Στα 163,1 εκατ. ευρώ ανήλθαν τα κέρδη του ομίλου του ΟΤΕ για το τρίτο τρίμηνο του έτους, από 201,3 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περυσινή περίοδο, σημειώνοντας κάμψη 18,9%.
Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση, πτώση κερδών 18% έως τα 164,8 εκατ. ευρώ ανέμεναν οι συγκλίνουσες προβλέψεις των αναλυτών να εμφανίσει για το τρίτο τρίμηνο ο ΟΤΕ, σύμφωνα με σχετική δημοσκόπηση του πρακτορείου Reuters.
Στο 9μηνο του 2009 τα καθαρά κέρδη διαμορφώθηκαν σε 434,5 εκατ. ευρώ από 501,7 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας υποχώρηση 13,4%.
Σχολιάζοντας τα αποτελέσματα του τριμήνου, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου ΟΤΕ κ. Παναγής Βουρλούμης σημείωσε τα εξής: "Ο όμιλός μας είχε συγκριτικά καλές επιδόσεις κατά το γ΄ τρίμηνο του 2009, κατά το οποίο η οικονομική κρίση που είχε επηρεάσει τις χώρες της βορειοδυτικής Ευρώπης στην αρχή του έτους, χτύπησε ιδιαίτερα τις οικονομίες των χωρών της νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Σε αυτές τις αντίξοες συνθήκες, πολλές φορές μάλιστα και εν τω μέσω βιαστικών και απρόβλεπτων ρυθμιστικών και ανταγωνιστικών κινήσεων, οι εταιρίες του ομίλου μας σημείωσαν σημαντικά καλύτερες επιδόσεις από αυτές του ανταγωνισμού σε όλες τις αγορές δραστηριοποίησής τους, ενώ ταυτόχρονα προστάτευσαν το περιθώριο κερδοφορίας τους. Καθότι είναι ιδιαίτερα δύσκολο στις παρούσες συνθήκες να έχουμε βελτίωση στον τομέα τον εσόδων, αναγκαστικά πρέπει να επικεντρώσουμε την προσοχή μας και να επιταχύνουμε τους ρυθμούς μας στον τομέα της μείωσης του κόστους.
Στις δραστηριότητες σταθερής τηλεφωνίας Ελλάδος ο δείκτης κόστους προσωπικού προς έσοδα απέχει σημαντικά από εκείνον των άλλων ευρωπαϊκών τηλεπικοινωνιακών εταιριών. Για το 2009 οι ενέργειές μας μέχρι τώρα, σε συνδυασμό με τον αυστηρό έλεγχο του κόστους σε όλο το εύρος δραστηριοτήτων του ομίλου, θα μας επιτρέψουν να επιτύχουμε τον στόχο μας για περιθώριο λειτουργικής κερδοφορίας παραπλήσιο με αυτό του προηγουμένου έτους".
Όπως επισημαίνεται από την εταιρία, στο τρίτο τρίμηνο οι δραστηριότητες του ομίλου επηρεάστηκαν από τις επιδεινούμενες οικονομικές συνθήκες σε όλες τις χώρες στις οποίες δραστηριοποιείται.
Παρά τις αντίξοες αυτές συνθήκες, κατά το γ΄ τρίμηνο του 2009 η μείωση του κύκλου εργασιών σε επίπεδο ομίλου συγκρατήθηκε στο 7,4%. Σε συγκρίσιμη βάση (εξαιρουμένων των εσόδων της θυγατρικής Cosmofon, την οποία ο όμιλος έπαψε να ενοποιεί στο β΄ τρίμηνο 2009) η μείωση ήταν της τάξης του 6,4%. Η διοίκηση πιστεύει πως οι εταιρίες του ομίλου, ιδιαίτερα στην κινητή τηλεφωνία, ξεπέρασαν τον ανταγωνισμό στις αντίστοιχες αγορές δραστηριοποίησης.
Σε ενοποιημένη βάση η μείωση αυτή στα έσοδα προέρχεται σχεδόν ισομερώς από τις δραστηριότητες σταθερής τηλεφωνίας, κινητής τηλεφωνίας και από τις χαμηλότερες πωλήσεις εξοπλισμού. Σημαντικό μέρος της συνολικής μείωσης των εσόδων αποδίδεται στις μειώσεις τιμών ή τελών τερματισμού που επέβαλαν οι ρυθμιστικές αρχές στις κλήσεις προς κινητό τηλέφωνο, στις μισθωμένες γραμμές και στις υπηρεσίες διασύνδεσης.
Επιπλέον, τα λειτουργικά έξοδα του ομίλου εξαιρουμένων των αποσβέσεων, κατά το γ΄ τρίμηνο του 2009, μειώθηκαν 7,1% και ανήλθαν στα 945,8 εκατ. ευρώ. Η πτώση οφείλεται κυρίως στο μειωμένο κόστος του τηλεπικοινωνιακού εξοπλισμού και στις χαμηλότερες χρεώσεις από τους εγχώριους τηλεπικοινωνιακούς παρόχους ως αποτέλεσμα της μείωσης των τελών τερματισμού στην κινητή τηλεφωνία.
