Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Πιερρακάκης: Τι περιλαμβάνει η 2η φάση ψηφιοποίησης στο Δημόσιο

Οι πολίτες αγκαλιάζουν τις νέες ψηφιακές υπηρεσίες, σημειώνει ο αρμόδιος υπουργός. Ποια νέα επενδυτικά σχέδια προχωρούν. Οι σχεδιασμοί για το 5G και οι σκέψεις για μείωση της φορολογίας, προκειμένου να μειωθούν οι τιμές στην κινητή τηλεφωνία.

Πιερρακάκης: Τι περιλαμβάνει η 2η φάση ψηφιοποίησης στο Δημόσιο

Ο δικτυακός τόπος gov.gr πλησιάζει τα πέντε εκατομμύρια επισκέψεις, οι εννιά στις δέκα εγγραφές στα νηπιαγωγεία έγιναν ψηφιακά, εξουσιοδοτήσεις και υπεύθυνες δηλώσεις προσεγγίζουν το μισό εκατομμύριο, ενώ σε λίγες μόνο μέρες εκδόθηκαν 30.000 πιστοποιητικά δημοτολογίου. Ακόμα και η άυλη συνταγογράφηση, μια υπηρεσία που απευθύνεται κατά κύριο λόγο σε άτομα μεγαλύτερης ηλικίας, έχει ήδη 430.000 εγγραφές. Οι πολίτες χρησιμοποιούν τις νέες διαδικτυακές υπηρεσίες που αναπτύχθηκαν τους τελευταίους μήνες, όπως υποστηρίζει ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης.

Ο κ. Πιερρακάκης τονίζει πως η κυβέρνηση θα ήθελε να δει «να αποκλιμακώνονται» οι τιμές ειδικά στα data της κινητής τηλεφωνίας και γι’ αυτό τον λόγο εξετάζει τη μείωση της φορολογίας, πρωτοβουλία που συνδέεται, όμως, με τα δημοσιονομικά δεδομένα της χώρας. Ο υπουργός αναφέρεται και στο δεύτερο στάδιο ανάπτυξης υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης που βρίσκεται σε εξέλιξη και στις νέες νομοθετικές πρωτοβουλίες της κυβέρνησης όπως ο Κώδικας Ψηφιακής Διακυβέρνησης.

Όσο για τη σύγκλιση με τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, λέει πως «είναι ένας στόχος με ορίζοντα τετραετίας. Και θα τον επιτύχουμε, πυκνώνοντας και βελτιώνοντας τις πρωτοβουλίες μας γύρω από το gov.gr, απλοποιώντας και ψηφιοποιώντας διαδικασίες, ενοποιώντας τη λειτουργία του Δημοσίου, ενδυναμώνοντας ψηφιακά τους πολίτες και, φυσικά, μπαίνοντας γρήγορα στην εποχή του 5G».

Τώρα που τελείωσε το πρώτο κύμα υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, ώστε να αντιμετωπιστούν οι συνέπειες της πανδημίας, ετοιμάζετε ένα δεύτερο κύμα; Ποιες υπηρεσίες θα αναπτυχθούν σε αυτό το δεύτερο κύμα;

Είναι αλήθεια ότι μέσα στην πανδημία αναδείχθηκαν αρκετές πρωτοβουλίες του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Με εξαίρεση το 13033, όλες αποτελούσαν μέρος του αρχικού μας σχεδιασμού, που απλά ήρθαν πιο «μπροστά», ώστε να μπορούμε να διεκπεραιώνουμε όσο το δυνατόν περισσότερες υποθέσεις από το σπίτι. Περισσότερο, λοιπόν, από «κύμα», νομίζω ότι μιλάμε για ένα πρώτο στάδιο υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, πάνω στο οποίο θα δομηθούν τα επόμενα, σύμφωνα με τον προγραμματισμό μας και τις ανάγκες της Διοίκησης και των πολιτών. Τι θα περιλαμβάνει το επόμενο στάδιο: αρχικά, τον Κώδικα Ψηφιακής Διακυβέρνησης, ο οποίος έρχεται σε λίγες εβδομάδες προς ψήφιση στη Βουλή, αφενός, για να ενοποιήσει και να επικαιροποιήσει όλες τις νομοθετικές πρωτοβουλίες είκοσι και πλέον ετών που άπτονται της ψηφιακής διακυβέρνησης και αφετέρου, για να εισαγάγει καινούργιες πρωτοβουλίες τις οποίες υπαγορεύουν οι τεχνολογικές εξελίξεις. Έπειτα, την απλούστευση διαδικασιών όπως η δήλωση απώλειας αγαπημένου προσώπου, την ψηφιοποίηση διαδικασιών όπως οι αιτήσεις για επιδόματα του ΟΠΕΚΑ, τα ψηφιακά ραντεβού με τα ΚΕΠ και η υποβολή δικαιολογητικών για επιστροφή δαπανών σχετικά με λογοθεραπείες και εργοθεραπείες. Και τέλος, την ψηφιοποίηση ενός ακόμη πιστοποιητικού δημοτολογίου -του πιστοποιητικού εγγυτέρων συγγενών- και τεσσάρων ληξιαρχικών πράξεων -γέννησης, γάμου, συμφώνου συμβίωσης και θανάτου.

