Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Όνομα: Χαμαιλέων
Περιοχή: Euro2day

Αποποίηση ευθυνών
Ιαν 30 2024

Αγορές: Κάτω από το ραντάρ νο 2 - Ο ΣΕΒ και τα σταλινικά ποσοστά - Το παράδοξο με το φυσικό αέριο - Tips για MOH, Titan

Αγορές: Κάτω από το ραντάρ νο 2 - Ο ΣΕΒ και τα σταλινικά ποσοστά - Το παράδοξο με το φυσικό αέριο - Tips για MOH, Titan

ΑΓΟΡΕΣ: Χθες μιλήσαμε για τους γεωπολιτικούς φόβους σε Αμερική και Ευρώπη. Σειρά για να κλείσουμε το θέμα, έχουν η Μέση Ανατολή και η Ασία. Κρατήστε από τώρα ότι όσο αυξάνονται οι υποθέσεις που μπορεί να έχουν πολύ κακή κατάληξη, τόσο αυξάνονται και οι πιθανότητες ότι δεν θα πάνε όλα καλά, ή έστω μετρίως καλά, παντού. Κάποιο «καρπούζι» είναι πιθανό να σκάσει, ίσως και περισσότερα από ένα.

 

ΙΣΡΑΗΛ: Όσο περνά ο χρόνος τόσο αυξάνουν οι πιθανότητες επέκτασης της σύγκρουσης. Οι επιχειρήσεις των Ισραηλινών δεν αναμένεται να τερματιστούν σύντομα, διότι οι στόχοι που έχουν βάλει, δύσκολα θα επιτευχθούν, λέει το consensus των ειδικών. Ο ναυτικός αποκλεισμός στην Ερυθρά Θάλασσα (μέσω των Χούθι) είναι δύσκολο να ελεγχθεί, όπως επίσης παραδέχονται σχεδόν όλοι οι αναλυτές. Προχθές είχαμε και Αμερικανούς νεκρούς, από επίθεση με drone σε μικρή βάση τους, στην Ιορδανία, που ανέβασε περισσότερο το επίπεδο κλιμάκωσης.

Τα όσα συμβαίνουν πλήττουν το γόητρο των ΗΠΑ, που θα πρέπει με κάποιο τρόπο να αντιδράσουν, παρότι, λένε οι γνώστες, καλές λύσεις δεν προκύπτουν. Κατά συνέπεια, ο κίνδυνος «λάθους» ολοένα μεγαλώνει. Οι αγορές προς το παρόν δείχνουν να αδιαφορούν, ίσως διότι δεν αντιλαμβάνονται πλήρως τις μεγάλες ανατροπές που συμβαίνουν, στις σχετικές ισορροπίες δυνάμεων και τη διεξαγωγή πολεμικών επιχειρήσεων.

Δύο παραδείγματα: Μια οργάνωση που ελέγχει τμήμα υποανάπτυκτης χώρας, δηλαδή οι Χούθι της Υεμένης, έχει επιβάλει πρακτικά ναυτικό αποκλεισμό σε βασική θαλάσσια αρτηρία, χωρίς καν να έχει ναυτικό ή αεροπορία. Πριν λίγα χρόνια, κάτι τέτοιο θα ήταν σχεδόν αδιανόητο. Τώρα υπάρχουν τα κατάλληλα μέσα και δεν είναι προνόμιο κάποιων λίγων ισχυρών κρατών ανά τον κόσμο. Τα όσα συμβαίνουν στην Ερυθρά Θάλασσα προφανώς λένε πολλά και για το τι θα μπορούσε να συμβεί αν η κινεζική υπερδύναμη αποφασίσει να αποκλείσει την Ταϊβάν, κόντρα στο αμερικανικό ναυτικό. (βλέπε παρακάτω)

Παράδειγμα δεύτερο: Το πλήγμα στη μικρή αμερικανική βάση της Ιορδανίας ήταν το πρώτο θανατηφόρο «αεροπορικό» πλήγμα που δέχτηκαν αμερικανικές δυνάμεις, από την εποχή της... Κορέας. Γιατί τώρα υπάρχουν φθηνά επιθετικά drones, που σε κάποιους ρόλους υποκαθιστούν τα αεροπλάνα.