Οι αποσβέσεις του ομίλου μειώθηκαν κατά 5,2% σε 278,0 εκατ. το γ΄ τρίμηνο του 2009, σε παρεμφερή επίπεδα με την πτώση που καταγράφηκε στο πρώτο μισό του έτους.
Τα λειτουργικά κέρδη του ομίλου στο γ΄ τρίμηνο του 2009 ανήλθαν σε 293,0 εκατ., μειωμένα κατά 10,4% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2008.
Τα λειτουργικά κέρδη του ομίλου προ αποσβέσεων (προσαρμοσμένο EBITDA) μειώθηκαν κατά 8,3% σε 572,2 εκατ. κατά το γ΄ τρίμηνο του 2009. Το περιθώριο προσαρμοσμένου EBITDA ανήλθε σε 37,7%, 0,4 μονάδα χαμηλότερα από το γ΄ τρίμηνο του 2008, καθώς η βελτίωση στις δραστηριότητες της κινητής τηλεφωνίας δεν κατάφερε να αντισταθμίσει το χαμηλότερο περιθώριο στις δραστηριότητες σταθερής τηλεφωνίας στην Ελλάδα και στη Ρουμανία.
Τα καθαρά κέρδη του ομίλου ΟΤΕ διαμορφώθηκαν στα 163,1 εκατ. συγκριτικά με 201,3 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο τρίμηνο του 2008, όταν ο ΟΤΕ κατέγραψε κέρδος ύψους 17 εκατ. από την πώληση της συμμετοχής του στο μετοχικό κεφάλαιο εταιρίας ανάπτυξης ακινήτων.
Παράλληλα, οι χρηματορροές του ομίλου από λειτουργικές δραστηριότητες μειώθηκαν κατά 35,2% σε σχέση με το γ΄ τρίμηνο του 2008 και ανήλθαν σε 296,2 εκατ. Η πτώση οφείλεται κυρίως σε υψηλότερες πληρωμές προγραμμάτων εθελούσιας αποχώρησης καθώς και φόρων. Στο γ΄ τρίμηνο του 2009 ο ΟΤΕ επιβαρύνθηκε με πληρωμές περίπου 95 εκατ. που σχετίζονται με τα προαναφερθέντα προγράμματα πρόωρης αποχώρησης στη σταθερή τηλεφωνία Ελλάδος. Το αντίστοιχο ποσό για το γ΄ τρίμηνο του 2008 ήταν περίπου 12 εκατ. ευρώ.
Οι χρηματορροές του ομίλου για το τρίμηνο περιλαμβάνουν επίσης την πληρωμή φόρου ύψους 30,3 εκατ., που σχετίζεται με το ετήσιο μέρισμα θυγατρικών του ΟΤΕ.
Οι επενδύσεις σε πάγια περιουσιακά στοιχεία το γ΄ τρίμηνο του 2009 μειώθηκαν κατά 13,7% σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2008, και διαμορφώθηκαν στα 196,2 εκατ. Η πτώση αυτή οφείλεται κυρίως στις μειωμένες επενδύσεις σε πάγια στις δραστηριότητες σταθερής στην Ελλάδα αλλά και στις δραστηριότητες της κινητής τηλεφωνίας. Οι επενδύσεις σε πάγια περιουσιακά στοιχεία της ΟΤΕ ΑΕ, της RomΤelecom και των εταιριών κινητής τηλεφωνίας ανήλθαν σε 78,7 εκατ. ευρώ, σε 26,6 εκατ. και σε 83,3 εκατ. αντίστοιχα.
Στις 30 Σεπτεμβρίου 2009, ο συνολικός δανεισμός του ομίλου ανήλθε σε 5.998,1 εκατ., μειωμένος κατά 0,8% από το τέλος του 2008, ενώ ο καθαρός δανεισμός διαμορφώθηκε στα 4,362 εκατ., μειωμένος κατά 3,4% από το τέλος του 2008 (συμπεριλαμβάνοντας και τις επενδύσεις σε κρατικά ομόλογα). Στο τρίτο τρίμηνο του έτους ο ΟΤΕ ρευστοποίησε το σύνολο των κρατικών ομολόγων που είχε στη διάθεσή του έναντι 291 εκατ. Ο καθαρός δανεισμός του ομίλου αυξήθηκε κατά μόλις 261, 6 εκατ. από το τέλος Ιουνίου 2009 (συμπεριλαμβάνοντας και τις επενδύσεις σε κρατικά ομόλογα) παρά την πληρωμή του μερίσματος ύψους 367 εκατ. την ίδια χρονική περίοδο, λόγω των ισχυρών ταμειακών ροών του τριμήνου που ξεπερνούν τα 105 εκατ. ευρώ.
