Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Με νέα κριτήρια οι αποφάσεις για τα καταστήματα των ΕΛΤΑ

Η εγγύτητα σε άλλα σημεία εξυπηρέτησης βασικό κριτήριο για το μέλλον των καταστημάτων, σύμφωνα με την κυβέρνηση. Υπόσχεται διάλογο με τις τοπικές κοινωνίες. Η τοποθέτηση Πιερρακάκη.

Με νέα κριτήρια οι αποφάσεις για τα καταστήματα των ΕΛΤΑ

Η ανάγκη ριζικού μετασχηματισμού των ΕΛΤΑ είναι δεδομένη, λόγω των τεκτονικών αλλαγών στην ταχυδρομική αγορά, υποστηρίζουν κυβερνητικές πηγές με αφορμή τη συζήτηση που διεξάγεται στη Βουλή για το θέμα.

Όπως σημειώνουν, σε βάθος περίπου είκοσι ετών, η επιστολική αλληλογραφία έχει μειωθεί σχεδόν κατά 90%, εικόνα που καταγράφεται σε όλη την Ευρώπη, σε μια περίοδο που τα ΕΛΤΑ όπως και όλα τα ταχυδρομεία της Ευρώπης δεν μπορούν να λάβουν κρατική ενίσχυση καθώς λειτουργούν σε μια πλήρως απελευθερωμένη αγορά.

Η κυβερνητική στρατηγική, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, περιλαμβάνει την επαναξιολόγηση των κριτηρίων για τη μετατροπή του δικτύου καταστημάτων τα οποία περιλαμβάνουν:

  • Την εγγύτητα με άλλα σημεία εξυπηρέτησης (ιδιόκτητα καταστήματα ΕΛΤΑ, συνεργαζόμενα πρακτορεία, θυρίδες).
  • Την εγγύτητα με τραπεζικά καταστήματα και ΑΤΜ.
  • Τη δυνατότητα λειτουργίας της τοπικής διανομής και διατήρηση της εξυπηρέτησης.
  • Τα οικονομικά στοιχεία και παρεχόμενες υπηρεσίες ανά κατάστημα.

Δεύτερον, είναι σε εξέλιξη διάλογος με τις τοπικές κοινωνίες ώστε να βρεθούν εναλλακτικές λύσεις. Η διαδικασία αυτή περιλαμβάνει επισκέψεις δήμο δήμο, κατάστημα κατάστημα, με χαρτογράφηση των αναγκών και επαναξιολόγηση όλων των παραμέτρων, προκειμένου να μη μείνει κανένας πολίτης και καμία περιοχή χωρίς ταχυδρομική εξυπηρέτηση.

Όπου μετατρέπεται λειτουργία ιδιόκτητου καταστήματος, προβλέπεται εξυπηρέτηση μέσω συνεργατών, σημεία παράδοσης - παραλαβής, θυρίδων ή κατ’ οίκον υπηρεσιών. Πρώτα θα βρεθεί εναλλακτική λύση μέσω συνεργασίας με φυσικό σημείο και ανθρώπινη παρουσία και μετά θα προχωρήσει η μετατροπή του δικτύου, υποστηρίζουν. Ο σχεδιασμός αυτός προβλέπει τη σταδιακή υλοποίησή του μέσα στο πρώτο τρίμηνο του νέου έτους.

Το πλάνο μετασχηματισμού συνοψίζεται σε τρεις βασικές προτεραιότητες:

Εξορθολογισμός κόστους μέσω της αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας. Με τη συγκέντρωση των υπηρεσιών σε ένα κεντρικό κτίριο, επιτυγχάνεται ετήσια εξοικονόμηση ύψους 50.000 ευρώ ενώ απελευθερώνεται για αξιοποίηση το κτίριο των ΕΛΤΑ στην Καισαριανή με αντικειμενική αξία άνω των 6 εκατ. ευρώ.

• Ενίσχυση και επέκταση χρηματοοικονομικών υπηρεσιών. Το 2026 τα ΕΛΤΑ ξεκινούν συνεργασία με την Alpha Bank αρχής γενομένης με 150 σημεία στα οποία οι πολίτες θα μπορούν να πραγματοποιούν καθημερινές τραπεζικές συναλλαγές.

Ψηφιακός μετασχηματισμός με την αξιοποίηση νέων τεχνολογιών.

H προτεραιότητα είναι η υλοποίηση νέων τεχνολογιών και συνολική αναβάθμιση των λειτουργικών/οικονομικών συστημάτων, ώστε ο οργανισμός να λειτουργεί με πραγματικά ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια: καλύτερη διαχείριση πόρων, ιχνηλατήσιμες υπηρεσίες, ορθότερη κοστολόγηση και υποστήριξη της αγοράς δεμάτων, η οποία είναι σε συνεχή ανοδική πορεία (τα ΕΛΤΑ ήδη έχουν ανέλθει στη 2η θέση από την 5η στην αγορά των δεμάτων).

Μετατροπή δικτύου καταστημάτων και έλλειψη ενημέρωσης

Η διοίκηση των ΕΛΤΑ αποφάσισε να προχωρήσει στη μετατροπή δικτύου καταστημάτων της εταιρείας, προκειμένου να βελτιώσει τις συνθήκες λειτουργικής κερδοφορίας και να διασφαλίσει τη βιωσιμότητα της εταιρείας. Ο σχεδιασμός για την μετατροπή του δικτύου βασίστηκε σε κριτήρια εγγύτητας και κάλυψης, καθώς και στη διασφάλιση της δυνατότητας εξυπηρέτησης των πολιτών μέσω εναλλακτικών επιλογών. Ένας από τους βασικούς στόχους του σχεδίου βελτιστοποίησης είναι η επίτευξη λειτουργικής κερδοφορίας το συντομότερο δυνατό, μέσα στους επόμενους 12 μήνες.

Μπροστά στην ανάγκη να υλοποιηθεί γρήγορα η μετατροπή του δικτύου, σημειώθηκαν ελλείψεις στη διαβούλευση με τις τοπικές κοινωνίες. Σε μεγάλο βαθμό το πρόβλημα που προέκυψε ήταν πρόβλημα επικοινωνίας, δεδομένου ότι δεν πρόκειται καμία περιοχή να μείνει χωρίς κάλυψη. Τώρα, το 92% των συντάξεων επιδίδεται κατ’ οίκον και το 90% της αλληλογραφίας παραδίδεται απευθείας στους πολίτες στην πόρτα τους. Υπήρξαν ελλείψεις και αδυναμίες στη συνεννόηση, τη διαβούλευση, την ενημέρωση και σε κάποιες -επιμέρους- παραμέτρους του σχεδιασμού.

