Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Από το βάδην στο... τρέξιμο η αγορά αθλητικών ειδών

Επενδύσεις προοιωνίζεται η αύξηση της πίτας. Νοκ άουτ βγάζουν τα εγχώρια δίκτυα multi-brand καταστημάτων και τα δίκτυα boutique των μεγάλων παικτών. Μερίδιο διεκδικούν στην πίτα που μεγαλώνει Βρετανοί, Γάλλοι, Γερμανοί και... Σέρβοι.

Από το βάδην στο... τρέξιμο η αγορά αθλητικών ειδών

Κόντρα στο κλίμα κατήφειας που συντηρεί στο λιανεμπόριο η πτώση της ζήτησης -λόγω ακρίβειας και μεταδοτικότητας της μετάλλαξης Όμικρον-, στην αγορά αθλητικών ειδών επικρατεί κινητικότητα, καταναλωτική και επενδυτική. Οι επιχειρηματίες δηλώνουν αισιόδοξοι και ικανοποιημένοι από τις επιδόσεις των εταιρειών τους, καθώς φαίνεται να είναι από τους ευνοημένους της πανδημίας.

Το 2021 έκλεισε με θετικό πρόσημο για τον κλάδο παρά το κακό finish της χρονιάς, ενώ τείνει να καλύψει τη ζημιά που υπέστη στην προηγούμενη δεκαετή κρίση, όταν συρρικνώθηκε κατά περίπου 30%, κοντά στα 400 εκατ. ευρώ.

Η στροφή των καταναλωτών σε αθλητικά παπούτσια και φόρμες, ρούχα κατάλληλα για περίπατο την περίοδο της καραντίνας, διευρύνεται στο αθλητικό, athleisure και το ανέμελο, casual ντύσιμο. Όλο και περισσότερο οι εργαζόμενοι απομακρύνονται από τα κλασικά ρούχα γραφείου και προτιμούν τα casual και τα sneakers. Έτσι τα μπουφάν και τα τζάκετ έχουν πλέον μεγαλύτερη ζήτηση από τις καμπαρντίνες.

Οι νέες τάσεις αποτυπώνονται στις καλές επιδόσεις των εδραιωμένων παικτών της αγοράς, στην ανάπτυξη των νεοεισερχόμενων αλλά και στην κινητικότητα ξένων επενδυτών που βολιδοσκοπούν ευκαιρίες για εξαγορές στην ελληνική αγορά. Πρόσφατο άλλωστε είναι το deal της βρετανικής JD με την Cosmos Sport. Πήρε το ποσοστό της EOS Capital Partners και απέκτησε τον έλεγχο του 80% της γνωστής αλυσίδας, η οποία συνέχισε να αναπτύσσεται με υψηλούς ρυθμούς το 2021. Φέρεται να ξεπέρασε κατά πολύ τις επιδόσεις του 2020 (όταν ο κύκλος εργασιών της είχε ανέλθει σε περίπου 52 εκατ. ευρώ από 47,5 εκατ. ευρώ το 2019).

Τις επιδόσεις τροφοδότησε η οργανική ανάπτυξη και τα 16 νέα καταστήματα που προστέθηκαν στο δίκτυο, συμπεριλαμβανομένης της ανάπτυξης στην κυπριακή αγορά. Το δίκτυο ξεπερνά τα 65 σημεία, ενώ το 2022 η εταιρεία στοχεύει να προσθέσει περίπου 15 νέα, να προσεγγίσει δηλαδή τον αριθμό νέων καταστημάτων της προηγούμενης χρονιάς. Ήδη άνοιξε την περασμένη Πέμπτη ένα νέο κατάστημα στην Κύπρο, όπου λειτουργεί ήδη 4 σημεία, κεντρική αποθήκη και δύο e-shop, ενώ τέλος Φεβρουαρίου θα εγκαινιάσει το 5ο κατάστημα στη γειτονική χώρα.

Σύμφωνα με τον Μιχάλη Τσικνάκη, CEO της Cosmos Sport, το 2020 ήταν «περίεργη χρονιά», γι’ αυτό προτιμά τη σύγκριση με το 2019. Μιλώντας για τις εξελίξεις στην αγορά το 2021 σημειώνει ότι εξέπληξε θετικά η ανάκαμψη του τουρισμού, που είχε θετικό αντίκτυπο στην ψυχολογία και στην καταναλωτική εμπιστοσύνη.