Σημειώστε σχετικά ότι αν εισακουστούν όσοι πιέζουν την προεδρία Μπάιντεν να χτυπήσει το Ιράν, είναι πιθανό ότι «θα καεί το πελεκούδι» στην ευρύτερη περιοχή, με μεγάλες οικονομικές και γεωπολιτικές συνέπειες.

Το Ιράν δεν είναι Ιράκ, ούτε Αφγανιστάν.

 

ΑΣΙΑ: Ολοι πλέον γνωρίζουν ότι υπάρχει ένταση μεταξύ Κίνας και ΗΠΑ για το θέμα της Ταϊβάν. Οι πρόσφατες εκλογές δεν έλυσαν το θέμα. Ο νέος πρόεδρος της Ταϊβάν είναι φιλοδυτικός, αλλά δεν πήρε απόλυτη πλειοψηφία, ούτε έχει τον έλεγχο της Βουλής.

Η κατάσταση θυμίζει τεντωμένο σχοινί καθώς η Κίνα θεωρεί πως οι ΗΠΑ παραβαίνουν την πολιτική περί ύπαρξης «μίας Κίνας» που είχαν αποδεχτεί επί δεκαετίες, ενθαρρύνοντας τώρα την ανεξαρτησία της Ταϊβάν. Είναι σχεδόν σίγουρο πάντως ότι το καθεστώς Σι θα πήγαινε σε πόλεμο προκειμένου να αποτρέψει αλλαγές στο status quo.

Το νέο στοιχείο ανησυχίας ωστόσο έχει προκύψει λίγο παραδίπλα. Σύμφωνα με εκτιμήσεις αμερικανικών αξιωματούχων, που δημοσίευσαν οι New York Times, η Βόρεια Κορέα φέρεται να προετοιμάζει «περιορισμένο κτύπημα» κατά της φιλοδυτικής Νότιας Κορέας. Τις ανησυχίες έχει αναζωπυρώσει η απόφαση του καθεστώτος της Βορείου Κορέας να εγκαταλείψει επισήμως κάθε προσπάθεια «ειρηνικής ενοποίησης» με τη Νότιο Κορέα, μαζί με τις εκτιμήσεις δυτικών αναλυτών ότι έχει πάρει «στρατηγική απόφαση να πάει σε πόλεμο».

Για όσους θέλουν κάτι παραπάνω, στα «της Κορέας», μια ανάλυση από το Brookings Institution

ΥΓ: Πολύ ταραγμένη εμφανίζεται η κατάσταση και σε ορισμένες περιοχές της Αφρικής, την ήπειρο που παραμένει υπανάπτυκτη, διαθέτει όμως πλούσιους πόρους. Κρατήστε σχετικά ότι η επιρροή Ρωσίας και Κίνας συνεχώς αυξάνει τα τελευταία χρόνια, είτε με ειρηνικό τρόπο είτε και με πραξικοπήματα από στρατιωτικούς που δεν συμπαθούν τη Δύση. Μεγάλος χαμένος μέχρι στιγμής η Γαλλία, που βλέπει σταδιακά την επιρροή της στην περιοχή του γαλλόφωνου Σαχέλ να εκμηδενίζεται.

 

ΣΕΒ: Πολύ ενδιαφέρουσα η έρευνα που διενήργησε στις επιχειρήσεις, περί της οποίας μπορείτε να διαβάσετε αναλυτικά εδώ. Εμείς κρατήσαμε τρεις απαντήσεις που πήραν εντελώς… σταλινικά ποσοστά, που σημαίνει ότι «καίνε» τη συντριπτική πλειονότητα του επιχειρηματικού κόσμου, ανεξαρτήτως μεγέθους.