Η τοποθέτηση Πιερρακάκη 

Το νέο σχέδιο του Υπερταμείου για τον μετασχηματισμό των Ελληνικών Ταχυδρομείων (ΕΛΤΑ) παρουσίασε σήμερα στη Βουλή ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κυριάκος Πιερρακάκης.

Όπως τόνισε ο υπουργός, προβλέπεται μετασχηματισμός 158 καταστημάτων, με βάση ένα ευέλικτο και προσαρμοσμένο στις ανάγκες κάθε περιοχής μοντέλο. Σε 28 περιπτώσεις υπάρχει ήδη κατάστημα ΕΛΤΑ Courier σε απόσταση 100–200 μέτρων. Θα εξεταστεί να αναλάβουν το έργο εκείνοι και να μην αλλάξει τίποτα στην καθημερινότητα των πολιτών.

Για 113 καταστήματα, ο μετασχηματισμός θα προχωρήσει μόνο αφού βρεθεί πράκτορας των ΕΛΤΑ και μόνο κατόπιν πλήρους και έγκαιρης ενημέρωσης των πολιτών. Ήδη καταγράφεται σημαντικό ενδιαφέρον από τις ίδιες τις τοπικές κοινωνίες, γεγονός που επιβεβαιώνει την αποδοχή και τη δυναμική του σχεδίου.

Παράλληλα, 17 καταστήματα δεν θα μετασχηματιστούν, καθώς καλύπτουν κρίσιμες ανάγκες τραπεζικών συναλλαγών. Οπως επισήμανε ο κ. Πιερρακάκης, «αυτό αποδεικνύει ότι το σχέδιο δεν εφαρμόζεται μηχανιστικά, αλλά με σεβασμό στις τοπικές ιδιαιτερότητες και τις πραγματικές ανάγκες των πολιτών. Καμία τοπική κοινωνία δεν μένει μετέωρη», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Η εισήγηση του Υπουργού:

Ευχαριστώ κύριε Πρόεδρε,

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Ξεκινώ με την προφανή παραδοχή του ενδιαφέροντος που θεωρώ ότι όλοι έχουμε για τον οργανισμό για τον οποίο θα συζητήσουμε.

Και αυτό το λέω υπό την έννοια το ότι είχαν ακουστεί πάρα πολλά τα προηγούμενα χρόνια, ακόμη και η λέξη «ξεπούλημα» είχε μπει στη συζήτηση περί των Ελληνικών Ταχυδρομείων και νομίζω ότι κάτι τέτοιο είναι εντελώς αντιφατικό με την απόφαση μιας κυβέρνησης να κάνει μια μνημειώδη αύξηση μετοχικού κεφαλαίου στον Οργανισμό για να μπορέσει να διαφυλάξει τον εθνικό και το δημόσιο χαρακτήρα. Και αυτό το αναφέρω στην αρχή της συζήτησης γιατί είναι υπό μία έννοια ο ελέφαντας στο δωμάτιο.

Προσθέτω όμως σε αυτό, αυτό το οποίο είπε ο κ. Τέμπος: Ο τρόπος με τον οποίο δύνασαι να κάνεις τη στήριξη αυτού του Οργανισμού δυστυχώς δεν είναι ο ίδιος, λόγω των ευρωπαϊκών κανόνων, με τον τρόπο με τον οποίο, για παράδειγμα, στηρίζεις μια κλασική δομή του Ελληνικού Δημοσίου. Από τη στιγμή στην οποία τα ΕΛΤΑ λειτουργούν σε μια ιδιωτική αγορά, διέπονται από κριτήρια ιδιώτη.

Άρα δεν μπορεί, να το πω απλά, να έρθει το ελληνικό κράτος και να υπογράψει μία χρηματοδότηση στα Ελληνικά Ταχυδρομεία έτσι απλά.

Όποια χρήματα μπαίνουν πρέπει να διέπονται από συγκεκριμένα κριτήρια. Όταν έγινε, λοιπόν, η αύξηση μετοχικού κεφαλαίου, τι ήρθαμε να κάνουμε; Ήρθαμε να κάνουμε το εξής βασικά:

Να πληρώσουμε τα χρήματα της καθολικής υπηρεσίας, που δεν είχαν πληρωθεί επί της προηγούμενης κυβέρνησης, και να βάλουμε μια έξτρα χρηματοδότηση η οποία όμως διεπόταν από έναν ευρωπαϊκό κανόνα που λέγεται «το κριτήριο του ιδιώτη επενδυτή». Και αυτό θα κριθεί -τονίζω- από τις Βρυξέλλες το επόμενο διάστημα, αν, δηλαδή, όντως αυτή η αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου πληρούσε το κριτήριο του ιδιώτη επενδυτή.

Αυτό γιατί το αναφέρω; Αυτό το αναφέρω γιατί οι επιλογές οι οποίες πρέπει να ληφθούν για να γυρίσει ο Οργανισμός σε λειτουργική κερδοφορία όπως ακριβώς αναφέρθηκε πριν, είναι αναγκαίες και - ανεξάρτητα από το τι θα ειπωθεί σήμερα εδώ - θα ήταν αναγκαίες, όποιος και αν κυβερνούσε, για να μπορέσει αυτός ο Οργανισμός να λειτουργήσει και να είναι ανοιχτός στο ευρωπαϊκό θεσμικό πλαίσιο. Αυτά είναι τα δεδομένα πάνω στα οποία κινούμαστε.

Το δεύτερο δεδομένο πάνω στο οποίο κινούμαστε ποιο είναι; Ποια είναι αυτή η αγορά. Η αλληλογραφία έχει μειωθεί στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια και λόγω της ψηφιοποίησης, κατά 90%. Έχεις δηλαδή πτώση στο γράμμα 90%. Ποια είναι η βασική αγορά που λειτουργούν άρα και η ιδιωτική αγορά λειτουργίας; Τα πακέτα, το courier. Και εκεί έχει υπάρξει επιτυχής λειτουργία της εταιρείας τα τελευταία χρόνια, που δεν πρέπει να αδικηθεί, η οποία είναι ότι από την 5η θέση στο courier ανέβηκαν στη 2η. Αυτό λένε τα δεδομένα.

Φυσικά βρισκόμαστε σήμερα εδώ διότι είχε υπάρξει μία άστοχη, κατά την κρίση μας, απόφαση. Ποια; Εγώ την είχα χαρακτηρίσει και επικοινωνιακά και επιχειρησιακά, παρά τα καλά τα οποία έχουν γίνει. Επικοινωνιακά υπό την έννοια ότι δεν έχει εξηγηθεί στο σύνολο της επικράτειας της χώρας το τι μπορεί να κάνει σήμερα ένας ταχυδρόμος χρησιμοποιώντας απλές τεχνολογίες όταν χτυπάει την πόρτα του σπιτιού. Αυτό έπρεπε να έχει εξηγηθεί περαιτέρω, δεν είναι γνωστό στον βαθμό κατά των οποίων μπορεί όντως, σήμερα, ο ταχυδρόμος να κάνει πράγματα.