H διοίκηση δεν σκοπεύει να αναχρηματοδοτήσει το ομόλογο κυμαινόμενου επιτοκίου υπολειπόμενου ύψους 571,9 εκατ., που λήγει τον Νοέμβριο 2009, και πρόκειται να το αποπληρώσει από τα διαθέσιμα μετρητά.
ΣΤΑΘΕΡΗ ΤΗΛΕΦΩΝΙΑ ΕΛΛΑΔΟΣ - ΟΤΕ Α.Ε.
Ο ρυθμός απώλειας των γραμμών PSTN και ISDN του ΟΤΕ συγκρατήθηκε, σε σύγκριση με το β΄ τρίμηνο του 2009 ως αποτέλεσμα της έγκρισης των ελκυστικών οικονομικών προγραμμάτων ομιλίας από τη ρυθμιστική αρχή και της διάθεσής τους τον Αύγουστο 2009. Η εταιρία αξιοποίησε τη διάθεση των νέων προϊόντων στην αγορά με διαφημιστικές ενέργειες και εμπορικές πρωτοβουλίες.
Η μείωση της απώλειας πελατών επιτεύχθηκε παρά τη ραγδαία ανάπτυξη της υπηρεσίας χονδρικής μίσθωσης γραμμών (WLR), με πελάτες που ανήλθαν σε σχεδόν 30.000 στο τέλος του τριμήνου. Πέρα από τα νέα προϊόντα που συνδυάζουν χρόνο ομιλίας με το μηνιαίο πάγιο, η αποδοχή των υφιστάμενων οικονομικών προγραμμάτων του ΟΤΕ διατηρήθηκε, καθώς περισσότεροι από 38% των πελατών ADSL Conn-x επιλέγουν προγράμματα Conn-x Talk.
Κατά τη διάρκεια του τριμήνου ο ΟΤΕ επέκτεινε ταχύτατα τη διαθεσιμότητα της υπηρεσίας συνδρομητικής τηλεόρασης σε 21 νέες αστικές περιοχές σε όλη τη χώρα. Τον Σεπτέμβριο ο ΟΤΕ ανακοίνωσε ότι η υπηρεσία Conn-x ΤV είναι διαθέσιμη και για ευρυζωνικές συνδέσεις ταχύτητας 2Μbps, επιτρέποντας σε περισσότερους πελάτες ADSL του ΟΤΕ πρόσβαση σε υπηρεσίες IPTV.
Στο τέλος Σεπτεμβρίου 2009 η συνολική αγορά ADSL στην Ελλάδα έφθασε τα 2 εκατ. συνδρομητές από 1,5 εκατ., έναν χρόνο πριν. Ενώ η ελληνική αγορά ευρυζωνικών συνδέσεων αναπτύχθηκε με χαμηλούς ρυθμούς το τρίμηνο, με μόλις 88.000 καθαρές νέες ευρυζωνικές συνδέσεις, η επίδοση του ΟΤΕ στο σύνολο αυτό των νέων συνδέσεων αυξήθηκε σε σύγκριση με τα προηγούμενα τρίμηνα. Για πρώτη φορά, η συνδρομητική βάση του ΟΤΕ σε υπηρεσίες ADSL ξεπέρασε το 1 εκατομμύριο πελάτες.
Τον Οκτώβριο ο ΟΤΕ διέθεσε ένα προϊόν που συνδυάζει ευρυζωνικό Ιnternet και ομιλία με συνολική τιμή μόνο 43,90 ευρώ συμπεριλαμβανομένου του παγίου της τηλεφωνικής γραμμής PSTN. Το συγκεκριμένο αυτό προϊόν επιτρέπει στον ΟΤΕ να διατηρήσει ισχυρή παρουσία σε ένα δύσκολο περιβάλλον αγοράς δεδομένου ότι ανταποκρίνεται τιμολογιακά σε ανταγωνιστικές προτάσεις.
Για τους επιχειρησιακούς πελάτες, που αποτελούν μια αγορά με αυξημένο ανταγωνισμό, ιδιαίτερα στις υπηρεσίες φωνής και connectivity, o OTE προάσπισε το μερίδιό του επιτυχώς και έκανε σημαντικό άνοιγμα στην αγορά των υπηρεσιών δεδομένων. Η εταιρία επικεντρώθηκε επίσης στην ισχυροποίηση της θέσης της στην αγορά μικρομεσαίων επιχειρήσεων με εξειδικευμένα πακέτα ομιλίας, καθώς και το πακέτο Conn-x@work Start up που συνδυάζει υπηρεσίες ADSL και παρουσία στο Διαδίκτυο.
Κατά το γ΄ τρίμηνο του 2009, τα έσοδα από μηνιαία πάγια τέλη συνέχισαν να μειώνονται, ως αποτέλεσμα της απώλειας γραμμών PSTN. Ο ρυθμός μείωσης των εσόδων από κλήσεις σταθερό προς κινητό μειώθηκε κατά 20,7%, κυρίως λόγω των σημαντικών μειώσεων στα τέλη διασύνδεσης από σταθερό ή κινητό πρός κινητό που είχαν εφαρμοστεί στις αρχές του έτους. Αντίθετα, τα έσοδα της διεθνούς τηλεφωνίας παρουσίασαν σχετική βελτίωση σε σχέση με τα περασμένα τρίμηνα.
