Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Όνομα: Χαμαιλέων
Περιοχή: Euro2day

Αποποίηση ευθυνών
Ιαν 11 2024

Ακρίβεια: Η βιομηχανία της... αφωνίας, ο Σκρέκας και η ΕΛΣΤΑΤ - Ο ΟΣΕ και το ερώτημα - Τips για ΕΛΛΑΚΤΩΡ, ΟΛΠ, ΟΛΘ

Ακρίβεια: Η βιομηχανία της... αφωνίας, ο Σκρέκας και η ΕΛΣΤΑΤ - Ο ΟΣΕ και το ερώτημα - Τips για ΕΛΛΑΚΤΩΡ, ΟΛΠ, ΟΛΘ

ΑΚΡΙΒΕΙΑ: Βιομηχανία τροφίμων ή αλλέως βιομηχανία της... αφωνίας. Αν εξαιρέσουμε τον επιχειρηματία Σπύρο Θεοδωρόπουλο, ο οποίος δεν μασάει τα λόγια του, έχει άποψη και την εκφράζει, δυσαρεστώντας αρκετούς, οι υπόλοιποι εκπρόσωποι από τη βιομηχανία τροφίμων και καταναλωτικών αγαθών είναι άφαντοι.

Το πρόβλημα ασφαλώς εντοπίζεται (και) στην κεφαλή. Δηλαδή στον Σύνδεσμο Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων (ΣΕΒΤ), η σιγή του οποίου, απέναντι σε όσα καταλογίζει η κυβέρνηση στις επιχειρήσεις που εκπροσωπεί, ελληνικές και πολυεθνικές, είναι εκκωφαντική. Για ένα θέμα, την ακρίβεια, που καίει τους πάντες. Όχι την τελευταία εβδομάδα αλλά την τελευταία τριετία.

Η στήλη αδυνατεί να αντιληφθεί τι εξυπηρετεί αυτή η απαξιωτική στάση του ΣΕΒΤ, πρόεδρος του οποίου είναι ο Γιάννης Γιώτης και αντιπρόεδρος ο Γρηγόρης Αντωνιάδης, απέναντι στην κοινή γνώμη που είναι και καταναλωτές.

Τι για νοοτροπία μπανανίας μίλησε ο πρωθυπουργός, τι για πληθωρισμό της απληστίας, καμία απάντηση. Κάποιοι υποστηρίζουν ότι μετράει το «δεν τα βάζουμε με το γκουβέρνο», άλλοι ότι υπάρχει πρόβλημα «συντονισμού», αρκετοί μιλούν για «ένοχη σιωπή». Το σίγουρο είναι ότι υπάρχει reputational risk για τη βιομηχανία, κι αυτό δεν είναι ποτέ καλό.

Κάποιοι κυνικοί αναγνώστες, με δυνατή μνήμη, ίσως να σημειώσουν πικρόχολα «καλά, εδώ ο Σύνδεσμος παρεμπόδισε έρευνα της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Θα κολλήσει σε... λεπτομέρειες όπως είναι οι τιμές, ώστε να ενημερώσει για τη θέση του την κοινή γνώμη;».

Όμως για το θέμα της παρεμπόδισης του ελέγχου από την Ανεξάρτητη Αρχή και του ενδεχομένου να επιβληθεί στον ΣΕΒΤ σημαντικό πρόστιμο (*), εφόσον η Ολομέλεια της Αρχής στις 25 Ιανουαρίου συνταχθεί με την έκθεση της Εισηγήτριας, ο Σύνδεσμος είχε σπεύσει να εκδώσει ανακοίνωση τον περασμένο Νοέμβριο.

Από τις λίγες στην ιστορία του, θα συμπληρώσουμε. Όμως και εκείνη η ανακοίνωση ήταν κατώτερη των περιστάσεων αφού προσπάθησε να υποβαθμίσει το γεγονός. Μάλιστα είχε σπεύσει να προδικάσει και το τι θα αποφασίσει η Ολομέλεια(!), αναφέροντας ότι το θέμα ήταν διαδικαστικό και ήσσονος σημασίας.