Πρόκειται για τάσεις που -όπως σημειώνει- συνεχίστηκαν μέχρι και τον Οκτώβριο, καθώς στη συνέχεια, τα μέτρα για τους ανεμβολίαστους, με τους περιορισμούς για τους εισερχόμενους καταναλωτές στα καταστήματα του λιανεμπορίου, ανέκοψαν απότομα τη θετική τάση.

Ο κ. Τσικνάκης εξηγεί ότι το διάστημα εξοικείωσης των καταναλωτών με τους ελέγχους στις εισόδους των καταστημάτων συνέπεσε με την περίοδο της Black Friday. Ως αποτέλεσμα, το εμπορικό γεγονός αποδείχθηκε αδύναμο, με ενδεικτική την πτώση της επισκεψιμότητας στα καταστήματα έως και κατά 50% συγκριτικά με την περίοδο της κανονικότητας. Αναφορικά με το online κανάλι, σημειώνει ότι δεν ενισχύθηκε με την ορμή που αναμενόταν, τουλάχιστον στο μοτίβο της αντίδρασης που ακολουθούσε κατά τις περιόδους των προηγούμενων περιορισμών στα διαδοχικά κύματα της πανδημίας.

Επειδή ο Νοέμβρης αναδεικνύεται ως ο πιο σημαντικός μήνας του χρόνου για τις μεγάλες αλυσίδες, το 2021 είχε κακό finish. Αυτό επιβεβαιώνουν τα στοιχεία από πολλές επιχειρήσεις αθλητικών ειδών που έγραφαν διψήφιο ρυθμό ανάπτυξης στο προηγούμενο διάστημα.

Ενδεικτικά, ο Γιώργος Αλεβίζος, Οικονομικός Διευθυντής του ομίλου Fourlis, επισημαίνει ότι η εκπτωτική περίοδος και το εμπορικό γεγονός της Black Friday μετατοπίζουν πωλήσεις στον Νοέμβριο. Επιβεβαιώνει δε την αποκλιμάκωση της ορμής της αγοράς έκτοτε, λόγω της έξαρσης της πανδημίας με τη μεταδοτικότητα της μετάλλαξης Όμικρον, που οδήγησε σε μείωση της επισκεψιμότητας των καταστημάτων. Σημειώνεται ότι η δραστηριότητα στην Ελλάδα των Intersport και The Athlete’s Foot, που αναπτύσσει ο όμιλος Fοurlis, εμφάνισε αύξηση πωλήσεων 18,2% στο εννεάμηνο του 2021 (με δίκτυο 54 καταστημάτων Intersport στην Ελλάδα και 14 The Athlete’s Foot).

Παρά την επιφυλακτικότητα των καταναλωτών, το τελευταίο διάστημα η δραστηριότητα σε συνδυασμό και με τις επιδόσεις του e-commerce εκτιμάται ότι εξάλειψε τις απώλειες της πανδημίας (το 2020 εμφάνισε μείωση 19,2%).

Eν τω μεταξύ, με τα δύο σήματα ο όμιλος Fοurlis έχει παρουσία στις δύο σημαντικές κατηγορίες καταστημάτων αθλητικών ειδών, εκτός των monobrand που αναπτύσσουν τα brand. Tα performance, αθλητικά κυρίως για σπορ, με την Intersport και τα athleisure, για πιο καθημερινά ρούχα, με την The Athlete's Foot. Μάλιστα η The Athlete’s Foot, που δραστηριοποιείται στα πιο μοδάτα αθλητικά, βρίσκεται σε μεταβατική φάση, καθώς ο όμιλος Fοurlis, όπως και άλλοι franchisee της μάρκας σε άλλες χώρες, συνεργάζεται με νέο προμηθευτή αφού η Intersport International μεταβίβασε εδώ και λίγους μήνες την εταιρεία στον όμιλο Arklyz. Οι εξελίξεις αυτές επιβεβαιώνουν τις ανακατατάξεις και την επενδυτική κινητικότητα στην αγορά.

Αναφορικά με τις επενδύσεις, ο όμιλος Fοurlis εν μέσω πανδημίας άνοιξε δύο καταστήματα ναυαρχίδες για τα σήματα Intersport και The Athlete’s Foot στο κέντρο της Αθήνας, στην οδό Ερμού. Για το 2022 σχεδιάζει να ανοίξει 4 νέα καταστήματα, εκ των οποίων 3 στην Ελλάδα και ένα στη Ρουμανία. Επίσης το 2022 και το 2023 θα υλοποιηθεί πρόγραμμα ανακαινίσεων στα καταστήματα του δικτύου, ενώ περί τα τέλη του μήνα έχει προγραμματιστεί η έναρξη λειτουργίας του αυτοματοποιημένου κέντρου logistics της Intersport, το οποίο θεωρείται ως το πλέον σύγχρονο στην Ελλάδα. Θα εξυπηρετεί 120 καταστήματα καθώς και το e-commerce της εταιρείας.