Τα έσοδα από υπηρεσίες ADSL αυξήθηκαν σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό τρίμηνο, ακολουθώντας την αυξητική τάση της πελατειακής βάσης. Τα έσοδα από υπηρεσίες LLU συνέχισαν να αυξάνονται, ως αποτέλεσμα της συνεχιζόμενης αύξησης των τοπικών βρόχων, σε βραδύτερο όμως ρυθμό.
Τα έσοδα από τέλη διασύνδεσης μειώθηκαν κατά το γ΄ τρίμηνο του 2009, κυρίως λόγω της μειωμένης κίνησης στη χονδρική και των μειώσεων στα τέλη χονδρικής που επιβλήθηκαν κατά το β΄ τρίμηνο του 2009. Τα έσοδα από μισθωμένες γραμμές μειώθηκαν στο τρίμηνο, οι πωλήσεις τηλεπικοινωνιακού εξοπλισμού μειώθηκαν κατά 25,7% και τα έσοδα από παροχή υπηρεσιών μειώθηκαν επίσης σε ποσοστό 21,3%.
Τα λειτουργικά έξοδα μειώθηκαν κατά 4,7% σε σύγκριση με το γ΄ τρίμηνο του 2008, φθάνοντας τα 536,2 εκατ., κυρίως λόγω της μείωσης στις πληρωμές προς εγχώριους παρόχους και τις μειωμένες πωλήσεις τηλεπικοινωνιακού εξοπλισμού. Τα έξοδα μισθοδοσίας (συμπεριλαμβανομένων των προβλέψεων για αποζημιώσεις συνταξιοδοτήσεων και λογαριασμό νεότητας) αυξήθηκαν κατά 6,6% στα 196,2 εκατ., λόγω αυξήσεων στη μισθοδοσία μέσω της συλλογικής σύμβασης.
Το προσωπικό της σταθερής τηλεφωνίας στην Ελλάδα μειώθηκε κατά 5,5% στο τέλος του τριμήνου, σε σχέση με τον Σεπτέμβριο του 2008, ως αποτέλεσμα του προγράμματος εθελούσιας αποχώρησης 600 εργαζομένων. Παρ' όλα αυτά, η μισθοδοσία του τριμήνου δεν αντανακλά τη μείωση του προσωπικού καθώς οι εργαζόμενοι που συμμετέχουν στο εν λόγω πρόγραμμα δεν αποχώρησαν πριν από τον Σεπτέμβριο.
Τα λοιπά λειτουργικά έξοδα μειώθηκαν κατά 7,2% στο γ΄ τρίμηνο. Τα αυξημένα κόστη επισκευών και συντήρησης, οι αυξημένες αμοιβές και παροχές τρίτων καθώς και τα έξοδα προβολής και διαφήμισης μετριάστηκαν από χαμηλότερες προβλέψεις για επισφαλείς απαιτήσεις.
ΚΙΝΗΤΗ ΤΗΛΕΦΩΝΙΑ
Το γ΄ τρίμηνο η COSMOTE συνέχισε να επεκτείνει την ηγετική της θέση στην Ελλάδα και να ενισχύει το μερίδιο εσόδων της στη Ρουμανία, καταγράφοντας λειτουργικές επιδόσεις σημαντικά υψηλότερες από την αγορά.
Οι προκλήσεις από το περιβάλλον που ήταν εμφανείς από το α΄ εξάμηνο συνεχίστηκαν και το γ΄ τρίμηνο σε όλες τις χώρες παρουσίας του ομίλου, καθώς η παγκόσμια οικονομική συγκυρία έπληξε πλέον τον τελικό καταναλωτή. Η συνεχιζόμενη πτώση των εσόδων στην ελληνική αγορά κινητής τηλεφωνίας από την αρχή της χρονιάς, σε συνδυασμό με τον έντονο ανταγωνισμό στις χρεώσεις καρτοκινητής, που επηρέασε και τη Ρουμανία και την Αλβανία το γ΄ τρίμηνο, οδήγησαν στη μείωση των συνολικών εσόδων κατά 7,8% (προσαρμοσμένα για την πώληση της Cosmofon).
Τα έσοδα από υπηρεσίες, στα 674,7 εκατ., μειώθηκαν κατά 5,6% συγκριτικά με το γ΄ τρίμηνο του 2008 (προσαρμοσμένα για την Cosmofon), ενώ τα προσαρμοσμένα έσοδα εξερχόμενης κίνησης μειώθηκαν σε ποσοστό 1,8% στο τρίμηνο.
