Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Covid και αερομεταφορές: Το παράδειγμα της American Airlines

Η διαχρονική εξέλιξη της μετοχής μιας κορυφαίας εταιρίας αερομεταφορών -βαρόμετρο για τους επενδυτές στον κλάδο- και οι αναταράξεις από την πανδημία. Η American Airlines στη χρηματιστηριακή μέγγενη support-resistance.

  • του Πρωτέα Μάρδα*
Covid και αερομεταφορές: Το παράδειγμα της American Airlines

Η American Airlines (Α.Α.) είναι μια παγκόσμια αεροπορική εταιρία, η οποία τις τελευταίες δεκαετίες, και παρά την πανδημία του Covid-19, βρίσκεται σταθερά στις πρώτες θέσεις στον τομέα της. Εκτός από τη μεταφορά επιβατών, η American Airlines ασχολείται και με τη μεταφορά εμπορευμάτων (cargo).

Η δυναμική της εταιρίας επιβεβαιώνεται διαχρονικά, καθώς η μετοχή της που είναι εισηγμένη στο δείκτη S&P 500 κρατήθηκε σε καλά επίπεδα, αν και χαμηλά, κατά τη διάρκεια της πρόσφατης κρίσης.

H American Airlines με τη βοήθεια των περιφερειακών συνεργατών της εκτελεί πάνω από 6.800 πτήσεις καθημερινά προς σχεδόν 350 προορισμούς παγκοσμίως. Είναι ιδρυτικό μέλος της συμμαχίας Oneworld, μιας από τις μεγαλύτερες συμμαχίες αεροπορικών εταιρειών, τα μέλη της οποίας προσφέρουν σχεδόν 14.250 πτήσεις καθημερινά σε 1.000 προορισμούς σε 150 χώρες.

Κατέχει το μεγαλύτερο αριθμό στόλου στον κόσμο. Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία η αμερικανική αεροπορική εταιρία έως το 2020 είχε στη διάθεση της 955 αεροσκάφη.

Διάγραμμα 1. American Airlines: Επιβάτες τα τελευταία έξι χρόνια

Πηγή: https://www.statista.com/statistics/603884/passenger-enplanements-american-airlines/

Η American Airlines μεταφέρει πολίτες σε όλους τους προορισμούς του πλανήτη και γι' αυτό το λόγο βρίσκεται στη πρώτη θέση με το μεγαλύτερο αριθμό μεταφοράς επιβατών τα τελευταία πέντε χρόνια (Βλ. Διάγραμμα 1). Όμως δεν αρκείται μονάχα σε αυτό. Στις 15 Οκτωβρίου 2019 η αμερικανική εταιρία γιόρτασε την 75η επέτειο από την πρώτη της πτήση εμπορευμάτων (cargo).

Η επέτειος αυτή σηματοδοτεί ένα σημαντικό ορόσημο στην πλούσια ιστορία της αεροπορικής εταιρείας, καθώς μεταφέρει φορτία εμπορευμάτων στον κόσμο, πέρα από την εξυπηρέτηση επιβατών, από το 1944. Τώρα, παρά την πανδημία, η εταιρία φαίνεται να μεγαλώνει την κερδοφορία της μέσα από τη μεταφορά των φορτίων. (https://news.aa.com/news/news-details/2020/American-Airlines-Continues-its-Pioneering-History-with-Expanded-Cargo-Operations-OPS-CGO-05/ και https://cdn.knightlab.com/libs/timeline3/latest/embed/index.html?source=107RfLYZMkSjvDmzYCCIRjg3iwc0paPrZOVp0puAOUl4&font=Default&lang=en&initial_zoom=2&height=650 και https://www.aacargo.com/learn/animals.html)

Η American Airlines απασχολεί ετησίως τα τελευταία 8 χρόνια (2012-2020) παραπάνω από 110.000 υπαλλήλους. Το 2019 έφτασε να διαθέτει έως και 133.770 εργαζόμενους. Ο μέσος εκτιμώμενος ετήσιος μισθός, συμπεριλαμβανομένου του βασικού μισθού και των μπόνους στην American Airlines, είναι 128.274 δολάρια ή 61 δολάρια ανά ώρα, ενώ ο εκτιμώμενος μέσος μισθός είναι 117.834 δολάρια ή 56 δολάρια την ώρα.

