Καλάθι νοικοκυριού: Ποια αλυσίδα προσφέρει το πιο «συμφέρον»

Ελαφριά τάση μείωσης τιμών στα καλάθια νοικοκυριών που προσφέρουν τα σούπερ μάρκετ, διαπιστώνει η Inesis. Το «φθηνότερο» καλάθι, οι αυξομειώσεις στις τιμές και οι τάσεις.

Καλάθι νοικοκυριού: Ποια αλυσίδα προσφέρει το πιο «συμφέρον»

Διανύουμε την 7η εβδομάδα που είναι σε εφαρμογή το «καλάθι του νοικοκυριού» και τέσσερις νέες κατηγορίες προϊόντων έρχονται να δώσουν μια εορταστική χροιά στις αγορές των καταναλωτών.

Το «Καλάθι των Χριστουγέννων» περιλαμβάνει γαλοπούλα, μοσχάρι, βασιλόπιτα ή/και τσουρέκι, και σοκολάτα. Παράλληλα μια νέα αλυσίδα, το Super Market Κάντζας, αποφάσισε να συμμετάσχει εθελοντικά στο μέτρο, επισημαίνει σε μελέτη της η Inesis. 

Πριν προχωρήσουμε στην παράθεση των εβδομαδιαίων αποτελεσμάτων τα οποία προκύπτουν από την επεξεργασία και ανάλυση των δεδομένων που ανεβαίνουν στο portal του e-katanalotis, κρίνεται σκόπιμο να αναφέρουμε ότι τόσο τα δεδομένα τα οποία χρησιμοποιούμε όσο και η μεθοδολογία που εφαρμόζουμε, είναι διαθέσιμα προς έλεγχο. Η μελέτη μας έχει επικεντρωθεί στην ανάλυση της ελάχιστης τιμής πώλησης και την ελάχιστη τιμή ανά μονάδα προϊόντος κάθε κατηγορίας ανά αλυσίδα. Συνεπώς, (1) δεν διεξάγουμε έρευνα αλλά μελετάμε πραγματικά δεδομένα καλαθιού και (2) δεν χρησιμοποιούμε συντελεστές βαρύτητας για τον υπολογισμό του ελάχιστου κόστους καλαθιού (συνεπώς τα αποτελέσματα δεν είναι συγκρίσιμα με αυτά του Υπουργείου).

Εξετάζοντας το καλάθι της 14ης Δεκεμβρίου διαπιστώνουμε ότι σχεδόν όλες οι αλυσίδες ήταν τυπικές στη συμβατική τους υποχρέωση και διέθεσαν προϊόντα και στις 51 προβλεπόμενες κατηγορίες, με εξαίρεση το e-food (δεν δίνει την κατηγορία «Τυρί με χαμηλά Λιπαρά»). Σε σχέση με τα προσφερόμενα ανά κατηγορία προϊόντα, και αυτή την εβδομάδα διαπιστώνουμε ότι η πλειονότητα των αλυσίδων προσφέρουν τουλάχιστον ένα προϊόν μέσα σε κάθε κατηγορία. Μεγαλύτερη ποικιλία προϊόντων φαίνεται να προσφέρει το MarketIn (116) και ακολουθεί ο Γαλαξίας (103 προϊόντα) και το efood (82).

Υπολογίζοντας το ελάχιστο κόστος του καλαθιού βάσει τιμής πώλησης και ανά αλυσίδα, διαπιστώνουμε ότι αυτή την εβδομάδα ο ΑΒ Βασιλόπουλος προσφέρει το φθηνότερο καλάθι με ελάχιστο κόστος 108.05 €, ακολουθεί το καλάθι του Σκλαβενίτη με ελάχιστο κόστος 109.73 € και του BAZAAR με ελάχιστο κόστος 110.81 €.