Καθώς τα έξοδα μειώθηκαν κατά 12,3%, η κερδοφορία EBITDA του ομίλου σημείωσε πτώση 5,6% στο τρίμηνο (4% εξαιρουμένης της Cosmofon). Χάρη στον αυστηρό έλεγχο των εξόδων για το δίκτυο, των διοικητικών εξόδων και των εξόδων διανομής αλλά και στη μείωση των εξόδων διασύνδεσης, το περιθώριο EBITDA ενισχύθηκε κατά 170 μονάδες βάσης.
Στο τέλος Οκτωβρίου 2009, η COSMOTE ολοκλήρωσε την εξαγορά της Telemobil (Zapp) στη Ρουμανία, όπως είχε ανακοινώσει το β΄ τρίμηνο. Η εξαγορά αυτή θα επιτρέψει στην COSMOTE Ρουμανίας να προσφέρει στην ολοένα και μεγαλύτερη πελατειακή της βάση ευρυζωνικές υπηρεσίες κινητής και υπηρεσίες 3G, επωφελούμενη από τη ραγδαία αυξανόμενη ζήτηση που παρουσιάζουν στη Ρουμανία. Επιπλέον, θα αποκτήσει πρόσβαση στην πελατειακή βάση της Zapp, ενισχύοντας δυναμικά τις προοπτικές της και στον τομέα των εταιρικών πελατών.
H πελατειακή βάση της COSMOTE ενισχύθηκε 18,8% συγκριτικά με το τέλος Σεπτεμβρίου 2008 (εξαιρουμένων των πελατών της Cosmofon), ενώ οι καθαρές νέες συνδέσεις για το τρίμηνο ανήλθαν σε 725.000 περίπου, με τη συνολική πελατειακή βάση του ομίλου να διαμορφώνεται σε 21,4 εκατομμύρια. Η COSMOTE εξακολουθεί να προσελκύει την πλειονότητα των νέων συνδέσεων στην Ελλάδα και στη Ρουμανία, θέτοντας τις βάσεις για ανάπτυξη που συνεχίζει να ξεπερνά τις τάσεις της κάθε επιμέρους αγοράς.
Ελλάδα - COSMOTE
Το γ΄ τρίμηνο του 2009, η COSMOTE Ελλάδας συνέχισε να ενισχύει και το μερίδιο αγοράς και το μερίδιο εσόδων της, προσελκύοντας 271.000 καθαρές νέες συνδέσεις. Το σύνολο των πελατών της ανήλθε σε 9,1 εκατ., αυξημένο κατά 22,3% σε σχέση με το γ΄ τρίμηνο του 2008, κυρίως χάρη στην αύξηση των πελατών καρτοκινητής. Συνεχίζοντας την τάση των προηγούμενων 7 τριμήνων, η COSMOTE προσέλκυσε την πλειονότητα των καθαρών νέων συνδέσεων στην αγορά.
Η επιπλέον ενίσχυση της πελατειακής βάσης της COSMOTE, που ξεπέρασε κατά πολύ τον ανταγωνισμό, υπήρξε καθοριστικός παράγοντας για τις δυναμικές επιδόσεις της εταιρίας σε σχέση με την αγορά. Εκτιμάται ότι για το σύνολο της αγοράς κινητής τα έσοδα από υπηρεσίες το γ΄ τρίμηνο μειώθηκαν κατά περισσότερο από 13%, καταγράφοντας την πιο αρνητική επίδοση έως σήμερα.
Η πτώση αυτή οφείλεται στη μείωση των τελών διασύνδεσης (α΄ τρίμηνο), των τελών περιαγωγής και τις μειούμενες τιμολογιακές χρεώσεις, αλλά και στη συνεχιζόμενη πτώση στην ιδιωτική κατανάλωση. Σε αυτό το τοπίο που έχει διαμορφωθεί, η COSMOTE κατόρθωσε να συγκρατήσει τη μείωση των εσόδων από υπηρεσίες στο 5,6%, κερδίζοντας σημαντικό μερίδιο στα συνολικά έσοδα της αγοράς.
Το γ΄ τρίμηνο, τα συνολικά έσοδα της εταιρίας ενισχύθηκαν κατά 2%, σε 507,9 εκατ., ενώ τα έσοδα από εξερχόμενη κίνηση μειώθηκαν μόλις σε ποσοστό 0,3%. Η μείωση των εσόδων από υπηρεσίες οφείλεται κυρίως στην πτώση των εσόδων από εισερχόμενη κίνηση κατά 21%, λόγω της μείωσης των τελών τερματισμού και ενίσχυσης της κίνησης εντός δικτύου, αλλά και της μείωσης των εσόδων περιαγωγής σε ποσοστό 26%.
Εκτός από τους συνδρομητές φωνής, η COSMOTE έρχεται πρώτη -και με διαφορά- και στην προσέλκυση νέων πελατών κινητού ευρυζωνικού Ιnternet, με την πελατειακή της βάση σε αυτόν τον τομέα να ενισχύεται σταθερά.