Και το δεύτερο είναι ότι, κατά την κρίση μας πάλι, δεν είχαν εξηγηθεί όλες οι δυνατότητες εναλλακτικών στο σύνολο των περιοχών, δεν είχαν εξερευνηθεί μάλλον, όπως και θα όφειλαν να είχαν εξερευνηθεί.

Το αναφέρω αυτό, γιατί; Ανέφερα τα διεθνή συμφραζόμενα και τα ευρωπαϊκά συμφραζόμενα. Σας καλώ, καλώ τα κόμματα της αντιπολίτευσης.

Ανοίξτε όποιο site θέλετε να δείτε τι συμβαίνει σε οποιαδήποτε χώρα της Ευρώπης αυτή τη στιγμή. Διεξάγεται μια παρεμφερή συζήτηση σε σχέση με τα ταχυδρομεία των αντίστοιχων χωρών, όπου προσπαθούν να βρουν τις αντίστοιχες λύσεις για να διαχειριστούν και τα κόστη τους και την κάλυψη σε εθνικό επίπεδο για όλους.

Λίγο πολύ, δηλαδή, αντιμετωπίζουμε όλοι σε όλη την Ευρώπη -σε όλο τον κόσμο, μάλλον- την ίδια εξίσωση για τα ταχυδρομεία μας. Και επειδή υπάρχει αυτή η αντίδραση και αυτή η αίσθηση, ειδικά στις κοινωνίες τις τοπικές, μακριά από τα αστικά κέντρα, σε σχέση με το ρόλο που πρέπει και μπορούν να επιτελούν τα ταχυδρομεία, υπάρχει και η αντίστοιχη ευαισθησία σε όλον τον κόσμο. Αυτό είναι που υπογραμμίζει περισσότερο αυτή τη συζήτηση.

Άρα, στο σχέδιο στο οποίο η νέα διοίκηση, μεταβατική αυτή τη στιγμή, υπό την εποπτεία του Υπερταμείου, θα διαχειριστεί, δεν προβλέπεται κλείσιμο, προβλέπεται μετασχηματισμός.

Μετασχηματισμός, συγκεκριμένα, 158 καταστημάτων. Βάζω έναν αστερίσκο εξαίρεσης, θα εξηγήσω τι εννοώ με αυτό. Ο αστερίσκος είναι οι περιπτώσεις στις οποίες υπάρχει άλλο κατάστημα της courier στα 100 ή στα 200 μέτρα.

Θεωρώ, αντικειμενικά, ότι για έναν οργανισμό που πρέπει να τον διαφυλάξουμε, το να υπάρχει μια εναλλακτική στα 100 ή στα 200 μέτρα είναι κάτι ορθολογικό να το λάβουμε υπόψη μας στην αναδιάρθρωση του δικτύου.

Στα υπόλοιπα 113 καταστήματα θα υπάρξει μετασχηματισμός μόνο όταν βρεθεί πράκτορας των ΕΛΤΑ και διασφαλιστεί ότι όλοι οι πολίτες έχουν ενημερωθεί για τη μετάβαση, 100 ή 200 μέτρα ΕΛΤΑ courier. Και θέλω να τονίσω ότι υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον τοπικών καταστηματαρχών, ανθρώπων της γειτονιάς, της ίδιας της κοινωνίας, συνολικότερα.

Εξετάζουμε, δηλαδή, επίσης τις πραγματικές ανάγκες εξυπηρέτησης κάθε περιοχής. Πού πληρώνονταν οι περισσότεροι λογαριασμοί, πού υπήρχε αυξημένη χρήση εργόσημου, πού κυριαρχούσε η αποστολή δεμάτων. Και μόνο εάν υπάρχει κοντινό τραπεζικό κατάστημα ή ATM και διασφαλίζεται στο 100% η εξυπηρέτηση του πολίτη θα προχωρήσουν στην αναδιοργάνωση.

Γι’ αυτό και 17 καταστήματα από την αρχική λίστα τελικά δεν θα μετασχηματιστούν. Γιατί; Γιατί καλύπτουν κρίσιμες ανάγκες τραπεζικών συναλλαγών. Και αυτό δείχνει ότι υπάρχει αλλαγή στο σχέδιο. Αυτό δείχνει ότι καμία απόφαση δεν λαμβάνεται μηχανιστικά. Αυτό δείχνει ότι καμία τοπική κοινωνία δεν μένει μετέωρη.

Τι εννοώ με τους τοπικούς καταστηματάρχες; Κεντρικός πυλώνας της νέας προσέγγισης είναι το «shop-in-shop».

Το «shop in shop» είναι η παροχή ταχυδρομικών υπηρεσιών μέσα σε καταστήματα της γειτονιάς, που ήδη λειτουργούν. Σουπερμάρκετ, βιβλιοπωλεία, πρακτορεία τύπου, καταστήματα καθημερινής εξυπηρέτησης. Υιοθετήθηκαν κατά κόρον και επί των ημερών της προηγούμενης κυβέρνησης, όπως γνωρίζετε πάρα πολύ καλά. Άρα, δεν είναι πείραμα -και η προηγούμενη κυβέρνηση το είχε κάνει- και επί των ημερών μας έχει γίνει.

Λειτουργούν ήδη σε περισσότερα από 500 σημεία σε όλη τη χώρα, σε αστικές, ημιαστικές και απομακρυσμένες περιοχές κι έχουν αποδείξει στην πράξη ότι μπορούν να λειτουργήσουν απολύτως αποτελεσματικά με εμφανή σήμανση των ΕΛΤΑ. Με βασικές ταχυδρομικές και χρηματοοικονομικές υπηρεσίες, με διευρυμένο ωράριο εξυπηρέτησης και με σημαντικά χαμηλότερο λειτουργικό κόστος, γιατί οφείλουμε να το λάβουμε υπόψη μας, αν όντως μας νοιάζει ο οργανισμός. Και μας νοιάζει.

Άρα, το ταχυδρομείο μετασχηματίζεται για να μπορέσει να μείνει παρόν.

