Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Οι συνήθεις ύποπτοι για μετρό Θεσ/νίκης

Σκηνικό με τρεις μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους από τη μία και από την άλλη την ΑΕΓΕΚ και τη Μηχανική -σε διαφορετικά σχήματα- να τους κοντράρουν φαίνεται πως θα στηθεί και στην επέκταση του μετρό Θεσσαλονίκης.

  • του Φάνη Γαβρινιώτη
Οι συνήθεις ύποπτοι για μετρό Θεσ/νίκης
Σκηνικό των πρόσφατων διαγωνισμών δημοσίων έργων, με τους τρεις μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους από τη μία πλευρά και από την άλλη την ΑΕΓΕΚ και τη Μηχανική -σε διαφορετικά σχήματα η καθεμιά- να τους κοντράρουν φαίνεται πως θα στηθεί και στην περίπτωση της επέκτασης του μετρό της Θεσσαλονίκης προς την Καλαμαριά.

Στον διαγωνισμό, η πρώτη φάση του οποίου (εκδήλωση ενδιαφέροντος) έπειτα από αίτημα των τεχνικών εταιριών μετατέθηκε χρονικά από τις 22 Ιουνίου στις 10 Ιουλίου 2009, αναμένεται να λάβουν μέρος η Άκτωρ, η J&P Άβαξ και η Τέρνα ίσως μέσω ενός κοινού σχήματος.
 
Απέναντί τους θα βρεθούν τόσο η ΑΕΓΕΚ με τις ιταλικές Impregilo, Seli και Ansaldo με τις οποίες ήδη συνεργάζεται στην κατασκευή του βασικού δικτύου μετρό της συμπρωτεύουσας, όσο και η Μηχανική, που επιθυμεί διακαώς να αναλάβει το έργο που… έχασε μέσα από τα χέρια της πριν από περίπου δώδεκα χρόνια (σ.σ.: το 1996 το ΥΠΕΧΩΔΕ έκρινε πως η κοινοπραξία της Μηχανικής με την οποία διαπραγματευόταν την ανάθεση της κατασκευής του μετρό Θεσσαλονίκης δεν πληρούσε βασικούς όρους των τευχών δημοπράτησης και διέκοψε τη διαδικασία).

Η Άκτωρ, η J&P Άβαξ και η Τέρνα θα προσπαθήσουν να κόψουν τη φόρα που έχει πάρει το τελευταίο διάστημα η ΑΕΓΕΚ υπό το νέο της αφεντικό (έχει κερδίσει στους περισσότερους διαγωνισμούς που διεξήχθησαν μετά το Πάσχα), εγχείρημα που θα είναι μάλλον δύσκολο στην περίπτωση της επέκτασης του μετρό της Θεσσαλονίκης δεδομένου ότι η εταιρία του κ. Γιάννη Μαρούλη διαθέτει ήδη εργοτάξια στην περιοχή (δεν θα επιβαρυνθεί δηλαδή σημαντικά με έξοδα εγκατάστασης) και άρα θα είναι σε θέση να υποβάλει μια αρκετά ανταγωνιστική οικονομική πρόταση.

Υπενθυμίζεται πως για τα έργα που ανέλαβε το τελευταίο δίμηνο η ΑΕΓΕΚ Κατασκευαστική (θυγατρική της ΑΕΓΕΚ) πρόσφερε εκπτώσεις της τάξεως του 50%, ποσοστό που η διοίκηση της εισηγμένης δεν θεωρεί πως τη θέτει σε κίνδυνο.

Το έργο επέκτασης του μετρό προς την Καλαμαριά είναι προϋπολογισμού 425 εκατ. ευρώ, έχει μήκος 4,8 χιλιομέτρων και περιλαμβάνει την κατασκευή πέντε νέων σταθμών (Νομαρχία, Καλαμαριά, Αρετσού, Νέα Κρήνη και Μίκρα).