Tους στόχους του ξεπέρασε το 2021 και το δίκτυο της Zakcret, καταγράφοντας ανάπτυξη που τείνει σε διψήφιο ποσοστό, σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία. Σημειώνεται ότι το 2021 άνοιξε τρία ομώνυμα νέα καταστήματα σε Λάρισα και Χανιά, καθώς κι ένα Sneaker Cage στον Κορυδαλλό.

Το δίκτυο αριθμεί 26 καταστήματα και για το 2022 η εταιρεία έχει πλάνο ανάπτυξης άλλων 3-4 καταστημάτων. Το εδραιωμένο στην αγορά brand επεκτείνεται δυναμικά στην περιφέρεια, όπως σημειώνει στο Euro2day.gr ο Kωνσταντίνος Καλλανδράνης, Financial Controller της Zakcret.

Μιλά για ένα δυνατό πλάνο ανάπτυξης καθώς και για τη χρηματοοικονομική υγεία και τα αναγκαία κεφάλαια που διαθέτει η εταιρεία για να το υλοποιήσει. Ο αυξανόμενος ανταγωνισμός δεν είναι πρόβλημα για τη Zakcret, καθώς σύμφωνα με τα στελέχη της, διαθέτει ισχυρή οργανωτική δομή, εδραιωμένη παρουσία στο ψηφιακό κανάλι και συσσωρευμένη εμπειρία στη στρατηγική omnichannel.

Οι μικροί, οι πολυεθνικοί και οι ξένοι παίκτες

Aς σημειωθεί επίσης ότι μερίδιο στην αγορά, που μεγαλώνει, διεκδικούν και μικρότεροι παίκτες όπως π.χ. τα καταστήματα Heaven Of Brands και All-about-sneakers που αναπτύσσει η κρητική εταιρεία Big Brand του Μιχάλη Παπαδάκη, με δίκτυο που έφτασε πέρυσι τα 16 καταστήματα εκτός του e-shop. Mε ανάλογο αριθμό καταστημάτων η Hall Of Brands, της επιχειρηματικής οικογένειας Σιόντη, που έχει εδραιώσει το σήμα της στη Δυτική Ελλάδα, επεκτείνεται στην πρωτεύουσα.  

Εν τω μεταξύ, η ενδυνάμωση των αλυσίδων με multibrand καταστήματα και ευρύ portfolio, όπου ο καταναλωτής μπορεί να βρει μεγάλη ποικιλία εμπορικών σημάτων, φαίνεται να αποθαρρύνει τους μεγάλους παίκτες, όπως οι Adidas και Nike, από την επέκταση των δικών τους δικτύων με monobrand καταστήματα.

Επίσης καθώς οι καταναλωτικές τάσεις αλλάζουν, ο ανταγωνισμός στα αθλητικά είδη μόδας δεν αφορά αποκλειστικά τις εξειδικευμένες αλυσίδες αθλητικών ειδών αφού μερίδιο στην πίτα της αγοράς διεκδικούν οι περισσότεροι λιανέμποροι, ελληνικές και πολυεθνικές αλυσίδες ένδυσης, που ενισχύουν τα χαρτοφυλάκιά τους με σχετικά είδη, από αθλητικά παπούτσια και φόρμες, μέχρι κολάν και αξεσουάρ αθλητικής μόδας. Σε αυτό το περιβάλλον, ξένοι επενδυτές βλέπουν στοιχεία αναδυόμενης αγοράς και αναζητούν ευκαιρίες να τοποθετηθούν.

Μερικές ενδεικτικές περιπτώσεις είναι η πρόσφατη είσοδος της γερμανικής About You, η επέκταση της γαλλικής Decathlon, που ανέπτυξε πριν από λίγους μήνες νέο κατάστημα στο εμπορικό κέντρο River West Open αλλά και η ανάπτυξη της σερβικής Sport Vision, που λειτουργεί ήδη δύο καταστήματα σε Αγία Παρασκευή και Χαλάνδρι, πέρα από την πλατφόρμα διαδικτυακών αγορών που αναπτύσσει.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v