Τα πρακτορεία ΕΛΤΑ είναι συνεργαζόμενα σημεία εξυπηρέτησης που θα λειτουργήσουν λοιπόν βάσει σύμβασης με την ΕΛΤΑ ΑΕ. Οι υπηρεσίες, οι τιμές, οι όροι παροχής και διαδικασίες καθορίζονται αποκλειστικά από την ΕΛΤΑ, η οποία θα διατηρήσει πλήρη έλεγχο και εποπτεία. Και έτσι θα διασφαλιστεί η εξυπηρέτηση μικρών κοινοτήτων και περιοχών, όπου ένα πλήρες κατάστημα δεν είναι επιχειρησιακά ή οικονομικά βιώσιμο, αλλά η φυσική παρουσία του κράτους παραμένει αναγκαία.

Επειδή άκουσα πριν και ένα σχόλιο σε σχέση με τη βιωσιμότητα των καταστημάτων ότι ο πρώτος τρόπος για να δει κάνεις κάτι είναι να πάρεις τα οικονομικά ενός καταστήματος καθ' αυτά. Αλλά, όσοι, έχετε εργαστεί σε επιχειρήσεις ή έχετε λειτουργήσει σε επιχειρήσεις, ξέρετε πάρα πολύ καλά ότι δεν αρκεί μόνο να πάρεις ένα κατάστημα απομονωμένα ή μια δομή απομονωμένα και να τη δεις σαν «cost center». Πρέπει να δεις το συνολικότερο κόστος του οργανισμού και πώς εντάσσεται αυτό μέσα σε αυτό για να μπορέσεις να διασφαλίσεις τα ευρύτερα οικονομικά του οργανισμού.

Ξαναλέω. Η οικονομική συζήτηση θα μπορούσε να είναι μειωμένη σαν παράμετρος, αν θα είχαμε, αν θα διατηρούσαμε τη νομική δυνατότητα ο κύριος Παπαστεργίου ή εγώ ως Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών να υπογράψουμε μια επιταγή για να χρηματοδοτήσουμε τον οργανισμό αύριο. Κάτι τέτοιο θα ήταν παράνομο. Άρα αυτό δεν γίνεται να γίνει. Άρα, για να διασφαλιστεί ο οργανισμός οφείλουν τα δημόσια οικονομικά του να είναι κυρίαρχο και κεντρικό κομμάτι της συζήτησης, αν όντως ο οργανισμός μας νοιάζει και δεν είναι η ρητορική γύρω από αυτό μια άσκηση υποκρισίας.

Άρα, η συζήτηση μετατοπίζεται στις διαθέσιμες εναλλακτικές, στην κάλυψη των πολιτών, σε αυτούς τους οποίους όλοι μας υπηρετούμε σε αυτή την αίθουσα και ο στόχος αυτός επιτυγχάνεται πλήρως από την αναπροσαρμογή η οποία γίνεται στο συγκεκριμένο σχέδιο σε συνεργασία με τις τοπικές κοινωνίες.

Σας ευχαριστώ πολύ.

Η τοποθέτηση του Γ. Παπαχρήστου

Ο μετασχηματισμός των Ελληνικών Ταχυδρομείων αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση για τη βιωσιμότητα και τη συνέχιση της καθολικής υπηρεσίας σε όλη τη χώρα, τόνισε ο Διευθύνων Σύμβουλος του Υπερταμείου, Γιάννης Παπαχρήστου, κατά τη συνεδρίαση της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής. Όπως υπογράμμισε, κρίσιμο στοιχείο του εγχειρήματος είναι ο σαφής θεσμικός διαχωρισμός ρόλων μεταξύ Πολιτείας, Υπερταμείου και διοικήσεων, που διασφαλίζει διαφάνεια, λογοδοσία και αποτελεσματική υλοποίηση των στρατηγικών αποφάσεων.

Αναφερόμενος στη συνολική εικόνα του χαρτοφυλακίου του Υπερταμείου, σημείωσε ότι το 2015 μόλις 3 από τις εταιρείες ήταν κερδοφόρες, με σωρευτικές ζημίες 176 εκατ. ευρώ, ενώ το 2024 8 από τις 10 θυγατρικές παρουσίασαν κερδοφορία, με συνολικό θετικό αποτέλεσμα 100 εκατ. ευρώ.

Παράλληλα, την περίοδο 2017-2025 το Υπερταμείο έχει αποδώσει στο Ελληνικό Δημόσιο σωρευτικά μερίσματα ύψους 279,8 εκατ. ευρώ, τα οποία κατευθύνθηκαν στην απομείωση του δημόσιου χρέους και στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.

Ο κ. Παπαχρήστου αναγνώρισε ότι υπήρξαν αστοχίες στην αρχική εφαρμογή της αναδιάταξης του δικτύου των ΕΛΤΑ, κυρίως ως προς την ενημέρωση και τη διαβούλευση με τις τοπικές κοινωνίες, επισημαίνοντας ότι αυτές αντιμετωπίζονται πλέον με θεσμικές παρεμβάσεις και οργανωμένο διάλογο σε τοπικό επίπεδο.

Στο ίδιο πλαίσιο, ο Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος των ΕΛΤΑ, Μάριος Τέμπος, παρουσίασε το πλήρες σχέδιο μετασχηματισμού του οργανισμού, το οποίο βασίζεται σε τρεις αλληλένδετους άξονες: τη χρηματοοικονομική εξυγίανση, τη διασφάλιση της καθολικής υπηρεσίας με ενίσχυση της φυσικής παρουσίας και τον ψηφιακό μετασχηματισμό. Όπως ανέφερε, η βελτιστοποίηση του δικτύου βασίζεται στον εξορθολογισμό ενός δομικά μη βιώσιμου μοντέλου, με ταυτόχρονη πρόβλεψη εναλλακτικών λύσεων εξυπηρέτησης πριν από κάθε αλλαγή.

Ο σχεδιασμός των ΕΛΤΑ προβλέπει ενίσχυση –και όχι μείωση– της φυσικής παρουσίας, μέσα από ένα πολυκαναλικό δίκτυο που περιλαμβάνει ιδιόκτητα καταστήματα, συνεργαζόμενα πρακτορεία, σημεία παραλαβής - παράδοσης, έξυπνες θυρίδες και ενισχυμένη κατ’ οίκον εξυπηρέτηση από τους 1.600 ταχυδρόμους και διανομείς του οργανισμού. Ήδη περισσότεροι από 1.300 ταχυδρόμοι έχουν εξοπλιστεί με tablets και φορητούς εκτυπωτές, ενώ έχει ανανεωθεί το 25% του στόλου οχημάτων με νέα αγροτικά, ηλεκτρικά δίκυκλα και βαρέα οχήματα.

