Καλύτερη άμυνα αποδείχθηκε η επίθεση

Ο Γιάννης Αρτινός, Γενικός Διευθυντής της Άμβυξ, εξηγεί πώς παρά τη μεγάλη πτώση στην αγορά αλκοολούχων ποτών, η εταιρεία έφτασε στην κορυφή απέναντι σε πολυεθνικούς γίγαντες. Η πολυεπίπεδη στρατηγική ανάπτυξης και η επένδυση στο ανθρώπινο δυναμικό.

Καλύτερη άμυνα αποδείχθηκε η επίθεση
  • Συνέντευξη του Γιάννη Αρτινού

Πώς κρίνετε τον κλάδο των αλκοολούχων ποτών σήμερα; Η οικονομική κρίση συνεχίζει να τον επηρεάζει ή η κατάσταση έχει εξομαλυνθεί; Πώς επηρεάστηκε η Άμβυξ;

Ο κλάδος των αλκοολούχων ποτών είναι πια σε σταθερότητα, αν και έχει συρρικνωθεί στο μισό, για την ακρίβεια -52%, έναντι των επιπέδων προ κρίσης (δεκαετία 2009 έως και 2018). Οι παράγοντες που τον επηρέασαν είναι οι αλλαγές στον τρόπο διασκέδασης των Ελλήνων, οι λιγότερες έξοδοι μέσα στην εβδομάδα, η αλλαγή προορισμών διασκέδασης από τα μεγάλα νυχτερινά μαγαζιά σε μικρότερα συνοικιακά και, τέλος, η στροφή σε φθηνότερες μάρκες αλκοολούχων ποτών ή σε φθηνότερου τύπου αλκοόλ.

Σε αυτό το δυσμενές περιβάλλον, η Άμβυξ υλοποίησε ένα επιθετικό επενδυτικό πλάνο. Επένδυσε στον οργανισμό (+50% στις θέσεις εργασίας), στην υποστήριξη των brands της, στη διεύρυνση της οριζόντιας διάρθρωσης του χαρτοφυλακίου (νέες συνεργασίες), αλλά και της κάθετης δομής (παρουσία σε περισσότερα price tiers). Ως αποτέλεσμα, την ίδια περίοδο που η αγορά συρρικνώθηκε κατά -50%, κατορθώσαμε να υπερδιπλασιάσουμε τον τζίρο μας, συγκεκριμένα να τον αυξήσουμε κατά 105%.

Μάλιστα, τα αποτελέσματα του 2018 μάς χαροποιούν ιδιαίτερα, καθότι μας τοποθετούν πια στην κορυφή του κλάδου μας, κάνοντας την Άμβυξ όχι απλώς τη μεγαλύτερη ελληνική εταιρεία ποτών αλλά τη μεγαλύτερη εταιρεία αλκοολούχων ποτών στην Ελλάδα, καταφέρνοντας να ξεπεράσουμε πολυεθνικούς γίγαντες ανταγωνιστές μας.

Η υπερφορολόγηση και το παράνομο αλκοόλ είναι τα δύο βασικότερα προβλήματα της αγοράς ποτών. Έχουν γίνει βήματα προόδου; Το κράτος είναι αρωγός του κλάδου;

Η φορολογία στα αλκοολούχα είναι πραγματικά εξοντωτική. Στον κλάδο των ποτών, ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης (ΕΦΚΟΠ) έχει αυξηθεί 5 φορές μέσα σε μια διετία (στο σύνολο κατά +125%) και βέβαια ο ΦΠΑ άλλες 4 φορές (+75%, από 13% σε 24%). Άρα, ακόμα και αν δεν είχε υπάρξει καμία αλλαγή στις τιμές από τον παραγωγό ή τον έμπορο, το κράτος έχει υπερδιπλασιάσει την τιμή του προϊόντος στο ράφι αποκλειστικά μέσω φόρων.