(*) Στην αρχική έκδοση του παρασκηνίου αναφερθήκαμε σε «πρόστιμο εκατοντάδων εκατομμυρίων». Σύμφωνα με τον νόμο (3959/2011, άρθρο 39 παράγραφος  5) «το πρόστιμο αν επιβληθεί υπολογίζεται αναλογικά προς τον μέσο ημερήσιο παγκόσμιο κύκλο εργασιών κατά την προηγούμενη της έκδοσης της απόφασης οικονομική χρήση με ανώτατο όριο το 3% αυτού του κύκλου εργασιών και υπολογίζονται από την ημερομηνία που ορίζει η οικεία απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού». Δεν έχουμε ωστόσο την αίσθηση ότι θα καταλογιστούν τέτοια ποσά, εάν και εφόσον η Ολομέλεια καταλήξει σε καταδικαστική απόφαση. 

 

ΑΚΡΙΒΕΙΑ ΙΙ: Το μέτρο της «κλειδωμένης» μειωμένης τιμής τουλάχιστον κατά 5% για διάστημα έξι μηνών, που ενεργοποιήθηκε τον Νοέμβριο, δεν έφερε πτώση στον πληθωρισμό, τουλάχιστον ως τώρα.

Η κυβέρνηση και ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας ευελπιστούν ότι η κατάσταση θα αλλάξει με το νέο πακέτο μέτρων και τη μείωση κατά 30% των εκπτώσεων που δίνουν οι προμηθευτές (σ.σ. αφορά τις κατηγορίες απορρυπαντικά, καθαριστικά σπιτιού, οδοντόκρεμες, αφρόλουτρα/σαμπουάν και βρεφικές πάνες), στα σούπερ μάρκετ. Διότι η περικοπή των εκπτώσεων επί του τιμοκαταλόγου θα οδηγήσει σε σημαντική μείωση των επίσημων τιμών καταλόγου, με τις οποίες -εδώ είναι το κλου της υπόθεσης- υπολογίζει η ΕΛΣΤΑΤ τις αυξομειώσεις στον πληθωρισμό.

Βέβαια από την ανακοίνωση μέχρι την υλοποίηση θα περάσουν τουλάχιστον 45 ημέρες αφού τα μέτρα θα αρχίσουν να εφαρμόζονται από τον Μάρτιο. Μέχρι τότε, λοιπόν, δεν αναμένεται να δούμε κάτι ουσιαστικό στην αποκλιμάκωση του πληθωρισμού.

Το ερώτημα είναι αν οι καταναλωτές θα νιώσουν τη διαφορά. Οι συνήθως έγκυρες πηγές μας λένε ότι όσοι κυνηγούν συστηματικά τις προσφορές, από το ένα σούπερ μάρκετ στο άλλο, δεν θα δουν σοβαρή διαφορά.

Διαφορά θα δουν οι πελάτες που για διάφορους λόγους δεν αλλάζουν συχνά σημείο αγορών.

 

ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΣ: Η ιδέα ίδρυσης των «Ελληνικών Σιδηροδρόμων», κοινώς ενός ενιαίου οργανισμού στον οποίο θα συγχωνευτούν και πάλι όλες οι επιμέρους εταιρείες που σχετίζονται με τον σιδηρόδρομο, «μούδιασε» την αγορά και όσους παράγοντες έχουν εμπειρία συγκοινωνιακού έργου αλλά και διαχείρισης κρατικών οργανισμών.

Προφανώς, το μοντέλο διάσπασης των εταιρειών που άρχισε ήδη από τα τέλη της δεκαετίας του ’90 (μετά από κοινοτική απόφαση) και ολοκληρώθηκε μετ’ επιτάσεως στα χρόνια του μνημονίου (2010-2015 μετά από απαίτηση της Ε.Ε. αυτή τη φορά) δεν απέδωσε.

Δεν ήταν μόνο το τραγικό συμβάν των Τεμπών, που αποκάλυψε την απουσία σοβαρών υποδομών ασφάλειας και την επιχειρησιακή αδυναμία του συστήματος, αλλά και το γεγονός πως η διάσπαση αρμοδιοτήτων, η έλευση ιδιώτη στο μεταφορικό έργο (βλέπε τους Ιταλούς της Hellenic Train) δεν έφερε καμιά ουσιώδη αποτελεσματικότητα. Για να μην αναφέρουμε πως συνεχίστηκε η δημόσια χρηματοδοτική υποστήριξη προς τις επιμέρους εταιρείες.

Από την άλλη πλευρά, το παλιό μοντέλο του ενιαίου ΟΣΕ, όπως θυμούνται οι παλιότεροι, αποτελούσε «ανοιχτή» πληγή για το δημόσιο, καθώς ζητούσε διαρκώς επιδοτήσεις και διαγραφές χρεών εις βάρος των φορολογουμένων, πέραν του ότι δημιουργούσε ένα αδιαφανές πλαίσιο λειτουργίας.