Παράλληλα, ο κ. Τέμπος ανέδειξε τις στρατηγικές συνεργασίες των ΕΛΤΑ με διεθνείς παίκτες του ηλεκτρονικού εμπορίου, όπως η Amazon και η Temu, καθώς και τη συνένωση ΕΛΤΑ - ΕΛΤΑ Courier, στο πλαίσιο του στρατηγικού σχεδίου 2025-2027. Ιδιαίτερη αναφορά έγινε και στη συστηματική αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας των ΕΛΤΑ, που περιλαμβάνει περίπου 80 ακίνητα σε όλη τη χώρα, όχι ως αυτοσκοπός, αλλά ως μέσο δημιουργίας πόρων που επανεπενδύονται σε υποδομές, ψηφιακά συστήματα και υπηρεσίες που στηρίζουν το βασικό επιχειρησιακό έργο του οργανισμού.

Φάμελλος: Κλείνετε τα ΕΛΤΑ με ψέματα για να ταΐσετε γαλάζιες ακρίδες και ιδιωτικά κούριερ 

Ξεκινώ δηλώνοντας ότι η σημερινή συνεδρίαση είναι απαράδεκτη. Είναι απαράδεκτη, διότι το αίτημα αφορούσε άλλες Επιτροπές και το αίτημα του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, μόλις ανακοινώθηκε το κλείσιμο των 204 καταστημάτων, αφορούσε μια συνεδρίαση που θα γινόταν στις 4 Νοεμβρίου, υποστήριξε στην τοποθέτησή του ο επικεφαλής του ΣΥΡΙΖΑ.

Καταθέτω το αίτημα και θα το έχετε νομίζω έτσι κι αλλιώς στα πρακτικά κ. Πρόεδρε. Δεύτερο ζήτημα, η προγραμματισμένη συνεδρίαση αναβλήθηκε, πράγματι, μια ώρα πριν μαζευτούμε. Γιατί εκείνη την ώρα η κυβέρνηση βρισκόταν σε μια πολύ μεγάλη κυβερνητική κρίση και μάζευε τους Βουλευτές για να τους δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα. Γιατί όλα αυτά τα γνωρίζουμε.

Τι κάνατε, όμως, τελικά; Αλλάξατε τις Επιτροπές, πρώτον, απαράδεκτο. Οι Επιτροπές ήταν με συμμετοχή πολύ περισσότερων Βουλευτών επί της ουσίας του κοινοβουλευτικού έργου. Δεν καλέσατε τον κ. Χατζηδάκη, κρύψατε τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης, ο οποίος ήταν ενήμερος για το σχέδιο κλεισίματος των ταχυδρομείων. Και βάλατε, κ. Πρόεδρε, στη διάσκεψη αναφέρομαι, τη σημερινή συνεδρίαση μαζί με άλλες τέσσερις συνεδριάσεις της Βουλής:

Ολομέλεια, Διάσκεψη Προέδρων, Εξεταστική Επιτροπή, Διάσκεψη για τη συνεδρίαση για την Αντιπυρική Περίοδο. Τι άλλο, δηλαδή, θα κάνετε για να κρύψετε ακόμη ένα σκάνδαλο της Νέας Δημοκρατίας;

Όμως, πρέπει να σας πω ότι εμείς, και εγώ προσωπικά, επικοινώνησα δύο φορές και γραπτά και τηλεφωνικά με τον Πρόεδρο της Βουλής και στις 5 Νοεμβρίου και στις 10 Νοεμβρίου. Γιατί τι έκανε η κυβέρνηση; Έκλεισε 46 καταστήματα και ανέβαλε, συνεχώς, τη συνεδρίαση. Κ. Υπουργέ, γι’ αυτό δεν είπατε τίποτα. Ότι κρατάτε 46 καταστήματα κλειστά και τη Βουλή χωρίς ενημέρωση ενάμιση μήνα, ενώ ενημερώνετε ιδιωτικά τους Βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας.

Γι’ αυτήν την προσβολή της Βουλής δεν είπατε τίποτα.

Λοιπόν, εδώ υπάρχει ένα ζήτημα κοινοβουλευτικής δεοντολογίας, που είναι η Δημοκρατία. Αυτό λέμε στην Ελλάδα Δημοκρατία, όχι να κάνετε κουμάντο με τα ρουσφέτια σας και εν κρυπτώ, μαζί με τους Βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας, το οποίο δεν το έχετε τηρήσει. Θέλετε, λοιπόν, να δημιουργήσετε τετελεσμένα.

Στην αρχή, προσπάθησαν οι Υπουργοί να ξεφύγουν, λέγοντας ότι φταίει ο ΣΥΡΙΖΑ. Δεν υπάρχει αυτό το επιχείρημα. Ο Διευθύνων Σύμβουλος, εδώ σήμερα παραδέχτηκε ότι τα ΕΛΤΑ ήταν κερδοφόρα το 2020. Άρα δεν υπήρχε θέμα παρελθόντος, το σβήνουμε αυτό. Ξεχάστε, λοιπόν, το παραμύθι με τον ΣΥΡΙΖΑ.

Πάμε λιγάκι να δούμε τι κάνατε εσείς. Εμείς καταφέραμε, και μέσα στη χρεοκοπία που δημιούργησαν οι προηγούμενες κυβερνήσεις, και κάναμε το Υπερταμείο, έναν φορέα διαχείρισης περιουσίας και όχι ξεπουλήματος, όπως είχατε κάνει εσείς.

Τι έκανε όμως ο κ. Πιερρακάκης, που σήμερα είναι εδώ και έχει αναλάβει και την ευθύνη πλέον του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας; Το 2020 έφερε μια νομοθετική ρύθμιση, ας την πω έτσι, δεν ήταν ολόκληρος νόμος, για τη βιωσιμότητα των ΕΛΤΑ με χρηματοδότηση 250 εκατομμυρίων ευρώ, που στην πορεία έγιναν 280 εκατομμύρια ευρώ.

Αν δεν ήταν βιώσιμα, που σήμερα το παραδέχτηκε ο Διευθύνων Σύμβουλος και κερδοφόρα, θα ρίχνατε κ. Πιερρακάκη, 280 εκατομμύρια σε μια «μαύρη τρύπα»; Σέβεστε ή όχι το δημόσιο χρήμα; Διαλέξτε, λοιπόν, ή ήταν βιώσιμα και μπορούσαν να είναι ανταγωνιστικά στο μέλλον ή ρίξατε 280 εκατομμύρια για να ταΐσετε και στα ΕΛΤΑ «γαλάζιες ακρίδες».

Σε εσάς απομένει να πάρετε την επιλογή. Τι από τα δύο είστε; Τι έγινε, όμως, από εκεί και μετά; Ενώ, λοιπόν, είχαν ισορροπήσει, ξαφνικά αρχίζουν οι ζημιές. Νέα χρεοκοπία, με σφραγίδα Κυριάκου Μητσοτάκη όμως, γιατί η κυβέρνηση είχε αλλάξει.