Εξετάζοντας το κόστος του καλαθιού λαμβάνοντας υπόψη εκτός από την τιμή του εκάστοτε προϊόντος και την προσφερόμενη ποσότητα (τιμή μονάδας), τα αποτελέσματα διαφοροποιούνται ελαφρώς. Ο Κρητικός με 176.57 € φαίνεται να προσφέρει το πιο «συμφέρον» καλάθι ενώ ακολουθεί ο Σκλαβενίτης με ελάχιστο κόστος 191.7 €, και ακολουθούν ο ΑΒ Βασιλόπουλος με ελάχιστο κόστος τα 193.3€ και το Lidl με 193.83€. Η σχέση τιμής πώλησης και τιμής ανά μονάδα εισάγει και την έννοια του «βάρους» του καλαθιού. Όσο πιο κοντά στο 100% ή και μεγαλύτερο αυτής είναι η τιμή πώλησης προς την τιμή ανά μονάδα τόσο μεγαλύτερη είναι η προσφερόμενη ποσότητα των προϊόντων στο καλάθι. (Και αυτή την εβδομάδα το καλάθι που προσφέρει ο Μασούτης φαίνεται να είναι «βαρύτερο», ενώ ακολουθεί το καλάθι του Κρητικού και του Σκλαβενίτη.

Το ελάχιστο κόστος του καλαθιού ανά μονάδα προϊόντος μειώθηκε στο 80% των αλυσίδων(12/15 αλυσίδες) μεταξύ 7ης και 6ης εβδομάδας, ποσοστό ίδιο με αυτό της προηγούμενης εβδομάδας. Για δεύτερη συνεχή εβδομάδα το ελάχιστο κόστος του καλαθιού ανά μονάδα προϊόντος μειώνεται (-1.86%). Συνεπώς και αυτή την εβδομάδα η πλειονότητα των αλυσίδων εντείνει τις προσπάθειες να προσφέρει στον τελικό καταναλωτή ένα περιορισμένου κόστους καλάθι (περιπτώσεις όπου το ελάχιστο κόστος παρουσιάζει αυξομειώσεις συνήθως δικαιολογούνται από την ποικιλομορφία των προϊόντων (ανά κατηγορία) που εισάγουν/εξάγουν κάθε εβδομάδα από το καλάθι).

Αντίστοιχη είναι και η τάση που παρατηρείται στο ελάχιστο κόστος του καλαθιού βάσει τιμής πώλησης κάθε αλυσίδας ανά εβδομάδα, όπου για 2η συνεχόμενη βδομάδα υπάρχει μια ελαφριά τάση μείωσης τιμών (-1.4%).

Εξετάζοντας διαχρονικά το ελάχιστο κόστος του καλαθιού ανά αλυσίδα, είναι διάχυτο ότι η πλειονότητα αυτών έχουν κάνει προσπάθειες να σχεδιάσουν και να προσφέρουν ανταγωνιστικά καλάθια των οποίων το μέσο κόστος φθίνει. Αυτή την εβδομάδα, ο Χαλκιαδάκης φαίνεται να έχει μειώσει σημαντικά το ελάχιστο κόστος του καλαθιού (βάσει τιμής πώλησης) (-35% σε σχέση με την προηγούμενη βδομάδα), μείωση η οποία οφείλεται τόσο στη μείωση τιμών σε προϊόντα που είναι ίδια με την προηγούμενη εβδομάδα αλλά κυρίως στην αφαίρεση και προσθήκη προϊόντων με χαμηλότερη τιμή σε κατηγορίες όπως Απορρυπαντικά, Παρθένο Ελαιόλαδο, Κρέμες & Γάλα για Βρέφη, κ.λπ.

Τέλος, εξετάζοντας το ελάχιστο κόστος βάσει τιμής ανά μονάδα, υπάρχουν αυξομειώσεις οι οποίες δεν είναι πάντα αρνητικές. Ενδεχομένως αλυσίδες που επένδυσαν στη δημιουργία ενός φθηνού καλαθιού από την αρχή του εγχειρήματος να έχουν μικρότερα περιθώρια μείωσης του κόστους στον χρόνο. Αυτό όμως είναι κάτι το οποίο θα το εξετάσουμε μέσα στις επόμενες εβδομάδες λειτουργίας του καλαθιού.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v