Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ποιες αγορές «ψηφίζουν» Ελλάδα στις προκρατήσεις για το 2023

Ποιες προπορεύονται και ποιες υστερούν σε σχέση με την προ-πανδημική περίοδο. Τα ορόσημα στην πορεία της νέας σεζόν και το νέο πλαίσιο των DMΜOs.

Ποιες αγορές «ψηφίζουν» Ελλάδα στις προκρατήσεις για το 2023

Πολύ ενθαρρυντικά χαρακτήρισε τα πρώτα δείγματα για τη φετινή τουριστική σεζόν ο υπουργός Τουρισμού Βασίλης Κικίλιας, κατά την παρουσίαση του πλαισίου λειτουργίας των Οργανισμών Διαχείρισης Προορισμών (DMΜOs), με τις προκρατήσεις να φαίνεται ότι διατηρούν τη δυναμική του 2022, ενός έτους που σηματοδότησε την επαναφορά στα προ πανδημίας επίπεδα των βασικών μεγεθών του ελληνικού τουρισμού. 

Και μπορεί για την ώρα οι προκρατήσεις να υπολείπονται έναντι των αντίστοιχων που καταγράφηκαν την τελευταία χρονιά πριν από την εμφάνιση της πανδημίας του κορωνοϊού, ωστόσο, δίνουν το στίγμα για μία «δυνατή» τουριστικά χρονιά.

Σήμερα ολοκληρώνεται η πρώτη φάση των early bookings, με το επόμενο ορόσημο για την πορεία της σεζόν να τοποθετείται στο τέλος Μαρτίου, όταν θα έχει ολοκληρωθεί και ο δεύτερος κύκλος των προκρατήσεων που πραγματοποιούνται με μειωμένες τιμές. Βαρόμετρο για την εξέλιξη της τουριστικής σεζόν αναμένεται να αποτελέσει, άλλωστε, και η Διεθνής Τουριστική Εκθεση που πραγματοποιείται στο Βερολίνο (ITB Berlin) και αναδεικνύει τις τάσεις που θα κυριαρχήσουν και τις αγορές που θα πρωταγωνιστήσουν.

Η βρετανική αγορά είναι εκείνη που μέχρι στιγμής σημειώνει τους υψηλότερους ρυθμούς σε επίπεδο προκρατήσεων, παρά το γεγονός ότι ο όγκος τους δεν έχει «πιάσει» ακόμη τα προ πανδημικά νούμερα. Η συγκεκριμένη αγορά είναι υψηλής στόχευσης για την Ελλάδα, αφού αναδείχθηκε το 2022 ως η μεγαλύτερη πηγή εισερχόμενων ταξιδιωτών για τον ελληνικό τουρισμό, εκθρονίζοντας από την πρώτη θέση τη γερμανική αγορά, που παραδοσιακά αποτελεί την πιο μεγάλη δεξαμενή τουριστών για τη χώρα.

Πιο υποτονικός είναι ο ρυθμός των προκρατήσεων από τη γερμανική αγορά, η οποία ανεβάζει σταδιακά ταχύτητα, με τις κρατήσεις να παρουσιάζουν υστέρηση σε διψήφιο ποσοστό σε σχέση με την τελευταία προ-πανδημική χρονιά. Αντίστοιχη είναι η εικόνα που παρατηρείται και από τις υπόλοιπες αγορές της κεντρικής Ευρώπης, οι οποίες σταδιακά μπαίνουν στο παιχνίδι των κρατήσεων. Σύμφωνα, πάντως, με τα στοιχεία που προέρχονται από την υπηρεσία ΕΟΤ εξωτερικού της Αυστρίας, η Ελλάδα παραμένει πρώτη και με διαφορά σε σχέση με τους ανταγωνιστές της στις προτιμήσεις των Αυστριακών που σχεδιάζουν τις καλοκαιρινές τους διακοπές. 

Ενθαρρυντικά είναι και τα πρώτα μηνύματα που έρχονται από την ολλανδική αγορά, με τη ροή των προκρατήσεων να ενισχύεται μέρα με τη μέρα και την Ελλάδα να περιλαμβάνεται στη λίστα με τους κορυφαίους προορισμούς των Ολλανδών για το καλοκαίρι. Σημαντική είναι και η δυναμική της γαλλικής αγοράς, μιας από τις πιο «δυνατές» πηγές ταξιδιωτών του ελληνικού τουρισμού και για το 2022, ενώ την ίδια στιγμή ξεκινούν σταδιακά οι προκρατήσεις από τους Πολωνούς, που τα τελευταία χρόνια έχουν κάνει ιδιαίτερα αισθητή την παρουσία τους στην Ελλάδα, επιλέγοντας κατά βάση προορισμούς των Επτανήσων και της βόρειας Ελλάδας. 