Στην American Airlines, η πιο ακριβοπληρωμένη δουλειά είναι του διευθυντή πωλήσεων με 249.932 δολάρια ετησίως και η χαμηλότερα αμειβόμενη είναι του συνεργάτη πωλήσεων με 35.000 δολάρια ετησίως (Βλ. Διάγραμμα 2).

Διάγραμμα 2. Αριθμός υπαλλήλων (2012-2020) 

Πηγή: https://www.statista.com/statistics/422354/number-of-employees-of-american-airlines-group/

Αξία και διακυμάνσεις της μετοχής

Η κεφαλαιοποίηση (ή η αγοραία αξία), που είναι η πιο συχνά χρησιμοποιούμενη και πιο γνωστή μέθοδος μέτρησης του μεγέθους μιας εισηγμένης εταιρείας στο χρηματιστήριο, υπολογίζεται ως γνωστόν πολλαπλασιάζοντας την τρέχουσα τιμή της μετοχής με τον αριθμό των μετοχών σε κυκλοφορία. Η κεφαλαιοποίηση της American Airlines στις 5 Ιανουαρίου 2022 υπολογίζεται στα 12,32 δισ. δολάρια. Η καθημερινή τιμή της μετοχής κυμαίνεται από 18,51 έως και 19,39 δολάρια. Το all time high closing price της μετοχής (μεγαλύτερη τιμή κλεισίματος) ήταν 62,95 δολάρια το 2006.

Η υψηλότερη τιμή της μετοχής των 52 εβδομάδων είναι 26,09 δολάρια, η οποία είναι 39,7% πάνω από την τρέχουσα τιμή της μετοχής. Αντίθετα, η χαμηλότερη τιμή της μετοχής των τελευταίων 52 εβδομάδων είναι 14,71 δολάρια, η οποία είναι 21,3% κάτω από την τρέχουσα τιμή της μετοχής.

Η μέση τιμή της μετοχής (average price) για τις τελευταίες 52 εβδομάδες είναι 20,40 δολάρια. Με βάση τα σημερινά δεδομένα, οι αναλυτές θεωρούν ότι η τιμή της μετοχής έχει ως στόχο (stock price target high) να φτάσει έως και 28 δολάρια. Όμως, αν η μετοχή δεν συνεχίσει να έχει την ίδια δυναμική, η τιμή μπορεί να πέσει και έως στα 5 δολάρια (stock price target low).

Σύμφωνα με το Διάγραμμα 3, που δείχνει την εξέλιξη της μετοχής, μπορούν να γίνουν κάποιες τεχνικές αναλύσεις. Αναλυτικότερα, από το 2008 έως και το 2018 υπάρχει μια σταθερή ανοδική πορεία της μετοχής (uptrend). Αυτό σημαίνει ότι με το πέρασμα του χρόνου δημιουργούνται νέες υψηλές τιμές μεγαλύτερες από τις προηγούμενες. Το 2008 η τιμή υποστήριξης ή το λεγόμενο support ισούται με 2,13 δολάρια. Φαίνεται ότι η μετοχή σταδιακά ανεβαίνει και κάνει νέα υψηλά πεδία υποστήριξης, όπως τον Νοέμβρη του 2011, όπου η τιμή φτάνει στα 4,15 δολάρια. Στη συνέχεια, η μετοχή ανεβαίνει σταθερά. Αυτό σηματοδοτεί ότι βρίσκεται σε bullish market, όπως ονομάζεται το χρονικό διάστημα που η αγορά ανεβαίνει.

