Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Έτος ανάκαμψης για τις κατασκευαστικές το 2007

Ύστερα από διετή στασιμότητα οι εταιρίες του κατασκευαστικού κλάδου επανέρχονται στο προσκήνιο του ενδιαφέροντος. Προς αυτή την κατεύθυνση αναμένεται να συμβάλουν τα έργα υποδομής που προγραμματίζονται να γίνουν την ερχόμενη δεκαετία στην Ελλάδα, ο προϋπολογισμός των οποίων ξεπερνά τα 20 δισ. ευρώ, καθώς και σειρά κτιριακών έργων άνω των 50 δισ. ευρώ.

Έτος ανάκαμψης για τις κατασκευαστικές το 2007
Ύστερα από διετή στασιμότητα οι εταιρίες του κατασκευαστικού κλάδου επανέρχονται στο προσκήνιο του ενδιαφέροντος. Προς αυτή την κατεύθυνση αναμένεται να συμβάλλουν τα έργα υποδομής που προγραμματίζονται να γίνουν την ερχόμενη δεκαετία στην Ελλάδα, ο προϋπολογισμός των οποίων ξεπερνά τα 20 δισ. ευρώ, καθώς και σειρά κτιριακών έργων άνω των 50 δισ. ευρώ.

Ήδη τα πρώτα σημάδια ανάκαμψης του κλάδου έχουν αρχίσει να διαφαίνονται μέσα στο 2006, με την υπογραφή νέων έργων (μεταξύ αυτών και τριών σημαντικών συμβάσεων), που ενίσχυσαν σημαντικά το ανεκτέλεστο των κατασκευαστικών εταιριών.

Στο πλαίσιο αυτό υπεγράφη πρόσφατα η σύμβαση για την Ιόνια Οδό με ανάδοχο κοινοπραξία ισπανικών ομίλων και του ομίλου ΓΕΚ - ΤΕΡΝΑ, ενώ το φθινόπωρο είχε υπογραφεί η σύμβαση για την υποθαλάσσια οδική αρτηρία της Θεσσαλονίκης (με κοινοπραξία εταιριών στην οποία ηγείται ο Άκτωρας).

Επιπλέον, στις 22 Ιανουαρίου αναμένεται να υπογραφεί η σύμβαση για τον αυτοκινητόδρομο Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα και το τμήμα Λεύκτρο - Σπάρτη στην οποία επικράτησε ο όμιλος ελληνικών κατασκευαστικών εταιριών Μωρέας, που αποτελείται από τις εταιρίες Ελληνική Τεχνοδομική, Παντεχνική και Impregilo. Ακόμη, έως τον Μάρτιο υπογράφονται οι συμβάσεις για το τμήμα Μαλιακός - Κλειδί του αυτοκινητοδρόμου ΠΑΘΕ (Πάτρα - Αθήνα - Θεσσαλονίκη - Εύζωνοι) και τον αυτοκινητόδρομο Κεντρικής Ελλάδας (Ε65).

Με την ανάληψη των παραπάνω έργων αλλά και με τις ουσιαστικές κινήσεις που πραγματοποιούν οι ελληνικές κατασκευαστικές εταιρίες στο εξωτερικό, οι ειδικοί της αγοράς εκτιμούν ότι η κακή εικόνα που παρουσιάζουν την τελευταία διετία οι εταιρίες του κλάδου θα αντιστραφεί πλήρως.

Ωστόσο θα υπάρξει, όπως επισημαίνουν, και ξεκαθάρισμα στον κλάδο, με κάποιες εταιρίες να ενδυναμώνονται ακόμη περισσότερο και κάποιες άλλες να κινδυνεύουν να διαγραφούν από το ταμπλό του Χ.Α., όπως έγινε στην περίπτωση της Μπαλάφας, της Ευρωπαϊκής Τεχνικής, του Εμπεδου κ.λπ.

Ενδιαφέρον από θεσμικούς

Τις δυνατότητες που ”κρύβουν” κάποιες από τις εισηγμένες τεχνικές εταιρίες έχουν διαπιστώσει οι ξένοι θεσμικοί επενδυτές, οι οποίοι το τελευταίο διάστημα σπεύδουν να τοποθετηθούν στο μετοχικό κεφάλαιό τους. Ήδη αυτή τη στιγμή η παρουσία των ξένων θεσμικών επενδυτών στις ελληνικές τεχνικές εταιρίες είναι πολύ μεγαλύτερη σε σχέση με εκείνη που υπήρχε πριν από έναν χρόνο.

Προς αυτή την κατεύθυνση έχουν συμβάλει και οι προσπάθειες των ίδιων των εταιριών για την προσέλκυση κεφαλαίων από τις διεθνείς αγορές, μέσω ειδικών παρουσιάσεων που πραγματοποιούν στο εξωτερικό.

Ειδικότερα, η Ελληνική Τεχνοδομική αποτελεί έναν από τους βασικούς επενδυτικούς στόχους των ξένων, καθώς ο όμιλος προβάλλεται ως ένας από τους ισχυρούς παίκτες της κατασκευαστικής αγοράς, ενώ διαθέτει σημαντική παρουσία και σε χώρες του εξωτερικού. Σήμερα στην εταιρία οι ξένοι θεσμικοί ελέγχουν περίπου το 26% του μετοχικού της κεφαλαίου.

Ακόμη μεγαλύτερη συμμετοχή ξένων επιδιώκει να εξασφαλίσει ο όμιλος της ΓΕΚ και η θυγατρική Τέρνα, υλοποιώντας ένα συντονισμένο πρόγραμμα προώθησης σε ευρωπαϊκές χώρες. Μέσα σε έναν χρόνο ξένα επενδυτικά κεφάλαια, κυρίως ευρωπαϊκά αμοιβαία, απέκτησαν στις δύο εταιρίες ποσοστό περί το 15%.

Χαρακτηριστικό είναι ακόμη πως περίπου το 5% στην εταιρία J&P – Άβαξ κατέχουν σήμερα οι ξένοι θεσμικοί.

Διπλάσιο ποσοστό σε σύγκριση με πέρυσι ελέγχουν αυτή τη στιγμή οι ξένοι θεσμικοί και στην εταιρία Μηχανική, η οποία υλοποιεί πρόγραμμα προώθησής της στις αγορές του Λονδίνου, του Μιλάνου και της Φρανκφούρτης.

Τέλος, το ενδιαφέρον των ξένων θεσμικών επενδυτών συγκεντρώνουν, επίσης, οι εταιρίες Αθηνά, Έδραση, αλλά και η Ι. Κλουκίνας - Ι. Λάππας.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v