Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Tα φλουριά της μετεκλογικής πίτας των 8 δισ.

Πλησιάζει η 4/10 και οι επιχειρηματίες ετοιμάζουν μεθοδικά τα επόμενα βήματά τους προσβλέποντας στη μετεκλογική μοιρασιά πίτας που υπολογίζεται στα 8 δισ. ΕΥΑΘ, Ξυστό, κατασκευαστικά φιλέτα και άλλα "ασημικά".

Tα φλουριά της μετεκλογικής πίτας των 8 δισ.
Πλησιάζει η 4η Οκτωβρίου και οι επιχειρηματίες ετοιμάζουν μεθοδικά τα επόμενα βήματά τους προσβλέποντας στη μετεκλογική μοιρασιά πίτας που υπολογίζεται στα 8 δισ. ευρώ.

Χαρτοφυλάκιο έργων και επιχειρηματικών συμφωνιών που προσεγγίζει τα 8 δισ. ευρώ και καλείται να διαχειριστεί η νέα κυβέρνηση.

Οδικοί άξονες και επεκτάσεις δρόμων, που έσπευσε να εξαγγείλει στις αρχές Αυγούστου ο ΥΠΕΧΩΔΕ, ο διεθνής αερολιμένας στο Καστέλλι της Κρήτης, ο οποίος δημοπρατήθηκε άρον-άρον από τον κ. Γ. Σουφλιά, μετοχοποιήσεις επιχειρήσεων του ευρύτερου δημόσιου τομέα, λιμενικά έργα, δύο άδειες Ξυστό, άδειες καζίνο και ένα σωρό "καλούδια" απαρτίζουν το "εκλογικό καλάθι", το οποίο θα αρχίσει να διανέμεται σταδιακά από τον Οκτώβριο.

Οι ίδιοι οι επιχειρηματίες, αν και παραδέχονται πως η προκήρυξη πρόωρων εκλογών τους χάλασε τα σχέδια (ενδεικτική η περίπτωση της ΕΥΑΘ), ή τους τα μεταθέτει για ευθετότερο χρόνο (λ.χ. επεκτάσεις της Αττικής Οδού), δεν φαίνεται να ανησυχούν ιδιαίτερα από την πολιτική που θα ακολουθηθεί από τον νικητή της 4ης Οκτωβρίου.

Αλλαγές σε ΔΕΚΟ, σε οργανισμούς και σε 2 - 3 τράπεζες αναμφίβολα θα γίνουν, μεταβολές σε κάποιες επιχειρήσεις επίσης, αλλά η βασική φιλοσοφία προεξοφλείται πως δεν θα διαφοροποιηθεί αισθητά.

Στα επιμέρους, εάν εκλεγεί αυτοδύναμο το ΠΑΣΟΚ, θα έχει ενδιαφέρον να φανεί ποια τακτική θα ακολουθήσει για παράδειγμα στο θέμα του ΟΤΕ, της πλειοψηφικής συμμετοχής της Deutsche Telekom, καθώς εκκρεμεί παλαιότερη θέση του κόμματος για επαναγορά της μετοχικής θέσης των Γερμανών. Θα έχει ενδιαφέρον να αποκρυσταλλωθεί η πολιτική του ίδιου κόμματος στο ζήτημα της φορολόγησης ή όχι των κερδών από τυχερά παιχνίδια του ΟΠΑΠ, αφού προκρίνεται η επαναφορά του μέτρου της μη φορολόγησης.

Κατασκευαστικά "φιλέτα"

Eκεί που δεν φαίνεται πως θα αλλάξουν ιδιαίτερα οι συμμαχίες είναι στον χώρο των κατασκευών, ο οποίος λόγω έμμεσης σύνδεσης με τον κλάδο των ΜΜΕ προοιωνίζεται εξελίξεις.

Φιλέτο για τους εργολάβους είναι τα δύο μεγάλα έργα στην Αττική και στην Κρήτη, αρχικού προϋπολογισμού 2,8 δισ. ευρώ.

Ήδη το αρχικό κόστος των επεκτάσεων της Αττικής Οδού παρουσιάστηκε κατά 220 εκατ. ευρώ επιβαρυμένο από τον ΥΠΕΧΩΔΕ, ενώ οι πιεστικές χρονικές προθεσμίες του διαγωνισμού μεταθέτουν για αργότερα την οριστικοποίηση του αναδόχου.

Ούτως ή άλλως πρόκειται για εξαιρετικά αμφιλεγόμενο έργο, η κατασκευή του οποίου (με τη μορφή που παρουσιάστηκε στις αρχές Αυγούστου) ξεσήκωσε θύελλα αντιδράσεων από τα κόμματα της αντιπολίτευσης κυρίως όμως από τις δυναμικές ομάδες, από φορείς κατοίκων από την Καισαριανή μέχρι την Αργυρούπολη.

