Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

AirFastTickets: Η αλήθεια για το «default»

Παρέμβαση από την AAC στην υπόθεση της AirFastTickets περιπλέκει την κατάσταση. Όλη η αλήθεια για την «αερομαχία» του διεθνούς οργανισμού IATA με τον ελληνικών συμφερόντων όμιλο. Το παρασκήνιο μιας σκληρής διαπραγμάτευσης. Η επίμαχη επιστολή IATA.

AirFastTickets: Η αλήθεια για το «default»

Σε ανακοίνωση της AirFastTickets τη Δευτέρα, με αφορμή τον τρόπο που αναπαράχθηκε στην Ελλάδα δημοσίευμα της έγκυρης βρετανικής ταξιδιωτικής έκδοσης «Travel Weekly», έγινε μεταξύ άλλων λόγος για «υποτιθέμενη κίνηση της ΙΑΤΑ εναντίoν της εταιρείας, για διεκδίκηση καθυστερούμενων πληρωμών ύψους 45 εκατ. ευρώ».

Από την επιστολή της ΙΑΤΑ, ωστόσο, που έχει στη διάθεσή του το Euro2day.gr (δείτε τη στη στήλη Συνοδευτικό Υλικό) γίνεται σαφές πως δεν πρόκειται για «υποτιθέμενη», αλλά για πραγματική κίνηση της ΙΑΤΑ.

Απευθυνόμενη προς αεροπορικές εταιρείες μέλη της, μάλιστα, η ΙΑΤΑ αναφέρει χαρακτηριστικά: «Δυστυχώς, πρέπει να σας ενημερώσουμε πως νωρίτερα σήμερα το πρωί (σ.σ. την Τετάρτη 18 Ιουνίου) αναγκαστήκαμε να θέσουμε το βρετανικό γραφείο (σ.σ. της AirFastTickets) σε κατάσταση default εξαιτίας της αδυναμίας τους να ανταποκριθούν εμπρόθεσμα στις υποχρεώσεις πληρωμής τους (πωλήσεις μηνός Μαΐου)».

Τι σημαίνει, όμως, η κατάσταση default; Η τεχνική ορολογία που χρησιμοποιεί η ΙΑΤΑ από μόνη της διευκολύνει τις παρερμηνείες. Η αλήθεια είναι πως όταν ένα γραφείο τίθεται σε καθεστώς default δεν σημαίνει ότι χρεοκοπεί. Ούτε, όμως, σημαίνει πως όλα είναι όπως πριν. Επί της ουσίας, το ταξιδιωτικό γραφείο (η AirFastTickets στην προκειμένη περίπτωση) δεν μπορεί να εκδίδει η ίδια αεροπορικά εισιτήρια (σε Βρετανία, Ελλάδα και Γερμανία σύμφωνα με όσα αναφέρει η επιστολή της ΙΑΤΑ).

Μπορεί, όμως, να δέχεται κρατήσεις και να πουλάει εισιτήρια από τα συστήματά της, αλλά θα τα προμηθεύεται από άλλα γραφεία τα οποία έχουν την άδεια της ΙΑΤΑ να τα εκδίδουν.

«Για τους καταναλωτές δεν αλλάζει τίποτα. Θα κάνουν κρατήσεις και θα παίρνουν τα εισιτήριά τους όπως πριν στις χαμηλότερες τιμές της αγοράς όπως πάντα», ανέφερε χθες στο Euro2day.gr εκπρόσωπος της AirFastTickets.

Σε ερώτησή μας για το αν σημαίνει κάτι το γεγονός πως δεν θα μπορεί να εκδίδει η ίδια τα εισιτήρια που πουλάει (όσο παραμένει σε κατάσταση default) υποστήριξε πως πρόκειται για καθαρά τεχνικό θέμα που αφορά τις εσωτερικές διαδικασίες λειτουργίες της εταιρείας.

