Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Πλώρη για ισχυρές επιδόσεις το 2022 βάζει η ελληνική κρουαζιέρα

Η Ελλάδα θα πρωταγωνιστήσει στην ανατολική Μεσόγειο, με τους ισχυρούς του κλάδου να έχουν προγραμματίσει περισσότερες προσεγγίσεις από εκείνες του 2019 στα ελληνικά λιμάνια.

Πλώρη για ισχυρές επιδόσεις το 2022 βάζει η ελληνική κρουαζιέρα

Αγκυρα στα ελληνικά λιμάνια αναμένεται να ρίξουν το 2022 οι κολοσσοί του θαλάσσιου τουρισμού παγκοσμίως, με τις προσεγγίσεις των κρουαζιερόπλοιων που έχουν προγραμματιστεί για την επόμενη σεζόν να είναι περισσότερες από εκείνες του 2019, μίας χρονιάς που συγκαταλέγεται στις πιο «δυνατές» των τελευταίων ετών για τον κλάδο της κρουαζιέρας.

Ενδεικτική της δυναμικής που έχει η ελληνική κρουαζιέρα είναι η απόφαση των ισχυρών παικτών του κλάδου να χρησιμοποιήσουν τα ελληνικά λιμάνια ως προορισμούς έναρξης των δρομολογίων τους (homeporting), με τους παράγοντες της αγοράς να εκτιμούν ότι η Ελλάδα θα πρωταγωνιστήσει το 2022 στην ανατολική Μεσόγειο, θέτοντας, παράλληλα, τις βάσεις για να ανταγωνιστεί επί ίσοις όροις τη Μέκκα της κρουαζιέρας, την Καραϊβική.

Είναι χαρακτηριστικό ότι από τις περίπου 700 προσεγγίσεις που έχουν «κλειδώσει» για το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, το 60% αφορά homeporting. Με ερωτηματικό, ωστόσο, παραμένουν οι εκτιμήσεις για τον αριθμό των αφίξεων επιβατών, καθώς η πορεία της πανδημίας θα καθορίσει και για το επόμενο έτος τα πρωτόκολλα βάσει των οποίων θα πραγματοποιούνται οι κρουαζιέρες.

«Το 2022 θα είναι μία πολύ καλή χρονιά για την ελληνική κρουαζιέρα. Καταγράφουμε μία αύξηση σε ποσοστό 20% στον αριθμό των προσεγγίσεων κρουαζιερόπλοιων σε σχέση με το 2019. ΤΟ 2021 ήταν μία χρονιά κατά την οποία ο κλάδος στην Ελλάδα πήγε ανέλπιστα καλά. Η χώρα μας κατάφερε να συγκεντρώσει το 60% της κίνησης παγκοσμίως και εξακολουθεί να υπάρχει σοβαρή δυναμική», επισημαίνει στο Euro2day.gr o Γιώργος Κουμπενάς, πρόεδρος στην Ένωση Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ). Μάλιστα, εκτιμάται ότι το 2022 τα έσοδα από την κρουαζιέρα θα κινηθούν σε επίπεδα αντίστοιχα με εκείνα του 2019, όταν και είχαν διαμορφωθεί σε 500 εκατ. ευρώ.

Την παρθενική τους εμφάνιση στην Ελλάδα θα κάνουν το 2022 η Virgin Cruises και η Ritz-Carlton Yacht Collection, ενώ ως homeport θα χρησιμοποιήσουν για πρώτη φορά το λιμάνι του Πειραιά δύο από τους κολοσσούς του της κρουαζιέρας, η MSC Cruises και η Disney Cruise Line.

Εκτός από τον Πειραιά, πάντως, για homeporting θα χρησιμοποιηθούν τα λιμάνια της Θεσσαλονίκης από τη Celestyal Cruises, το Ηράκλειο Κρήτης από την TUI Cruises και η Κέρκυρα από την Aida Cruises και την Marella Cruises.

Στον προγραμματισμό των ισχυρών εκπροσώπων της κρουαζιέρας, πάντως, εκτός από τους παραδοσιακούς προορισμούς, όπως η Σαντορίνη και η Μύκονος, την τιμητική τους θα έχουν και το 2022 και άλλοι, μικρότεροι, προορισμοί, όπως η Μήλος, η Πάρος και η Υδρα, που επιδιώκουν να αποσπάσουν το δικό τους μερίδιο και να αποκτήσουν μία θέση στον παγκόσμιο χάρτη του θαλάσσιου τουρισμού. Οπως, μάλιστα, τονίζουν οι παράγοντες της αγοράς, η ορθή διαχείριση των προορισμών θα αποτελέσει πλέον τη μεγάλη πρόκληση για τις λιμενικές Αρχές των κατά τόπους λιμανιών.

Το «παρών» θα δώσουν στους ελληνικούς λιμένες και το 2022 και άλλοι ισχυροί παίκτες του θαλάσσιου τουρισμού, όπως η Celebrity Cruises, η Norwegian Cruises, η Silversea Cruises, η Seabourn Cruise Line, η Holland America Line, θυγατρική της Carnival Corporation, η Windstar Cruises και η γαλλική Ponant.
Την ίδια στιγμή, σε επίπεδα καλύτερα από εκείνα του 2018 (για το 2019) κινούνται αυτή τη στιγμή και οι προκρατήσεις των τουριστών για το 2022, με τους Αμερικανούς και τους Αυστραλούς να είναι εκείνοι οι οποίοι σπεύδουν ως επί το πλείστον να κάνουν κράτηση για την επόμενη χρονιά.

Οι επιδόσεις του 2021

Σε επίπεδα καλύτερα των προσδοκιών αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2021 για την ελληνική κρουαζιέρα, η οποία έκανε δυναμικό comeback, επιτυγχάνοντας ποσοστό ανάκαμψης περίπου 60% ως προς τον αριθμό των κρουαζιερόπλοιων σε σύγκριση με το 2019.

Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με τα στοιχεία της Ενωσης Λιμένων Ελλάδος (ΕΛΙΜΕ), οι αφίξεις κρουαζιερόπλοιων σε 43 λιμάνια της χώρας ανήλθαν το 2019 στις 3.899 (από 3.410 το 2018), σημειώνοντας άνοδο 14,34%, ενώ οι αφίξεις επιβατών κρουαζιέρας ανήλθαν στις 5.537.500 (από 4.788.642 το 2018), καταγράφοντας αύξηση της τάξης του 15,64%. Μάλιστα, στο λιμάνι του Πειραιά έριξαν άγκυρα 622 κρουαζιερόπλοια με 1.098.091 επιβάτες, έναντι 524 το 2018 με 961.632 επιβάτες, σημειώνοντας σημαντική άνοδο και ως προς τις απο/επιβιβάσεις homeporting (από 354.398 το 2018 σε 410.512 το 2019, ήτοι ποσοστό αύξησης 15,83%).

Ωστόσο, το 2020 η υγειονομική κρίση έπληξε σημαντικά την κρουαζιέρα σε παγκόσμιο επίπεδο, με την πτώση τόσο σε επίπεδο προσεγγίσεων κρουαζιερόπλοιων όσο και σε επίπεδο αφίξεων τουριστών να ξεπερνά στην Ελλάδα το 95% σε σχέση με το 2019, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της (ΕΛΙΜΕ), αφού καταγράφηκαν μόλις 204 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων και 66.874 αφίξεις επιβατών.

Εύα Δ. Οικονομάκη

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v