Τον Ιανουάριο του 2016 η τιμή της μετοχής φτάνει έως και 56 δολάρια. Σε εκείνο το χρονικό διάστημα υπάρχει ένα επίπεδο αντίστασης (resistance), δηλαδή η τιμή έχει φτάσει στο υψηλότερο σημείο από το 2008. Μετά από αυτή την εξέλιξη φαίνεται ότι οι επενδυτές πούλησαν. Η τιμή της μετοχής αρχίζει και πέφτει και την 1η Ιανουαρίου 2016 φτάνει και έως 24,66 δολάρια. Τότε διαμορφώνεται ένα νέο πεδίο υποστήριξης (support). Ύστερα από αυτό το γεγονός η τιμή ξαναξεκινά την ανοδική πορεία της και στις 2 Ιανουάριου 2018 η τιμή επανέρχεται στα ίδια υψηλά που ήταν ακριβώς τρία χρόνια πριν, στα 55,80-57,80 δολάρια, οπότε σύμφωνα με την τεχνική ανάλυση διαμορφώνεται ένα pattern (μοτίβο).

Αυτό το μοτίβο, ή όπως αλλιώς ονομάζεται double top ή διπλή κορυφή, αποτυπώνεται από τη στιγμή που η τιμή της μετοχής διαμορφώνεται υψηλά το 2015 και στη συνέχεια πέφτει, σχηματίζοντας ένα support και φτάνει ξανά στο ίδιο υψηλό επίπεδο ακριβώς όπως τρία χρόνια αργότερα από το πρώτο. Μόλις εμφανίζεται η πανδημία, παρατηρείται μια διαρκής πτώση της μετοχής (down trend).

Το πρώτο πιο δυνατό support είναι στα 10,28-10,48 δολάρια τον Ιανουάριο του 2020. Η διακύμανση της μετοχής (volatility) ανεβαίνει με ταχείς ρυθμούς. Οι συνειδητοποιημένοι επενδυτές έχοντας περιορίσει το ρίσκο, και με τη βοήθεια κάποιων δεικτών όπως του RSI (Relative Straight Index) που δείχνει την τάση της μετοχής και είναι χρήσιμος στο πότε να αγοράσουμε και πότε να πουλήσουμε τη μετοχή, τότε αποφασίζουν να αγοράζουν σε εκείνη την τιμή. Καθώς περνά ο καιρός η τιμή προσεγγίζει το support, αλλά δεν σπάει το trend line, και στη συνέχεια ανεβαίνει και δημιουργείται resistance στα 17,30 δολάρια. Το Δεκέμβριο του 2020 η τιμή σπάει τα 17,30 δολάρια, με αποτέλεσμα το resistance εκείνη τη στιγμή να μετατρέπεται σε νέο support.

Η τάση της μετοχής ήταν ανοδική και διαμορφώνεται ένα resistance το Μάρτιο του 2021 στα 25,65-25,85 δολάρια, το οποίο δεν έχει σπάσει έως πριν την ουκρανική κρίση. Τέλος, είναι φανερό ότι η πτώση αυτή δεν επηρέασε μόνο την American Αirlines, αλλά ένα μεγάλο αριθμό αεροπορικών εταιριών (βλ. Διάγραμμα 4).

Διάγραμμα 3. Εξέλιξη της τιμής της μετοχής της American Airlines

Πηγή: https://www.tradingview.com/chart/KytdADDU/?symbol=NASDAQ%3AAAL και https://www.marketwatch.com/investing/stock/aal/analystestimates?mod=mw_quote_tab

Διάγραμμα 4. Εξέλιξη των τιμών των μετοχών άλλων αεροπορικών εταιριών 

Πηγή: https://www.nasdaq.com/articles/can-airline-stocks-bounce-back-in-2021-2020-12-28

Μετοχική σύνθεση

Ο όμιλος American Airlines έχει 1.022 θεσμικούς επενδυτές και κατέχουν ένα καλό μέρος των μετοχών της εταιρίας. Η Vanguard Group, Inc. είναι σήμερα ο μεγαλύτερος μέτοχος της εταιρίας, με το 10% των μετοχών σε κυκλοφορία. Συγκριτικά, ο δεύτερος και ο τρίτος μεγαλύτερος μέτοχος κατέχουν περίπου το 6,6% (η PRIMECAP Management Co.) και 5,4% των μετοχών (η BlackRock Fund Advisors).