Αξίζει να σημειώσει κανείς δε το παράδοξο της «διπλής» φορολογίας, δηλαδή ο ΦΠΑ να εφαρμόζεται πάνω στον ΕΦΚΟΠ, δηλαδή οι προμηθεύτριες εταιρείες και ο καταναλωτής να πληρώνουν φόρο στον φόρο. Έτσι, σήμερα, από μια φιάλη που θα αγοράσει ο μέσος καταναλωτής λ.χ. 18 ευρώ, τα 2/3, δηλαδή τα 12 ευρώ, καταλήγουν στο κράτος και από τα υπόλοιπα 6 ευρώ πρέπει να καλυφθούν τα κόστη του παραγωγού, του εισαγωγέα, όλα τα μεταφορικά κόστη και η κερδοφορία του λιανέμπορου.

Πώς και πόσο επηρεάζει ο τουρισμός τον κλάδο των ποτών;

Ο τουρισμός δρα ιδιαίτερα θετικά και δίχως αυτή τη θετική επίδραση, ο κλάδος θα είχε συρρικνωθεί ακόμα περισσότερο. Αξίζει να σημειωθεί πως οι μήνες που βασίζονται κυρίως στην εγχώρια κατανάλωση (Ιανουάριος - Απρίλιος και Οκτώβριος - Δεκέμβριος) είναι αρνητικοί σε κατανάλωση, ενώ οι μήνες που βασίζονται στην τουριστική κίνηση είναι θετικοί, βγάζοντας έναν μέσο όρο 0% στο έτος.

Πώς διαμορφώνονται σήμερα τα καταναλωτικά πρότυπα;

Υπάρχουν πολλές ζυμώσεις που συντελούνται στα καταναλωτικά πρότυπα και στις συνήθειες, όπως η ραγδαία και συνεχιζόμενη μείωση της κατηγορίας του whiskey, η ανάπτυξη των λευκών ποτών όπως η vodka και το gin, η στροφή στα cocktails και στο κρασί. Οι προορισμοί αλλάζουν, ο μέσος καταναλωτής προτιμά όλο και περισσότερο τα μικρά συνοικιακά καταστήματα έναντι των μεγάλων αιθουσών και οι ώρες εξόδου έχουν έρθει νωρίτερα μέσα στην ημέρα.

Σε αυτό το διαρκώς εξελισσόμενο περιβάλλον, θεωρώ πως είμαστε ιδανικά τοποθετημένοι με το σημερινό μας χαρτοφυλάκιο, δεδομένου ότι μπορούμε να εξυπηρετήσουμε όλο το πιθανό φάσμα προϊοντικών αναγκών των πελατών μας, με μεγάλα επώνυμα εμπορικά σήματα σε όλες τις υποκατηγορίες αλκοολούχων ποτών, όπως Spirits (whiskey, gin, vodka, rum κ.λπ.), σαμπάνια, κρασί, μπίρα και αναψυκτικά.

Στο περιβάλλον αυτό, πώς εξελίσσεται η στρατηγική της Άμβυξ; Ποια είναι τα σχέδια και οι στόχοι της;

Παραμένουμε πιστά προσηλωμένοι στους τρεις βασικούς στρατηγικούς πυλώνες που έχουμε καθορίσει και που μέχρι στιγμής έχουν αποβεί ιδιαίτερα αποτελεσματικοί:

Επενδύουμε στις μάρκες μας. Αφουγκραζόμαστε τις καταναλωτικές τάσεις, χτίζουμε δυνατά, διαχρονικά brands, ενισχύουμε τα επενδυτικά κονδύλια κάθε χρόνο.

Επενδύουμε στις σχέσεις με τους συνεργάτες μας, τους προμηθευτές-οίκους που αντιπροσωπεύουμε, αλλά και τους πελάτες μας στην Ελλάδα. Είναι μια πάγια στρατηγική, που αποδεικνύεται από τη διάρκεια συνεργασίας με τους διεθνείς και εγχώριους οίκους που αντιπροσωπεύουμε, συνεργασίες που ξεπερνούν τα 100 χρόνια.

Επενδύουμε στους ανθρώπους μας, την πιο ουσιαστική κινητήριο δύναμη, αναπτύσσοντας νέες δεξιότητες, αυξάνοντας κάθε χρόνο τις θέσεις εργασίας και διανέμοντας κάθε χρόνο μέρος των κερδών μας σε όλους τους συντελεστές της επιτυχίας της εταιρείας.

 

v