Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ναυπηγεία Ελευσίνας: Με προίκα σιδηροδρομική γραμμή χτυπά την Cosco

(upd) Προωθείται η νομοθετική ρύθμιση που επιχειρεί να αλλάξει τις ισορροπίες. Προχωρά η δημιουργία του «δυτικού αντίβαρου» απέναντι στην κινεζική κυριαρχία της Cosco στον Πειραιά. Η σιδηροδρομική σύνδεση και με το Θριάσιο.

Ναυπηγεία Ελευσίνας: Με προίκα σιδηροδρομική γραμμή χτυπά την Cosco

Ένα νέο γεωπολιτικό σκηνικό διαμορφώνεται στα ελληνικά λιμάνια. Το υπουργείο Ανάπτυξης προωθεί νομοθετική ρύθμιση, με την οποία θα δοθεί η δυνατότητα στην ONEX να επεκτείνει τις δραστηριότητες των Ναυπηγείων Ελευσίνας εκτός από τη ναυπηγική βιομηχανία και στον εμπορικό, διαμετακομιστικό, ενεργειακό και αμυντικό τομέα.

Η διάταξη ενσωματώθηκε στο νομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης για τη νέα Ανεξάρτητη Αρχή που οδεύει προς ψήφιση στις 26 Νοεμβρίου. Το σχέδιο προβλέπει και τη σιδηροδρομική σύνδεση των Ναυπηγείων της Ελευσίνας με το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο Πεδίο.

Πίσω από την πρωτοβουλία, πηγές της αγοράς αναγνωρίζουν μια ξεκάθαρη στρατηγική στόχευση. Τη δημιουργία ενός δυτικού και κυρίως αμερικανικού αντιβάρου στην κινεζική Cosco, η οποία κυριαρχεί εδώ και χρόνια στον Πειραιά. Η ρύθμιση, όπως τονίζουν πηγές με γνώση των διεργασιών, «κλειδώνει» σε χρόνο- ρεκόρ και αποτελεί προϊόν συντονισμένης βούλησης Αθήνας-Ουάσιγκτον, με άμεση εμπλοκή της αμερικανικής αναπτυξιακής τράπεζας DFC, της οποίας η ONEX αποτελεί χρηματοδοτούμενο σχήμα.

Οι πληροφορίες επιβεβαιώνονται και από τη συνάντηση του υπουργού Ανάπτυξης Τάκη Θεοδωρικάκου με την πρέσβη των ΗΠΑ Κίμπερλι Γκιλφόιλ, όπου αποκαλύφθηκε ότι η νομοθετική ρύθμιση προωθείται άμεσα.

Στην πράξη, αυτό σημαίνει ότι τα Ναυπηγεία Ελευσίνας μετατρέπονται από έναν παραδοσιακό φορέα ναυπηγοεπισκευής σε ένα πολύμορφο hub, με δυνατότητα υποδοχής containers, αναβάθμισης ενεργειακών εγκαταστάσεων, ανάπτυξης υπηρεσιών κ.ά.

Στελέχη της αγοράς τονίζουν πως η άμεση αξιοποίηση του λιμανιού και η λειτουργική διασύνδεσή του με τη σιδηροδρομική γραμμή και το Θριάσιο είναι το στοιχείο που θα κάνει τη διαφορά. Η Ελευσίνα μπορεί να εξελιχθεί σε κρίκο που συνδέει τη Μεσόγειο με τις χερσαίες εμπορευματικές ροές προς τα Βαλκάνια και την Κεντρική Ευρώπη.

Πολιτικά, η πρωτοβουλία αποτελεί ξεκάθαρη τοποθέτηση της Αθήνας στο νέο ισοζύγιο ισχύος που διαμορφώνεται στην Ανατολική Μεσόγειο. Η Cosco κυριαρχεί στον Πειραιά και έχει διαμορφώσει τις ισορροπίες όχι μόνο στον Πειραιά, αναφέρουν άλλες πηγές.

Τι προβλέπει το άρθρο 52 για τα Ναυπηγεία Ελευσίνας

Το υπουργείο Ανάπτυξης ενσωματώνει στο υπό ψήφιση νομοσχέδιο για τη νέα Ανεξάρτητη Αρχή μια νέα διάταξη, την τροποποίηση του άρθρου 4 του ν. 4965/2022, περί διαδοχής δικαιωμάτων, προσθέτοντας δεύτερο εδάφιο που αλλάζει ουσιαστικά τον ρόλο και τις δυνατότητες των Ναυπηγείων Ελευσίνας.

«Αναφορικά με τη διαδικασία εξυγίανσης της ΝΒΕΕ Α.Ε. του παρόντος, σε περίπτωση μεταβίβασης των στοιχείων του ενεργητικού της εταιρείας, στο πλαίσιο της συναφθησόμενης συμφωνίας εξυγίανσης σύμφωνα με τους όρους της παρούσας εξουσιοδότησης, οι νέοι φορείς καθίστανται διάδοχοι των δικαιωμάτων που ορίζονται στις παρ. 6 και 7 του άρθρου τέταρτου του ν. 2528/1997 (Α’ 216) και μπορούν να συνεχίσουν να ασκούν τα εν λόγω δικαιώματα σύμφωνα με τους υφιστάμενους όρους παραχώρησης αυτών για τις ανάγκες της ναυπηγοεπισκευαστικής δραστηριότητάς τους», αναφέρεται μεταξύ άλλων στο άρθρο 52 του υπό ψήφιση νομοσχεδίου.

Η προσθήκη του νέου εδαφίου αποτελεί το νομικό πλαίσιο πάνω στο οποίο θα στηριχθεί η μεγαλύτερη επέκταση δραστηριοτήτων του συγκροτήματος που έχει αναλάβει η ONEX. Δηλαδή με την προσθήκη δεύτερου εδαφίου, το νομοθετικό πλαίσιο επεκτείνει ουσιαστικά το φάσμα των δικαιωμάτων που μεταφέρονται στον νέο επενδυτή.

Το νέο εδάφιο επεκτείνει αυτά τα δικαιώματα, επιτρέποντας να ασκούνται όχι μόνο για παραδοσιακές ναυπηγοεπισκευαστικές ανάγκες αλλά και για ένα πολύ ευρύτερο πεδίο δραστηριοτήτων. Εφοδιαστικές υπηρεσίες, λιμενικές λειτουργίες, υποστηρικτικές υπηρεσίες κάθε είδους, καθώς και εμπορικής, αμυντικής, ενεργειακής φύσεως υπηρεσίες. Η άσκηση των δικαιωμάτων μπορεί να γίνεται από τον νέο φορέα είτε άμεσα είτε έμμεσα, μέσω εταιρειών που αυτός ελέγχει, αλλά και σε σύμπραξη με φορείς διαχείρισης και εκμετάλλευσης λιμένων με συμμετοχή του Δημοσίου.

Ο νομοθέτης επιτρέπει στον επενδυτή να αξιοποιήσει την περιοχή των ναυπηγείων για μια σειρά από συμπληρωματικές ή στρατηγικές δραστηριότητες, υπό έναν βασικό όρο να μην παρεμποδίζεται η ομαλή λειτουργία της επένδυσης και να τηρούνται οι κανόνες κρατικών ενισχύσεων του Κανονισμού (ΕΕ) 651/2014.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v
Απόρρητο