Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Σούπερ μάρκετ: Οι κερδισμένοι από τις ανατροπές στην κατανάλωση

Πώς ο πληθωρισμός, η μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος και η κατακόρυφη αύξηση τιμών αλλάζουν το τοπίο της κατανάλωσης. Τι δείχνουν τα στοιχεία, πώς αμύνονται οι προμηθευτές.

Σούπερ μάρκετ: Οι κερδισμένοι από τις ανατροπές στην κατανάλωση

Αν υπάρχει μια ομάδα προϊόντων που μπορεί να πει κανείς χωρίς δεύτερη σκέψη ότι κατάφερε να τα βάλει με τον πληθωρισμό και να βγει κερδισμένη, δεν είναι άλλη από τα Private Label (PL). Μέσα σε ένα χρόνο, κατά τη διάρκεια του οποίου ο πληθωρισμός εκτοξεύτηκε, οι ανατιμήσεις συνεχίζουν να βρίσκονται στην ημερήσια διάταξη και το διαθέσιμο εισόδημα συρρικνώθηκε, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, τόσο σε αξία όσο και σε όγκο, ενίσχυσαν τη θέση τους.

Το μερίδιό τους ξεπέρασε πέρυσι σε αξία το 22,8% ή πάνω από 2,5 δισ. ευρώ, σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, όταν το 2021 ήταν στο 21,4%. Ακόμη μεγαλύτερη είναι η διείσδυσή τους στο μέσο καλάθι. Οι πωλήσεις τους σε όγκο ξεπερνούν πλέον το 30,5%, όταν το 2021 ήταν στο 29,4% (πηγή: PLMA). Δηλαδή λίγο λιγότερο από 1 στα 3 προϊόντα που πωλούνται αυτή τη στιγμή από τα σούπερ μάρκετ είναι PL.

Όμως, αυτή είναι η μεγάλη εικόνα. Υπάρχουν και επιμέρους κατηγορίες όπως είναι τα χαρτικά, όπου το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας ξεπερνά το 80%, το 60% στο ρύζι και στις τροφές για κατοικίδια και κινείται πάνω από το 50% στα προϊόντα τομάτας, στα έλαια, κ.ά.

Η σαφής στροφή των Ελλήνων καταναλωτών στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, που σε βασικές κατηγορίες συνεχίζουν να διατηρούν την πίστη τους στα brands, έχει θορυβήσει τις εταιρείες. «Οι ανατιμήσεις συνεχίζονται, αλλά βλέπουμε γνωστές εταιρείες που χάνουν μερίδια να στέλνουν μεν ακριβότερους τιμοκαταλόγους, αλλά την ίδια στιγμή έχουν αυξήσει το προωθητικό τους πλάνο», λέει στο Euro2day.gr υψηλόβαθμο στέλεχος γνωστής αλυσίδας σούπερ μάρκετ.

Σύμφωνα με το ίδιο στέλεχος, «η ραγδαία αύξηση της διείσδυσης των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας σε κάποιες κατηγορίες όπως είναι το ρύζι, τα όσπρια, το αλεύρι και τα χαρτικά, έχει θορυβήσει τη βιομηχανία που προσπαθεί να φέρει μια υπεραξία και επενδύει στην καινοτομία, στην ποιότητα και στις θέσεις εργασίας». Όπως λέει, διαφορετικό είναι να συσκευάζεις και να πουλάς και διαφορετικό να υπάρχει τμήμα έρευνας και ανάπτυξης σε μια εταιρεία.

Αν και η διείσδυση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στο ελληνικό καλάθι διευρύνεται πριμοδοτούμενη και από το «καλάθι του νοικοκυριού», το μερίδιό τους είναι αρκετά χαμηλότερο από τους πρωταθλητές της Ευρώπης αλλά και από το μερίδιο που απολαμβάνουν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας στον Ευρωπαϊκό Νότο.

Στην Ισπανία, το μερίδιο των PL σε όγκο άγγιξε πέρυσι το 50,8% από 49,9% το 2021 και 43,4% από 41,6% σε αξία. Στην Πορτογαλία, πλέον το 51,9% των προϊόντων που πωλούνται είναι PL από 49,6% το 2021 και το μερίδιό τους σε αξία έφθασε το 39% από 36,3%, ενώ στην Ιταλία το μερίδιό τους σε όγκο είναι στο 34,5% από 33,2% και 28,2% έναντι 26% σε αξία.

Πρωταθλητές στην κατανάλωση προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι οι Ελβετοί, με το 57% των αγορών τους να αφορά προϊόντα από αυτή την ομάδα, για την οποία ξοδεύουν το 51% των δαπανών τους για αγορές από τα σούπερ μάρκετ.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v