«Αν επικεντρώνεται κανείς στο τεχνικό αυτό ζήτημα, θεωρούμε πως χάνεται η ουσία. Κι αυτή είναι πως για τον καταναλωτή δεν αλλάζει τίποτα». Το γεγονός όμως ότι η εταιρεία θα προμηθεύεται τουλάχιστον για αυτό το διάστημα από τρίτους τα εισιτήρια, αναφέρουν πηγές της αγοράς, θα αυξήσει τα κόστη της.

Το μεγάλο θέμα, ωστόσο, για την AirFastTickets είναι η διαπραγμάτευση που διεξάγεται αυτές τις μέρες μεταξύ αυτής και της ΙΑΤΑ και το αντικείμενό της.

Στην ανακοίνωση της AirFastTickets (φωτ. ο επικεφαλής Ν. Κοκλώνης) αναφέρεται χαρακτηριστικά: «Δεν υφίσταται ληξιπρόθεσμη οφειλή της AirFastTickets σε κανέναν προμηθευτή. Στη Μεγάλη Βρετανία, δραστηριοποιείται θυγατρική εταιρεία της AirFastTickets International. Παρ' όλα αυτά ούτε για εκείνη ούτε για κάποια άλλη εταιρεία του ομίλου υφίστανται οικονομικές εκκρεμότητες, για τις οποίες να έχει περάσει το νόμιμο χρονικό διάστημα τακτοποίησής τους».

Εντελώς διαφορετικά, ωστόσο, περιγράφει την κατάσταση η ΙΑΤΑ στην επιστολή της προς τις αεροπορικές. Σε σχετικό πίνακα, η AirFastTickets εμφανίζεται να κάνει πωλήσεις εισιτηρίων μέσω τεσσάρων γραφείων της, δύο στην Ελλάδα και από ένα σε Βρετανία και Γερμανία. Στον ίδιο πίνακα αναφέρεται πως οι συνολικές πωλήσεις της AirFastTickets το διάστημα από 1η Μαΐου μέχρι 15 Ιουνίου σε Βρετανία, Ελλάδα, Γερμανία ανέρχονταν σε 71,6 εκατ. ευρώ από τα οποία 45 εκατ. ευρώ θεωρούνται «μη διασφαλισμένα ποσά» (amount at risk). Από αυτά τα 13,9 εκατ. ευρώ αφορούν πωλήσεις αεροπορικών εισιτηρίων στη βρετανική αγορά, 22 εκατ. ευρώ στη Γερμανία και 9 εκατ. ευρώ στην Ελλάδα.

Στην πρόσφατη ανακοίνωσή της η AirFastTickets επέμεινε πως οι πωλήσεις της τον Ιούνιο είναι ακόμα μεγαλύτερες και πως τα ταμειακά της διαθέσιμα υπερβαίνουν την αξία των πωλήσεών της.

Σε ερώτηση του Euro2day.gr για το αν η AirFastTickets αμφισβητεί το ποσό που θεωρείται από την ΙΑΤΑ «μη διασφαλισμένο», εκπρόσωπός της επανέλαβε πως δεν υφίσταται ληξιπρόθεσμη οφειλή και πως η εταιρεία κινείται εντός των χρονικών ορίων που απορρέουν από τη σύμβασή της με την ΙΑΤΑ.

Τι ισχύει τελικά; Η απάντηση φαίνεται πως βρίσκεται στον όρο «remittance obligations» (υποχρεώσεις πληρωμής) που αναφέρει στην επιστολή της η ΙΑΤΑ, αιτιολογώντας την αδυναμία της εταιρείας να ανταποκριθεί σε όσα της ζήτησε εμπρόθεσμα.