Τι νέο λοιπόν και κυρίως αποδοτικό μπορεί να φέρει η νέα κυβερνητική πρόταση για έναν ενιαίο οργανισμό;

Για πολλούς, η ειδοποιός διαφορά στο σχέδιο του Χρήστου Σταϊκούρα είναι η συνειδητοποίηση πως χρειάζεται επαγγελματικό «στήσιμο» του ενιαίου οργανισμού. Εξ ου και σχεδιάζεται διεθνής δημόσιος διαγωνισμός για την ανάθεση δημιουργίας των δομών, αλλά και τη λειτουργία κρίσιμων επιχειρησιακών τομέων, για εύλογο χρονικό διάστημα, σε ξένο σύμβουλο. Η εν λόγω πρακτική εξάλλου ακολουθήθηκε και αποδείχθηκε επιτυχημένη στη σύσταση και λειτουργία της Αττικό Μετρό (της σημερινής Ελληνικό Μετρό).

Στον αντίποδα, ωστόσο, οι σκεπτικιστές σημειώνουν πως η Αττικό Μετρό οικοδομήθηκε από την αρχή, ενώ ο ΟΣΕ, η ΕΡΓΟΣΕ και ΓΑΙΟΣΕ αποτελούν «παλιά υλικά» σε ένα νέο οραματικό σχέδιο. Αποτελεί δε ερώτημα το κόστος αυτού του μετασχηματισμού, αλλά και οι αντιδράσεις.

Γιατί, ως γνωστόν, στις συγχωνεύσεις πολλοί θίγονται και πολλοί αντιστέκονται.

 

ΟΛΠ-ΟΛΘ: Ξεκάθαρος νικητής εμφανίζεται ο Πειραιάς στο ιδιότυπο «ντέρμπι» Βορρά - Νότου στα… λιμάνια.

Η μετοχή του ΟΛΠ έκλεισε σε νέο υψηλό στα 24,5 ευρώ με άνοδο άνω του 4%. Την ίδια στιγμή, ο ΟΛΘ «βολοδέρνει» κοντά στα χαμηλά του, κλείνοντας εχθές αμετάβλητος στα 22,3 ευρώ.

Το χαμηλό 12 μηνών για τον τίτλο εντοπίζεται στα 22 ευρώ (στις 9/10/23), με το «χαρτί» να δοκιμάζει ενδοσυνεδριακά ακόμη χαμηλότερα επίπεδα, καθώς υποχώρησε μέχρι τα 21,8 ευρώ, για να «μαζευτεί» στη συνέχεια.

 

ΕΛΛΑΚΤΩΡ: Εναν κύκλο αποεπενδύσεων από δραστηριότητες, αλλά και βελτίωσης του χρηματοοικονομικού προφίλ της ολοκληρώνει τυπικά η εισηγμένη, καθώς η σημερινή έκτακτη γενική συνέλευση των μετόχων καλείται να εγκρίνει την πώληση του εναπομείναντος 25% της Άνεμος στη Motor Oil.

Το τίμημα για το 25% της Άνεμος θα ανέλθει στα 123,5 εκατ. ευρώ και μαζί με τα έσοδα από την πώληση της Άκτωρ και του Smart Park (της Reds) αυξάνει τα διαθέσιμα του ομίλου Ελλάκτωρ πάνω από τα 650 εκατ. ευρώ.

Επιπλέον, η εισηγμένη θα βελτιώσει περαιτέρω τη θέση της, καθώς έχει λαμβάνειν 114 εκατ. ευρώ από την αποπληρωμή ενδοομιλικών δανείων προς την Άκτωρ, στο πλαίσιο συμφωνίας εξαγοράς του κατασκευαστικού βραχίονα από την Intrakat.

Η χρηματική διανομή προς τους μετόχους από την παραπάνω ρευστότητα έχει εν πολλοίς προεξοφληθεί, ωστόσο μένει να φανεί πώς θα αξιοποιηθεί για αναπτυξιακούς σκοπούς στις εναπομείνασες δραστηριότητες του ομίλου, κοινώς τον βραχίονα των Παραχωρήσεων, την Ηλέκτωρ αλλά και τη Reds, που έχει ήδη υπό ωρίμανση επενδυτικά projects. 

Η αγορά περιμένει από την εταιρεία να ανακοινώσει τον περαιτέρω σχεδιασμό της. Οι πληροφορίες μας λένε ότι αυτό δεν θα αργήσει να συμβεί.