Ο δείκτης μικτού AMOU, στα 222 λεπτά, αυξήθηκε κατά 20,7% για το εννεάμηνο του 2009, συνεχίζοντας την τάση των προηγούμενων τριμήνων και οδηγούμενος κυρίως από το AMOU της καρτοκινητής που αυξήθηκε 70% περίπου λόγω των επιθετικών προσφορών για κίνηση εντός δικτύου.
Ο δείκτης μικτού ARPU για το εννεάμηνο του 2009 διαμορφώθηκε σε 19 ευρώ μειωμένος κατά περίπου 22% σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα, ως αποτέλεσμα κυρίως της μείωσης του ARPU καρτοκινητής. Η μικρή πτώση στο ARPU συμβολαίων οφείλεται κυρίως στη μείωση των τελών εισερχόμενης κίνησης, καθώς και στην ανταπόκριση των πελατών στις προσφορές ευρυζωνικών υπηρεσιών, όπου το ARPU είναι σε γενικές γραμμές χαμηλότερο.
Η κερδοφορία EBITDA μειώθηκε 5,4% το γ΄ τρίμηνο του 2009, σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό, ως αποτέλεσμα τόσο των μειωμένων εσόδων από υπηρεσίες, κυρίως στην περιαγωγή και στα τέλη διασύνδεσης, όσο και των αυξημένων εμπορικών εξόδων. Η αύξηση των τελευταίων αντισταθμίστηκε από τη συγκράτηση στα κόστη του τηλεπικοινωνιακού δικτύου και τη μείωση των γενικών και διοικητικών εξόδων.
Ως αποτέλεσμα, το περιθώριο EBITDA μειώθηκε κατά 3,2 μονάδες στο 40,9% για το γ΄ τρίμηνο, λόγω και της αλλαγής διαχείρισης των πωλήσεων συσκευών από τη ΓΕΡΜΑΝΟΣ σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά.
Αλβανία - AMC
Κατά το γ΄ τρίμηνο του 2009, η AMC πρόσθεσε περίπου 227.000 καθαρές νέες συνδέσεις, με την πελατειακή της βάση να διαμορφώνεται στο τέλος του τριμήνου σε 1,8 εκατομμύριο περίπου, αυξημένη κατά 33,2% σε σχέση με το γ΄ τρίμηνο του 2008.
Τα έσοδα της AMC και ο δείκτης μικτού ARPU συνέχισαν να πιέζονται κυρίως λόγω της επίδρασης στις τιμές χονδρικής και λιανικής από τις ρυθμίσεις που επιβλήθηκαν και τον αυξημένο ανταγωνισμό. Το περιθώριο EBITDA της AMC, ως αποτέλεσμα, μειώθηκε κατά 9,5 ποσοστιαίες μονάδες, στο 57,9%. Βουλγαρία - GLOBUL
Το γ΄ τρίμηνο του 2009, η GLOBUL αύξησε τους συνδρομητές συμβολαίου κατά 3,2% σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο, με τους πελάτες συμβολαίου της εταιρίας να ανέρχονται πλέον σε περισσότερους από 2,1 εκατομμύρια, αποτελώντας το 52% της πελατειακής της βάσης. Οι πελάτες καρτοκινητής μειώθηκαν 5,8% από το τέλος του γ΄ τριμήνου του 2008. Η συνολική πελατειακή βάση της εταιρίας στο τέλος Σεπτεμβρίου διαμορφώθηκε σε περίπου 4 εκατομμύρια.
Ο κύκλος εργασιών της παρουσίασε μείωση 8,1% και τα έσοδα από υπηρεσίες 13%, αντικατοπτρίζοντας κυρίως την πτώση των εσόδων από την καρτοκινητή και από τις υπηρεσίες περιαγωγής.
Η κερδοφορία EBITDA της GLOBUL μειώθηκε 4,4% το γ΄ τρίμηνο, ενώ το περιθώριο EBITDA ενισχύθηκε κατά 1,8 μονάδα και διαμορφώθηκε στο 46,5%.
Ο δείκτης μικτού AMOU της GLOBUL για το εννεάμηνο του 2009 ανήλθε σε 117 λεπτά, αυξημένος 7% περίπου σε σχέση με το 2008, ως αποτέλεσμα της ενίσχυσης του AMOU καρτοκινητής (+25% περίπου) και των πελατών συμβολαίου. Ο δείκτης μικτού ARPU, στα 9 ευρώ, μειώθηκε 7% περίπου από πέρυσι, αν και επηρεάστηκε θετικά από την αύξηση του ποσοστού των πελατών συμβολαίου της GLOBUL.
Ρουμανία - COSMOTE Ρουμανίας
Η COSMOTE Ρουμανίας ενίσχυσε περισσότερο την πελατειακή της βάση, το μερίδιο αγοράς της, τα έσοδα και την κερδοφορία EBITDA. Ο κύκλος εργασιών της εταιρείας το γ΄ τρίμηνο αυξήθηκε κατά 24% σε 107,4 εκατ., ενώ τα έσοδα από υπηρεσίες παρουσίασαν βελτίωση 14,7% σε σχέση με την εκτιμώμενη πτώση της ρουμανικής αγοράς κινητής κατά περίπου 20% (χωρίς την COSMOTE). Η κερδοφορία EBITDA ενισχύθηκε 45% περίπου, ενώ το περιθώριο EBITDA στο 17,8% αυξήθηκε κατά 250 μονάδες βάσης σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο.