Η προκήρυξη των πρόωρων εκλογών μεταθέτει χρονικά τη διαδικασία κατά ένα εξάμηνο τουλάχιστον, γεγονός που αφήνει λίγο πιο χαλαρούς τους εργολάβους που βρίσκονταν σε φάση συγκρότησης κοινοπραξιών.

Με την πρότερη κατάσταση, για το πλέγμα οδικών αξόνων είχαν ενδιαφερθεί σφόδρα οι μέτοχοι της κοινοπραξίας της Αττικής Οδού (ΕΛΛΑΚΤΩΡ των οικογενειών Μπόμπολα - Καλλιτσάντση), η J&P Άβαξ (των οικογενειών Ιωάννου - Παρασκευαΐδη), η ΑΤΤΙΚΑΤ (του κ. Παν. Πανούση) και μέσω αυτής η ΓΕΚΤΕΡΝΑ (των οικογενειών Περιστέρη - Κάμπα). Πρόκειται για έργο-χρυσωρυχείο καθώς οι διελεύσεις αυτοκινήτων και τα έσοδα από διόδια ξεπερνούν κάθε προσδοκία, καλύπτεται δε από 30ετή σύμβαση παραχώρησης - εκμετάλλευσης.

Για το ίδιο έργο ενδιαφέρον έχουν δείξει με ζέση μάλιστα η Intrakat (του κ. Σωκράτη Κόκκαλη), ο όμιλος Δημήτρη Κοπελούζου και η ΑΕΓΕΚ (με τον νέο μέτοχό της κ. Γ. Μαρούλη).

Με βάση τον αρχικό σχεδιασμό, οι ενδιαφερόμενοι θα έπρεπε να έχουν υποβάλει τις προτάσεις τους μέχρι τις 22 Δεκεμβρίου, προθεσμία που εκ των πραγμάτων είναι στον... αέρα.

Τη δημοπράτηση του δεύτερου μεγάλου έργου επιχείρησε να προλάβει ο ΥΠΕΧΩΔΕ, καθώς η κατασκευή του νέου αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης ξεκινά από το 1 δισ. ευρώ, ωστόσο οι ίδιοι οι κατασκευαστές εμφανίζονται επιφυλακτικοί για τον τρόπο με τον οποίο θα προχωρήσει η διαδικασία. Το έργο καλύπτεται από 35ετή σύμβαση παραχώρησης και η μέγιστη συμβολή του Δημοσίου φτάνει στα 220 εκατ. ευρώ.

Στις ελληνικές καλένδες η ΕΥΑΘ

Πιο ξεκάθαρα είναι τα πράγματα όσον αφορά στον διαγωνισμό της ΕΥΑΘ, όπου η διαδικασία πώλησης του 23% των μετοχών της βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο. Για το έργο, από το οποίο το Δημόσιο προσδοκούσε την είσπραξη 50 εκατ. ευρώ, είχαν υποβάλει προτάσεις τρεις κοινοπραξίες και ο αρχικός σχεδιασμός προέβλεπε ορισμό του αναδόχου μέσα στον Οκτώβριο.

Δεδομένης της αρνητικής θέσης του ΠΑΣΟΚ (όπως έχει εκφραστεί δημόσια από τον εκπρόσωπο τομέα, κ. Γιάννη Μαγκριώτη), οι ίδιοι οι συμμετέχοντες στον διαγωνισμό θεωρούν ξεγραμμένη τη μετοχοποίηση της επιχείρησης.

Κάπως πιο ξεκάθαρη είναι η κατάσταση για τη Βιομηχανία Φωσφορικών Λιπασμάτων, καθώς στη διαδικασία εύρεσης στρατηγικού επενδυτή συμμετέχουν ενεργά η Εμπορική (κατέχει το 33,2% στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας), η Εθνική Τράπεζα (15,8%), η Alpha Bank (7,8%) και η ΔΕΠΑ. Επίσης, η λειτουργία της ΒΦΛ εξασφαλίζει θέσεις εργασίας σε μία προβληματική περιοχή.

... ΞΥΣΤΟ και άλλα "ασημικά"

H κυβέρνηση της Ν.Δ. είχε αρχίσει να ανοίγει και το θέμα του Ξυστό προκηρύσσοντας μάλιστα δύο άδειες.