Τι κάνατε τους τελευταίους μήνες, που δεν γινόταν παλαιότερα, και πετύχατε την ανάπτυξη/λειτουργία τόσων νέων υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης;

Το «κλειδί» του προγράμματός μας ήταν -και θα συνεχίσει να είναι- η διαλειτουργικότητα μεταξύ υπηρεσιών και μητρώων του Δημοσίου σε συνδυασμό με την οριζόντια εφαρμογή μιας ενιαίας φιλοσοφίας και σχεδιασμού. Είναι το μεγάλο κενό που είχαμε διαπιστώσει όλα τα προηγούμενα χρόνια: κάθε φορέας είχε τη δική του ψηφιακή ατζέντα, γεγονός που δημιουργούσε αλληλοκαλυπτόμενα ή -ακόμα χειρότερα- αλληλοαναιρούμενα έργα. Αυτό το κενό καλύφθηκε πρώτα νομοθετικά -αρχικά με τη σύσταση και τις αρμοδιότητες του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης και κατόπιν με τα πρώτα κυβερνητικά νομοσχέδια. Και στη συνέχεια καλύφθηκε και στην πράξη, με τη συγκέντρωση όλων των ψηφιακών υπηρεσιών στο gov.gr και τη δημιουργία ενός ενιαίου σχεδιασμού στον οποίο θα προσαρμοστούν όλες οι υπάρχουσες υπηρεσίες και τον οποίο θα ακολουθούν όσες θα δημιουργηθούν.

Αρκετοί φοβούνται μήπως, με τη σχετική ομαλοποίηση της κατάστασης, επιστρέψουμε στο παλιό, γνωστό μοντέλο συναλλαγών μεταξύ δημοσίου και πολίτη. Ποιες ασφαλιστικές δικλίδες υπάρχουν, ώστε να αντιμετωπιστούν τέτοια φαινόμενα;

Η απάντηση στο ερώτημά σας βρίσκεται ακριβώς στην ανταπόκριση των πολιτών και στην εκτεταμένη αξιοποίηση των πρωτοβουλιών που καθιερώσαμε τους τελευταίους μήνες: το gov.gr πλησιάζει τα πέντε εκατομμύρια επισκέψεις, οι εννιά στις δέκα εγγραφές στα νηπιαγωγεία έγιναν ψηφιακά, εξουσιοδοτήσεις και υπεύθυνες δηλώσεις προσεγγίζουν το μισό εκατομμύριο, ενώ σε λίγες μόνο μέρες εκδόθηκαν 30.000 πιστοποιητικά δημοτολογίου. Ακόμα και η άυλη συνταγογράφηση, μια υπηρεσία που απευθύνεται κατά κύριο λόγο σε άτομα μεγαλύτερης ηλικίας, έχει ήδη 430.000 εγγραφές. Οι πολίτες λοιπόν έδειξαν ότι ήταν πολύ πιο έτοιμοι από όσο νομίζαμε, ότι περίμεναν αυτές τις πρωτοβουλίες και ότι θέλουν να συνεχιστούν, γιατί κάνουν τη ζωή τους πιο εύκολη. Και αυτή είναι η πιο ισχυρή δικλίδα ότι δεν θα επιστρέψουμε στο κράτος που αντιμετώπιζε τους πολίτες σαν κλητήρες.

Ένα άλλο θέμα που απασχολεί την αγορά είναι πως μέχρι σήμερα δεν έχουν προχωρήσει κάποια σημαντικά έργα τεχνολογίας. Χρειαζόμαστε τελικά τα μεγάλα, πολύπλοκα, έργα τεχνολογίας στο δημόσιο; Έχετε δρομολογήσει κάποια για τη φετινή χρονιά;