Το ΥΠΕΧΩΔΕ εκτιμά πως, αν δεν υπάρξουν εμπλοκές με ενστάσεις και προσφυγές, η διαδικασία επιλογής αναδόχου είναι δυνατόν να ολοκληρωθεί σε περίπου έναν χρόνο (στα μέσα του 2010) ώστε να ξεκινήσει αμέσως η κατασκευή του έργου.

Έρχονται νέες επεκτάσεις για το μετρό της Αθήνας - Χρηματοδότηση μέσω συμβάσεων παραχώρησης;

Εν τω μεταξύ, το προσεχές διάστημα και εφόσον δεν υπάρξουν πολιτικές εξελίξεις που θα ανατρέψουν τα σχέδια του ΥΠΕΧΩΔΕ, αναμένεται να κληθούν να υποβάλουν οικονομικές προσφορές οι έξι κοινοπραξίες που συμμετέχουν στον διαγωνισμό για την επέκταση της γραμμής 3 του μετρό από το Χαϊδάρι στον Πειραιά, προϋπολογισμού 515 εκατ. ευρώ.

Τη σύμβαση διεκδικούν οι κοινοπραξίες Άκτωρ - Τέρνα, J&P Άβαξ - Ghella - Alstom Transport, ΑΕΓΕΚ Κατασκευαστική - Impregilo - Seli - Ansaldo, FCC - Alpine Bau, Μοχλός - Dragados και η Μηχανική.

Εξάλλου, εντός των επόμενων ημερών ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ κ. Γιώργος Σουφλιάς αναμένεται να ανακοινώσει τις αποφάσεις του υπουργείου για τον τρόπο χρηματοδότησης του έργου κατασκευής της γραμμής 4 του μετρό της πρωτεύουσας (γνωστή ως γραμμή U, η οποία θα συνδέσει την Πετρούπολη και το Γαλάτσι μέσω του κέντρου της Αθήνας με το Μαρούσι και τη Λυκόβρυση), αλλά και το πρόγραμμα για τις επόμενες επεκτάσεις του δικτύου.

Το πρόγραμμα αυτό, το οποίο έχει ορίζοντα εικοσαετίας, περιλαμβάνει πέντε νέες γραμμές μετρό και συγκεκριμένα:

• Τη γραμμή που θα ξεκινά από τον Βύρωνα και το Παγκράτι και θα φτάνει στα Πατήσια, στη Νέα Φιλαδέλφεια και στα Άνω Λιόσια.

• Τη γραμμή που θα συνδέει το Χαλάνδρι και την περιοχή Γκύζη με την Καλλιθέα και την Πειραϊκή Χερσόνησο.

• Τη γραμμή που θα ενώνει το Θησείο και την Πέτρου Ράλλη με το Κερατσίνι και το Πέραμα.

• Τη γραμμή που θα συνδέει απευθείας το Χαϊδάρι και τη Λεωφόρο Καβάλας με τη Νέα Σμύρνη και τον Άλιμο.

Μ΄΄ια γραμμή που θα είναι κυκλική και θα συνδέει μεταξύ τους όλες τις υπόλοιπες γραμμές του μετρό.

Σύμφωνα με το ΥΠΕΧΩΔΕ, στα έργα των επεκτάσεων του μετρό πρόκειται να δοθεί η μερίδα του λέοντος από τα κοινοτικά και εθνικά κονδύλια τα επόμενα χρόνια.

Πάντως, πληροφορίες αναφέρουν πως για τη χρηματοδότηση των έργων επεκτάσεων του μετρό έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον μεγάλες τεχνικές εταιρίες, οι οποίες θα ήθελαν να αναλάβουν την υλοποίηση αυτών των υποδομών μέσω συμβάσεων παραχώρησης. Μάλιστα, οι ίδιες πληροφορίες κάνουν λόγο για σχετικές προτάσεις που έχουν ήδη γίνει προς το υπουργείο εκ μέρους κατασκευαστικών ομίλων.

[email protected]



ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v