Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

«Τα δίνουν όλα» οι έμποροι για τη ρευστότητα της Black Friday

Μετά τις αλυσίδες ηλεκτρικών και τεχνολογίας παίρνουν σήμερα τη σκυτάλη οι αλυσίδες ένδυσης, με προσφορές που συνεχίζονται και το Σάββατο. Πού κινούνται οι εκπτώσεις. Τι λένε για τις προσδοκίες επιχειρηματικοί και θεσμικοί φορείς.

«Τα δίνουν όλα» οι έμποροι για τη ρευστότητα της Black Friday

Με προσδοκίες για τόνωση της αγοραστικής κίνησης στα καταστήματα του λιανεμπορίου κορυφώνεται σήμερα και αύριο το εμπορικό γεγονός της Black Friday.

Μια εβδομάδα περίπου μετά το άνοιγμα της πιο δημοφιλούς εμπορικής περιόδου της χρονιάς από τις αλυσίδες ειδών τεχνολογίας και ηλεκτρικών συσκευών, οι προσφορές γίνονται πιο «επιθετικές» ενώ τη σκυτάλη έχουν πάρει από χθες, Πέμπτη, οι μεγάλες αλυσίδες ένδυσης, τα πολυκαταστήματα καθώς και οι αλυσίδες καλλυντικών που μπαίνουν πιο δυναμικά στο παιχνίδι των προσφορών.

Ενδεικτικά, «-40% σε 40 προϊόντα» είναι το μήνυμα στην καμπάνια της Notos, «Βlack Friday έως 60% στα καλλυντικά» λέει η αλυσίδα attica, προσφορές έως 50% προτείνει η Sephora και 50-60% προσφέρει η Hondos Center.

Στις 21:00 χθες το βράδυ άνοιξε ειδική εφαρμογή στο e-shop της η Zara προσφέροντας επιλεγμένους κωδικούς με έκπτωση έως 40% ενώ η πρόσκληση για τα φυσικά καταστήματα είναι για σήμερα. Ανάλογο είναι το μοτίβο της H&M. Δυναμικά μπαίνουν στη μάχη και τα ελληνικά σήματα, με την attrattivo, την BSB, την Toi & Moi να προσφέρουν εκπτώσεις μέχρι 50%. Στο ίδιο ύψος κυμαίνονται οι προσφορές στην Intersport, τη Zakcret και άλλα δίκτυα αθλητικών ειδών.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η ζήτηση, όπως καταγράφεται τις προηγούμενες ημέρες από την επισκεψιμότητα των καταναλωτών στα sites και στα e-shops των καταστημάτων, κατευθύνεται σε κάζουαλ και αθλητική μόδα. Αυτή η τάση μένει να αποτυπωθεί και στις πωλήσεις των καταστημάτων σήμερα και αύριο.

Ανάλογες προσδοκίες με τις εταιρείες του κλάδου ένδυσης καλλιεργούνται και στις εταιρείες επίπλων, οικιακού εξοπλισμού, ακόμη και σε καφεκοπτεία, φαρμακεία και… παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας. Για παράδειγμα στη Jysk το καταναλωτικό κλίμα είναι θετικό, όπως αναφέρει στο Euro2day.gr ο Κώστας Δημόπουλος, Sales & Marketing Manager Jysk Greece. Η εταιρεία εγκαινίασε τη σεζόν χθες Πέμπτη και ήδη αναφέρει εξαιρετικές επιδόσεις σε ίδια καταστήματα. Η καμπάνια της διαρκεί μία εβδομάδα και κορυφώνεται σήμερα, που αναμένεται και το μεγαλύτερο κύμα επισκεπτών στο δίκτυο φυσικών καταστημάτων. Η αλυσίδα Jysk, σύμφωνα με τον κ. Δημόπουλο, εμφανίζει διψήφιο ρυθμό ανάπτυξης πωλήσεων και είναι από τις λίγες που αναφέρουν αύξηση τον Νοέμβριο. Πρέπει ωστόσο να σημειωθεί ότι τις πωλήσεις πριμοδοτούν σε μεγάλο βαθμό και τα νέα καταστήματα.

Ο Σταύρος Καφούνης, πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθήνας (ΕΣΑ), σημειώνει στο Euro2day.gr ότι η αγορά έχει προσδοκίες από την Black Friday σε συνέχεια της αποδυνάμωσης της ζήτησης, ήδη από τον Οκτώβριο, όταν άρχισε η συζήτηση περί ακρίβειας. Εν πολλοίς, επιβεβαιώθηκε η εκτίμησή του ότι η αναταραχή δεν είναι παροδικό φαινόμενο μετά την αντίδραση της αγοράς τον Νοέμβριο, με την περίοδο των ενδιάμεσων εκπτώσεων και την κλιμάκωση των κρουσμάτων. Τονίζει ότι η τοπική αγορά διαθέτει ισχυρούς και ικανούς επιχειρηματίες, τα καταστήματα έχουν επάρκεια εμπορευμάτων και οι τιμές είναι πολύ ελκυστικές για τα προϊόντα της τρέχουσας σεζόν.

