Υποθαλάσσιο αγωγό αερίου θα κατασκευάσουν Γαλλία, Ισπανία, Πορτογαλία

Εγκαταλείπεται το σχέδιο MidCat, ή αλλιώς «γεφύρι της Άρτας» της Ιβηρικής, και αντ' αυτού προκρίνεται υποθαλάσσιος αγωγός που θα μεταφέρει καθαρό υδρογόνο και φυσικό αέριο από τη Βαρκελώνη. Πώς αναδιαμορφώνεται ο ενεργειακός χάρτης της Ευρώπης.

Υποθαλάσσιο αγωγό αερίου θα κατασκευάσουν Γαλλία, Ισπανία, Πορτογαλία

Η Γαλλία, η Ισπανία και η Πορτογαλία ανακοίνωσαν ότι κατέληξαν σε συμφωνία με βάση την οποία, αντί για τον αγωγό MidCat, θα κατασκευαστεί ένας υποθαλάσσιος αγωγός που θα συνδέει τη Βαρκελώνη με τη Μασσαλία μεταφέροντας φυσικό αέριο και καθαρό υδρογόνο.

Το σχέδιο MidCat ξεκίνησε το 2003 με στόχο να συνδεθούν τα δίκτυα φυσικού αερίου της Γαλλίας και της Ισπανίας μέσω ενός αγωγού μήκους 190 χιλιομέτρων με αφετηρία το Οσταλρίκ, στα βόρεια της Βαρκελώνης, και τέρμα την Μπαρμπαϊρά, στα ανατολικά της Καρκασόν, περνώντας από τα Πυρηναία.

«Συμφωνήσαμε να αντικαταστήσουμε το σχέδιο MidCat με ένα νέο σχέδιο, που θα αποκαλείται Διάδρομος Πράσινης Ενέργειας και θα συνδέει την Ιβηρική χερσόνησο με τη Γαλλία», εξήγησε ο Ισπανός πρωθυπουργός Πέδρο Σάντσεθ κατά την άφιξή του στις Βρυξέλλες για τη Σύνοδο Κορυφής των Ευρωπαίων ηγετών με θέμα  την ενεργειακή κρίση. Όπως διευκρίνισε, στόχος είναι να κατασκευαστεί ένας αγωγός που θα μεταφέρει καθαρό υδρογόνο αλλά επίσης, σε μεταβατική φάση, και αέριο «το οποίο χρειάζεται η ευρωπαϊκή αγορά ενέργειας».

Ο Σάντσεθ, ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν και ο πρωθυπουργός της Πορτογαλίας Αντόνιο Κόστα θα συναντηθούν στις 8 και 9 Δεκεμβρίου στο Αλικάντε για να οριστικοποιήσουν τη συμφωνία.

Το υπουργείο Ενέργειας της Ισπανίας ανέφερε εξάλλου ότι Μαδρίτη και Παρίσι συμφώνησαν να επιταχύνουν τη διασύνδεση του ηλεκτρικού δικτύου τους μέσω του Βισκαϊκού Κόλπου.

Η Ισπανία, η Πορτογαλία και η Γερμανία επιθυμούσαν την κατασκευή του MidCat, καθώς θεωρούσαν ότι με τον τρόπο αυτό θα περιοριζόταν η εξάρτηση της ΕΕ από το ρωσικό αέριο. Μέσω του αγωγού αυτού η Ισπανία, που διαθέτει το 30% των ευρωπαϊκών δυνατοτήτων επαναεριοποίησης του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), θα μπορούσε να εξάγει αέριο –από τα πλοία που θα το μετέφεραν από τις ΗΠΑ ή το Κατάρ– προς την υπόλοιπη Ευρώπη. Το σχέδιο όμως εγκαταλείφθηκε το 2019 λόγω των περιβαλλοντικών επιπτώσεών του, αλλά και του περιορισμένου οικονομικού κέρδους που θα απέφερε.

ΠΗΓΗ: ΑΠΕ

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v