Χρειαζόμαστε τόσο τα μεγάλα έργα τεχνολογίας όσο και μικρότερα. Σε ό,τι αφορά στην εμπλοκή του δημοσίου στα μεγάλα έργα τεχνολογίας, δεν συμμερίζομαι τη λογική «άσπρο - μαύρο» -είτε δηλαδή να «τρέχει» εξ ολοκλήρου το έργο είτε να απουσιάζει παντελώς. Θέλουμε το Δημόσιο να θέτει τις προδιαγραφές, αλλά ταυτόχρονα επιδιώκουμε την ευελιξία των ιδιωτών, γι’ αυτό και προκρίνουμε και τις συμπράξεις δημοσίου και ιδιωτικού τομέα. Από εκεί και πέρα, όλα τα έργα τεχνολογίας που βρίσκονται σε εξέλιξη προχωρούν σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμά τους: έχει ολοκληρωθεί η διαβούλευση και προχωρούμε σε δημοπρασία για το HRMS -το έργο του ανθρώπινου δυναμικού- ενώ στο στάδιο του διαγωνισμού βρίσκεται το «ΟΣΔΔΥΠΠ 2» του Υπουργείου Δικαιοσύνης σχετικά με την Ποινική Δικαιοσύνη. Και βέβαια, το αμέσως επόμενο διάστημα θα «σηκωθούν» τρεις διαβουλεύσεις, για τη «ΔΙΑΥΓΕΙΑ ΙΙ», για το media center και για το ERP, το Σύστημα Ενδοεπιχειρησιακού Σχεδιασμού του Δημοσίου.

Αρκούν οι ηλεκτρονικές υπηρεσίες που αναπτύχθηκαν τους τελευταίους μήνες για να κλείσει το ψηφιακό χάσμα που χωρίζει την Ελλάδα από την υπόλοιπη Ευρώπη; Ποιες άλλες πρωτοβουλίες αναλαμβάνετε, ώστε να κερδίσουμε το χαμένο έδαφος;

Αν αρκούσαν πρωτοβουλίες έντεκα μηνών, τότε δεν θα μιλούσαμε για ψηφιακό χάσμα. Είμαστε, όμως, στο «τέλος της αρχής»: έχουμε αποκτήσει τα νομοθετικά εργαλεία, έχουμε οργανώσει τους κυριότερους φορείς του ψηφιακού μετασχηματισμού του κράτους και έχουμε επιβεβαιώσει ότι οι πολίτες ανταποκρίνονται στα πρώτα σημαντικά βήματα που έχουμε κάνει. Μπορούμε, λοιπόν, να είμαστε αισιόδοξοι ότι βρισκόμαστε στον σωστό δρόμο. Είχαμε εξαρχής πει ότι η σύγκλιση με τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι ένας στόχος με ορίζοντα τετραετίας. Και θα τον επιτύχουμε πυκνώνοντας και βελτιώνοντας τις πρωτοβουλίες μας γύρω από το gov.gr, απλοποιώντας και ψηφιοποιώντας διαδικασίες, ενοποιώντας τη λειτουργία του Δημοσίου, ενδυναμώνοντας ψηφιακά τους πολίτες και, φυσικά, μπαίνοντας γρήγορα στην εποχή του 5G.

Ειδικά στον τομέα των τηλεπικοινωνιών, που τους τελευταίους μήνες υπάρχει μεγάλη κινητικότητα, και με την αναμενόμενη είσοδο νέου «παίκτη», πρόκειται να αναλάβετε περαιτέρω πρωτοβουλίες για τη μείωση των τιμών; Έχει οριστικοποιηθεί το μοντέλο με το οποίο θα δημοπρατηθεί το φάσμα για τα δίκτυα πέμπτης γενιάς και πότε θα προκηρυχθούν οι διαγωνισμοί;

Αναφορικά με τη δημοπρασία του φάσματος, ισχύουν όσα έχουμε πει: θα γίνει στα τέλη του έτους. Ήδη ολοκληρώνουμε επιμέρους στάδια, όπως ο νέος Χάρτης Συχνοτήτων της ψηφιακής τηλεόρασης που υπογράψαμε στα τέλη Απριλίου, ώστε να απελευθερωθεί το Ψηφιακό Μέρισμα ΙΙ. Αναφορικά με το μοντέλο που θα ακολουθήσουμε, η φιλοσοφία μας είναι ξεκάθαρη: το 5G δεν είναι «ένα επιπλέον G» και γι’ αυτό και, πέρα από την αυτονόητη επιδίωξη να μεγιστοποιήσουμε τα κρατικά έσοδα, δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στο πώς θα δημιουργήσουμε τις κατάλληλες συνθήκες ώστε να αναπτυχθεί ένα «οικοσύστημα 5G». Σε ό,τι έχει να κάνει με τις τιμές, τέλος, είναι κοινή παραδοχή ότι θα θέλαμε να τις δούμε να αποκλιμακώνονται -γι’ αυτό και ήδη ο πρωθυπουργός πήρε μια πρώτη πρωτοβουλία, η οποία και καρποφόρησε, καθώς οδήγησε σε διπλασιασμό των δεδομένων για τα πακέτα των εταιρειών. Φυσικά, εξετάζουμε τη μείωση της φορολογίας -ειδικά των δεδομένων, η οποία, όμως, αποτελεί συνάρτηση και των δημοσιονομικών δυνατοτήτων της χώρας.

Φώτης Κόλλιας [email protected]

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v