόπιν ραντεβού), ερμηνεύοντας λανθασμένα - απ’ ότι φάνηκε για ορισμένες - την ΚΥΑ που ρυθμίζει τη λειτουργία της αγοράς.

Mε βάση την σχετική ΚΥΑ δεν μπορούν να λειτουργούν με το μοντέλο της επίσκεψης στο κατάστημα τα καταστήματα του λιανικού εμπορίου που λειτουργούν με συμφωνίες συνεργασίας τύπου “shop in a shop”, όπως και τα καταστήματα σε malls, outlet και εκπτωτικά χωριά, τα οποία μπορούν ωστόσο στις περιοχές αυξημένου κινδύνου (κόκκινες) να εξυπηρετούν καταναλωτές με τη διαδικασία της εξ αποστάσεως προαγοράς/προεπιλογής των αγαθών με ηλεκτρονικό ή τηλεφωνικό μέσο για παραλαβή/αγορά εκτός καταστήματος κατόπιν ραντεβού (click away).

Η Notos και άλλες αλυσίδες όπως Hondos Center, Sephora, Gallery de Beaute, άνοιξαν στη βάση μιας ερμηνείας της Κοινής Υπουργικής Απόφασης (ΚΥΑ) ότι διαφέρουν από τα πολυκαταστήματα τύπου Factory Outlet που λειτουργούν με το μοντέλο “shop in a shop”, αλλά οι συνεργάτες τους (tenants) εκδίδουν αποδείξεις με το δικό τους ΑΦΜ.

ΑΦΜ, προσωπικό προμηθευτών και μοντέλο συμφωνιών

Η Notos όπως ενδεικτικά και τα attica, που ήταν από τις αλυσίδες πολυκαταστημάτων που δεν άνοιξαν, αλλά και κάποια καταστήματα του δικτύου Hondos Center και άλλων αλυσίδων έχουν ενιαίο ΑΦΜ ενώ απασχολούν και προσωπικό προμηθευτών, στοιχεία που ελέγχουν οι αρχές σε συνδυασμό με το μοντέλο συμφωνιών με προμηθευτές.

H περίπτωση της Νοtos, στην οποία επιβλήθηκε και πρόστιμο 8.000 ευρώ συνολικά (5.000 ευρώ στην εταιρεία και 3.000 ευρώ στον υπεύθυνο του καταστήματος από την Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή) προοιωνίζεται πιθανές καμπάνες και σε άλλες εταιρείες. Σημειώνεται ότι το κλιμάκιο των ελεγκτών που βρέθηκε στην εταιρεία, αφού επιθεώρησε τις ταμειακές μηχανές και διαπίστωσε ότι το ΑΦΜ είναι ένα και ενιαίο, έλεγξε και αν η εταιρεία απασχολεί προσωπικό προμηθευτών και σε συνδυασμό με αυτό το στοιχείο, σύμφωνα με πηγές της εταιρείας, φέρεται να κατέληξε στην εντολή να κλείσουν τα καταστήματα notos galleries και να συμμορφωθούν με τους κανόνες.

Ωστόσο πριν από τον έλεγχο και τις κυρώσεις, για τις οποίες η Notos έχει δικαίωμα να κάνει ένσταση, είχε προηγηθεί mail της εταιρείας στις αρμόδιες αρχές και ακολούθησε απάντηση, σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, στην οποία διευκρινιζόταν στην εταιρεία ότι εμπίπτει στο καθεστώς συμφωνιών συνεργασίας τύπου “shop in a shop” και άρα ότι δεν μπορεί να ανοίξει.

Επειδή ωστόσο η σύγχυση στην αγορά συνεχίζεται, σε συνέχεια και της καθυστέρησης στην έκδοση αναλυτικών οδηγιών και των μέτρων που είναι δύσκολα εφαρμόσιμα σε ορισμένες κατηγορίες καταστημάτων αυξάνοντας την ένταση, αναμένεται να ελεγχθούν άπαντες. Αυτό μετέφερε σε σχετικό ερώτημα του Euro2day.gr o Γενικός Γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, Παναγιώτης Σταμπουλίδης, αφήνοντας να εννοηθεί ότι είναι σε εξέλιξη έλεγχος στοιχείων και σε άλλες εταιρείες, μετά τη Notos, τις οποίες θα επισκεφτούν αρμόδια κλιμάκια αύριο και τις επόμενες ημέρες.

Σοφία Εμμανουήλ

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v