Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Με έργα 800 εκατ. ευρώ ο ΗΣΑΠ γίνεται μετρό

Με την υλοποίηση ενός μεγάλου προγράμματος έργων που ο συνολικός προϋπολογισμός του ξεπερνά τα 800 εκατ. ευρώ ο ΗΣΑΠ επεκτείνεται, εκσυγχρονίζεται και υιοθετεί νέες μεθόδους (ΣΔΙΤ) για την αύξηση των εσόδων του.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Με έργα 800 εκατ. ευρώ ο ΗΣΑΠ γίνεται μετρό
Με την υλοποίηση ενός μεγάλου προγράμματος έργων που ο συνολικός προϋπολογισμός του ξεπερνά τα 800 εκατομμύρια ευρώ ο ΗΣΑΠ γυρίζει σελίδα στην ιστορία του, επεκτείνεται, εκσυγχρονίζεται και υιοθετεί νέες μεθόδους (ΣΔΙΤ) για την αύξηση των εσόδων του.

Όπως ήταν προγραμματισμένο ξεκίνησε ήδη η υλοποίηση του έργου που αφορά στην αλλαγή της υποδομής-επιδομής της γραμμής σε όλο το μήκος της και την ενίσχυση της σήραγγας στο τμήμα Ομόνοια - Μοναστηράκι.

Το έργο, κόστους 79,1 εκατ. ευρώ υλοποιείται από τον Άκτωρα και υπολογίζεται ότι θα ολοκληρωθεί στο α΄ τρίμηνο του 2010. Με το πέρας των εργασιών ο ΗΣΑΠ θα μοιάζει πολύ περισσότερο με μετρό, καθώς η στήριξη της γραμμής θα γίνεται με σκυρόδεμα που θα επιτρέπει αφενός την ανάπτυξη μεγαλύτερων ταχυτήτων από τους συρμούς, αφετέρου τη μείωση των κραδασμών και του θορύβου που προκαλεί η διέλευση των συρμών.

Στο πλαίσιο του έργου αυτού, θα αναβαθμιστεί η σηματοδότηση και θα αναπτυχθεί σύστημα τηλεματικής που θα επιτρέψει την παροχή πληροφοριών σχετικά με τον χρόνο διέλευσης των συρμών.

130 εκατομμύρια επιβάτες τον χρόνο

Εκτός από ασφάλεια το συγκεκριμένο έργο, όταν ολοκληρωθεί, θα αυξήσει τη μεταφορική ικανότητα του ΗΣΑΠ, που σήμερα έχει φτάσει στα όριά της, καθώς οι συρμοί θα μπορούν να διέρχονται με μικρότερη χρονοαπόσταση μεταξύ τους.

Να σημειώσουμε ότι, σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία που αφορούν στο έτος 2007, ο ΗΣΑΠ μετέφερε περίπου 132 εκατομμύρια επιβάτες, ενώ στην εξαετία η μέση αύξηση της επιβατικής κίνησης ήταν της τάξης του 3,71% ετησίως.

Παράλληλα, με τα έργα ανακαίνισης της γραμμής ο ΗΣΑΠ σκοπεύει να προχωρήσει στη δημιουργία τριών νέων σταθμών: στην περιοχή Ψαλίδι, που βρίσκεται μεταξύ των σταθμών Ηρακλείου και Ειρήνης, Ιλισός, που βρίσκεται μεταξύ των σταθμών Μοσχάτου και Καλλιθέας, καθώς και στην περιοχή Καμίνια, που βρίσκεται μεταξύ των σταθμών Φαλήρου και Πειραιά.

Το κόστος κατασκευής κάθε σταθμού υπολογίζεται στα 5 εκατομμύρια ευρώ και θα καλυφτεί από κονδύλια του ΕΣΠΑ, ενώ το όφελος της επιχείρησης σε επιβάτες υπολογίζεται συνολικά σε 60.000 επιπλέον επιβάτες ημερησίως.

Η γραμμή επεκτείνεται στη βόρεια Αττική

Το έργο πάντως που θα δημιουργήσει τον ΗΣΑΠ του μέλλοντος είναι η επέκταση της γραμμής προς τον Άγιο Στέφανο, στη βόρεια Αττική, συνολικού προϋπολογισμού 480 εκατομμυρίων ευρώ.

Οι διαγωνισμοί για την ανάθεση των μελετών προϋπολογισμού 20,5 εκατ. ευρώ βρίσκονται στη διαδικασία της αξιολόγησης των διαγωνιζομένων και τα αποτελέσματα υπολογίζεται ότι θα ανακοινωθούν τον Απρίλιο.

Το έργο χωρίζεται σε δύο φάσεις, με την πρώτη να προβλέπει την κατασκευή 5 σταθμών από την Κηφισιά έως και την Εθνική Οδό. Η επέκταση αυτή υπολογίζεται ότι είναι εφικτό να ολοκληρωθεί μέχρι το 2013, ενώ τέσσερα χρόνια αργότερα εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί το έργο με τους δύο επόμενους σταθμούς σε Άνοιξη και Άγιο Στέφανο.

Και συμπράξεις με ιδιώτες

Πέρα από τα έργα που αφορούν στο μεταφορικό έργο, ο ΗΣΑΠ προχωρά και στην αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας χρησιμοποιώντας τη μέθοδο της σύμπραξης δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.

Ο πλέον φιλόδοξος σχεδιασμός αφορά στη δημιουργία της νέας επισκευαστικής βάσης, που θα γίνει σε οικόπεδο 35 στρεμμάτων στον Πειραιά και που περιβάλλεται από τις οδούς Kαλλιμασιώτη, Kόνωνος, Pετσίνα και Aλιπέδου ιδιοκτησίας του ΗΣΑΠ.

Ο φορέας που θα επιλεγεί να συμπράξει με τον ΗΣΑΠ για την κατασκευή της επισκευαστικής βάσης θα έχει το δικαίωμα να εκμεταλλευτεί τον χώρο, πάνω από αυτή, για εμπορικές χρήσεις.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις που έχουν γίνει προκειμένου να έχει ενδιαφέρον για τους ιδιώτες θα πρέπει να δοθεί η δυνατότητα ανάπτυξης περίπου 1.000 θέσεων στάθμευσης, 10.000 τ.μ. χώρων καταστημάτων κ.λπ.

Το συνολικό κόστος του έργου εκτιμάται σε 120 εκατ. ευρώ. Το Δημόσιο θα συμμετάσχει με 25 εκατομμύρια ευρώ, ενώ ο ιδιώτης που θα επιλεγεί θα συμπράξει με 95 εκατομμύρια ευρώ, εξασφαλίζοντας με τον τρόπο αυτό την εκμετάλλευση των αναπτύξεων για περίοδο 30 ετών.

Ο φάκελος του έργου βρίσκεται στη γενική γραμματεία ΣΔΙΤ αναμένοντας έγκριση, όπως επίσης και οι φάκελοι που αφορούν στη δημιουργία τεσσάρων υπόγειων χώρων στάθμευσης σε Μαρούσι, Ηράκλειο, Φάληρο και Κηφισιά.


ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v
Απόρρητο