Το θέμα είναι «τι ζήτησε η ΙΑΤΑ». Πληροφορίες του Euro2day.gr από τη βρετανική και την ελληνική αγορά συγκλίνουν στην εκτίμηση πως το θέμα επικεντρώνεται στη μεγάλη αναπροσαρμογή των εγγυητικών επιστολών που ζήτησε η ΙΑΤΑ από την AirFastTickets εξαιτίας της πολύ μεγάλης αύξησης των πωλήσεών της τον Ιούνιο, η οποία έφθασε το +2.000% όπως επιβεβαίωσε στο Euro2day.gr εκπρόσωπος της εταιρείας.

Αυτό φαίνεται πως είναι το επίμαχο σημείο της διαπραγμάτευσης. Ποιο θα είναι δηλαδή το ύψος των εγγυήσεων που οφείλει να προσκομίσει στην IATA η AirFastTickets και ποιο είναι το χρονικό περιθώριο που έχει στη διάθεσή της για να το κάνει.

Όπως προέκυψε από τη συνομιλία μας με εκπρόσωπο της εταιρείας, η AirFastTickets θεωρεί, ανεπισήμως, υπερβολικό το ύψος των πρόσθετων εγγυήσεων που ζητήθηκαν.

Μιλώντας, ωστόσο, το Euro2day.gr με έμπειρα στελέχη της αγοράς ταξιδιωτικών γραφείων επιβεβαιώθηκε ότι η αναπροσαρμογή των εγγυητικών επιστολών αποτελεί πάγια πρακτική της ΙΑΤΑ κάθε φορά που διαπιστώνεται σημαντική αύξηση πωλήσεων, προκειμένου να ελαχιστοποιηθεί ο κίνδυνος να χάσουν χρήματα οι αεροπορικές.

Το κρίσιμο σημείο είναι πως η ΙΑΤΑ δεν αρκείται απλώς σε εγγυητικές επιστολές ίδιου ύψους με τις πωλήσεις που πραγματοποιήθηκαν. Χρησιμοποιώντας ειδικούς αλγορίθμους όπου συνυπολογίζονται μια σειρά επιμέρους οικονομικά στοιχεία της εκάστοτε εταιρείας, απαιτεί εγγυητικές επιστολές σημαντικά αυξημένες σε σχέση με την αξία των πωλήσεων. Γι’ αυτό και αρκετά ταξιδιωτικά γραφεία προτιμούν να μην εκδίδουν αεροπορικά εισιτήρια ως μέλη της ΙΑΤΑ, αλλά να τα αγοράζουν από τρίτα γραφεία και να τα μεταπωλούν στους πελάτες τους.

Όπως διασταυρώθηκε δεν ήταν η πρώτη φορά που η ΙΑΤΑ ζήτησε από την AirFastTickets πρόσθετες εγγυήσεις καθώς εμφανίζει αλματώδη αύξηση πωλήσεων για περισσότερο από έναν χρόνο. Πάντοτε, όμως, η εταιρεία ανταποκρίθηκε στις απαιτήσεις της ΙΑΤΑ.

Στελέχη της αγοράς ταξιδιωτικών γραφείων και αεροπορικών εταιρειών θεωρούν πως αυτήν τη φορά φαίνεται πως η AirFastTickets δυσκολεύτηκε να το κάνει έγκαιρα καθώς ο όγκος πωλήσεών της είναι πολύ μεγαλύτερος από προηγούμενους μήνες. Το γεγονός αυτό, εξηγούν, αποδεικνύει πως αποτελεί μονόδρομο για την AirFastTickets η αναζήτηση κεφαλαίων προκειμένου να υποστηρίξει τη μελλοντική της ανάπτυξη με υψηλούς ρυθμούς αύξησης πωλήσεων.

Ο εκπρόσωπος της AirFastTickets, πάντως, εμφανίστηκε βέβαιος πως το θέμα που προέκυψε με την ΙΑΤΑ θα διευθετηθεί. «Θεωρούμε πως πρόκειται για ένα καθαρά τεχνικό θέμα που αφορά δύο μεγάλους οργανισμούς οι οποίοι έχουν κάθε συμφέρον να βρουν τον καλύτερο τρόπο για να συνεχίσουν τη συνεργασία τους», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Προειδοποίηση από την AAC προς τα μέλη της

Εν τω μεταξύ, η απόφαση της Διεθνούς Ένωσης Αεροπορικών Εταιρειών (ΙΑΤΑ) να θέσει την AirFastTickets σε καθεστώς default προκαλεί αλυσιδωτές αντιδράσεις.