Ενδιαφέρον έχει εκδηλωθεί από τον ΟΠΑΠ, την Intralot και από την ιταλική Lottomatica που θα συμμετείχε στον διαγωνισμό με εταιρία συμφερόντων του κ. Γ. Μπόμπολα. Οι δύο άδειες έχουν αποτιμηθεί στα 300 - 350 εκατ. ευρώ και είναι ένα ερώτημα πώς θα κινηθεί ένα αυτοδύναμο ΠΑΣΟΚ, που θα καίγεται για ζεστό χρήμα.

Ένα από τα... ασημικά του Δημοσίου είναι και το "Ελευθέριος Βενιζέλος", αφού ελέγχει το 55% (το υπόλοιπο το κατέχουν οι Γερμανοί και οι Ισπανοί της Hochtief και ο κ. Δημ. Κοπελούζος), ενώ το σύνολο του φορέα έχει αποτιμηθεί στο 1 δισ. ευρώ.

Ερώτημα μένει και για τη Βεύη, τα λιγνιτοφόρα κοιτάσματα της οποίας υπολογίζονται σε 1,35 δισ. ευρώ για την εκμετάλλευση των οποίων έχουν συμμαχήσει η ΕΛΛΑΚΤΩΡ - Μυτιληναίος, η ΓΕΚΤΕΡΝΑ και η Horizon (συμφερόντων Δημ. Κοπελούζου).

Με βάση τον αρχικό σχεδιασμό, οι ενδιαφερόμενοι θα έπρεπε να υποβάλουν άμεσα προσφορές και η διαδικασία να λήξει στις αρχές Οκτωβρίου. Αυτό είναι πρακτικά δύσκολο και εάν μάλιστα παρουσιαστεί αμετάβλητη η θέση του ΠΑΣΟΚ, τότε ο διαγωνισμός μάλλον θα μείνει στα χαρτιά.

Ο κ. Μιχ. Χρυσοχοΐδης είχε προειδοποιήσει πως "ουδέποτε θα αποδεχτεί την απαράδεκτη απόφαση, που οδηγεί στην εκχώρηση εθνικού πλούτου σε ιδιώτες και δεν θα προχωρήσει στην εκμίσθωση νέων κοιτασμάτων". Αν και τι θα κρατήσει το ΠΑΣΟΚ από αυτή την (ανεπίσημη) θέση του θα φανεί στη συνέχεια, όποτε βρεθεί στην κυβέρνηση.

Γκρίζα είναι η κατάσταση γύρω και από τη ΔΕΠΑ (ελέγχεται από το Δημόσιο και από τον όμιλο Λάτση). Το Δημόσιο επείγεται για μία γενναία επιστροφή κεφαλαίου, που θα μπορούσε να αποφέρει περίπου 400 εκατ. ευρώ.

Και αφήνουμε για τελευταίο τον... γόρδιο δεσμό του ΟΤΕ καθώς πέρα από το Δημόσιο και τους Γερμανούς εμπλέκονται μία πρακτική χρηματιστηριακή διαδικασία, μικρομέτοχοι, χαριστικές ρυθμίσεις του πρώην ΥΠΕΘΟ κ. Γ. Αλογοσκούφη και σχεδιασμοί που επιχειρούνται στο παρασκήνιο.

Η Deutsche Telekom ελέγχει πλέον το 30% (εμφανώς τουλάχιστον) που με βάση την αποτίμηση του Οργανισμού (5,6 δισ. ευρώ) υπολογίζεται στα 1,8 - 1,9 δισ. ευρώ.

Μεταξύ των δύο πλευρών υπάρχει δικαίωμα προαίρεσης για την αγορά επιπλέον 10%, ενώ το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης έχει δηλώσει πως θα αντιστρέψει τη διαδικασία. Χρηματιστηριακά κάτι τέτοιο είναι ανέφικτο, οπότε ο ΟΤΕ εκτιμάται πως θα είναι ένα από τα πρώτα πεδία άσκησης της νέας πολιτικής, των αντοχών της νέας κυβέρνησης και των υπόγειων συμφωνιών που φέρεται ότι εξυφαίνονται στο παρασκήνιο.

Την... πίτα συμπληρώνουν η πρόθεση διάθεσης του 51% του Καζίνο της Πάρνηθας, η πιθανή νέα σύμβαση του ΟΛΘ (στο πρότυπο της σύμβασης ΟΛΠ - Cosco), η περίπτωση της ΛΑΡΚΟ, τα ΕΛΤΑ Ταχυμεταφορές και ακόμη ορισμένες δευτερεύουσες εκκρεμότητες συνολικής αξίας γύρω στα 700 - 800 εκατ. ευρώ. 

Μιχαήλ Γελαντάλις [email protected]

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v