Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης στις παραθεριστικές κατοικίες

Τεράστιο ενδιαφέρον επενδυτών βλέπει ο επικεφαλής του αρχιτεκτονικού γραφείου Potiropoulos+Partners Δημήτρης Ποτηρόπουλος.

Μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης στις παραθεριστικές κατοικίες

Οι ξένοι επενδυτές, παρά τα κίνητρα που κατά καιρούς έχουν θεσπιστεί, δεν ενδιαφέρονται για την αγορά κύριας κατοικίας στην Ελλάδα, αλλά επικεντρώνονται στην παραθεριστική κατοικία, όπου τα τελευταία χρόνια αρχίζουν να εντοπίζουν σοβαρές αναπτύξεις, λέει ο επικεφαλής του αρχιτεκτονικού γραφείου Potiropoulos+Partners Δημ. Ποτηρόπουλος.

Ο κ. Ποτηρόπουλος υποστηρίζει πως το ενδιαφέρον των ξένων αλλά και Ελλήνων επενδυτών στρέφεται σε «high-end συγκροτήματα παραθεριστικών κατοικιών, που όμως δεν ακολουθούν έναν επαναλαμβανόμενο σχεδιασμό αλλά η κάθε κατοικία διατηρεί την αισθητική της αυτοτέλεια και επομένως την επιθυμητή αρχιτεκτονική ποικιλία σε επίπεδο πολεοδομικής κλίμακας».

Ο επικεφαλής της Potiropoulos+Partners θεωρεί πως το Ελληνικό μπορεί να αποτελέσει ένα πρότυπο για μια σύγχρονη πόλη και τονίζει πως ειδικά τα κτιριακά έργα επηρεάστηκαν λιγότερο από την πανδημία.

Το γραφείο Potiropoulos+Partners ιδρύθηκε το 1989 από τους Δημήτρη Ποτηρόπουλο και Λιάνα Νέλλα-Ποτηροπούλου και έχει καθιερωθεί ως ένα από τα ισχυρά αρχιτεκτονικά γραφεία στην Ελλάδα στους τομείς που δραστηριοποιείται, με έδρα την Αθήνα και το Λονδίνο. Σήμερα, με 30 χρόνια εμπειρίας και τη συμμετοχή πλέον και του γιου τους Ρήγα Ποτηρόπουλου, η ομάδα αρχιτεκτόνων απευθύνεται στην παγκόσμια αγορά, παρέχοντας πλήρεις υπηρεσίες σχεδιασμού, σε όλο το φάσμα και τις κλίμακες των αρχιτεκτονικών και πολεοδομικών έργων.

Γιατί μέχρι σήμερα δεν έχουμε σημαντικές οικιστικές αναπτύξεις, με οργανωμένα συγκροτήματα στη χώρα μας; Πιστεύετε πως το Ελληνικό θα βοηθήσει προς την κατεύθυνση αυτή;

Σε πολεοδομικό επίπεδο, το project του Ελληνικού παρέχει τη δυνατότητα να πραγματοποιηθεί η προγραμματική πολυπλοκότητα που απαιτείται σε μια τόσο μεγάλου μεγέθους ανάπτυξη, ώστε να δημιουργηθεί μια πόλη σύγχρονη και προγραμματικά σύμμεικτη, όπου οι άνθρωποι θα κατοικούν, θα εργάζονται και θα περνούν τον ελεύθερο χρόνο τους. Υπό την έννοια αυτή, θα μπορούσε να αποτελέσει ένα είδος πρότυπου, π.χ. για την περίπτωση των οργανωμένων οικιστικών αναπτύξεων. Παρ’ όλα αυτά, θεωρώ ότι, γενικά, η οργανωμένη δόμηση -όπου εκλείπει το δυναμικό στοιχείο του «τυχαίου»- δεν ταιριάζει ως περιβάλλον και τρόπος διαβίωσης στην ελληνική κουλτούρα. Και μάλλον για τον λόγο αυτό δεν έχουν αναπτυχθεί μέχρι σήμερα στη χώρα μας σημαντικά, από άποψη σχεδιασμού και μεγέθους, οικιστικά συγκροτήματα.

Πιστεύετε πως υπάρχουν μεγαλύτερα περιθώρια για την ανάπτυξη συγκροτημάτων παραθεριστικών κατοικιών, σε σχέση με αντίστοιχα οικιστικά συγκροτήματα εντός των πόλεων;

Η φυσική ομορφιά και το κλίμα της χώρας μας, καθώς και η εξωστρεφής κοινωνική μας ζωή, είναι οι κύριοι λόγοι που επηρεάζουν τις επενδυτικές επιλογές του αλλοδαπού πελάτη που ενδιαφέρεται για τον τόπο μας. Οπότε, ναι, πιστεύω ότι η αγορά των παραθεριστικών κατοικιών έχει μεγαλύτερα περιθώρια ανάπτυξης, δεδομένου ότι προσελκύει εξίσου και τον Έλληνα χρήστη. Όπως ήδη είπα, η οργανωμένη οικιστική δόμηση δεν συνδυάζεται με τη νοοτροπία μας, ώστε να μπορούσαμε να μιλήσουμε για αναπτύξεις -στο πλαίσιο της πρώτης κατοικίας πλέον- σε αστικό περιβάλλον. Οι ξένοι επενδυτές, αντίστοιχα, δεν ενδιαφέρονται τόσο για την αγορά πρώτης κατοικίας, παρ' όλα τα κίνητρα που έχουν θεσπιστεί, τους έλκει περισσότερο η επαφή με τη φύση και την ελληνική παράδοση.

