Αγώνας για να μη... φύγουν οι επενδυτές ΟΛΘ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ και Ελληνικού

Οι σοβαρές δυσκολίες που αντιμετωπίζει το ΤΑΙΠΕΔ στις επόμενες κινήσεις μετά την πώληση του ΟΛΠ. Πώς έχουν τα δεδομένα για ΟΛΘ, Ελληνικό και ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Οι δεσμεύσεις της κυβέρνησης, οι προθεσμίες και πού «κολλάει» το ενδιαφέρον των επενδυτών.

Αγώνας για να μη... φύγουν οι επενδυτές ΟΛΘ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ και Ελληνικού

Την Παρασκευή θα γνωρίζουμε, αν δεν υπάρξει και νέα παράταση όπως φημολογείται, τους ομίλους που εκδήλωσαν αρχικό ενδιαφέρον στον δεύτερο διαγωνισμό για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η τύχη του οποίου κρίνει και τον διαγωνισμό για την εταιρεία τροχαίου υλικού του ΟΣΕ (ΕΕΣΣΤΥ).

Μετά τη συμφωνία με την κινεζική Cosco για το πλειοψηφικό πακέτου του ΟΛΠ, ο πρόεδρος του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) Στέργιος Πιτσιόρλας δήλωσε το Σάββατο πως η διοίκηση επικεντρώνεται σε ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΟΛΘ.

Νωρίτερα, όπως φαίνεται, πρέπει όμως να έχει ξεκαθαρίσει το τοπίο στον διαγωνισμό για το Ελληνικό αφού η κυβερνητική πλευρά είχε υποσχεθεί πως θα παραδώσει στο επενδυτικό σχήμα υπό τη Lamda Development το αναμορφωμένο σχέδιο ανάπτυξης μέσα στη Μεγάλη Εβδομάδα.

Και στα τρία μέτωπα, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ΟΛΘ και Ελληνικό, οι δυσκολίες που αντιμετωπίζει το ΤΑΙΠΕΔ είναι σοβαρές, έστω και αν η ολοκλήρωση της υπόθεσης ΟΛΠ προκαλεί αισιοδοξία. Πόσο μάλλον που το Ταμείο και ο ίδιος ο πρόεδρός του δέχονται πυρά από υπουργούς, με τελευταίο παράδειγμα τον Γ. Δρίτσα.

Ορισμένοι υπενθυμίζουν, όμως, πως οι επενδυτές της Κασσιόπης στην Κέρκυρα (NCH Capital) υπέγραψαν τη συμφωνία σχεδόν προ τετραετίας, χωρίς μέχρι σήμερα να μπορούν να μπουν στο ακίνητο, ενώ στην Αφάντου έχουν περάσει σχεδόν δύο χρόνια από την ολοκλήρωση του διαγωνισμού χωρίς να υπογραφεί συμφωνία με τους δύο επενδυτές. Ακόμα, δε, εκκρεμεί το ειδικό χωροταξικό σχέδιο.

Την Παρασκευή εκπνέει πάντως (αν και υπάρχουν πληροφορίες για νέα παράταση) η προθεσμία εκδήλωσης ενδιαφέροντος για το 100% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Προ ημερών πανηγύριζαν στο ΤΑΙΠΕΔ γιατί εμφανίστηκαν οι Ιταλοί της Trenitalia, αλλά μένει να αποδειχθεί αν θα καταθέσουν δεσμευτική προσφορά στις 31 Μαΐου και κυρίως αν θα εμφανιστούν και άλλοι (οι Ρώσοι της RZD ή κάποιο κινεζικό σχήμα υπό την Cosco). Αν δεν προχωρήσει ο διαγωνισμός για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, τότε παγώνει και ο διαγωνισμός για την ΕΕΣΣΤΥ, αφού η πρώτη είναι ο μοναδικός πελάτης της δεύτερης. Αν δεν πωληθεί η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, τότε μπορεί οι εξελίξεις να είναι αρκετά δυσάρεστες και για την τύχη της ΕΕΣΣΤΥ. Για την τελευταία είχε ενδιαφερθεί η κοινοπραξία Alstom - όμιλος Κοπελούζου, ενώ θεωρείται δύσκολη η υποβολή προσφοράς από τη Siemens.