Άρα, το πρώτο για το οποίο δεν είπατε κουβέντα, κουβέντα δεν είπατε όμως -δεν σας καλέσαμε να μας πείτε τι θα κάνετε από δω και μπρος, θα δεσμευτείτε και γι’ αυτό - αλλά πρέπει να μας πείτε πρώτα απ’ όλα και να απολογηθείτε, για το τι κάνατε εκεί έξι χρόνια.

Πρώτο, λοιπόν, ζημιογόνες χρήσεις. Δεύτερον, αδιαφάνεια, κουβέντα. Λοιπόν, εγώ ζητώ από τον Υπουργό, που είχε άλλη ευθύνη, αλλά είχε αρμοδιότητα τότε, τον κ. Πιερρακάκη, να μας πει τι έκανε για τις αναθέσεις στον πρώην συνάδελφό σας, τον κ. Πάτση, την περίοδο 2020-2022, όταν πήρε 27 αναθέσεις από τα Ελληνικά Ταχυδρομεία ύψους πάνω από 800.000 ευρώ. Πέστε μας, λοιπόν, τι κάνατε με τα λεφτά των Ελλήνων πολιτών; Αφού ήταν βιώσιμα, κερδοφόρα και ζητήσατε να σας εγκρίνουμε τότε ένα σχέδιο βιωσιμότητας.

Παράλληλα, όμως, αυτό που έχει αποκαλυφθεί, κ. Πιερρακάκη και κ. Παπαστεργίου, που αναλάβατε τώρα την ευθύνη, είναι ότι υπάρχει ένα όργιο αναθέσεων και παρανομιών στη διαχείριση των ΕΛΤΑ.

Πρώτο δημοσίευμα: «50 εκατομμύρια ευρώ απευθείας αναθέσεων την τελευταία εξαετία για συμβουλευτικές υπηρεσίες» Μάλλον οι σύμβουλοί σας δεν είναι τόσο καλοί για να πάρουν τόσα εκατομμύρια και να χρεοκοπήσετε και να ανακοινώσετε σε μια νύχτα κλείσιμο 204 καταστημάτων. Καθόλου καλοί δεν είναι οι σύμβουλοι σας, αλλά αμείβονται πάρα πολύ καλά.

Δεύτερο ζήτημα. Πόσες προσλήψεις κάνατε με ρουσφέτια κ Πιερρακάκη; Την περίοδο αυτή, μετά την εθελούσια που ανακοίνωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος, που μας ενημέρωσε, γίνανε προσλήψεις κυρίες και κύριοι Βουλευτές, μέσα από εταιρείες με παράκαμψη του διαγωνισμού του ΑΣΕΠ, σε περίπου 2.000 άτομα το έτος.

Όλοι αυτοί πέρναγαν από γραφεία Βουλευτών και Υπουργών. Εδώ, λοιπόν, δεν είναι απλά ότι φάγατε λεφτά, αλλά ταυτόχρονα διορίσατε και τα ρουσφέτια σας. Ρουσφέτια στον ΟΠΕΚΕΠΕ, ρουσφέτια στα ΕΛΤΑ.

Και πάμε στο τρίτο και μεγαλύτερο. Για να μπορέσει να λειτουργήσει το σύστημα, οι συμβάσεις κατατμήθηκαν. Άρχισε, λοιπόν, η κατάτμηση των συμβάσεων για να γίνονται απευθείας αναθέσεις.

Ερώτημα: Είναι δυνατόν να κάνετε συνεχώς κατατμήσεις για τις αναθέσεις υπηρεσιών προσωπικού; Δηλαδή για τις εταιρείες που τακτοποιούσαν τα ρουσφέτια, ενώ είχατε κάνει την εθελούσια, αρχίσατε να κόβετε τους προϋπολογισμούς για να γίνονται απευθείας αναθέσεις. Όταν αυτές οι αναθέσεις έφτασαν σε ύψος 40 εκατομμυρίων ευρώ και τον χρόνο και φτάσατε σε σημείο να πληρώσετε υπηρεσία με απόφαση Διοικητικού Συμβουλίου, το οποίο Διοικητικό Συμβούλιο ενημερώθηκε όταν ήρθαν οι δικαστικές εντολές ή τα εξώδικα, εν πάση περιπτώσει, του συμβιβασμού. Δηλαδή, το Συμβούλιο δεν ήξερε ότι γίνονται αυτές οι αναθέσεις συμβάσεις, δεν υπογράφονταν συμβόλαια και ερχόταν εκ των υστέρων ο συμβαλλόμενος, ζητούσε τα λεφτά, και νομιμοποιούσε τη διαδικασία.

Και τώρα θέλετε να μας πείτε ότι έχετε εσείς επάρκεια και «αριστεία»; Αριστεία στη διαφθορά έχετε. Σ’ αυτό μόνο έχετε αριστεία. Νομίζετε ότι δεν τα ξέρουμε, νομίζετε ότι δεν έχουν βγει στη φόρα όλα αυτά; Στη συνέχεια, λοιπόν, ενώ έχουν φτάσει ήδη στον γκρεμό τα ΕΛΤΑ, αρχίζουν νέες αποφάσεις: Υπερδιπλασιασμός αποδοχών, μπόνους, πρόσθετα προνόμια, νέα γραφεία.

Δεν σας προλαβαίνουμε, κυριολεκτικά.

Κυρίες και κύριοι Βουλευτές,

στα ΕΛΤΑ έχουμε ένα καραμπινάτο σκάνδαλο της Νέας Δημοκρατίας. Τώρα τα γυρίζουνε σήμερα. Προσέξτε, βγαίνει ο κ. Μαρινάκης για να δικαιολογήσει την αδικαιολόγητη διακοπή λειτουργίας 204 καταστημάτων και μας λέει ότι «πρέπει να τα κλείσουμε, γιατί κοστίζουν 150.000 ευρώ τον χρόνο στους πολίτες».

Αποδεικνύεται ότι ήταν κερδοφόρα και σήμερα έρχεται ο κ. Πιερρακάκης και μας λέει: «Δεν έχει σημασία τόση το ισοζύγιο κερδοφορίας των καταστημάτων». Τότε γιατί έλεγε ο κ. Μαρινάκης ότι κοστίζουν πολύ; Παραπλανούσε τους Έλληνες πολίτες κ. Πιερρακάκη. Παραπλανούσε με εντολή της κυβέρνησης τους Έλληνες πολίτες για να τους πείσετε για το άδικο κλείσιμο. Τελικά, έχει σημασία η κερδοφορία ή δεν έχει σημασία η κερδοφορία; Σήμερα μας λέτε ότι δεν έχει σημασία η κερδοφορία; Το επιχείρημα ότι «τα κλείνουμε γιατί είναι ζημιογόνα», γιατί το είπατε; Κάνει για Κυβερνητικός Εκπρόσωπος ή δεν κάνει; Εγώ λέω δεν κάνετε για κυβέρνηση συνολικά.

