Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Προσεγγίζουν τα επίπεδα του 2019 τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια

Κλείνει η ψαλίδα ως προς την επιβατική κίνηση. Ποια αεροδρόμια έχουν το προβάδισμα. Η θέση της Ελλάδας.

Προσεγγίζουν τα επίπεδα του 2019 τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια

Σε τροχιά πλήρους επαναφοράς στα προ πανδημίας επίπεδα βρίσκονται το 2023 τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια, με την ψαλίδα που είχε δημιουργηθεί ως προς την επιβατική κίνηση να περιορίζεται σημαντικά τον Ιανουάριο και να κλείνει για πρώτη φορά από την εμφάνιση της νόσου Covid-19 στο -11% σε σχέση με το 2019.

Με βάση τα στοιχεία από το Διεθνές Συμβούλιο Αεροδρομίων Ευρώπης (ACI Europe), η επιβατική κίνηση στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια αυξήθηκε κατά 69% τον Ιανουάριο σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι, όταν οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί που σχετίζονται με την πανδημία είχαν αναχαιτίσει την ανάκαμψη. Η ανάπτυξη προήλθε κυρίως από τη διεθνή επιβατική κίνηση, η οποία βρέθηκε στο συν 85%, με την εγχώρια επιβατική κίνηση να σημειώνει άνοδο 35% και να ανακάμπτει με πολύ βραδύτερο ρυθμό. Βέβαια, μέχρι στιγμής το 42% των ευρωπαϊκών αεροδρομίων έχει πλέον ανακτήσει τα προ πανδημίας μεγέθη.

Τα αεροδρόμια της Ε.Ε. κατέγραψαν αύξηση της επιβατικής κίνησης κατά 82% τον πρώτο μήνα του χρόνου σε σχέση με το 2022, με τις υψηλότερες επιδόσεις να σημειώνονται από αεροδρόμια στο Ηνωμένο Βασίλειο (+128%), στην Ιρλανδία (+115%) και στην Κύπρο (+111%). Αντίστοιχα, τα αεροδρόμια των υπόλοιπων ευρωπαϊκών χωρών σημείωσαν τον Ιανουάριο άνοδο 27% σε επίπεδο επιβατικής κίνησης σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι.

Συνολικά, τα αεροδρόμια σε 11 χώρες έφτασαν ή ξεπέρασαν τα επίπεδα του 2019 τον Ιανουάριο. Οι καλύτερες επιδόσεις σημειώθηκαν από αεροδρόμια της Πορτογαλίας (+12,8%), της Κύπρου (+11,2%) και του Λουξεμβούργου (+9%), ακολουθούμενα από αυτά της Κροατίας (+5,4%), της Μάλτας (+3,6%) και της Ρουμανίας (+3,2%) %).

Αντίθετα, τα αεροδρόμια της Σλοβακίας (-45,2%), της Σλοβενίας (-44,1%), της Τσεχικής Δημοκρατίας (-33,3%) και της Γερμανίας (-31,7%) συνέχισαν να καταγράφουν σημαντικές απώλειες. Μάλιστα, μεταξύ των μεγαλύτερων αγορών της Ε.Ε., τα αεροδρόμια της Ισπανίας (+2,2%) σημείωσαν τα καλύτερα αποτελέσματα και ακολούθησαν εκείνα της Ιταλίας (-4,7%) της Γαλλίας (-11%) και του Ηνωμένου Βασιλείου (-14,3%).

Η άνοδος της επιβατικής κίνησης των μεγάλων ευρωπαϊκών αεροδρομίων τον Ιανουάριο σηματοδοτεί μια ανάκαμψη η οποία εξακολουθεί να οφείλεται σε μεγάλο βαθμό από τις ενδο-ευρωπαϊκές και υπερατλαντικές πτήσεις, που κυριάρχησαν τα ταξίδια αναψυχής και χαρακτηρίστηκε από σημαντική επέκταση της χωρητικότητας από αερομεταφορείς Ultra-Low Cost.

Αντίστοιχα, τα αεροδρόμια σε Λισαβόνα (+13,3%), Αθήνα (+3,9%), Δουβλίνο (+2%) και Κωνσταντινούπολη (+1,3%) ξεπέρασαν τα μεγέθη που είχαν καταγράψει πριν από την πανδημία (Ιανουάριος 2019). Εν τω μεταξύ, το Βερολίνο (-45,9%), το Μόναχο (-28%), το Λονδίνο (Γκάτγουικ) (-26,9%) και η Φρανκφούρτη (-21,3%) παρέμειναν πολύ πιο πίσω στη σχετική κούρσα.

Με παρόμοιους ρυθμούς ανάκαμψης κινήθηκαν και τα περιφερειακά και τα μικρότερα αεροδρόμια, τα οποία βρέθηκαν κοντά σε πλήρη ανάκαμψη της επιβατικής κίνησης (-4,9% για αεροδρόμια με λιγότερους από 10 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως σε σύγκριση με τον Ιανουάριο του 2019). Ωστόσο, υπήρξαν σημαντικές διακυμάνσεις σε επίπεδο αποτελεσμάτων μεταξύ των περιφερειακών αεροδρομίων, με εκείνα που εξυπηρετούν δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς ή/και βασίζονται σε αερομεταφορείς χαμηλού κόστους να καταγράφουν υψηλά νούμερα και να ξεπερνούν τα επίπεδα πριν από την πανδημία.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v