Με καλές προοπτικές κινούνται μέχρι στιγμής και οι προκρατήσεις των Βαλκάνιων ταξιδιωτών για τους προορισμούς της βόρειας Ελλάδας, ενώ σημαντική κινητικότητα εκτιμάται ότι θα σημειωθεί και από την άλλη άκρη του Ατλαντικού. Ηδη για το 2023 έχουν ανακοινωθεί 56 πτήσεις την εβδομάδα από τις ΗΠΑ και τον Καναδά, που συνιστούν μεγάλη «προίκα» για την Αθήνα. 

Αισιόδοξα είναι και τα πρώτα μηνύματα για την κρουαζιέρα στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, με τον Yu Zenggang, πρόεδρο του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ), να τονίζει, κατά τη διάρκεια της παρουσίασης του πλαισίου λειτουργίας των DMΜOs, ότι το 2023 αναμένονται περίπου 750-800 προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων στον Πειραιά, εκ των οποίων το 30% θα αφορά το homeporting. Υπενθυμίζεται ότι το 2019 καταγράφηκαν 650 προσεγγίσεις πλοίων, με τον αριθμό των επιβατών να ανέρχεται σε 1,05 εκατ. 

Η εικόνα των προκρατήσεων, πάντως, διαφοροποιείται αισθητά μέχρι στιγμής κι ως εκ τούτου, σε κάποιους εκ των προορισμών πρώτης γραμμής της χώρας, ο ρυθμός τους εμφανίζεται υψηλότερος απ’ ό,τι στο γενικό πλάνο. Την ίδια στιγμή, οι επιχειρηματίες του κλάδου εστιάζουν στις κρίσιμες παραμέτρους που μπορεί να αλλάζουν το σκηνικό των προκρατήσεων, με τον πληθωρισμό και το υψηλό ενεργειακό κόστος να επηρεάζουν τον οικογενειακό προϋπολογισμό των Ευρωπαίων.

Οι DMΜOs

Με στόχο την αντιμετώπιση των σύνθετων αναπτυξιακών προκλήσεων στον τομέα του τουρισμού, το υπουργείο Τουρισμού παρουσίασε, την ίδια στιγμή, το πλαίσιο λειτουργίας των DMΜOs, που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά των τουριστικών προορισμών, καθώς αποσκοπούν στην ανάδειξή τους, στην προσέλκυση επισκεπτών και στην τόνωση της βιώσιμης περιφερειακής οικονομίας. Όπως ανέφερε ο Β. Κικίλιας, μάλιστα, «με τη δημιουργία του πλαισίου λειτουργίας των DMΜOs διασφαλίζεται η επίτευξη των στόχων στον τουρισμό σε ατομικό, συλλογικό και εθνικό επίπεδο».

«Το 2022 ο τουρισμός ανέκτησε το σύνολο των εσόδων του 2019, ενώ όλες οι προβλέψεις έλεγαν ότι θα φτάσουμε στο 2024 για να το πετύχουμε αυτό. Αν καταφέρει αποτελεσματικά και συνεργαστεί το κράτος με τον ιδιωτικό τομέα, μπορεί να κάνει θαύματα. Και αυτό που έγινε αυτή την τριετία ήταν ένα θαύμα. Η μεγάλη πρόκληση είναι να προχωρήσουμε σε εφαρμοσμένες πολιτικές, έτσι ώστε ο τουρισμός από δω και στο εξής να είναι μία δραστηριότητα που εξελίσσεται με οργανωμένο σχέδιο. Ο τουρισμός στρατηγικά πλέον μπορεί να αποτελεί ένα κομμάτι της οικονομίας πάρα πολύ ισχυρό και με τεράστιο πολλαπλασιαστή», τόνισε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων Γιάννης Ρέτσος.

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος Αλέξανδρος Βασιλικός επεσήμανε: «Αποδείξαμε όχι μόνο ως τουρισμός αλλά ως χώρα ότι μπορούμε να ανταποκριθούμε σε κρίσεις, μπορούμε να είμαστε παραδείγματα προς μίμηση. Είναι σημαντικό να δείξουμε προς τα έξω την ικανότητά μας στην προσαρμογή. Η προσαρμογή είναι λέξη-κλειδί από εδώ και πέρα».

«Ο τουρισμός και η φιλοξενία είναι αυτά που “τραβάνε” τη χώρα μπροστά. Φεύγουμε από τη λέξη βιομηχανία και πάμε στη λέξη ατμομηχανή», είπε ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων Γρηγόρης Τάσιος.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v