Η COSMOTE προσέλκυσε περισσότερες από 269.000 καθαρές νέες συνδέσεις το γ΄ τρίμηνο, διαμορφώνοντας την πελατειακή της βάση σε 6,6 εκατ., με τους πελάτες συμβολαίου να αποτελούν πλέον το 20%. Η επιτυχία αυτή σημειώθηκε παρά τον εντεινόμενο ανταγωνισμό στην καρτοκινητή. Με το μερίδιο αγοράς της να ξεπερνά ήδη το 23%, η COSMOTE Ρουμανίας δίνει έμφαση στην επιπλέον ενίσχυση των δυναμικών της επιδόσεων.
Ο δείκτης μικτού ARPU διαμορφώθηκε σε 5,1 ευρώ για το εννεάμηνο του 2009, παρουσιάζοντας σαφείς τάσεις σταθεροποίησης συγκριτικά με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο, ενώ τα έσοδα από υπηρεσίες αυξήθηκαν περίπου 15% στο γ΄ τρίμηνο.
ΓΕΡΜΑΝΟΣ
Το γ΄ τρίμηνο του 2009 η ΓΕΡΜΑΝΟΣ συνεισέφερε 502.000 καθαρές νέες συνδέσεις σε επίπεδο ομίλου COSMOTE, που αναλογούν στο σύνολο των καθαρών νέων συνδέσεων σε όλες τις χώρες (εκτός της Αλβανίας). Ο ρόλος της ΓΕΡΜΑΝΟΣ υπήρξε καταλυτικός για την ενίσχυση των μεριδίων αγοράς και για τη μεγαλύτερη ανάπτυξη της COSMOTE, ιδίως στην Ελλάδα και στη Ρουμανία.
Οι δραστηριότητες της ΓΕΡΜΑΝΟΣ έχουν στην πλειονότητά τους ενσωματωθεί ήδη στον όμιλο COSMOTE, οδηγώντας σε συνέργιες και οικονομίες κλίμακας. Ο κύκλος εργασιών της ΓΕΡΜΑΝΟΣ το γ΄ τρίμηνο διαμορφώθηκε σε 236 εκατ. και η κερδοφορία EBITDA σε 8,6 εκατ. για την ίδια περίοδο.
ΣΤΑΘΕΡΗ ΤΗΛΕΦΩΝΙΑ ΡΟΥΜΑΝΙΑΣ - ROMTELECOM
Το γ΄ τρίμηνο του 2009 οι επιδόσεις της RomTelecom ήταν ικανοποιητικές δεδομένης της οικονομικής αστάθειας που αντιμετωπίζει η Ρουμανία και των οικονομικών προβλέψεων για τη χώρα, που για το 2009 δείχνουν οικονομική συρρίκνωση σε επίπεδο ΑΕΠ, της τάξης του 8%. Στο πλαίσιο αυτό η εταιρία κατάφερε να περιορίσει τη μείωση στoν κύκλο εργασιών της το γ΄ τρίμηνο του 2009 σε μόλις 6,2%.
Η μείωση των εσόδων το γ΄ τρίμηνο οφείλεται κυρίως στην πτώση 15% στα έσοδα από παραδοσιακές υπηρεσίες τηλεφωνίας, ως αποτέλεσμα του συνδυασμού της μείωσης του ARPU (-10%), καθώς και της απώλειας γραμμών (-5,6%) στο τέλος της περιόδου. Δεδομένου ότι τα τιμολόγια της RomTelecom εκφράζονται σε ευρώ και ότι τα περισσότερα έσοδα (ύψους 60% στο γ΄ τρίμηνο) της εταιρίας βασίζονται σε πάγιες συνδρομές, η RomTelecom διαθέτει αποτελεσματική ασπίδα απέναντι στη διακύμανση του τοπικού νομίσματος και της χαμηλότερης χρήσης.
Η στρατηγική της RomΤelecom αποσκοπεί στο να αντισταθμίσει την απώλεια των εσόδων στη σταθερή τηλεφωνία, κερδίζοντας μερίδιο αγοράς σε νέους αναπτυσσομένους τομείς, όπως η ευρυζωνικότητα και οι υπηρεσίες δορυφορικής τηλεόρασης. Η εταιρία στοχεύει στην αύξηση των πηγών εσόδων από διάφορες υπηρεσίες (PSTN, ADSL, TV), μετριάζοντας έτσι τις συνέπειες από τη μείωση εσόδων από τους πελάτες της παραδοσιακής τηλεφωνίας.