Το Ελληνικό

Μέχρι το τέλος Απριλίου είχε επίσης δεσμευτεί η κυβέρνηση πως θα παρουσιάσει τις αλλαγές στο επενδυτικό σχέδιο της Lamda Development για το Ελληνικό, ώστε να προχωρήσουν στη συνέχεια οι σχετικές νομοθετικές ρυθμίσεις. Οι συχνές αναφορές υπουργών στην υπόθεση (πρόσφατη είναι η δήλωση του υπουργού Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτου) δείχνουν πως υπάρχει πρόθεση να προχωρήσει η παραχώρηση του ακινήτου.

Απαιτούνται, όμως, δύσκολες αποφάσεις όπως η αδειοδότηση καζίνου εντός του ακινήτου των 6.200 στρεμμάτων, δυνατότητα που έχει η κυβέρνηση καθώς έχουν λήξει όλες οι αποκλειστικότητες που είχαν τα καζίνο τα οποία είχαν αδειοδοτηθεί στο παρελθόν σε Πάρνηθα και Λουτράκι. Απαιτείται, επίσης, η οριστικοποίηση του ειδικού χωροταξικού σχεδίου με βάση και τις υποχωρήσεις που θα γίνουν, ώστε να καλυφθούν απαιτήσεις των δήμων της περιοχής.

Κομβικό ρόλο στην υπόθεση φαίνεται πως διαδραματίζει ο ειδικός συντονιστής για το Ελληνικό κ. Δημήτρης Τσιλιμίγκας, στενός συνεργάτης του υπουργού Επικρατείας Αλέκου Φλαμπουράρη.

Το λιμάνι Θεσσαλονίκης

Λιγότεροι από τους μισούς ομίλους που είχαν περάσει στη δεύτερη φάση για τον ΟΛΘ φαίνεται πως εξακολουθούν να ενδιαφέρονται, όπως προκύπτει από τις επαφές που έχει αρχίσει το ΤΑΙΠΕΔ. Υπενθυμίζεται πως για το 67% του ΟΛΘ είχαν προκριθεί στη δεύτερη φάση και τα οκτώ επενδυτικά σχήματα που εκδήλωσαν αρχικό ενδιαφέρον. Πρόκειται για την κοινοπραξία των ρωσικών σιδηροδρόμων (RZD) με την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, την τουρκική Yilport Holding Inc., την P&O Steam Navigation Company (θυγατρική της DP World από το Ντουμπάι), την ολλανδική θυγατρική της Maersk, APM Terminals, την Deutsche Invest Equity Partners GmbH, την Duferco Particiption Holding SA, την International Container Terminal Services Inc (ICTSI) και την ιαπωνική Mitsui & Co. Ltd.

Προς το παρόν λέγεται πως έχουν εμφανιστεί ελάχιστοι από τους προαναφερθέντες και συγκεκριμένα η ICTSI από τις Φιλιππίνες (που είχε εμφανιστεί και στον ΟΛΠ χωρίς να καταθέσει προσφορά...), η APM Terminals (επίσης δεν κατέθεσε προσφορά για ΟΛΠ, ενώ εμφανιζόταν ως μία εκ των διεκδικητών), η P&O και οι Ρώσοι (οι οποίοι ουδέποτε έχουν καταθέσει προσφορά σε διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ...). Ο κ. Πιτσιόρλας εκτίμησε προ ημερών προς οι προσφορές για τον ΟΛΘ θα κατατεθούν τον Ιούλιο.

Πάντως, οι πληροφορίες αναφέρουν πως ακόμα και οι λίγοι που ενδιαφέρονται, έχουν ζητήσει αλλαγές στις προβλέψεις του διαγωνισμού, όπως για παράδειγμα στην απαίτηση για επενδύσεις άνω των 300 εκατ. ευρώ. Ο προγραμματισμός του Ταμείου προβλέπει πως εντός των προσεχών εβδομάδων θα αναρτηθεί η σύμβαση παραχώρησης μεταξύ ΟΛΘ και δημοσίου στο VDR (Virtual Data Room), όπως και το πενταετές πλάνο ανάπτυξης του λιμανιού.

Φώτης Κόλλιας [email protected]

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v