Ειδικά για τις παραθεριστικές κατοικίες, όπου έχετε ως γραφείο σημαντικές διεθνείς διακρίσεις, έχει πράγματι αυξηθεί το ενδιαφέρον των ξένων επενδυτών και τι ακριβώς ψάχνουν; Ένα ακίνητο εντός οργανωμένου συγκροτήματος ή μια αυτόνομη πολυτελή βίλα;

Στο πρώτο σκέλος της ερώτησής σας απάντησα ήδη. Από εκεί και πέρα, το ενδιαφέρον τους αφορά κυρίως σε high-end συγκροτήματα παραθεριστικών κατοικιών, που όμως δεν ακολουθούν έναν επαναλαμβανόμενο σχεδιασμό, αλλά η κάθε κατοικία διατηρεί την αισθητική της αυτοτέλεια και επομένως την επιθυμητή αρχιτεκτονική ποικιλία σε επίπεδο πολεοδομικής κλίμακας. Παράλληλα, υπάρχει και εκείνο το κοινό, πιο περιορισμένο όμως, που επιλέγει μεμονωμένες πολυτελείς βίλες, κυρίως στους κοσμοπολίτικους προορισμούς.

Τελικά υπάρχει σήμερα το προϊόν που ψάχνουν οι ξένοι επενδυτές;

Υπάρχει ήδη το προϊόν αυτό και παράλληλα βρίσκονται σε εξέλιξη πολλά νέα projects από Έλληνες και ξένους επιχειρηματίες ή μεικτά σχήματα, που θα αυξήσουν μεσομακροπρόθεσμα κατά πολύ την προσφορά.

Πόσο έχει επηρεάσει η πανδημία τον κλάδο σας στην Ελλάδα και πότε θεωρείτε ότι η αγορά θα ανακάμψει;

Με δεδομένο ότι οι μελέτες απαιτούν αρκετό χρόνο για να ολοκληρωθούν και επίσης ότι δεν σταμάτησαν κατά τη διάρκεια του lockdown -να πω εδώ ότι οι αρχιτέκτονες και γενικά οι μελετητές μπορούν και συνεχίζουν να εργάζονται απρόσκοπτα σε περιβάλλον τηλεργασίας-, πιστεύω ότι το σταδιακό πέρασμα στην κανονικότητα ενόψει των εμβολίων θα σημάνει και την επιστροφή στους ρυθμούς ανάπτυξης των προηγούμενων ετών. Ο κατασκευαστικός κλάδος στη χώρα μας επηρεάστηκε κατά την περίοδο της πανδημίας λιγότερο από ό,τι θα περίμενε κανείς και ειδικότερα εκείνος των κτιριακών έργων.

Το έργο σας «The Wave» είναι ένα από τα πιο πολυσυζητημένα projects στην τυπολογία της κατοικίας που κατασκευάζονται σήμερα στη λεγόμενη Αθηναϊκή Ριβιέρα. Ποια είναι η ιδέα του σχεδιασμού του;

Το κτίριο βρίσκεται στη Γλυφάδα, σε επαφή με το Γκολφ. Εδώ, το ανάγλυφο του εδάφους και η κίνηση της θάλασσας θυμίζουν «πίνακα κυμάτων» που μεταμορφώνεται συνεχώς αλλάζοντας σχήματα. Η ιδέα αποδίδει την τρισδιάστατη επεξεργασία των φυσικών αυτών αναδιπλώσεων, παρουσιάζοντας μία δυναμική μορφή που μοιάζει να πάλλεται, να περιστρέφεται ή να λυγίζει, δείχνοντας από οποιαδήποτε οπτική γωνία διαρκώς μεταβαλλόμενη. Με τον τρόπο αυτό, το κτίριο αναδεικνύεται σε διαμεσολαβητή ανάμεσα στον χρήστη και τη φύση, σε έναν καμβά αφηγήσεων πάνω στο οποίο διασταυρώνονται διαφορετικές ροές διερευνήσεων. Ο μικρόκοσμος που γεννιέται, παρέχει μία σύνθετη εμπειρία που σχετίζεται με το τεχνητό στοιχείο και το φυσικό, το πρώτο πλάνο και το φόντο, με το καθημερινό και το αναπάντεχο. Κατά τη σύνθεση προσεγγίστηκε η οργάνωση δύο συνδεδεμένων όγκων σε ενιαία δομή, παράλληλων προς τη μεγάλη πλευρά του οικοπέδου, που συνομιλούν με τα φαινόμενα του τόπου.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v