Αυτή η στρατηγική έχει αποδειχθεί επιτυχής, καθώς η RomTelecom αύξησε σε ποσοστό 7% το σύνολο των διακριτών συνδρομητών των υπηρεσιών (RGUs) συγκριτικά με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2008 (4,4 εκατομμύρια διακριτοί συνδρομητές υπηρεσιών κατά το γ΄ τρίμηνο του 2009 έναντι 4,1 εκατ. διακριτών συνδρομητών κατά το αντίστοιχο διάστημα του 2008).
Ως αποτέλεσμα αυτών των προσπαθειών, οι απώλειες συνδρομητών περιορίστηκαν σε μόλις 2% το τελευταίο τρίμηνο. Οι πελάτες ADSL αυξήθηκαν 32% σε σχέση με το γ΄ τρίμηνο του 2008, ενώ η διείσδυση έφτασε το 27% του συνόλου των συνδρομητών PSTN και τα έσοδα αυξήθηκαν 30%. Αντίστοιχα, ο αριθμός των συνδρομητών δορυφορικής τηλεόρασης αυξήθηκε 49% και ξεπέρασε τις 831.000, οδηγώντας τη διείσδυση στις συνδέσεις PSTN στο 30% και αυξάνοντας τα σχετικά έσοδα κατά 102% σε σχέση με το γ΄ τρίμηνο του 2008.
Επιπροσθέτως, οι προσπάθειες της εταιρίας όσον αφορά στην εξυπηρέτηση εταιρικών πελατών για την κάλυψη των αναγκών μεταφοράς μεγάλου όγκου δεδομένων, με εξειδικευμένα προϊόντα υψηλού περιθωρίου κέρδους, οδήγησε σε αύξηση 20% των συνδέσεων VPN και σε αύξηση 5% των εσόδων από VPN.
Με στόχο την αντιμετώπιση της αυξανόμενης πίεσης στα έσοδα, η RomTelecom προχώρησε σε ενέργειες μείωσης του κόστους. Τα λειτουργικά έξοδα το γ΄ τρίμηνο του 2009 προ αποσβέσεων ήταν χαμηλότερα κατά 6% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2008, με σημαντικές μειώσεις στις υπηρεσίες διασύνδεσης εγχώριων παρόχων (-34%), στο κόστος πωληθέντων (-27%) και στις δαπάνες μισθοδοσίας (-19%). Αντίθετα οι προβλέψεις για επισφαλείς απαιτήσεις αυξήθηκαν κατά 9 εκατ. ευρώ.
Ο αριθμός του προσωπικού τον Σεπτέμβριο του 2009 (10.206) ήταν χαμηλότερος κατά 3% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2008.
Κυρίως λόγω της υποτίμησης του τοπικού νομίσματος (-15% μεταξύ γ΄ τριμήνου 2008 και γ΄ τριμήνου 2009), οι αποσβέσεις μειώθηκαν κατά 11, 5 εκατ. ευρώ σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2008.
Τον Σεπτέμβριο οι οικιακοί και επιχειρησιακοί πελάτες της νέας υπηρεσίας VDSL Ιnternet υψηλών ταχυτήτων (20 - 30 Mbps) ανταποκρίθηκαν στην προσφορά της υπηρεσίας στις 10 πόλεις στις οποίες διατίθενται, ενώ οι συνδέσεις CDMA (90% αυτών είναι mobile broadband) διατήρησαν την ανοδική τους πορεία.
Μια νέα υπηρεσία ΙPTV που βρίσκεται υπό δοκιμαστική διαδικασία, με στόχο να διερευνηθούν οι προτιμήσεις των πελατών, αναμένεται να διατεθεί τον Νοέμβριο, παρέχοντας επιλογές υψηλής ποιότητας.
ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ
Τα έσοδα του ομίλου ΟΤΕ κατά το εννεάμηνο του 2009 επηρεάστηκαν από την επιδείνωση των οικονομικών συνθηκών σε όλες τις χώρες της ΝΑ. Ευρώπης καθώς και από τον έντονο ανταγωνισμό στην κινητή τηλεφωνία.
Παρά τους αρνητικούς αυτούς παράγοντες, που επηρεάζουν πρόσθετα τη δυνατότητα πραγματοποίησης προβλέψεων, η διοίκηση της εταιρίας έχει στόχο να διατηρήσει το προσαρμοσμένο περιθώριο λειτουργικής κερδοφορίας (pro forma ΕΒΙΤDΑ) περίπου στα ίδια επίπεδα με αυτά του προηγουμένου έτους.
Μέχρι να αποσαφηνιστεί η πρόσφατη αναδρομική φορολογία που ανακοίνωσε η κυβέρνηση, η διοίκηση του ΟΤΕ δεν είναι σε θέση να σχολιάσει τις προοπτικές σχετικά με τα καθαρά κέρδη, τις χρηματορροές και το μέρισμα.
* Τα οικονομικά αποτελέσματα του ΟΤΕ δημοσιεύονται στη δεξιά στήλη "Συνοδευτικό Υλικό".