Κοροϊδεύετε τον ελληνικό λαό για να τρώνε οι «γαλάζιες ακρίδες» και στα ΕΛΤΑ.

Για πάμε λιγάκι όμως τώρα, πώς κλείνετε καταστήματα; Υπάρχουν καταστήματα, τα οποία έχουν ακραία κερδοφορία και τα κλείνετε αφήνοντας πόλεις, πόλεις στο Μαρούσι, στην Πυλαία, με 50.000 και πάνω κατοίκους, χωρίς εξυπηρέτηση.

Πήγα εγώ στο κατάστημα της Πυλαίας, κλειστό. Την ώρα που πήγα εγώ, τρεις εβδομάδες μετά το κλείσιμο, ερχόταν κόσμος να εξυπηρετηθεί. Ερχόταν κόσμος από την τοπική κοινωνία και το είχατε κλειστό, ενώ είχε κέρδη 80.000 ευρώ τον χρόνο. Έψαξα άλλα πέντε στη Θεσσαλονίκη, Διαβατά, Αγία Τριάδα, Πανεπιστήμιο, Δικαστήρια, κέρδη 500.000 ευρώ τον χρόνο και τα κλείσατε. Εδώ τώρα βγήκε η Εφημερίδα των Συντακτών, 8 Δεκεμβρίου, θα το καταθέσω, κ. Πρόεδρε, «6 εκατομμύρια από 40 καταστήματα η κερδοφορία».

Τελικά τι φταίει; Θέλετε να σας πούμε πολύ απλά τι φταίει και το ξέρει ο ελληνικός λαός;

Από τη μια μεριά, κάνατε ό,τι κάνατε με ψέματα και μεγάλα λόγια για να ταΐσετε «γαλάζιες ακρίδες», κι απ’ την άλλη μεριά τα κλείνετε για να ικανοποιήσετε τα ιδιωτικά κούριερ, τις ιδιωτικές εταιρείες ταχυμεταφορών. Αυτό είναι το σχέδιο σας «ό,τι αρπάξουμε και να βολέψουμε και τους μεγάλους». Αυτή είναι η «αριστεία» σας.

Έχετε ευθύνη 100% για την κατάσταση στην οποία βρίσκονται τα ΕΛΤΑ. Τα παραλάβατε «ισορροπημένα, κερδοφόρα», είπε ο Διευθύνων Σύμβουλος και τώρα τα έχετε φέρει στον γκρεμό.

Για να μην πω ότι ψάχνοντας όλο αυτό το σχέδιο εξυγίανσης των «αρίστων» του νεοεκσυγχρονισμού, βρήκαμε ότι ακόμα οι υπολογιστές είναι περασμένης δεκαετίας, ότι δεν έχουν μεταφορικά μέσα, ότι δεν έχετε φτιάξει όλα τα καταστήματα.

Δηλαδή, και κατασπαταλήσατε τα λεφτά του ελληνικού δημοσίου, και δεν κάνατε αυτό το οποίο λέτε με μεγάλα και ωραία λόγια. Και μη ρίχνετε την ευθύνη στο Υπερταμείο, γιατί μια άλλη καραμέλα ήταν: «δεν φταίει ο ΣΥΡΙΖΑ, φταίει το Υπερταμείο». Το Υπερταμείο έχει εντολή, και το λέει στη σελίδα του την πρώτη, να υλοποιεί τις κατευθύνεις της κυβέρνησης. Δεν μπορεί να κάνει τίποτα το Υπερταμείο, αν δεν το πει ο Υπουργός. Ο προγραμματισμός και ο στρατηγικός σχεδιασμός βγαίνει με υπογραφή Υπουργού. Τα ξέρουμε, γιατί υπήρξε περίοδος που λειτουργούσε σωστά κυβέρνηση στην Ελλάδα.

Κοιτάξτε, σήμερα πρέπει να είστε λίγο πιο προσεκτικοί, Βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας, αγαπητοί συνάδελφοι, πρέπει να είστε σήμερα πιο προσεκτικοί. Πρώτον, διότι, είπε ο Διευθύνων Σύμβουλος ότι ήταν κερδοφόρα το 2020 και δεύτερον γιατί πρέπει να απολογηθείτε στις περιοχές σας, γιατί κλείσατε τα καταστήματα των ΕΛΤΑ.

Πάμε τώρα, λοιπόν, στη δικαιολογία που χρησιμοποιεί η κυβέρνηση, για το ότι άλλαξε η περίοδος των ταχυδρομείων. Εντάξει, και τα ταχυδρομικά περιστέρια σταμάτησαν κάποτε. Αυτό τι σημαίνει; Είναι δυνατόν να έχουμε σήμερα αύξηση των ταχυμεταφορών και του τζίρου, αυτού του τομέα του μεγάλου, που είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστικός, με το ηλεκτρονικό εμπόριο, και να δικαιολογήσετε ότι επειδή σταμάτησε ο κόσμος να γράφει γράμματα, δεν μπορεί να ζήσουν τα ταχυδρομεία;

Όταν τα ταχυδρομεία παρέχουν υπηρεσίες, από οικονομικές υπηρεσίες, ιδιαίτερα στην περιφέρεια, μέχρι το εργόσημο για τους αγρότες, και μας λέτε ότι δεν έχουν νέα εργαλεία και νέες υπηρεσίες τα ΕΛΤΑ; Τι δικαιολογίες αστείες είναι αυτές που χρησιμοποιείτε;

Θέλετε να σας πω τι ζει σήμερα ένας άνθρωπος από τις δικές σας επιλογές; Καταθέτω, κ. Πρόεδρε, ένα απόκομμα αναμονής από το κατάστημα του Αμαρουσίου. Στο Μαρούσι, λοιπόν, 12 Δεκεμβρίου, μετά τις επιλογές των «αρίστων» που έχουμε εδώ, η αναμονή ήταν 58 λεπτά. Αυτό είναι το αποτέλεσμα για τους εξυπηρετούμενους. Δεν βρίσκουν καταστήματα, τα βρίσκουν κλειστά ενώ πηγαίνουν, και εδώ είναι η αναμονή. Θα τα καταθέσω όλα στα πρακτικά.

