Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Η κρίση στέλνει στα αζήτητα τα σούπερ γιοτ

«Φουρτούνες» αντιμετωπίζει ο κλάδος των σούπερ γιοτ, αφού οι δισεκατομμυριούχοι  αφ’ ενός λιγοστεύουν, αφ’ ετέρου δεν ενδιαφέρονται πλέον για καράβια.

Η κρίση στέλνει στα αζήτητα τα σούπερ γιοτ
«Φουρτούνες» αντιμετωπίζει ο κλάδος των σούπερ γιοτ, αφού οι δισεκατομμυριούχοι –οι μόνοι που μπορούν να αντέξουν οικονομικά να κάνουν διακοπές με τέτοια γιοτ- αφ’ ενός λιγοστεύουν, αφ’ ετέρου δεν ενδιαφέρονται πλέον για καράβια.

«Ο κλάδος περνά μεγάλες αλλαγές τα τελευταία τέσσερα χρόνια», δηλώνει ο Henk de Vries, επικεφαλής της ναυπηγικής Feadship, η οποία προσφάτως ολοκλήρωσε την κατασκευή του μήκους 80 μέτρων motoryacht Venus, που σύμφωνα με πληροφορίες είχε παραγγείλει ο ιδρυτής της Apple, Steve Jobs και το οποίο κατασχέθηκε στο Amsterdam για απλήρωτους λογαριασμούς.

«Μέχρι το τρίτο τρίμηνο του 2008 η αγορά μας έκανε τρελές δουλειές», σημείωσε. «Τα έτη 2005, 2006, 2007 και 2008 ήταν χρόνια που νομίζω ότι δεν θα ξαναδούμε».

Ο De Vries μίλησε στο Reuters κατά τη διάρκεια συνάντησης ναυπηγών και σχεδιαστών σούπερ γιοτ στο Λονδίνο.

Όποιος σκέφτεται να αγοράσει ένα τέτοιο σκάφος θα πρέπει να προϋπολογίσει περίπου 1 εκατ. δολάρια για κάθε μέτρο σκάφους, σύμφωνα με τον Andrew Winch, ιδρυτή της λονδρέζικης εταιρείας σχεδιασμού Andrew Winch Designs, η οποία δεν προμηθεύει μόνο σκάφη, αλλά και ιδιωτικά τζετ και σπίτια.

Ο αγοραστής ενός σούπερ-γιοτ θα πρέπει επίσης να περιμένει να δαπανά περίπου το 10% της τιμής αγοράς κάθε χρόνο σε κόστη συντήρησης.

Ενώ κάποτε στο πελατολόγιο κυριαρχούσαν οι Αμερικάνοι, ακολουθούμενοι από Ευρωπαίους χωρών με ναυτική παράδοση και κουλτούρα, η οικονομική κρίση έχει πλέον μειώσει τον αριθμό τους.

Οι νέοι πλούσιοι της Κίνας και της Ασίας δεν έχουν τις ίδιες ναυτικές παραδόσεις και πολλοί δεν θα σκέφτονταν καν τα γιοτ ως αντικείμενο για να επιδείξουν τον πολυτελή τρόπο ζωής τους, κάτι που ενδέχεται να δημιουργήσει πρόβλημα για τους ναυπηγούς των σούπερ γιοτ.

«Όλοι ελπίζουμε και περιμένουμε το επόμενο μεγάλο κύμα από την Κίνα», σύμφωνα με τον Espen Oeino, σχεδιαστή γιότ. «Δεν είμαι τόσο σίγουρος ότι θα δούμε πολλούς κινέζους πελάτες με πολύ μεγάλα γιότ, διότι δεν είναι στην παράδοσή τους…. Όλοι μας περιμέναμε να προκύψουν σπουδαία πράγματα από την Ιαπωνία την δεκαετία του 1990 και ταυτό τελικά δεν έγινε».

Σύμφωνα με τον de Vries, κατά τη διάρκεια των πρώτων τριών τριμήνων του 2008, είχαν υπογραφεί έως και 100 συμβόλαια για νέα projects με περίπου 100 εταιρείες που έχτιζαν πλοία ανά τον κόσμο.

«Νομίζω πως αυτό που βλέπουμε τώρα είναι και πάλι μια αγορά με δομική ζήτηση για περίπου 30 με 50 γιότ ετησίως και περιθώριο ίσως για 30-40 εταιρείες να τα χτίσουν», σημείωσε.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v
Απόρρητο