Μια βαθύτερη ματιά στα στοιχεία ιδιοκτησίας μάς δείχνει ότι οι 25 κορυφαίοι μέτοχοι κατέχουν συλλογικά λιγότερο από το ήμισυ του μητρώου, υποδηλώνοντας μια μεγάλη ομάδα μικρών κατόχων όπου κανένας μέτοχος δεν έχει την πλειοψηφία. Οι τρεις μεγαλύτεροι μεμονωμένοι μέτοχοι είναι οι εξής: Ο Ντάγκλας Πάρκερ κατέχει συνολικά 2.658.505 μετοχές της American Airlines, που αντιπροσωπεύουν το 0,4% των συνολικών μετοχών της εταιρείας. Είναι πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος (CEO) της εταιρίας, αναλαμβάνοντας τον ρόλο μετά τη συγχώνευση των American Airlines και US Airways το 2013.

Δεύτερος είναι ο Obert Isom. Διαθέτει συνολικά 1.059.038 μετοχές της American Airlines, που αποτελούν το 0,2% των συνολικών μετοχών της εταιρίας. Ο Isom έγινε πρόεδρος του Ομίλου American Airlines το 2016, αφού εργάστηκε ως Chief Operating Officer (COO) μετά τη συγχώνευση το 2013. Τρίτος στη λίστα είναι o Stephen Johnson, που κατέχει συνολικά 816.942 μετοχές της American Airlines, που αντιπροσωπεύουν το 0,1% των συνολικών μετοχών της εταιρίας σε κυκλοφορία. Ο Johnson είναι ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος της εταιρίας (Βλ. Διάγραμμα 5).

Διάγραμμα 5. Μετοχική σύνθεση της American Airlines

Πηγή: https://fintel.io/so/us/aal

Διαπιστώσεις - συμπεράσματα

Η American Αirlines από το 2016 και μετά είχε διαρκή άνοδο. Με την έλευση της πρόσφατης πανδημίας, ήταν αναμενόμενο ότι ο τουρισμός θα μειωθεί και αυτό είχε ως συνέπεια η American Airlines αλλά και γενικότερα όλος ο κλάδος που ασχολείται κατά κύριο ρόλο με τον τουρισμό να πλήττεται σε μεγάλο βαθμό. Μέσα από την πανδημία, αυξήθηκε όμως η ζήτηση για τη μεταφορά εμπορευμάτων-cargo και γι' αυτό το λόγο αυτός ο τομέας στάθηκε στα πόδια του κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Δεν αρκούσε όμως μόνο αυτό για να κρατηθούν σε ικανοποιητικό επίπεδο τα έσοδα της επιχείρησης.

Τα τελευταία πέντε χρόνια βρίσκεται διαρκώς στις τρεις καλύτερες αεροπορικές εταιρίες. Η American Airlines με βάση τα οικονομικά της στοιχεία δείχνει τη διαχρονική της άνοδο. Από το 2016 οι πωλήσεις της διαρκώς ανέβαιναν με αποτέλεσμα να επηρεάζεται θετικά και η μετοχή αλλά και η κεφαλαιοποίηση της εταιρίας. Ενώ όλα κυλούσαν καλά, το 2020 ο Covid-19 έφερε μεγάλες αλλαγές στην εταιρία. Η επιθετική πολιτική της στην αγορά φαίνεται απ' όλα τα στοιχεία τόσο των ισολογισμών όσο και των χρηματοοικονομικών ροών της. Επίσης, οι συγκρίσεις με άλλες ισχυρές αεροπορικές εταιρίες ιδιαίτερα ανταγωνιστικές δείχνουν το προβάδισμά της στην αγορά μεταφορών των ΗΠΑ.

 

* Ο κ. Πρωτέας Μάρδας είναι φοιτητής του Τμήματος Οικονομικών Επιστημών στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης 


Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v