«Οι έμποροι δίνουν μάχη για να δουν τζίρους και έχουν αρχίσει καμπάνιες εδώ και δέκα ημέρες» τονίζει, ενώ θεωρεί ότι ο τζίρος της Black Friday λειτουργεί συμπληρωματικά του εορταστικού τζίρου, μετά την αναιμική ζήτηση των ενδιάμεσων εκπτώσεων. Τονίζει μάλιστα ότι αυτή η σεζόν δεν αφορά μόνο τις μεγάλες επιχειρήσεις αλλά κυρίως τις μικρές και τα συνοικιακά καταστήματα, που συχνά συμμετέχουν με μεγαλύτερες προσφορές.

Οι έμποροι κυνηγούν ρευστότητα, κυρίως όσοι έχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές, που είναι ένας στους τέσσερις, σύμφωνα με την πρόσφατη μελέτη του ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ. Επίσης κυνηγούν κέρδος μετά τις ζημιές της πανδημίας.

Στελέχη της αγοράς διαμηνύουν ότι ο κλάδος ένδυσης είναι ίσως ο μόνος στον οποίο δεν έχουν παρατηρηθεί ανατιμήσεις και ελλείψεις, ενώ τα καταστήματα είναι φορτωμένα με εμπόρευμα ενόψει Χριστουγέννων. Οι προσφορές ποικίλλουν, από 15% για τρέχουσες συλλογές, μέχρι 80% για εμπόρευμα που έχει μείνει στα αζήτητα από πέρυσι λόγω των δυσλειτουργιών από το υβριδικό μοντέλο λειτουργίας της αγοράς, click in shop και click away, αλλά και του φόβου μόλυνσης που απέτρεψε τους καταναλωτές από συναλλαγές στα φυσικά καταστήματα.

Πολλές εταιρείες έμειναν με απούλητο εμπόρευμα πέρυσι το Πάσχα ή έχασαν το momentum στην επανεκκίνηση, οπότε αυτές τις ημέρες θέλουν να αξιοποιήσουν την ευκαιρία για αποφόρτιση αποθηκών από προϊόντα των οποίων η αξία απομειώνεται.

Δεν πρέπει επίσης να παραβλέπεται ότι τα μέτρα για τους ανεμβολίαστους θέτουν νέες προκλήσεις στον εμπορικό κόσμο και δεν είναι λίγες οι εταιρείες που επιστρατεύουν το μοντέλο click away για να εξυπηρετήσουν πελάτες εξ αποστάσεως. Η Jumbo για παράδειγμα έχει λανσάρει «click away ξανά», όταν στα περσινά lockdown είχε δυσανασχετήσει με το άνοιγμα στις «κόκκινες περιοχές» με το υβριδικό μοντέλο. Είναι σαφές ότι ο εμπορικός κόσμος είναι πιο οργανωμένος φέτος απέναντι στις προκλήσεις ενώ οι επενδύσεις σε υποδομές logistics έχουν κάνει τις διαδικασίες παραγγελιοληψίας πιο απλές και γρήγορες. Ωστόσο η ζήτηση δεν είναι ικανοποιητική, παρά τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ που δείχνουν ανάκαμψη της αγοράς στο γ’ τρίμηνο στα επίπεδα προ πανδημίας (14,6 εκατ. ευρώ με αύξηση 11%).

Εν τω μεταξύ, τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μετατόπιση μέρους του τζίρου των γιορτών των Χριστουγέννων στην Black Friday, τάση με την οποία συμφωνεί μιλώντας στο Euro2day.gr ο Γιώργος Αλεβίζος, Οικονομικός Διευθυντής του ομίλου Fourlis, που αναπτύσσει τα δίκτυα IKEA, Intersport και The Athlete’s Foot.

Από την πλευρά του, ο Γιώργος Καρανίκας, πρόεδρος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ), επισημαίνει στο Euro2day.gr τις μεγάλες διαφημιστικές δαπάνες των εμπορικών επιχειρήσεων, που έχουν μεγάλη προσμονή αλλά και αγωνία για τις επιδόσεις της Black Friday. Διαπιστώνει μια κινητικότητα στην αγορά αλλά δεν θεωρεί καθαρή την εικόνα. Τονίζει ότι τα αυξημένα κρούσματα αποθαρρύνουν τους καταναλωτές, τους οποίους προτρέπει σε ενδελεχή έρευνα αγοράς για τα ψώνια αυτών των ημερών, προκειμένου να εκμεταλλευτούν τις ευκαιρίες που υπάρχουν στην αγορά.

Ο κ. Καρανίκας τονίζει ότι δεν υπάρχουν ανατιμήσεις στην αγορά ένδυσης - υπόδησης και το καλάθι της νοικοκυράς είναι αυτό που επιβαρύνεται, λόγω των αυξήσεων σε βασικά είδη διατροφής. Ανησυχεί για τη μείωση της αγοραστικής δύναμης του καταναλωτή, ειδικά ενόψει των συνεχών ανατιμήσεων στην ηλεκτρική ενέργεια.

Σοφία Εμμανουήλ

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v