Οι μόνοι που πανηγυρίζουν από αυτό, κ. Πρόεδρε, είναι οι ιδιώτες ανταγωνιστές. Άρα, ξεχάστε τις δικαιολογίες για την αλλαγή της αλληλογραφίας, ασχοληθείτε με το ότι υπάρχει αύξηση ετήσια στον κλάδο μέχρι και 17% και πρέπει να εξυπηρετήσετε τη θέση που έχουν τα ΕΛΤΑ, που είναι ο «leader» της αγοράς, για να μπει σε ένα σύγχρονο, πράγματι, συναγωνισμό θα έλεγα εγώ, για να παρέχει υπηρεσίες.

Διότι έχουμε αύξηση στα ταχυδρομικά αντικείμενα και ιδιαίτερα στα μικροδέματα. Εσείς λοιπόν επιλέξατε, από τη μία μεριά να κάνετε θερμοκήπιο «γαλάζιων ακρίδων» και τα ΕΛΤΑ και από την άλλη μεριά, να τα κλείσετε σιγά σιγά για να κάνουν πάρτι οι ιδιωτικές εταιρείες.

Λοιπόν, δε δεχόμαστε δικαιολογίες. Είναι δική σας ανεπάρκεια και εμμέσως την παραδεχτήκατε, διότι είπατε τώρα ότι «κάποια θα ξανανοίξουν, δεν θα κλείσουν όλα, θα τα επαναξιολογήσετε και ότι ήταν κερδοφόρα το 2020».

Η μόνη λύση είναι να ανοίξουν τώρα τα 46 καταστήματα που κρατάτε κλειστά εδώ και ενάμιση μήνα. Υπάρχουν κερδοφόρα καταστήματα σε περιοχές που δεν υπάρχει άλλη εξυπηρέτηση και πρέπει να ανοίξουν τώρα. Όλοι οι Δήμοι έχουν στραφεί εναντίον σας, όλη η κοινωνική αντίδραση είναι εναντίον σας. Είναι ένα ακόμα χτύπημα και στους αγρότες, οι οποίοι κινητοποιούνται.

Δεν έχουμε καμία εμπιστοσύνη, κ. Πιερρακάκη, σε αυτά που είπατε σήμερα. Τα μαζέψατε. Αναδίπλωση ήταν η σημερινή, μετά τη δική μας πίεση.

Κυρίες και κύριοι Βουλευτές της αντιπολίτευσης, ο κ. Πιερρακάκης τα μαζεύει σήμερα. Λέει ότι «κάποια θα ανοίξουν και απ’ τα κλειστά». Κάποια, δεν ξέρουμε τίποτα, δεν σας εμπιστευόμαστε όμως.

Θα ανοίξουν τα υποκαταστήματα που είναι κλειστά και θα γίνει νέα συζήτηση εδώ για τον προγραμματισμό, συγκρίνοντας και ποια καταστήματα είναι στα 100, 200 μέτρα ή όχι. Για να δούμε πώς θα εξυπηρετείται ο Έλληνας πολίτης και επιχειρηματίας.

Ξέρετε γιατί; Γιατί τα ΕΛΤΑ δεν είναι μία ακόμα επιχείρηση. Είναι ένας θεσμός, μια λειτουργία μιας υπηρεσίας που είναι υποχρέωση προς τον πολίτη. Πρόσβαση σε υπηρεσία λέγεται αυτό, και δεύτερον κοινωνικής συνοχής και υπηρεσίας της περιφέρειας.

Αν κ. Πρόεδρε αφήσουμε το κλείσιμο των ΕΛΤΑ, αυτό σημαίνει ότι νησιά, μικρά χωριά, περιφέρεια, θα μαραζώσουν, όπως κλείνουν πάρα πολλές υπηρεσίες. Εγώ, όμως, θέλω να συμπληρώσω λέγοντας το εξής: δεν θα μείνουμε μόνο σε αυτό, στο άνοιγμα ξανά των καταστημάτων. Για να γίνει μια σοβαρή συζήτηση με ντοκουμέντα, από όλα όσα συζητάμε σήμερα προκύπτει και ένα μεγάλο οικονομικό σκάνδαλο, με αδιαφάνεια και ατασθαλίες, ρουσφέτια, προσλήψεις, απευθείας αναθέσεις.

Απαιτούμε, λοιπόν, και δεν θα σταματήσουμε εδώ, σας το δηλώνω εκ των προτέρων: Την κατάθεση του πορίσματος των ορκωτών για τα ελλείμματα των ΕΛΤΑ, που παραγγέλθηκε το 2023 -και μάλλον είναι στα συρτάρια του Υπερταμείου. Θέλω απάντηση γι’ αυτό. Αν είναι, υποχρεούται να τη φέρει, προφανώς και με αίτηση καταθέσεις εγγράφων, αλλά πρέπει να μας απαντήσετε αν την έχετε.

Και δεύτερον τις εκθέσεις εσωτερικού ελέγχου. Δεν είναι μόνο η έκθεση των ορκωτών.

Πρέπει να σας πω όμως, κ. Πρόεδρε, και ευχαριστώ πολύ, ότι ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ που κάλεσε τις Επιτροπές, που δεν συγκάλεσαν σήμερα, επιφυλάσσεται για τη συνέχεια. Ανάλογα με το αποτέλεσμα αυτής της συζήτησης και περιμένοντας απαντήσεις, οφείλω να σας πω από τώρα ξεκάθαρα ότι αυτό το οποίο έχουμε ήδη διαπιστώσει, και ελπίζω να το ανατρέψουν σήμερα, είναι ότι απαιτείται Εξεταστική Επιτροπή για το σκάνδαλο των ΕΛΤΑ.

Διότι υπάρχει σοβαρή ευθύνη και Υπουργών για όλο αυτό το πάρτι που έγινε στα ΕΛΤΑ και τη χρεοκοπία που έγινε με τη διακυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας. Υπάρχουν ευθύνες στα πολιτικά πρόσωπα για τα ρουσφέτια. Υπάρχουν ευθύνες για τις κατατμήσεις. Θα πρέπει να δούμε τι ευθύνες υπάρχουν. Τον πολιτικό χαρακτήρα των ευθυνών αυτών, αλλά σε κάθε περίπτωση πρέπει να δούμε πού πήγαν τα λεφτά των Ελλήνων πολιτών.

Θέλουμε, λοιπόν, απαντήσεις σήμερα. Θέλουμε τις εκθέσεις εσωτερικού ελέγχου. Θέλουμε να συζητήσουμε αναλυτικά για το σχέδιο με ανοικτά τα 204 καταστήματα, και είμαστε εδώ, αποδεικνύοντας ότι μπορεί η αντιπολίτευση να σας κάνει να κάνετε υποχωρήσεις προς όφελος της κοινωνίας.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v
Απόρρητο