 

MINERVA: Συνεδρίαση… γκραν γκινιόλ εχθές για τη μετοχή, η οποία προερχόταν από δυο συνεχόμενα limit up, που την είχαν οδηγήσει από το 0,53 στο 0,82 ευρώ (άνοδος 54,7%).

Το «χαρτί» επιχείρησε και εχθές να αναρριχηθεί σε υψηλότερα επίπεδα, κινούμενο έως το 0,98 ευρώ, με άνοδο 19,5%. Ωστόσο η συνέχεια δεν ήταν ανάλογη, με τον τίτλο να κλείνει τελικώς στα χαμηλά ημέρας με απώλειες 7,32%.

Το έκανε και εχθές το 29%, ωστόσο σε… συνολική διακύμανση!

Από κοντά και η Fieratexαπόκτηση μετοχών της ΜΙΝ από τη Χρυσούλα Ανεζουλάκη έδωσε λαβή σε σενάρια), η οποία έχοντας ενισχυθεί σωρευτικά κατά 37,5% στο διήμερο ράλι, εχθές… ξεφούσκωσε, κλείνοντας τελικώς με απώλειες άνω του 4% (στο 16,45% η συνολική διακύμανση). 

 

ΣΑΡΑΝΤΗΣ: Οι αγορές ιδίων μετοχών συντηρούν στις τελευταίες συνεδριάσεις τη συναλλακτική δραστηριότητα της μετοχής.

Τη Δευτέρα, για παράδειγμα, από τα συνολικά 65.941 κομμάτια που άλλαξαν χέρια, τα 24.200 αφορούσαν σε αγορές ιδίων (36%). Την αμέσως επόμενη ημέρα, από τα 45.838 τεμάχια τα 20.396 ή το 44% των συναλλαγών αφορούσαν ίδιους τίτλους.

Η εταιρεία κατέχει πλέον πάνω από 1,5 εκατ. μετοχές ή 2,33% του μετοχικού κεφαλαίου. 

 

BLUEGROUND: Συνεχίζει την υλοποίηση του αναπτυξιακού της πλάνου η ελληνική εταιρεία που πραγματοποίησε το 2023 τρεις εξαγορές, ενισχύοντας τη θέση της στις ΗΠΑ.

Η Blueground που ξεκίνησε το 2013 από την Αθήνα και πλέον αποτελεί μια από τις παγκόσμιες ηγέτιδες στην αγορά της βραχυχρόνιας μίσθωσης πλήρως επιπλωμένων πολυτελών διαμερισμάτων, ανακοίνωσε χθες την επέκτασή της στην ιαπωνική αγορά μέσα από την πρώτη της συμφωνία franchise με τη Mitsubishi Estate Co., Ltd., και πλέον στρέφει το βλέμμα της στην Ταϊλάνδη.

Θέλει να προσελκύσει περισσότερη χρηματοδότηση και να σπάσει το φράγμα του 1 δισ. δολαρίων σε αποτίμηση, έχοντας ένα δίκτυο 15.000 διαμερισμάτων σε 32 πόλεις που βρίσκονται σε 17 χώρες και 4 ηπείρους.

Αναμένουμε εξελίξεις…

 

ΑΣΦΑΛΙΣΗ ΚΑΤΟΙΚΙΑΣ: Στο 17% εκτίμησε η ΕΑΕΕ το ποσοστό κάλυψης κατοικιών στην Ελλάδα, με πάνω από 1 εκατ. συμβόλαια να βρίσκονται σε ισχύ.

Ωστόσο, η μερίδα του λέοντος μεταξύ των καλυπτόμενων ακινήτων είναι στην Αττική (το 46,4%) και αφορά σε επαγγελματικά ακίνητα.

Σε περιοχές όπως η Θεσσαλία που επλήγη από τις φονικές πλημμύρες -και η ανάγκη ασφάλισης από φυσικές καταστροφές είναι καταφανώς μεγαλύτερη-, τα ποσοστά κάλυψης είναι πολύ χαμηλότερα. 

Ενδεικτικά, στην εν λόγω περιφέρεια, έχει ασφαλιστεί μόλις το 4,9% των ακινήτων ενώ σε αντίστοιχα χαμηλά ποσοστά κινείται η κάλυψη σε περιφέρειες όπως η Ήπειρος, η Δυτική και Ανατολική Μακεδονία, τα νησιά και η Κρήτη.

 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v