Η επόμενη κίνηση έγινε από την ένωση των ταξιδιωτικών γραφείων που κατέχουν άδεια ATOL (Air Travel Organisers Licence) της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (Civil Aviation Authority) του Ηνωμένου Βασιλείου για τη διοργάνωση αεροπορικών ταξιδιών.

Σύμφωνα με δημοσίευμα της βρετανικής έκδοσης Travel Weekly, η Ένωση των Εταιρειών που κατέχουν άδεια ATOL (Association of Atol Companies - AAC) εξέδωσε προειδοποίηση προς τα μέλη της αναφέροντας πως κάποια είχαν προσεγγιστεί από την AirFastTickets με σκοπό να της προσφέρουν βοήθεια.

Σε άλλο σημείο της ανακοίνωσης-προειδοποίησης προς τα μέλη της η AAC φέρεται να αναφέρει πως γνωρίζει την ύπαρξη μεγάλου αριθμού παραπόνων από καταναλωτές οι οποίοι εξέδωσαν εισιτήρια μέσω της AirFastTickets τα οποία ακυρώθηκαν στη συνέχεια εντός 24 ωρών, αλλά δεν τους επιστράφηκαν τα χρήματα.

Θα πρέπει, ωστόσο, σε αυτό το σημείο να σημειώσουμε πως στο Ην. Βασίλειο τους τελευταίους μήνες εφαρμόζονται νέες ρυθμίσεις σχετικά με τους όρους έκδοσης αεροπορικών εισιτηρίων από μεμονωμένους καταναλωτές (όχι μέσω γραφείων ταξιδιών δηλαδή). Έτσι, παραμένει αδιευκρίνιστο αν την ώρα που οι καταναλωτές έκαναν κράτηση είχαν πλήρη γνώση των όρων.

Στο κείμενο-προειδοποίηση προς τα μέλη της, πάντως, η AAC φέρεται να αναφέρει: «Ίσως θα έπρεπε να εξετάσετε πόσο σοφό θα ήταν να πουλήσετε (αεροπορικές) θέσεις σε αυτούς (σ.σ. AirFastTickets). Όταν, η άδεια ATOL που κατέχουν τους δίνει τη δυνατότητα να εκδίδουν εισιτήρια για έναν πολύ μικρό αριθμό θέσεων (900), οπότε όλες οι πωλήσεις θα γίνουν μέσω της δική σας άδειας ATOL κι εσείς θα αναλάβετε ολόκληρο το ρίσκο»

Στο δημοσίευμα παρατίθεται δήλωση του Alan Bowen ο οποίος εμφανίζεται νομικός σύμβουλος της AAC. Ο συγκεκριμένος, αναφερόμενος στην επιμονή της AirFastTickets να υποστηρίζει ότι τα ταμειακά της διαθέσιμα υπερκαλύπτουν την αξία των πωλήσεών της, φέρεται να λέει: «Αν έχουν τα χρήματα, τότε γιατί δεν τα πληρώνουν; Αυτή θα πρέπει να είναι μια από τις μεγαλύτερες υποθέσεις default στην ιστορία της ΙΑΤΑ».

Ο ίδιος φέρεται να εγείρει ενστάσεις για το ρυθμιστικό πλαίσιο και τους όρους που επιτρέπουν σε ξένες εταιρείες να διενεργούν συναλλαγές στο έδαφος του Ηνωμένου Βασιλείου.

* Η  πλήρης επιστολή της IATA δημοσιεύεται στη δεξιά στήλη "Συνοδευτικό Υλικό".

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v