- Το 84% θεωρεί πως η φορολογία της εργασίας παραμένει εμπόδιο για τη βελτίωση των μισθών και ζητά φορολογικά κίνητρα για τη βελτίωσή τους. Πρόκειται βεβαίως για την άλλη όψη της υπερφορολόγησης των μισθωτών, που αποτελεί πάγιο φαινόμενο. Ειδικά στους πιο υψηλούς μισθούς, όταν δίνονται αυξήσεις, καταλήγουν… μισές στην τσέπη του εργαζόμενου.

- Το 75% πιστεύει ότι το κράτος πρέπει να παρέμβει προκειμένου να μειωθεί το κόστος της ενέργειας, ενώ το 73,8% ζητά περισσότερη προστασία των υποδομών, από τις φυσικές καταστροφές, προκειμένου να προωθηθεί η βιώσιμη ανάπτυξη.

Λίγο χαμηλότερα αλλά με ποσοστά… καταστατικής πλειοψηφίας του 67% τα αιτήματα για α) διαφάνεια και αντιμετώπιση της διαφθοράς, β) φορολογική ανταγωνιστικότητα.

Αν οι πολιτικοί μας χρειάζονταν μια… κατεύθυνση για το τι πρέπει να κάνουν, δεν χρειάζεται να το ψάξουν περισσότερο, τα στοιχεία είναι ξεκάθαρα.

 

ΦΥΣΙΚΟ ΑΕΡΙΟ: Σημάδια των καιρών. Η αγορά φυσικού αερίου το καλοκαίρι είναι αυτή τη στιγμή ακριβότερη από τις άμεσες παραδόσεις που έχουν στόχο να καλυφθούν οι χειμερινές ανάγκες!

Το παράδοξο ξεκίνησε να καταγράφεται προ ημερών στο χρηματιστήριο της Ολλανδίας, που δίνει τον τόνο στις ευρωπαϊκές αγορές. Δείχνει, σύμφωνα με αναλυτές, ότι η αγορά δεν ανησυχεί για την κάλυψη των χειμερινών αναγκών και το ενδιαφέρον τώρα μετατοπίζεται στην αναπλήρωση των αποθηκών το καλοκαίρι.

Εν τω μεταξύ κάτι η ασθμαίνουσα οικονομική ανάπτυξη, κάτι ο καιρός που σε γενικές γραμμές υπήρξε ήπιος στη Γηραιά Ηπειρο οδήγησαν την τιμή χθες στα 28,1 ευρώ η μεγαβατώρα. Για παραδόσεις τον Αύγουστο, η τιμή είναι ένα ευρώ υψηλότερη.

 

ΤΙΤΑΝ: Εσπασε το φράγμα του 5% το ποσοστό που αντιστοιχεί στις ίδιες μετοχές που έχει αγοράσει η εταιρεία.

Τις τελευταίες πέντε συνεδριάσεις απέκτησε συνολικά 19.807 τεμάχια, συνολικής αξίας άνω των 450 χιλιάδων ευρώ. Μάλιστα, έχει μοιράσει ακριβώς στη μέση τις αγορές μέσω του Χρηματιστηρίου Αθηνών και του Euronext, στο οποίο επίσης τελεί υπό διαπραγμάτευση.

Η μετοχή χθες, κόντρα στη συγκυρία, κινήθηκε εκ νέου ανοδικά. Εκλεισε στα 23,45 ευρώ, σημειώνοντας νέο υψηλό.

 

MOTOR OIL: Το πρόγραμμα αγοράς ιδίων μετοχών συνεχίζει να εκτελεί και η εισηγμένη. Σύμφωνα με την τελευταία ενημέρωση, πλέον κατέχει 2.590.170 τίτλους ή το 2,34% του μετοχικού κεφαλαίου.

Το ενδιαφέρον εδώ είναι ότι η μέση τιμή κτήσης είναι μόλις 18,405 ευρώ, όταν η τιμή στο ταμπλό βρίσκεται στα 25,44 ευρώ.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v