Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Τι είναι τα crypto airdrops που υπόσχονται έως και $100.000

Πώς μπορεί κάποιος να πάρει μέρος σε μια στρατηγική μάρκετινγκ που μπορεί να αποφέρει κέρδος. Πώς χρησιμοποιείται σε κάθε καινούργιο token. Οι δύο κατηγορίες και οι κίνδυνοι. Γράφει ο Στράτος Ιγγλεζάκης.

Τι είναι τα crypto airdrops που υπόσχονται έως και $100.000
  • του Στράτου Ιγγλεζάκη*

Δηλώστε τώρα συμμετοχή στα σεμινάρια "Επενδύσεις και trading στα κρυπτονομίσματα" που διοργανώνει το Euro2day.gr με το Βασίλη Παζόπουλο, πιστοποιημένο επενδυτικό σύμβουλο με πολυετή ενασχόληση στο χώρο των κρυπτονομισμάτων. Αποφύγετε τις παγίδες και μεγιστοποιήστε την απόδοσή σας με μεθόδους και τακτικές που έχουν αποδείξει την αξία τους στην πράξη! Δηλώστε συμμετοχή τώρα σε προνομιακή τιμή Early Bird.

 

Μία πολύ δημοφιλής τακτική marketing στον χώρο των crypto είναι τα airdrops. Είναι μία άκρως επιθετική τακτική, που ωστόσο κανένας επενδυτής δεν μπορεί να αγνοήσει (σ.σ. πρόκειται ουσιαστικά για μια διαδικασία διανομής δωρεάν νομισμάτων, προκειμένου να αυξηθεί η αναγνωρισιμότητα ενός project. Θεωρείται γενικά μια win win διαδικασία καθώς ο διανομέας κερδίζει δωρεάν marketing και ο επενδυτής δωρεάν crypto).

Δεν θα αναφερθώ καθόλου στα airdrops που αφορούν συμμετοχή στα social media, αλλά μόνο σε αυτά που υπόσχονται αξιοσέβαστα ποσά, από εκατοντάδες μέχρι χιλιάδες ευρώ.

Η αρχή έγινε με το uniswap που έδωσε σε όσους χρησιμοποίησαν έστω και μια φορά το πρωτόκολλο 400 tokens uni σημερινής αξίας 15.000 δολαρίων. Το καλύτερο εδώ είναι ότι πήραν τα 400 uni ακόμη και όσοι είχαν ακυρωμένες συναλλαγές, αρκεί να είχαν καταγραφεί στο etherscan.

Μέχρι τότε ήταν πολύ λίγοι όσοι χρησιμοποιούσαν τα αποκεντρωμένα ανταλλακτήρια (DEX) και γι' αυτό τον λόγο ήταν ένα πολύ σημαντικό ορόσημο, αφού από εκείνη τη στιγμή η δημοφιλία τους εκτινάχθηκε. Όλοι άρχισαν να ψάχνουν το επόμενο και δημιουργήθηκαν ομάδες στα media, youtubers και σεμινάρια ειδικά για το πώς θα βρείτε το επόμενο airdrop. Τα επόμενα projects όμως έβαλαν και κάποια προαπαιτούμενα για να μειώσουν τους υποψήφιους, που πλέον ήταν περισσότεροι.

Η εκστρατεία του uni είχε πολύ μεγάλη επιτυχία αφού το νόμισμά του έφτασε στη δεκάδα και πυροδότησε μία μεγάλη τάση σε όλα τα DEX που αύξησαν τον όγκο συναλλαγών και τη ρευστότητα στα pools.

Αν πιστεύετε ότι οι $15.000 είναι υπερβολικό ποσό, το dydx έδωσε τον περασμένο Αύγουστο μέχρι και $100.000 σε κάποιους advanced users και πολύ πρόσφατα το ENS (ethereum name service) έδωσε 200 tokens σε όποιον είχε αγοράσει domain name. Το ENS έφτασε μέχρι και τα 80$ τη δεύτερη μέρα στα ανταλλακτήρια.

Αντίθετα με ό,τι πιστεύουν όσοι δεν είναι μυημένοι, ότι δηλαδή αυτά είναι χρήματα φτιαγμένα από αέρα και αυτοί που τα κερδίζουν δεν τα αξίζουν, η πραγματικότητα είναι διαφορετική.

Μόνο μεγάλα και σοβαρά projects πραγματοποιούν μεγάλης αξίας airdrops, αφού η τιμή των tokens διαμορφώνεται σύμφωνα με την ποιότητα του εκάστοτε project. Οι ομάδες αποφασίζουν να τα μοιράσουν σε όσους έχουν ενεργή συμμετοχή και προσδίδουν αξία στο οικοσύστημα. Επιβραβεύουν τους πιο πιστούς από αυτούς, μετατρέποντάς τους σε φανατικούς οπαδούς και φυσικά επενδυτές. Για να έχουν μάλιστα κίνητρα να κρατήσουν την επένδυσή τους στη δική τους πλατφόρμα, μερικά projects δίνουν κάθε βδομάδα ένα μικρό μέρισμα, αναλογικά με το ύψος της επένδυσης του κάθε χρήστη. Κάποια από αυτά φτιάχνουν κατηγορίες και κλίμακες ανάλογα με τη συμμετοχή που έχει ο κάθε επενδυτής, ώστε να είναι δίκαιη η επιβράβευση.

Παρακάτω βλέπουμε έναν πίνακα από το DYDX AIRDROP.

