Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ελλάκτωρ: Χάνει έδαφος στο εξωτερικό

Πολύ πιο δύσκολη απ’ ό,τι υπολόγιζε όταν ξεκινούσε την προσπάθεια επέκτασης των δραστηριοτήτων του στο εξωτερικό αποδεικνύεται τελικά η διεθνής κατασκευαστική αγορά για τον όμιλο Ελλάκτωρ.

Ελλάκτωρ: Χάνει έδαφος στο εξωτερικό
Πολύ πιο δύσκολη απ’ ό,τι υπολόγιζε όταν ξεκινούσε την προσπάθεια επέκτασης των δραστηριοτήτων του στο εξωτερικό αποδεικνύεται τελικά η διεθνής κατασκευαστική αγορά για τον όμιλο Ελλάκτωρ.

Μην έχοντας την πείρα που απαιτούσαν οι περιστάσεις, δεδομένου ότι μέχρι τότε λειτουργούσε στο "σίγουρο" και "προστατευμένο" περιβάλλον των δημοσίων έργων, ο ελληνικός όμιλος επιδίωξε να εξασφαλίσει σε σύντομο χρονικό διάστημα όσο το δυνατόν περισσότερες συμβάσεις μπορούσε σε χώρες της Μέσης Ανατολής και των Βαλκανίων, κάτι που αρχικά κατάφερε να πετύχει.

Ωστόσο, σταδιακά -λόγω και της οικονομικής κρίσης- αρκετά από τα έργα που επρόκειτο να υλοποιήσει στο εξωτερικό είτε ακυρώθηκαν είτε αντιμετώπισαν σοβαρά εμπόδια, με αποτέλεσμα ο κατασκευαστικός όμιλος να υποχρεωθεί να αναθεωρήσει τα σχέδιά του και να κατεβάσει τον πήχη των προσδοκιών του.

Ενδεικτικά των δυσκολιών που αντιμετωπίζει πλέον η Ελλάκτωρ στο εξωτερικό είναι τα στοιχεία που αφορούν στα έσοδα από τις εκτός συνόρων δραστηριότητες: Κατά το πρώτο τρίμηνο του 2010, ο τζίρος που εξασφάλισε από το εξωτερικό ήταν 95,4 εκατ. ευρώ έναντι 150,6 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του προηγούμενου έτους (μείωση 36,6%).

Θα πρέπει να αναφερθεί, δε, ότι φέτος τα διεθνή έσοδα του ομίλου αντιστοιχούν στο 21% επί του συνολικού του τζίρου (454,6 εκατ. ευρώ), ποσοστό που είναι κατά περίπου δέκα ποσοστιαίες μονάδες χαμηλότερο από το αντίστοιχο του περυσινού πρώτου τριμήνου (31% η συμμετοχή των εσόδων του εξωτερικού).

"Ανάσα" από τα ελληνικά δημόσια έργα

Πάντως, την κατάσταση φαίνεται να ισορροπούν τα αυξημένα έσοδα από τα ελληνικά δημόσια έργα, που αποδεικνύονται για ακόμη μια φορά σανίδα σωτηρίας σε δύσκολες εποχές για τους κατασκευαστές.

Παρά τα σοβαρά δημοσιοοικονομικά προβλήματα του κράτους, η Ελλάκτωρ ενίσχυσε στο πρώτο τρίμηνο τα έσοδά της από το ελληνικό δημόσιο κατά περίπου 18%, αφού αυτά ανήλθαν στα 228,3 εκατ. ευρώ έναντι 193,4 εκατ. ευρώ πέρυσι.

Επισημαίνεται ότι από τις συμβάσεις με υπηρεσίες και οργανισμούς του στενού και ευρύτερου δημόσιου τομέα, η Ελλάκτωρ εξασφάλισε περίπου το 65% του συνολικού τζίρου που πραγματοποίησε το διάστημα Ιανουαρίου - Μαρτίου στην Ελλάδα (359 εκατ. ευρώ).

Ανάλογα εκτιμάται πως θα κινηθούν τα αντίστοιχα μεγέθη και στο σύνολο της χρήσης, ενώ ο όμιλος ελπίζει να αποσπάσει ένα ικανοποιητικό μερίδιο από τα καινούργια δημόσια έργα που έχει υποσχεθεί πως θα δημοπρατήσει την τριετία 2010 - 2012 το υπουργείο Υποδομών.

Κλείνει η ψαλίδα του ανεκτέλεστου με τους ανταγωνιστές

Προς το παρόν, πάντως, η απώλεια έργων στο εξωτερικό (πρόσφατο παράδειγμα η περίπτωση του αυτοκινητοδρόμου Comarnic - Brasov στη Ρουμανία), σε συνδυασμό με την έλλειψη νέων συμβάσεων στην Ελλάδα, έχει περιορίσει αισθητά το ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων του ομίλου, που πλέον διαμορφώνεται στα 2,9 δισ. ευρώ.

Υπενθυμίζεται πως μέχρι πέρυσιη Ελλάκτωρ διατηρούσε σχετικά μεγάλη απόσταση στο ανεκτέλεστο υπόλοιπο σε σχέση με τις δύο βασικούς ανταγωνίστριές της (J&P Άβαξ, ΓΕΚ). Συγκεκριμένα, τον Νοέμβριο του 2009, ο κατασκευαστικός όμιλος έκανε λόγο για ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων της τάξεως των 3,5 δισ. ευρώ και για προς υπογραφή συμβάσεις 1,2 δισ. ευρώ.

Σήμερα, έξι μήνες αργότερα δηλαδή, αναφέρει ως ανεκτέλεστο 2,9 δισ. ευρώ και προς υπογραφή συμβάσεις μόλις 75 εκατ. ευρώ. Υπενθυμίζεται ότι το ανεκτέλεστο της J&P Άβαξ αυτήν τη στιγμή κινείται στο επίπεδο των 2,5 εκατ. ευρώ και της ΓΕΚ στα 2 δισ. ευρώ, ποσά σχεδόν σταθερά σε σχέση με τον προηγούμενο χρόνο.

Η συρρίκνωση του αντικειμένου που έχει να εκτελέσει στο εξής ο κατασκευαστικός όμιλος έχει επιφέρει μείωση και στον αριθμό όσων απασχολούνται σε αυτόν. Τους τελευταίους μήνες απολύθηκαν περίπου 1.000 εργαζόμενοι, με αποτέλεσμα σήμερα η δύναμη του ομίλου Ελλάκτωρ να έχει περιοριστεί στους 4.848 εργαζομένους έναντι 5.761 ατόμων που απασχολούσε πριν από έναν χρόνο.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v
Απόρρητο