Οι μεγάλες πλατφόρμες όπου χτίζονται πάνω τους άλλα καινούργια blockchain όπως τα cosmos και terra luna χρησιμοποιούν τα airdrops για κάθε καινούργιο token ως επιβράβευση σε όσους έχουν κλειδωμένα τα νομίσματά τους, δημιουργώντας έτσι ένα «παθητικό εισόδημα» και δίνοντας κίνητρο στους επενδυτές να κρατάνε τα νομίσματά τους και να μην τα πουλάνε. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι τα νομίσματα να μη βρίσκονται σε ανταλλακτήριο, αλλά σε non custodial wallet.

Γενικά υπάρχουν δύο κατηγορίες. Στην πρώτη, διεκδικούν τα airdrops όσοι έχουν κάνει stake σε μεγάλα και σοβαρά projects και οι αποδόσεις είναι αναλογικές και στη δεύτερη, εντάσσονται αυτά που θέλουν να προσελκύσουν επενδυτές, δίνοντας tokens σε επενδυτές πετυχημένων προϊόντων.

Για παράδειγμα, αρκετά ήταν αυτά που έδωσαν tokens σε όσους είχαν στο eth wallet uni, sushi, maker, compound, aave κ.ο.κ. Προσθέτουν τον όρο ότι για να διεκδικήσει ο χρήστης τα νομίσματα αυτά, θα πρέπει να κάνει ανάλογο trade στην πλατφόρμα τους ή να προσθέσει ρευστότητα σε pools. Έτσι ελπίζουν οι υπεύθυνοι marketing ότι μπορεί να τους αρέσει περισσότερο το interface ή να δελεαστούν από τις καλύτερες αποδόσεις και να γίνουν πελάτες.

Από μία άλλη οπτική τώρα, ο Dr Gavin Wood και το Polkadot ecosystem εφαρμόζει μία νέα, πολύ ενδιαφέρουσα πολιτική marketing με μακροχρόνια επενδυτική στρατηγική με τα parachains, τα οποία είναι πολλά μικρά blockchains που τρέχουν παράλληλα στην κύρια αλυσίδα (Relay chain) και αποκλιμακώνουν το δίκτυο. Το ενδιαφέρον κομμάτι είναι ότι τα parachains διεκδικούνται από crypto projects παίρνοντας μέρος σε ένα είδος δημοπρασίας, αφού πρώτα τα έχουν τεστάρει και είναι έτοιμα να εφαρμοστούν.

Αυτό γίνεται με τα crowdloans, μία καινούργια ορολογία που είναι κάτι σαν ένα εξελιγμένο crowdfunding, όπου οι επενδυτές που πιστεύουν σε κάποιο από αυτά τα crypto projects πρέπει να κλειδώσουν (Bond) νομίσματα DOT από 6 μήνες μέχρι 2 χρόνια, λαμβάνοντας για ανταμοιβή ποσοστό σε νομίσματα του project που έχουν διαλέξει.

Συνοψίζοντας, αν θέλει κάποιος να πάρει μέρος σε airdrops, θα πρέπει ή να κλειδώσει τα νομίσματά του σε πλατφόρμες όπου πραγματοποιούν ανάλογες ενέργειες, ή να ψάχνει για projects που έχουν πραγματική χρήση και μεγάλη κοινότητα αλλά δεν έχουν ακόμη δικό τους token.

Ένα παράδειγμα είναι τα rollups του ethereum (λέγονται έτσι γιατί συμπιέζουν τα data από τα blocks με αποτέλεσμα το 1 GB να γίνεται 1 MB, αποσυμφορώντας το δίκτυο του ethereum, πετυχαίνοντας μεγαλύτερες ταχύτητες και χαμηλές προμήθειες), που ακόμη δεν έχουν δικό τους token και έχουν πολύ μεγάλη εξέλιξη μπροστά τους (σύμφωνα με τον Vitalic, όλα τα layer 2 solutions θα αναλάβουν την αποσυμφόρηση του κεντρικού δικτύου του ethereum).

Βέβαια, δεν υπάρχει ποτέ καμία εγγύηση ότι θα γίνει airdrop μελλοντικά σε οποιοδήποτε project, αφού δεν ανακοινώνεται ποτέ από πριν, παρά μόνο εικασίες υπάρχουν και φήμες.

Τα airdrops, από τη στιγμή που πραγματοποιούνται από αξιόπιστα project με σοβαρά tokens, επειδή όπως γνωρίζουμε, ο χώρος αφήνει περιθώριο δράσης και σε απατεώνες, είναι μια στρατηγική win-win. Προσφέρει πολύ μεγάλη αξία στο οικοσύστημα των crypto, με μια πρακτική την οποία δεν μπορούν ούτε κατά διάνοια να ανταγωνιστούν οι παραδοσιακές αγορές. Σκεφτείτε για παράδειγμα η Tesla όταν έφτιαξε τη θυγατρική της εταιρεία που κατασκευάζει μπαταρίες, να έδινε airdrop σε όσους κρατάνε μετοχές Tesla, μετοχές της θυγατρικής.

Ίσως μια μέρα να το δούμε και αυτό, όταν τα crypto θα έχουν αρχίσει να απειλούν τις παραδοσιακές αγορές και αποφασίσουν να υιοθετήσουν ανάλογες καμπάνιες.

 

* Ο Στράτος Ιγγλεζάκης είναι επιχειρηματίας και δραστηριοποιείται στην αγορά τροφίμων τα τελευταία 25 χρόνια. Ειδικεύεται στις πωλήσεις χονδρικής και λιανικής και στην προώθηση προϊόντων μέσω διαδικτύου. Τα τελευταία τέσσερα χρόνια έχει αφοσιωθεί στην αγορά των κρυπτονομισμάτων και στη λειτουργία ενός κόμβου που επιβεβαιώνει συναλλαγές μέσω Blockchain.

 

* Το άρθρο δεν αποτελεί προτροπή για αγορά ή πώληση των αναφερόμενων τίτλων. Παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v